Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Yves6

Enkele Problemen Bij Eerste Kweek

Recommended Posts

Hey iedereen,

 

Eerste keer dat ik effectief iets post op jullie forum.

Ben hier al verschillende keren langs geweest en heb al veel nuttige informatie gevonden.

 

Maar ik zit nu toch met een klein probleempje:

Ik ben een tijd geleden begonnen met mijn eigen binnenkweek(je).

Zelf wat TL lampen gekocht, en de plantjes in de groei gezet.

De groei is goed verlopen en ze zijn mooi groot geworden.

 

Ze zijn nu al redelijk groot en heb ze sinds 2 weken geleden in de bloei gezet.

De bloei gebeurt in een tent van 1m20 op 1m20. Binnenkant is alu-achtig.

Afzuiging & dimmer: Can-Fan 125L 350³ & Silent Fan regelaar (bromloos)

Licht: Light Gear VSA/Travo 600watt

Ik heb al verschillende keren gelezen dat 600W juist gepast zou moeten zijn voor 1,20m²,

maar de temperatuur ligt vrij hoog (Hoogste piek over de 35 graden) en de vochtigheid veel te laag (meestal rond de 20%, soms geeft het metertje "LL" aan. Ik veronderstel dat dit onder de 20% is). Ik heb al een kleine verdamper gekocht (niets professioneels), en al verschillende handdoeken natgemaakt en omhoog gehangen en toch blijft de luchtvochtigheid zo laag.

Ik begin te merken dat de planten meer & meer gele blaadjes krijgen. Niet alleen onderaan, maar nu ook enkele in het midden waarvan de rand geel uitslaat.

Qua voeding, ben ik eerst begonnen met 250ml elke 2 dagen, maar dit bleek te weinig. Heb de voeding opgevoerd tot 400ml om de 2 dagen en nu staan ze niet meer poederdroog zoals voordien.

 

Een kleine fout van mezelf is dat ik de lampen overdag laat branden en 's nachts uit laat.

Sinds het overdag altijd warmer is, was dit misschien dom. Kan ik dit nog op een of andere manier corrigeren ?

Elke dag een uurtje afpitsen eventueel ?

 

Nu vraag ik me af wat ik moet doen, ofwel koop ik een lamp van 400W of een professionele verdamper.

De lamp van 400W lijkt me een degelijke optie, maar minder wattage betekent dan ook weer een lagere opbrengst.

 

Heeft iemand hier al ervaring mee ?

Ik weet niet goed welke keuze ik moet maken.

 

Alvast bedankt !

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk dat de afzuiger een beetje aan de kleine kant is.

vooral met deze warme dagen het beste is ongeveer een 500m3 afzuiger voor een 600watt lamp

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De tent wordt nu al redelijk hard vacuum gezogen. Kan dit geen kwaad dan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik reken op de onderdruk voor de aanzuiging. Zal ik anders ff fototje posten ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik bedoel een gat waar het lucht naar binnen kan in de tent?

als de tent heel erg vacuum trekt dan is miscchien het gat waar de lucht naar binnen komt te klein

Edited by Amecheesia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahzo, tuurlijk is er een gat. Maar ik bedoel dat er geen ventilator aan hangt die de lucht aanzuigt. Doordat de aanzuiging redelijk hard draait, trekt de tent vacuum en wordt er op deze manier lucht aangezogen. Gebeurt via een buis van 125

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe meet je de temperatuur? Lijkt domme vraag maar had zelf geen rekening gehouden met stralingswarmte. Wat geef je aan voeding qua waardes ec/ph?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De temperatuur word gemeten met een thermometer :D voeding wordt afgemaakt in regenwater, heb me laten vertellen dat dit beter is voor ph waarde. Ph waarde hangt rond de 6. Ik maak gebruik van een analoge meter, dus hij is niet van de nauwkeurigste. Van de ec waarde heb ik geen idee. Heb er al aan gedacht van eentje te kopen, maar ik vind dit wel vrij duur. Persoonlijk denk ik dat 90% van de problemen door de te hoge temperaturen komt. Zit momenteel terug aan 32 graden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temp- en vochtmeter staan naast de planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan zou ik even een afdakje proberen te maken voor je meter.

je moet nl in de schaduw meten

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad ;-) Waarschijnlijk stralingswarmte en is je temp eigenlijk lager.. Zou toch ff goed je voedingswater controleren op zowel de ph als de ec.. Straks heb je rare fabrieken in de buurt staan en daardoor F*ckedup regenwater.

 

edit: maak eens foto's.. xD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben momenteel op de baan, zal deze avond zeker paar fototjes posten.

Heb je toevallig een goede aanrader voor ph/ec meter ? Geen zin om nog eens 100€ uit te geven.

Ik zal trouwens de temperatuur is meten in de schaduw. Maar wat moet ik dan aanvangen met de luchtvochtigheid ?

Alvast bedankt !

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je temperatuur lager uitvalt in de schaduw dan hoeft je ook minder af te zuigen. dan gaat je lv vanzelf wel beetje omhoog.

de enigste pH en ec meter die ik heb gekocht die geen miskoop bleek te zijn zijn die van bluelab.(handmeters)

die zijn wel rond de 70-80 euro per stuk maar gaan jaren mee en hoef je bijna nooit te ijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahzo, tuurlijk is er een gat. Maar ik bedoel dat er geen ventilator aan hangt die de lucht aanzuigt. Doordat de aanzuiging redelijk hard draait, trekt de tent vacuum en wordt er op deze manier lucht aangezogen. Gebeurt via een buis van 125

125 mm is veel te klein voor een 600 Watt lamp.

 

Luchtvochtigheid is vooral belangrijk bij stekken die nog niet zijn aangeslagen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met passieve inlaten moet je zeker 3/4x de maat van de slang van de afzuiger gebruiken

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou gewoon een active inlaat maken

en je thermometer ophangen ter hoogte van je toppen en er een kartonnetje boven maken

als een soort afdakje geeft je een beter idee wat er is je ruimte gebeurd

en dat hij vacum zuigt heel erg geeft aan dat je inlaat gewoon te klein is

Share this post


Link to post
Share on other sites

overdag lamp uit laten en savonds weer aan, extra donker is niet erg, extra licht wel

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste mensen,

 

Excuses voor de lange stilte, heb het effe druk gehad.

 

@Amecheesia, zal zeker eens kijken voor de beide meters. Bedankt voor de tip !

 

De uitlaat die er nu opzit is geloof ik maat 150. Dit wil zeggen dat ik al 450 zou nodig hebben als inlaat, lijkt me vrij onmogelijk ?

Als ik een actieve inlaat wil maken, volstaat het dan om er een simpel badkamer-ventilatie systeem voor te plaatsen ?

 

Hieronder enkele foto's van de inlaat, 2 plantjes en mijn geweldige meter :D

 

 

20160513 171930

20160513 171910

20160513 171424

 

Alvast bedankt voor de hulp !

Edited by Yves6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zitten er geen 'raampjes' in die tent die je open kan zetten ?

Aquar zit goed, die inlaat is echt veel te klein.

Passief kan best, maar dan moet die wel groter, breidt je die uit, gaat de temp. omlaag en de lv omhoog.

 

Met hps licht erbij lijkt alles geel, maar ik denk een stikstof tekortje/blokkade te zien ?

Hebben ze wel groeivoeding gehad ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit idd een raampje in.

Staat momenteel voor 3/4 open.

 

Alles lijkt idd geel, hierdoor zie je het niet goed, maar de blaadjes slagen hier en daar wel geel uit.

Qua groei voeding gebruik ik de voeding van Hesi.

Tijdens de groei periode stonden ze wel in voorbemestte plagron lichtmix met perliet.

Dus ik heb ze de eerste 2 weken niks anders gegeven dan schoon water.

Nadien heb ik ze nog 2 weken met voeding laten groeien en dan de bloei in.

 

Wat ik nu wel merk is dat in mijn kuip waarin de voeding staat, algen tevoorschijn komen.

Ik heb er dan een pompje ingezet, zodat er toch wat circulatie is, maar tevergeefs.

Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben ?

 

Dit is de eerste keer dat ik zelf kweek, dus zal wss al enkele dingen over het hoofd hebben gezien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben hiernet nog s gaan kijken.

Planten stonden redelijk droog.

Is 400ml elke 2 dagen wel gepast ?

 

Lichten gaan morgenavond om 19.00 weer aan. Zodra ze aanslaan, post ik nieuwe foto's.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze meer drinken dan je ze geeft krijg je ook gele bladeren... ec in de potten loopt dan onwijs hoog op met verbranding tot gevolg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe weet ik dan welke dosis en op welk moment ?

Hoe beslis jij dat dan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...