Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

Wil het wel eens proberen maar kan geen cobs solderen ofzo.....helaas

 

Solderen is niet altijd nodig.

Je hebt ook Led Holders waar je de draad in kan steken.

Kind kan de was doen.

 

$_35.JPG 67W3226-40.jpg

Edited by Kees A
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer mooie anekdotes Wietfras,Sativied, Kees a en vele anderen!

 

De extra toelichting en uitleg bied wat meer begrip voor velen dacht ik zo.

 

Ik had de datasheet van de cxb3590 net bekeken en zag even later de grafiekjes in jou antwoord.

Hier zie je dat het rendement inderdaad het hoogste ligt bij een temperatuur van omnabij 25 graden celsius.

Nu is dit amper te realiseren, maar het zegt genoeg over het gebruik en omgang met de spanningen en amperes van de leds. Om een zoveel mogelijk rendement en lichtsterkte te verkrijgen.

Nu heb ik ook enig idee hoe een Meanwell driver zijn werk doet in vergelijking met zomaar een voeding of gelijkgerichte trafo met een bepaalde spanning en ampere wat het apparaat levert.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik nu zo een set wil kopen wat Sativied als voorbeeld neemt om 1k hps te vervangen wat kost nou zoiets?

 

Dan zou je 16 COBs nodig hebben met 4 stuks 1.4A drivers voor een totaal van 800W. Of als je nog iets meer power wilt dan de 1,75A driver op dezeflde COBs voor 1000W.

 

Dan ben je zo tussen de 800 en 1000 euro kwijt. Hang een beetje af van welke efficientie je wilt hebben.

 

Bijvoorbeeld 16 stuks CXB3590 3500K CD bin op 1,4A (800W) geeft ongeveer 1950umol/s. Dat is net zoveel als een naar 1150W gebooste Gavita Pro af komt (na reflector verliezen)en die HPS heeft door de hoogte nog veel meer wandverliezen ook.

 

Of de 1,75A voedingen erbij kopen. Dan kun je nog kiezen om te dimmen en op bijvoorbeeld 800W te draaien of ze vol aan te zetten op 1000W met nog 20% meer licht voor dikkere toppen. Wat zwaardere drivers kost nauwelijks extra. De extra stroom wel uiteraard.

 

Wil het wel eens proberen maar kan geen cobs solderen ofzo.....helaas
Je hoeft niet te solderen. Je schroeft de leds vast op de koeler met de led houder en je steekt de draadjes in de gaatjes van de ledhouder.

 

Hier zie je dat het rendement inderdaad het hoogste ligt bij een temperatuur van omnabij 25 graden celsius.
SupaSPL rekent standaard met 50C. Dat doe ik ook. Denkd at dat wel een redelijke temperatuur is.

 

Cree rekent in hun datasheets doorgaans met 85C, dat lijkt me veel te hoog. Of met 25C wat me absurd laag lijkt. Je kunt die link met alle producten de temperatuur kiezen.

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben wel overgehaald haha..

Ik ga die kerel van kingbrite maar eens een email sturen met de spullen die ik moet hebben voor me moedertentje :D

Denk dat ik toch maar voor de hlg-185h-c1400a ga die kan je dus dimmen met een schroefje op de driver.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 16 Cobs dan is je lichtspreiding prima te realiseren over een hele oppervlakte.

Dat red je niet met 1 Gavita of Dimlux lampje. Dat is een feit!

 

Ik vind het persoonlijk steeds interessanter worden.

Zo zag ik in de datasheet dat de hoek van een cxb3590 3500k cd bin 90 graden bedraagt.

Dus een kapje heb je helemaal niet nodig. Iets wat ik al voorbij zag komen in dit topic.

 

Op welke afstand in cm's plaats je de Cobs eigenlijk onderling van elkander om de 90 graden zo goed mogelijk te benutten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Solderen is op zich niet nodig, daarvoor is de holder Polder :)

 

Die 1k hps kun je heel duurmaken en superzuinig. Zoals je in de tabel in eerste post kunt zien wordt het snel duur als je voor de max gaat (laagste mA dus). Zoals cutter ook aangaf is die 1400mA een goede balans tussen hoge efficientie en prijs per watt dus daar even van uit gaande:

 

16 cxb3950 36v op 50 watt, dus 800watt in totaal, kun je qua hoeveelheid licht* een 1k hps met boost optie mee vervangen. 4 drivers. Da's grofweg 900 euro. Daar komt dan bevestiging materiaal bij, heatsinks, bedrading, shipping. Zit je al snel rond de 1100-1200euro. Heb je een stroom besparing van zo'n 30% en hoef je voorlopig geen nieuwe lampen en reflectoren te kopen.

 

De led fans op riu tellen daar vaak besparing op afzuiging en airco(oling) bij op. Door de lagere stralingswarmte en efficientie (meer licht dan warmte ipv andersom zoals bij hps) transpireren de planten vaak minder, maar is ook de fotosyntese efficiente wat lager. In warme klimaten bezuinig je met led op koeling, in koudere klimaten kun je extra stookkosten hebben. De leds kunnen inmiddels zo efficient dat het beetje mierenneuken is, waar ik hier niet voor kom, en het feit dat ze wit zijn ipv blauw-rood warmte te planten ook meer op, maar ik zeg wel voor de record, hou daar rekening mee. Led heeft het voordeel (in professionele situaties zoals onze moderne kassen of bij wageningen) dat je de controle van licht en temperatuur controle van elkaar scheidt. Dat is niet vrijwillig. Kan natuurlijk ook een hps setje aanhouden voor de winter als je echt op je hps warmte leunt. Heb je 4 lampen met een opticlimate dan valt er wel wat winst te behalen.

 

*Die efficientie percentages slaan op de lichtbron en kunnen op zich niet 1 op 1 geconverteerd worden naar kweekresultaten, en het creeeren van die efficiente bron niet naar kweekkennis. Zodra je op riu dingen zoals photosynthese efficientie en planten er bij betrekt slaan de papagaaien op hol. Maar goed, het blijft een feit dat je met led veel hogere gpw kan halen.

Edited by Sativied
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil dus een 200watt armatuur maken dimbaar naar 100watt met 4 cxb3590 5000k 36v cobs.

Wil een mail gaan sturen dat ik de volgende spullen nodig heb:

4x cree cob cxb3590 36v min 70 db 5000k

 

4x Ideal 50-2303CR solderless led holder

 

1x meanwell hlg-185h-c1400a

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Draadje gaat ook lekker efficient zo. Alle praktische en nuttige info past ook makkelijk in 1 draadje ipv duizended vervuilde riu threads. Daar zijn velen niet bezig met kweken maar een nieuwe hobby, LEDs. Is ook leuk, maar zoals je ook in aquarium forums kunt zien kan het wat pragmatischer. Over aquarium gesproken, dat is nou een mooi voorbeeld van waar een hoge cri van toepassing is, zijn de kleuren van de vissen en het koraal die wij zien het beste. Terwijl voor planten het gaat om de hoeveelheid groeilicht, par licht.

 

Ik wil dus een 200watt armatuur maken dimbaar naar 100watt met 4 cxb3590 5000k 36v cobs.

Wil een mail gaan sturen dat ik de volgende spullen nodig heb:

4x cree cob cxb3590 36v min 70 db 5000k

 

4x Ideal 50-2303CR solderless led holder

 

1x meanwell hlg-185h-c1400a

Helemaal voor groei kastjes is het wel een hele makkelijke keuze om naar led over te gaan. Maar voordat je gaat bestellen, heb je de 3070 overwogen? Voor een kleine ruimte, zoals wietefras al aangaf, kun je daar een mooiere spreiding mee krijgen.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is het verschil tussen de 3070 en de 3590 dan buiten dat de 3590 efficiënter is?

Ik hoef maar 3 moederplanten te belichten en doe het nu met 2 2x36watt t-neon armaturen en de planten groeien me veeeeeel te langzaam daar onder.

Ze staan op 1m2 zodat de propagator er ook bij in kan.

 

Ik zie op kingbrite dat de 3590 en 3070 allebij 115 graden viewing angle hebben als je dit bedoelt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

16 cxb3950 36v op 50 watt, dus 800watt in totaal, kun je qua hoeveelheid licht* een 1k hps met boost optie mee vervangen. 4 drivers. Da's grofweg 900 euro. Daar komt dan bevestiging materiaal bij, heatsinks, bedrading, shipping. Zit je al snel rond de 1100-1200euro. Heb je een stroom besparing van zo'n 30% en hoef je voorlopig geen nieuwe lampen en reflectoren te kopen.

 

En op welke oppervlakte zou jij adviseren om deze 16 COBS x 50 W te hangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het grootste verschil is dat je er meer gebruikt voor dezelfde hoeveelheid licht. Dat laaste kies je, de hoeveelheid gewenste licht, en die kun je bereiken met een klein aantal 3590 of een een iets grotere aantal 3070. Dan krijg je een betere spreiding van de totale licht bron en kunnen ze lager hangen. Met 1m2 is dat al wat minder interessant.

 

Maar je geeft het zelf eigenlijk al aan hier:

Met 16 Cobs dan is je lichtspreiding prima te realiseren over een hele oppervlakte.

Dat red je niet met 1 Gavita of Dimlux lampje. Dat is een feit!

 

Meer lichtbronnen is beter spreiding van het "oppervlakte". Dat betekent overigens nog niet direct betere lichtspreiding over de 3 dimensionale planten overigens. Led lampen (gemaakt van vele cobs of diodes) zijn meer uniform bij de bron en op een 2D oppervlakte, maar voor de beste penetratie en uniforme belichting van planten is in theorie die gavita beter.

 

http://i.imgur.com/7kKogav.jpg

http://i.imgur.com/g2n99Rj.jpg

 

Zo zie je maar, alles heeft ze voordelen, en ondanks dit puntje van kritiek op die veelgebruikte led claim, blijft die efficientie verschil te hoog om dat dan als doorslaggevend te beschouwen. Met de een haze is het open genoeg maar met een dikke brede blad soortje kan het wel degelijk een nadeel zijn. Is een kwestie van aanpassen en rekening mee houden indien nodig.

 

De cobs leds setups zijn een vorm van top lighting, maar 1 van de toepassingen van led voor kweken. Zo heb je ook intra en inter lighting, side lighting dus, en combinaties.

 

Voor de volledigheid nog een grafiekje met de temp en stookkosten:

http://i.imgur.com/qNBSgJT.jpg

Is in kassen in winter periode maar gaat ff om het principe.

 

Overigens die Netherfly die ik gevraagd heb om zijn verslag hier ook te posten (wacht op pm van djbroertje voor z'n password reset) heeft de cobs aan de rand een beetje gekanteld zodat ze iets van de muur weg schijnen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef toe voor mij lijken het net fietslampjes, maar met zo een armatuur ben je wel een bulk hitte kwijt ook volgens mij klopt dat?

 

Super sqeptisch als een echte hollander maar door dit topic krijg ik meer inzicht wat er mogelijk is.

 

Komen de drivers ook op het armatuur vast dan? Ik snap de basic info led op armatuur met cooler erop eventueel aktief gekoeld? Zeg ik dat goed?

 

Vette info!

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

En op welke oppervlakte zou jij adviseren om deze 16 COBS x 50 W te hangen?

Ik zou die het liefst op een oppervlakte hebben waar die 16cobs zo'n 900-1000ppfd produceerd.

 

Maar goed dat voorbeeld is een dikke 1kw hps vervanger dus voor 150x150cm tent ongeveer.

 

Een van de m.i. interessante toepassingen is de vrijheid om een smalle lange kast te maken. Een soort dubbele wand in een kamer, ipv een vierkante kast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even toevoegen Weedrunner, het gaat er nu niet om wat er nu beter is 1 gavita of dimlux......1 lichtbron met boost naar 1200 in een 2.40 tent is ook gekkehuis. Maar ik denk dat daar de echte winst te behalen is in klimaat, zo een dimlux geboost is net de zon man...

Ik draai er nu tojdje mee MET aktieve afzuiging boven op de dimlux lamp maar de hitte is gigantisch, alle zijlen bijzetten op max.

 

Wil wel een 16 van die cobs testen.....11/1200 zei je hmmmmmm....

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef toe voor mij lijken het net fietslampjes, maar met zo een armatuur ben je wel een bulk hitte kwijt ook volgens mij klopt dat?

 

Super sqeptisch als een echte hollander maar door dit topic krijg ik meer inzicht wat er mogelijk is.

 

Komen de drivers ook op het armatuur vast dan? Ik snap de basic info led op armatuur met cooler erop eventueel aktief gekoeld? Zeg ik dat goed?

 

Vette info!

 

Pg

 

Er was ooit een wietkweker die led lampen uit autos jatte en daar mee kweekte... Sprookje wat ik ooit bij de shop heb gehoord lol

 

De cobs zijn veblindend fel. De cobs zijn vele leds, vele fietslampjes, in 1 pakketje.

 

En ja, minder hitte, maar ook andere hitte. Veel van de hitte van hps is stralings warmte, die van led is convectie warmte en gaat juist in tegengestelde richting (naar de heatsinks, niet de planten).

 

Het hele efficientie verhaal gaat over hoe veel licht vs warmte. Bij een hps is zo'n 60% van de watt die je erin stopt warmte en 40% licht, bij een goede led setup is dat grofweg andersom.

 

En ja, drivers meestal op het armatuur. Lange kabels zou de efficientie weer verminderen.

 

Skeptisch is naar mijn menig alleen maar gezond als het om led gaat.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo zag ik in de datasheet dat de hoek van een cxb3590 3500k cd bin 90 graden bedraagt.

De stralingshoek is 115 graden voor alle bins.

 

Wat is het verschil tussen de 3070 en de 3590 dan buiten dat de 3590 efficiënter is?

De CXB3590 is iets van 33% groter en derhalve ook duurder. Als de CXB3590 minder dan 33% duurder is dan de CXB3070 dan is die CXB3590 per umol goedkoper.

 

Als je de CXB3590 en CXB3070 op hetzelfde wattage draait is de CXB3590 zuiniger, maar eigenlijk hoor je die dus op een 33% hoger wattage te draaien omdat er gewoon ook zoveel meer diodes in zitten. Dan zijn ze ook even efficient.

 

Dus een CXB3070 op een 1.4A driver vergelijk je met een CXB3590 op een 1,75A driver voor een vergelijkbare efficiency. Of de CXB3590 72V variant op 0,9A (wat dan met Mean Well drivers 1,05A wordt).

 

Je kunt beter kijken naar de lichtverdeling en hoeveelheid licht die je nodig hebt en daar dan het armatuur op ontwerpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou herinner ik me ook dat ik ergens iets gelezen had dat een kweek met led langer zou duren dan met hps.

Dus bijvoorbeeld 9 weken met hps 10 weken ofzo met led klopt dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de voedingen nu nog los buiten de tent hangen, maar als ik het weer zou ontwerpen dan zou ik ze zeker op het frame monteren. Al die stroomdraden van buiten de tent naar binnen is echt een enorm gekloot. Zeker bij het verstellen van het armatuur. Anders heb je gewoon 1 stroomkabel wat uiteraard veel makkelijker te bedwingen is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even toevoegen Weedrunner, het gaat er nu niet om wat er nu beter is 1 gavita of dimlux......1 lichtbron met boost naar 1200 in een 2.40 tent is ook gekkehuis. Maar ik denk dat daar de echte winst te behalen is in klimaat, zo een dimlux geboost is net de zon man...

Ik draai er nu tojdje mee MET aktieve afzuiging boven op de dimlux lamp maar de hitte is gigantisch, alle zijlen bijzetten op max.

 

Wil wel een 16 van die cobs testen.....11/1200 zei je hmmmmmm....

 

Pg

 

I know Polderman. Ik heb gewerkt met hps industrias, met chinese ledlampen van 300 watt en met de laatste versie Dimlux zonder de atributen erbij.

Die Dimlux vind ik persoonlijk tussen hps en led inzitten. De power boost met licht en het relatief lage warmte gedeelte wat die lamp afstraalt. Het klimaat is prima in balans te houden met de hoeveelheid licht wat doorschijnt in het gewas.

 

Met 16 st Cobs kun je inderdaad een ruimte belichting creeren naar eigen inziens.

Dan ben je niet afhankelijk van een strak vierkante ruimte of rechthoekige ruimte.

 

Ik zal de info van Growmaus er nog op naslaan waar hij de maatvoering afstand per tussenliggende Cob berekend heeft.

Edited by WeedRunner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou herinner ik me ook dat ik ergens iets gelezen had dat een kweek met led langer zou duren dan met hps.

Dus bijvoorbeeld 9 weken met hps 10 weken ofzo met led klopt dat?

Dat zeiden ze bij mijn eerste led oogst omdat ik 10 weken bloei had met een soortje wat 10 weken bloei nodig heeft. Als je denkt dat alle soortjes 8 weken nodig hebben dan lijkt dat langer.

 

Al moet zeggen dat ik later hetzelfde soortje ook in 10 weken 12/12 heb afgerond (8,5weken echte bloei) met wat trucs als een kortere nacht en toevoeging van verrood leds. Dus je kunt je kweek met led nog wel wat verder verkorten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zal de info van Growmaus er nog op naslaan waar hij de maatvoering afstand per tussenliggende Cob berekend heeft.
Dat is compleet irrelevant.

 

Je gaat van de hoeveelheid licht uit:

1) Bepaal welke lichtdruk je de planten wilt geven. Bijvoorbeeld 800umol/s/m2 of 900umol/s/m2.

2) Vermenigvuldig dat met je oppervlak.

3) Nu weet je hoeveel umol/s je nodig hebt en dat vermenigvuldig je met 65 om het aantal Cree COB lumen te krijgen.

4) Vervlgens kies je de leds en bijbehorende amperes bij elkaar die ongeveer op dat aantal lumen uitkomen

5) Je verdeelt die leds evenredig over de ruimte. Klaar

 

Dus bijvoorbeeld 900umol/s/m2 * 2,25m2 * 65 = 131.625 lumen verdelen over 16 leds is ongeveer 8000 lumen per led.

 

Hoe ver die leds uit elkaar zitten is dan niet relevant. Je hebt gewoon de juiste hoeveelheid licht in je tent en je hebt de leds gelijkmatig verdeelt.

 

Het enige waar je wel nog op moet letten is op welke hoogte je het armatuur hangt. Dat is voor een CXB3070 op 50W ergens tussen de 20 en 30cm. Een CXB3590 op 63W zou wellicht ietsje hoger moeten, maar zo nauw luistert het allemaal niet.

 

Als je de COBs op 25% van het vermogen gebruikt CXB3070 op 0,7A of CXB3590 op 1A) ) in plaats van de 50% op 1,4A/1,75A dan kunnen ze er wat dichter op.

 

Handigste is om het gewoon even na te meten met een lichtmeter. die zit gewoon in je smartphone. Even een luxmeter app installeren en je hebt een prima indicatie om je lichtverdeling te controleren.

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie info hier :book:

 

Ik denk dat intussen al m'n vragen wel beantwoord zijn :specool

Edited by Crimson Fart

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de mensen die de micro sectie overslaan maar toch twijfelen om het te maken, ik heb inmiddels ook mijn eigen led armatuur gemaakt door alle info die ik hier heb verkregen.

 

Als je er niet in verdiept klinkt het als een hoop wartaal, maar als je dit draadje goed doorleest ken je gewoon de basis en kun je aan de slag.

 

Ik heb mezelf een iets luxer frampje gemaakt maar het kan zo veel simpeler.

 

gallery_45307_18684_2535129.jpg

 

gallery_45307_18684_1027120.jpg

 

gallery_45307_18684_1458918.jpg

 

Ik gebruik de dimbare driver die ook buiten het hok is geplaatst.

Ik ben er in ieder geval zeer enthousiast over, ahja mijn vorige lampen waren spaarlampen :P

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi zeg Silvia, ik zei al ik kan aardig kweken enzo en zo een frame is idd ook het werk niet maar al die technische nummer per cob led en dimmers hmm elektronica is niet mijn sterkste kant.

 

Kan je zoiets gewoon op 220 aansluiten? ik zie al die fancy complete dingen wel maar hoe zit het met de stroom? dit is toch laagspanning ofzo.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zal de info van Growmaus er nog op naslaan waar hij de maatvoering afstand per tussenliggende Cob berekend heeft.
Dat is compleet irrelevant.

 

Je gaat van de hoeveelheid licht uit:

1) Bepaal welke lichtdruk je de planten wilt geven. Bijvoorbeeld 800umol/s/m2 of 900umol/s/m2.

2) Vermenigvuldig dat met je oppervlak.

3) Nu weet je hoeveel umol/s je nodig hebt en dat vermenigvuldig je met 65 om het aantal Cree COB lumen te krijgen.

4) Vervlgens kies je de leds en bijbehorende amperes bij elkaar die ongeveer op dat aantal lumen uitkomen

5) Je verdeelt die leds evenredig over de ruimte. Klaar

 

Dus bijvoorbeeld 900umol/s/m2 * 2,25m2 * 65 = 131.625 lumen verdelen over 16 leds is ongeveer 8000 lumen per led.

 

Hoe ver die leds uit elkaar zitten is dan niet relevant. Je hebt gewoon de juiste hoeveelheid licht in je tent en je hebt de leds gelijkmatig verdeelt.

 

Het enige waar je wel nog op moet letten is op welke hoogte je het armatuur hangt. Dat is voor een CXB3070 op 50W ergens tussen de 20 en 30cm. Een CXB3590 op 63W zou wellicht ietsje hoger moeten, maar zo nauw luistert het allemaal niet.

 

Als je de COBs op 25% van het vermogen gebruikt CXB3070 op 0,7A of CXB3590 op 1A) ) in plaats van de 50% op 1,4A/1,75A dan kunnen ze er wat dichter op.

 

Handigste is om het gewoon even na te meten met een lichtmeter. die zit gewoon in je smartphone. Even een luxmeter app installeren en je hebt een prima indicatie om je lichtverdeling te controleren.

 

Zeer duidelijk antwoord zo!

 

Simpele vragen maar voor mij en vele anderen net zo mooi.

Het is allemaal duidelijk geworden dankzij dit topic en de kennis van de mensen hier.

 

Voor de mensen die de micro sectie overslaan maar toch twijfelen om het te maken, ik heb inmiddels ook mijn eigen led armatuur gemaakt door alle info die ik hier heb verkregen.

 

Als je er niet in verdiept klinkt het als een hoop wartaal, maar als je dit draadje goed doorleest ken je gewoon de basis en kun je aan de slag.

 

Ik heb mezelf een iets luxer frampje gemaakt maar het kan zo veel simpeler.

 

gallery_45307_18684_2535129.jpg

 

gallery_45307_18684_1027120.jpg

 

gallery_45307_18684_1458918.jpg

 

Ik gebruik de dimbare driver die ook buiten het hok is geplaatst.

Ik ben er in ieder geval zeer enthousiast over, ahja mijn vorige lampen waren spaarlampen :P

 

Zag het topic al eerder voorbij komen met de nodige enthousiasme vanaf mijn zijde. Supermooie geconstrueerd die Cobs in dat frame!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...