Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Koala

2800W Led, 240 X 240 Tent, 64X S5 In Rootpouch

Recommended Posts

Vind het wel grappig dat nu alle lampen die niet cree zijn gelijk met vuilnis word vergeleken.

Niet alles is vuilnis, maar die Mars armaturen staan gewoon heel slecht bekend. Veel technische defecten, lage efficientie, slechte lichtverdeling, heel veel slecht afgelopen kweekverslagen en ook veel kwekers die daarna weer HPS gaan gebruiken (en het Mars armatuur alleen nog gebruiken voor voorgroeien).

 

Buiten dat zijn ze alsnog best duur. Als je voor minder geld zelf iets beters kan bouwen dan ligt dat toch voor de hand dat mensen dat suggereren? Er zijn ook wel goeie led armaturen, maar die zijn gewoon (te) duur.

 

Laat onverlet dat je hier ook mee kan kweken. Ik ben persoonlijk heel erg geinteresseerd om te zien hoe dit afloopt, want zo is het een veel eerlijkere test. Als je van de verhalen van de led verkopers uit gaat dan zou je 300W in een 120x120 tent moeten hangen en dat is natuurlijk kolder, maar mensen trappen daar toch in. Met als gevolg dat ze ontevreden zijn met het resultaat.

 

Koala snapt dat deze led armaturen niet (zoals beloofd) twee keer zo veel licht produceren als HPS en compenseert daarvoor door juist een iets hoger wattage voor de leds te pakken. Dus je zou in ieder geval verwachten dat hij hier een goeie oogst mee haalt.

 

Wellicht hebben ze inmiddels ook gewoon hun product verbeterd, maar wat ik kon vinden kwam het nog steeds neer op ongeveer 400umol/s uit 400W verbruik voor de Mars II 900 (tegen bijvoorbeeld 900 tot 1000umol/s uit 400W aan Cree COBs en 1150umol/s uit 600W HPS). Dan zou ik schatten dat je met zo'n Mars armatuur uitkomt op iets van 0,75g/W. Dat zie je doorgaans ook uit die "Mars verslaat HPS!" testkweken komen. Waarmee in die tests de HPS dan verslagen wordt omdat die in dat soort tests steevast maar maximaal 0,5g/W opleveren.

 

Meer of minder glimmertjes kan aan van alles liggen. Een lagere lichtdruk kan daar inderdaad ook mee helpen, maar dan kun je ook gewoon minder watts ophangen.

 

@Koala, Er zijn ook wel verslagen met grotere Cree COB installaties. Die gaatjes zijn echt wel gevuld hoor :) Als dat al iets uit zou maken. Groter kweken vergroot de efficientie alleen maar.

 

Weet niet of slablaadje hier ook een verslag heeft, maar die kweekt met 1800W op 5m2. Op Rollitup zie je ook wel professionele Amerikaanse kweekruimtes langs komen. Die zijn veel groter. Al geven die geen verslagen.

 

Maar goed, we gaan het zien allemaal. Zoals gezegd, ik ben heel benieuwd, want het is een pracht van een opstelling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tevens daag ik iedereen uit die denkt betere LED varianten te hebben/kennen om ook een verslag te maken met minimaal 4x600w aan licht. Want zoals het spreekwoord luidt: praatjes vullen geen gaatjes.

 

Groet

Koala

 

Ik heb hier geen verslag, alleen op .eu. Ben in 2014 als groentje begonnen met kweken onder led op 5 m2 met 70 cobs op ca 0.85A (ca 2200 watt). Verbruik zit nu op 1800 watt en heb de drivers nog gedimd. Als ik alle drivers voluit zet, verbruik ik bijna 2900 watt met 70 cobs. Leuke resultaten behaald, hoogste was 1.24 g/w. Behaald met erg weinig kweekervaring.

 

Cobs hebben zich al ruimschoots bewezen, vele kweekverslagen zijn te vinden op internet en met de nieuwe generatie cobs (cxb's) kun je nog hogere resultaten behalen, zie ook het resultaat van wietefras.

 

Mijn efficiency zit ergens rond de 50%, ik heb recentelijk voor iemand een armatuur gebouwd met een efficiency van ca 65%. G/w kan alleen maar omhoog, maar dat kost centjes alhoewel dat stukken goedkoper is dan toen ik begon. Toen ik begon kosten de juiste cobs ca 60 dollar per stuk, tegenwoordig zit de prijs op de helft én ze hebben een hogere efficiency. De investering in een goed ledarmatuur is relatief gezien een koopje.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat kan je dan bijvoorbeeld verwachten van die Spider COB's?

Edited by sok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bedoeld armaturen zoals deze? Hierin zitten samengestelde leds in, met verschillende kleuren om een spectrum te krijgen, ik noem ze gaylights, anderen noemen t blurple. Het is in ieder geval nooit kwaliteit en dat is heel spijtig.

 

Toevallig heb ik recentelijk een klein 100 watt (opgave fabrikant) armatuurtje in handen gehad die uitgerust was met twee vergelijkbare ledjes die ik heb vervangen door twee CXA's 3070 5000k. Ik heb metingen met een parmeter verricht om een indruk te krijgen van de verschillen tussen de leds. De driver heb ik laten zitten, heb simpelweg de leds vervangen en het wattage is hierdoor gedaald.

 

82 watt (voor ombouw)

par meting gaylight

----------midden v. led ---- midden armatuur ---- hoek vh armatuur

20 cm -------- 450 --------------- 320 ---------------------- 250

30 cm-------- 240 ----------------190 -----------------------180

40 cm --------140 ----------------130 ---------------------- 130

 

 

61 watt (na ombouw)

par meting monsterlight

----------midden v. led ---- midden armatuur ---- hoek vh armatuur

20 cm --------970 ---------------720 --------------------- 560

30 cm ------- 540 ---------------450 --------------------- 350

40 cm ------- 320 ---------------300---------------------- 250

 

Dit zijn maar puntsmetingen, maar geeft toch een indruk van de verschillen tussen de samengestelde leds en de CXA's.

 

Als je mij vraagt wat met de samengestelde leds mogelijk is, dan zeg ik dat je je best moet doen om een hogere opbrengst te behalen dan met hps. Ik vind het persoonlijk zonde om hierin te investeren en adviseer dan mensen ook om óf door te sparen voor goed spul, onder hps te blijven kweken of om zelf een armatuur te (laten) bouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die glimmers maak ik mij ook niet echt druk om. Het is ook eerste ronde eronder in was ook een beetje aankijken wat het doet.

Dat je onder een cree meer gram per wat kan kweken licht natuurlijk niet alleen aan de lamp.

Heb onder spectraboxen ook 1.30 gehaald.

En kweek nu zo'n 7 jaar met led en is ook niks slechter dan hps.

Leuke is als je op een meeting komt en ze niet geloven dat het een led wietje is.

En als je een 300w lamp in een tent van 1.20 x 1.20 hangt en je haalt door het te grote oppervlak 1op1 is het dan nog zo slechte lamp dan.

Maargoed ben zelf ook benieuwd hoor naar de bloei periode.

Vind alleenmaar leuk dat in die paar jaar tijd steeds meer kopjes tog veranderen over led.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben hier ook erg benieuwd naar, ziet er allemaal erg goed uit in elk geval.

 

Wat betreft het zelf bouwen van LED armaturen: Als ik het kan kan iedereen het (zeker met de support hier op het forum), en het duurt ook helemaal niet zo lang :P plug-and-play is het niet, maar ach...

 

Succes! :popcorn:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus geen enkele fabrikant heeft er nog op ingespeeld om de topkwaliteit leds die hier steeds worden geopperd uit te brengen als compleet product?

 

Gat in de markt dan toch? Of ben ik nou gek

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben je eerste klant Sok!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus geen enkele fabrikant heeft er nog op ingespeeld om de topkwaliteit leds die hier steeds worden geopperd uit te brengen als compleet product?

 

Gat in de markt dan toch? Of ben ik nou gek

 

Er zijn vele tientallen, voornamelijk in VS. In NL hebben we te maken met de growshopwet, iets maken voor hennepteelt is verboten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kweek tomaatjes!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus geen enkele fabrikant heeft er nog op ingespeeld om de topkwaliteit leds die hier steeds worden geopperd uit te brengen als compleet product

Geen idee hoe lang het duurt om het (inclusief frame) in elkaar te zetten, maar arbeidsuren maken bij een produkt dat op kleine schaal geproduceerd wordt, een aanzienlijk deel van de kosten uit. Dus dan wordt het duurder.

Je kan wel een bouwpakket met duidelijke handleiding gaan aanbieden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Koala,

 

Leuke kweek dit ga ik zeker volgen ben erg benieuwd naar de LED en ook tevens naar de temperatuur in je tent.

Kan je daar al wat over vertellen?

 

Heb nog een vraagje want ik zag dat je 4 actieve inblaas clipfans in de slang had zitten..... Draaien die ook als je licht uit is? Want dan toert je afzuiger behoorlijk langzamer en ik had eerst ook een 550M3 afzuiger met 1 clipfan in de slang en als die op zijn laagste stand draaide met het licht uit blies de clipfan teveel lucht naar binnen.

 

Ik kreeg dus een overdruk in me tent en hij stond bol waardoor de gehele ruimte waar de tent stond flink stonk.

 

Aangezien jij er 4 hebt zou ik even goed opletten dat je tent wanden HOL staan (onderdruk) als de verlichting uit is. Anders krijg je straks echt problemen als ze in bloei staan met stank.

Edited by Wierie Wierie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er intressant uit koala succes met je kweek

nu afwachten wat het eind resultaat geeft om een idee te geven ten op zich van hps lampen

en ach is altijd mooi meegenomen toch, beter dan gepakt zo zie ik het

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie setup heb je daar,ga ik zeker volgen,

 

ik kweek zelf al aantal jaar met led van mars,

tot nu toe alleen maar mooie planten gehad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is al weer een tijd geleden sinds mijn laatste post, alles is gewoon nog in volle gang, ik heb echter weinig tijd de laatste periode.

 

@dilago dat dacht ik ook ja!

 

@Green2Day dankjewel :D

 

@Wietefras Daarom ben ik juist ook zo benieuwd, kijken of die praatjes van de leveranciers een keer waar gemaakt kunnen worden :)

 

@slablaadje ik heb je verslag gezien, ziet er zeker goed uit, wellicht dat ik in de toekomst nog een COB verslag plaats.

 

@sok geen idee, geen ervaring mee

 

@BUZZ leuk dat je meekijkt, misschien zie je vergelijkbare zaken naar voren komen gedurende de kweek, dan hoor ik dat graag!

 

@Henk010 Ik zal mij dan ook maar eens gaan verdiepen in zelfbouw, want als Henk het kan...;)

 

@sok Zeker wel, die armaturen zijn ook verkrijgbaar

 

@WeedRunner inclusief materiaal?

 

@Wierie Wierie De temperatuur is prima, lamen uit zo'n 18-20 C en lampen aan max 28C

De clipfans staan alleen aan als de lampen ook aan staan

 

@Fatamorgana precies, deze tent is als extratje, een beetje testen en alles wat er vanaf komt is mooi meegenomen.

 

@egomeniac heb je daar ook foto's van? plaats ze hier gerust, ben benieuwd hoe ze eruit zagen namelijk.

 

 

Update tijd!

 

Inmiddels zijn we op dag 21 bloei.

Ik heb alle planten herverdeeld over de tent, alle planten met een achterstand in een hoek gedaan zodat die lamp lager kan hangen. Tevens heb ik het net gespannen en nu voor de 3e keer water gegeven, met de laatste voedingsbeurt pas bloeivoeding.

 

gallery_42221_18835_4508844.jpg

gallery_42221_18835_2112212.jpg

 

De planten die achterlopen op de rest

gallery_42221_18835_1171772.jpg

 

gallery_42221_18835_973446.jpg

 

gallery_42221_18835_2106307.jpg

 

gallery_42221_18835_1725953.jpg

 

gallery_42221_18835_3117812.jpg

 

Apart van de planten met een achterstand ben ik tot nu toe best wel tevreden, nog geen merkwaardige verschillen met mijn HPS kweek kunnen bemerken.

 

Groet

 

Koala

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt of ze veel minder strekken dan onder hps maar staan er mooi en gezond bij

hoeveel dagen voorgroei heb je gedaan dan?

hoe doe je dat met een net spannen en steeds je lampen omhoog hangen bij deze tent lijkt me het wel te doen doel meer op je andere hok?

zet meestal maar bamboe stokken zodat ik ze nog kan schuiven en bij de lampen komen zonde als ze verbranden

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dries_grower misschien ja, ben nog even aan het kijken hoe vol het raakt, het is nu al weer wat gevulder dan de laatste foto's, wat ik wel zeker weet is dat ik in deze tent langer moet voorgroeien dan met HPS.

 

@Fatamorgana dat heb je zeker goed gezien, is misschien ook wel een voordeel, ik wilde ze sowieso niet te groot laten worden zodat het oicht ook nog onderaan komt. De vraag is nu of dit de juiste lengte is of nog iets té klein.

Heb ze 6 dagen voorgegroeid, lampen hoeven hoogstwaarschijnlijk niet meer hoger, ze groeien haast niet meer en mocht dat nog wel nodig zijn kan ik er gewoon bij, tent heeft rondom openingen.

Voordat ik het net span doe ik de laatste wisselingen, aanpassingen die ik nodig acht en dan span ik het. In dit geval heb ik alle achterlopers onder 1 lamp gezet zodat ik die lager kon hangen en de rest uniform is.

Meestal hoef ik niet meer tussen de planten vanaf dat moment.

 

Groet

 

Koala

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij ben je mooi op tijd geschakeld en zoals gezegd wordt liever wat te vroeg dan te laat op 12/12. Het zal me zeer benieuwen hoe jouw leds zich de komende tijd gaan verhouden tot hps.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volg je wil ookmet de zelfde lampe draaie volgende ronden succses!!!

Hoe zit het met geluid heb gehoord dat de fannetjes van mars lampen best luid zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe staan ze er nu bij dan koala?

ja vind netten wel mooi maar op wat groter hok vind ik het zo lastig om achter erbij te komen

vaak schieten een aantal alsnog uit en moet ik die knakken zodat ze niet tegen de lamp groeien

maar moet het net nog spannen wanneer ze groeien anders helpt het nog niet haha

hij deed hem dubbel vandaar de punt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dilago we gaan het meemaken.. ik heb liever dat er wat ruimte over is zodat die gevuld kan worden met dikke toppen haha :)

 

@white widow King leuk dat je mee kijkt! Die fans maken zeer weinig geluid in vergelijking met een softbox of andere afzuiger, maar in vergelijking met andere LEDS zou ik het niet weten. Het zijn gewoon computer fans. Door de tent hoor ik al bijna niks, laat staan als je ze in een afgesloten ruimte hebt hangen.

 

@Fatamorgana er komt snel een nieuwe update aan! Had het een beetje druk de afgelopen weken, foto's zijn al gemaakt, moet ze alleen nog posten. Moet zeggen dat het nu wel spannend begint de worden. Week 5 zit er bijna op en er beginnen nu toch wel aardige toppen aan te komen.

Zodra ik het net span kom ik er in principe niet meer bij. Daarom doe ik dat ook pas na week 3 12/1w zodat ik alle veranderingen/aanpassing al heb gedaan.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...