Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

Ik merkte eigenlijk maar weinig verschil tussen HPS en led. Je moet wat meer nadenken om de temperatuur omhoog te krijgen en ik heb wel sneller calcium tekorten als het "koud" is.

 

Laatst hadden we een discussie over het gebruik van g/umol in plaats van g/W. De grap is dat ik eigenlijk op een vergelijkbare 0.6 a 0.65 g/umol voor zowel de verschillende HPS lampen die ik gebruikt heb als voor de leds.

 

Dus de lichtbron maakt bij mij blijkbaar nauwelijks uit, maar de hoeveelheid lucht wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals je in de specs van de cobs kan zien is het licht binnen die 115graden niet helemaal uniform.

 

Dit is een ruwe representatie om even het principe aan te geven, van de zijkant dus:

A2xTKe4.jpg

 

Met overlap:

m5xECsW.jpg

 

Met de juiste lens:

kTjz6He.jpg

 

12 leds in the 118x78 gtools kast, ook weer grof weg om het duidelijk te maken, in werkelijkheid is het allemaal wit lol

qCCVU18.jpg

 

11 led in dezelfde ruimte, maar dan ietsje hoger hangend

McRgIBc.jpg

 

Hoe hoger de cob hangt, hoe minder die hotspot in het midden en hoe meer overlap. Zolang het totaal licht maar redelijk verdeeld is.

 

In kassen met hps gaat dat net zo. Je hebt een gewas, kiest op basis daarvan hoeveel umols, dat geeft een aantal hps, en die worden dan opgehangen zo dat ze veel overlappen.

 

Ter vergelijking, 1000w DE, links is 91 cm hoog gehangen:

blog_digilumeDE_PAR.jpg

Zie het enorme verschil tussen midden en de rest.

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kon niet meer editen, ff een aanvulling: tel dat je onder die hps 100 plantjes hebt staan, dan krijgen sommige planten veel meer licht dan anderen. Heb je er 9 krijgt vooral die in het midden wat meer. Zoals je kun zien heb je dat soort laag licht spots niet met de leds, ook niet als je een wat minder ideale spreiding hebt van de cobs zelf.

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

vlgns. mij zie je hier de bekende kuip..

In het midden lage planten, aan de zijkanten hogere ranke planten.Vraag me echter sterk af hoe dat met Led zich uit, omdat de warmte daarin veel minder meespeelt.

 

@ PG, Vlgns. mij moet jij juist eens met LED's aan de gang, en al je spulletjes en toevoegingen, denk dat het juist bij iemand als jij echt het verschil aan kan geven.

Mja....+1

 

Ik snap het onderhand wel maar wat je moet kiezen kwa deze led of die led? Over elk onderdeel is wel wat te zeggen of een andere variant....

 

Ik zit al meer dan 25 jaar naar planten onder kunstlicht te kijken, als je de lichtbron dusdanig verandert/aanpast weet ik vrijwel zeker dat ik iets ga zien aan verandering...ik denk zelfs dat het fotosynthese verhaal anders werkt onder led.

 

Ik ken de termen niet dus haak je gauw af en steek er 1 op...

 

Pg

 

Ben eigenlijk al bang voor het resultaat :spliff:

Doe eens een cxb3590 draai, zou echt super zijn.Denk zelf namelijk nog steeds dat de toppen nooit echt colaflessen worden onder LED, zie ook ICmag/Roll it up

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals je in de specs van de cobs kan zien is het licht binnen die 115graden niet helemaal uniform.

Ik zie gewoon een uniforme curve?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even wat dames en heren, nu ik serieuze interresse heb is het ook mogelijk om een armatuur te maken voor een 1.50 tent?

 

Dat kan uiteraard en als je met COBs wilt spelen is dat een veel beter idee met die tent dan met die kast

Die heeft een onhandige afmeting daarvoor, terwijl je in die vierkante tent mooi 25 COBs @ 700mA kunt hangen in de juiste verhouding.

 

Verschillende mensen raden je aan te lezen wat Growmau5 te vertellen heeft en dat zou ik zeker doen.

En dan neem je zijn ontwerp en voeg je er nog wat kleine verbeteringen aan toe, zoals je bv op de foto van Netherfly kunt zien.

Alleen de koeling behoeft dan nog verbetering om je lamp nog efficiënter te laten draaien en de tent relatief koel te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik merkte eigenlijk maar weinig verschil tussen HPS en led. Je moet wat meer nadenken om de temperatuur omhoog te krijgen en ik heb wel sneller calcium tekorten als het "koud" is.

 

Laatst hadden we een discussie over het gebruik van g/umol in plaats van g/W. De grap is dat ik eigenlijk op een vergelijkbare 0.6 a 0.65 g/umol voor zowel de verschillende HPS lampen die ik gebruikt heb als voor de leds.

 

Dus de lichtbron maakt bij mij blijkbaar nauwelijks uit, maar de hoeveelheid lucht wel.

Het punt is dat het veranderen van de lichtbron niet alleen het par licht veranderd maar ook de warmte. Ik heb er maar 1 van je gezien maar die flir foto geeft het mooi weer. Zou leuk zijn als je die een keer op een hps kweek kan richten om te kijken of er in een kast/tent in de praktijk echt een verschil is. Warmer blad heeft hogere photosynthese en warmte is belangrijk voor metabolism, ook onderin de plant. Veelvoorkomende oorzaak van fluff onderin is kou en niet gebrek aan licht op zich. Zoals ook de lichtdruk wordt bepaald voor gewassen wordt ook de ideale temp voor fotosynthese uitvoerig getest. Daar wordt in professionele omgevingen rekening mee gehouden omdat verschil tussen de plant temp onder led en hps een feit is en ppf en temp voor een gewas een gegeven zijn en niet gedicteerd wordt door de type lichtbron. Het grote voordeel van led is dat je het apart kan regelen.

 

 

HPS warmt de planten meer op dan witte cobs om diverse redenen:

- HPS heeft, bovenop de umol specs (en niet zoals supra ooit beweerde als onderdeel van het totaal umols lol) , een hele hoge piek IR licht. Het bijzondere aan stralingswarmte van IR is dat het niet de lucht opwarmt maar de objecten die het raakt. Planten, potten, en wat minder positief, een dwc of nft reservoir :)

 

- HPS geeft veel geel licht. Geel licht is minder effectief voor fotosynthese dan blauw en rood, minder in de actieve fotosynthese range en minder in de absorption range. Dat wil zeggen, geel licht (net als groen) schijnt meer door de bladeren heen waardoor er meer van het gewas wordt belicht en verwarmd. 1 van de redenen waarom de paarse led resultaten vaak slecht zijn is een veel te lage ambient temperatuur. Ik heb daar ook flir pics van gepost op riu, als ik met het goed herinner van blackdog led site. De witte cobs hebben meer voor photosynthese nuttig licht dan een hps, waardoor ze beter zijn voor fotosynthese licht maar de planten minder opwarmen, en warmte een directe invloed heeft op de photosynthese rate. Omdat goed te maken zou de ambient temp 2C hoger moeten zijn dan bij hps en met paarse leds wel 5-7C.

 

- LED is meer directioneel. Zoals ik in een vorige post aangaf is het bekend dat dat voor minder penetratie in het gewas kan zorgen. Dit zal met meer dan een paar cobs en veel overlap natuurlijk minder een probleem zijn, maar het is een bekend probleem, ook bij philips en wageningen. Ik weet zeker dat er extreme GPWs haalbaar zijn met een combinatie van top (cob) en side lighting (kleinere cob of zelfs xpe). Een meter hoge amnesia colas. Met een dik/vol gewas vangen bij top lighting vooral de bovenste lagen van de bladeren veel licht. Soms zoveel dat er photoinhbition plaats vindt in de top. Zoals greengenes die opschept over meer kleur (in blad) onder zijn leds... Ja, dat is dus photoinhibition (door overdose licht bovenin) of kou, de plant beschermd zichzelf en is niet zomaar een positief iets. Goede uniformiteit in 2D, maar wat minder in 3D. Nogmaals, ik ben benieuwd hoeveel dat nog op gaat met een tentje/kast met meer dan een paar leds in het midden.

 

Dat gezegd hebbende, ik verwacht niet dat een kweker als polder daar grote problemen mee krijgt, is hooguit een kwestie van aanpassen, niet om dan maar geen led te gebruiken. De ca problemen van led fans op riu hebben vaak meer te maken met overvoeden, vooral P, en overwateren... en crappy og kush bag seed hermie soortjes.

 

Je noemde hoeveelheid lucht, hoe doe jii dat met je afzuiging. De led fanboys op riu claimen vaak dat ze veel minder afzuiging nodig hebben, alsof het alleen gaat om warmte en vocht afzuigen en niet CO2 verversen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarnaast zijn er mensen (nog niet in dit topic gezien, behalve Bubbleblower dan) die zeggen dat ze er veel verstand van hebben en het voor hen allemaal appeltje-eitje is, en die dan keer op keer aantoonbaar foute antwoorden geven.

 

Das niet de eerste keer dat je liegt over wat ik zeg.

Waar beweer ik er verstand van te hebben of dat het appeltje eitje is en waar geef ik een verkeerd antwoord?

 

Ow en nog wat, Growmau5 doet het dus precies zoals ik beweer dat het moet.

 

Wat ik wel wil beweren is dat ik al met al 28 jaar ervaring heb met semi conductors en daarin heb ik toch wel eens wat geleerd.

Het is jammer dat mij hier de mond wordt gesnoerd terwijl het forum wordt overspoeld met een lawine aan onzin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even voor de record, Netherfly heeft die niet van een growmau set. Hij is met die heatsinks en setup gekomen, voordat cutter ze ging leveren... Die claimde wel al bekend te zijn met die heatsink toen Netherfly ze introduceerde. Growmau is een van de vele die de info van anderen heeft omgezet in videos e.d., goede bron voor info, setje is zolang het past ook leuk, maar niet meer van maken dan het is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag was ik in NAW headquarters en na overleg aan de vergadertafel gaan we all out in de mammoth, 1.50 x 1.50.

 

De tijd nemen ben ik goed in ondanks mn adhd want dit wil ik tot een goed einde brengen, ik kies voor de tent als eerste omdat ik echt de dimlux wil vervangen en kijken wat ik met de hitte die ik dan kwijt ben kan...Focking vet!

 

Dit geeft ook iets makkelijkere speeltuimte aangezien mn g-tools aardig ingebouwd zit op mn boot.

 

Het gaat mij puur om het plantprofiel/opbouw van terpenen en thc....ik heb clonen waar ik al jaren mee werk dan kun je perfect vergelijken denk ik.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de afzuiging omgedraaid zoals Cabis deed. Dus van onderen afzuigen en de inlaten bovenin. Dan kan ik het ook wel op 30C krijgen.

 

Behalve als de lucht heel vochtig is. Dan moet de afzuiger wat harder om de LV binnen de perken te houden.

 

Ik meet ook de planttemperatuur. Die is ook niet anders dan met HPS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar draai jij mee dan Wietefras?

 

Als ik het frame voor de tent maak is een meter in het vierkant genoeg of moet het minimaal 1.20 zijn ivm de zijkanten?

 

25 leds op een frame maak ik zo, wat zijn de afmetingen van zo een ding?

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn armatuur is iets van 80x80 cm in een 100x100cm tent.

 

In principe verdeel je de leds gewoon zo gelijkmatig mogelijk over de ruimte. Ga je 25 leds doen? Dan zou je die in een 5x5 matrix verdelen en dan hou je 150cm / 5 = 30 cm hart op hart afstand aan (en 15cm van de kanten). Dan kom je op een armatuur van 130x130 of zelfs 140x140. 120x120 zou ook kunnen hoor. zou nauw luistert het allemaal niet. Heb je aan de wanden wat minder licht, maar dan ook minder wandverliezen.

 

 

Ik heb even gemist wat je keuze was qua drivers en zo, maar als er 5 op een driver passen zou je ze ook in 5 losse rijtjes van 5 leds op kunnen hangen. Persoonlijk vind ik het handiger om die rijtjes aan elkaar vast te zetten zodat het een wat steviger geheel wordt, maar losse rijtjes geeft je ook wel wat meer mogelijkheden om eventuele hoogte verschillen makkelijker op te pakken. Het is ook wat makkelijker handelbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry maar dat moeten jullie mij vertellen in alle eerlijkheid, ik heb daar echt geen verstand van....

 

Sativied had het over een armatuur van 800 watt te boosten tot 1000 met dimmers enzo, ik weet julie zeggen kijk growmaus maar daar heb ik geen geduld voor. Een basis led zoals de wat is het 3590 ofzo en wat nog meer boys vertel.

 

Jij Wietefras kan me helpen met bouwen zie ik al geen probleem! Top

 

Pg

 

Afzuiging kan ik ook omdraaien aangezien mn kist gewoon op de grond staat, boven erin dan onder eruit no problemo.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een armatuur bouwt met 25 cobs op 50 wat zit je op de 1250watt en als je de A drivers neem kan je ze 50% dimmen dus naar 625watt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt goed welke leds en drivers heb ik daarvoor nodig?

 

Is dat plug en play?

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

25 leds op een frame maak ik zo, wat zijn de afmetingen van zo een ding?

 

Liefst zo groot mogelijk en dan laat je de 16 buitenste leds enigszins naar binnen schijnen, zoals je op de foto van Netherfly ziet.

Op die manier verhoog je de lichtopbrengst aanzienlijk en slaan de planten sneller aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ter vergelijking, 1000w DE, links is 91 cm hoog gehangen:

blog_digilumeDE_PAR.jpg

Zie het enorme verschil tussen midden en de rest.

Dat is een meting in een open ruimte zonder reflecterende wanden.

 

Gavita heeft een tent ontwkkeld samen met Mammoth die perfect aansluit op 1 of 2 van hun 1000W Pro armaturen. Dan krijg je deze lichtverdeling:

gallery_37858_17549_10849.jpg

 

Gemiddeld 800umol/s/m2, over een oppervlak van 2m2. Ook veel uniformer verdeeld dan in die meting zonder wanden.

 

Maar goed, 800umol/s/m2 keer 2 m2 is 1600umol/s wat ze overhouden van de 2100umol/s die volgens de specs uit de 1000W HPS DE bulb komt.

 

De complete armaturen zijn door een universiteit in de VS getest in een bol van Ulbricht en daar bleek 1750 tot 1800umol/s uit het armatuur te komen (15% reflectorverlies dus). Vervolgens blijft daar dan dus 1600umol/s van over ofwel nog eens 11% aan wandverliezen. In totaal komt 24% van het HPS licht dus nooit op de planten terecht. En dat is bij één van de meest efficiente HPS armaturen. Met een tientjeskap is het uiteraard nog veel erger.

 

Het armatuur in deze meting heeft wel een andere reflector. Ook speciaal ontwikkeld voor deze tent. Het reguliere armatuur is namelijk ontworpen voor gebruik in kassen. Daar hangt het hoog boven het gewas en is een grote stralingshoek nodig (140graden). In een (kleine) tent kan dat een stuk minder (110 graden).

 

Met led heb je veel minder van dat soort verliezen. Een reflector heb je niet nodig en de afstand van de leds tot aan het gewas is ook veel kleiner waardoor er een veel kleiner stuk wand belicht wordt. Minder wandverliezen dus. Ik zou zeggen nog niet de helft.

 

Dus zelfs al produceert de led net zoveel photonen als een HPS dan haal je er nog steeds meer wiet van onder vandaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan kan ik het ook wel op 30C krijgen.

Ok, da's niet verkeerd. Niet dat ik jouw niet geloof of zo, maar kan die laatste opmerking niet voor wetenschappelijk feit aannemen zonder fancy flir pics, afgezien je dan met een beperkt aantal, jouw hps vergelijkt en niet met hps in het algemeen. Die heb ik wel voor niet cannabis en dat is gewoon uitvoerig getest met diverse lichtbronnen en ambient temps.

 

Maar goed, als je de ambient temp tot wel 30 kan krijgen is het geen issue. Kweek je in de winter met 25C rond de toplaag en nog lager onderin tijdens licht aan dan kost dat feitelijk fotosynthese efficientie en wordt netto die in energie gebruik efficiente led minder efficient voor het daadwerkelijke doel, planten kweken ipv licht produceren. Daar staat natuurlijk tegenover dat je met 800-900ppfd alsnog hoger uitkomt dan in een doorsnee hps setup maar kan voor mensen die leunen op de warmte een punt van aandacht zijn.

 

 

@Polder, ok de mammoth van 2,25m2, daar zou inderdaad zoals bubble zei heel mooi 25 cobs in kunnen met dezelfde aansturing als growmau in het voorbeeld in post #5 en #6. Die heeft er daar 32 op 4 drivers. Voor 25 heb je natuurlijk een andere combinatie van cob aantal en driver nodig om op 25 te komen. Dat biedt een aantal mogelijkheden:

 

Eigenlijk is het heel simpel. Je kan er 25 cobs op 700ma draaien, of 16 op 1400ma. Andere opties kunnen wel maar die zijn voor de hand liggend.

 

Optie 1, 56% efficient, de 1,5gpw setup (als je normaal onder hps 1gpw haalt en natuurlijk bij wijze van spreken want er zijn meer factoren dan licht alleen).

4x HLG-185H-C1400

16x cxb3590 36V

 

800x180lumen = 144000 lumen, net zoveel als een hps DE (waar dan reflector en reflectie verlies vanaf gaat, maar wat je met boost weer goed maakt.)

 

De 36v cxb3590 op 1400 draaien is een mooie balans tussen duur en efficient. Er passen 4.1 cobs dan op 1 driver, dat is een hele nette match als je die met 4 cobs vult. Gebruikt in totaal zo'n 800watt, maar vervangt dus ongeveer een gebooste DE. Met een dimmer er op zou je die best lager (en ietsje efficienter) kunnen draaien voor een groot gedeelte van de kweek en dan voluit als boost optie.

 

Voor hogere efficientie zou je 1050 of 700ma drivers gebruiken. Zoals je ziet in the driver tabel op pagina 3 is dat wat minder eenvoudig. Ik ga nog ff puzzelen maar ja 9 cobs meer of minder tikt aan en 16 op 1400 draaien bespaart al een derde energie en veel warmte. Vooral met een gebooste DE.

 

Wietefras? Want vind jij van de 16x op 1400ma?

 

 

 

 

 

 

 

Oh en er zijn ook wel verschillen gemeten qua terpenen onder hps en witte cob leds. Alles wat een plant doet in relatie tot licht wordt ook beinvloed en gereguleerd door licht. Ander licht kan bepaalde gene expressies veroorzaken en dus pheno verschillen zelfs met clones.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké maar nou zie ik sommige ook zeggen dat warmte ook een probleem bij led is alleen dan andersom dus het is moeilijker warm te krijgen..

Maar ik wil dus een 2400w cob armatuur maken in een 150x300 tent, ik neem aan dat met deze wattage warmte niet echt een probleem zal zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een meting in een open ruimte zonder reflecterende wanden.

Weet ik, en een reflector doet meer dan allen domweg licht reflecteren op een horizontaal vlak. Heb ik regelmatig de fanboy verteld. Maar goed, ik poste die om aan te geven dat die verdeling bij hps ook niet 100% en je ook kan overdrijven met uniformiteit na streven. Dat ziet er wel een stuk beter uit in die tent ja.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zat ook ff gou wat uit te rekenen maar voor 48 cobs in een 150x300 tent zou dat dus 16x32 worden met een hartafstand van rond de 9,35cm (correct me if im wrong)

Dit is wel flink dicht op elkaar of valt dat wel mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké maar nou zie ik sommige ook zeggen dat warmte ook een probleem bij led is alleen dan andersom dus het is moeilijker warm te krijgen..

Maar ik wil dus een 2400w cob armatuur maken in een 150x300 tent, ik neem aan dat met deze wattage warmte niet echt een probleem zal zijn?

 

Nee, dat is echt veel te veel. Een 1600w cob armatuur zoals twee keer mijn voorbeeld hierboven is zat. Wietefras zal denken/zeggen meer dan zat. M.a.w. nig minder kan ook wel. Een cob draait niet standaard op 50watt, vergeet die 50watt. Dat wattage per cob is het resultaat van de 36v x de mA waar je de cob mee aanstuurt. Als die formule vervelend of whatever is, vraag het google. Zoek op 36volt x 1400ma bijvoorbeeld, en verander dan de ma naar 1050 of 700.

 

Het feit dat je minder watt nodig hebt om dezelfde hoeveelheid licht te produceren is nou net waarom je minder warmte hebt. Als je 2400watt cobs in je tent stopt wordt het alnog zo warm.

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar heb je niet zo een aantal nodig dan om aan dat wattage te komen?

 

Of draaien ze gewoon effiecenter op een lager wattage waardoor je er minder nodig hebt? :-0 zei ik dat.....

 

Dan begin ik het te begrijpen denk ik, en is dat dan wel zo verstandig door voor 25 te kiezen ipv 16 totaal ivm de 4 tal wat je het beste aanstuurt...? Klopt dit een beetje?

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...