Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Moeder Van Feminized Zaad.... Mogelijk?

Recommended Posts

Is dit nu Jip en Janneke taal..non

 

Dus mijn advies na een jaar ervaring.. zoek wat zaden uit van reguliere afkomst.

Zo doen wij het wel..gewoon Amnesia Haze een gewilde soort en daar de mooiste vrouwtjes van uitkiezen. En gaan met..ehhh..die banaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet nooit meerdere zaadplanten als moeder kiezen. Altijd maar 1 plant moeder nemen, anders hou je pheno verschillen. Neem desnoods meerdere stekken per plant of gebruik een paar stekken van die ene moederplant als (extra) moeders.

 

Zo lang niemand een geloofwaardige test kan laten zien dat fem of regulier echt uitmaakt ga ik uit van mijn eigen ervaringen dat er geen enkel verschil is in kwaliteit van de genetica.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Hartelijk dank voor het corrigeren van de botanische technische aanduiding, maar de ene vrouw kan intersex genen hebben (XXY) terwijl de andere vrouw (XX) dat niet heeft, vandaar de aanduiding van gefeminiseerde vrouwen.

 

 

de aanduiding xxy voor de intersex-eigenschap van cannabis is symbolisch en theoretisch.

 

Echte herma's maken een ongeveer gelijk aantal mannelijke en vrouwelijke bloemen en komt zeer zelden voor.

 

Het vermogen om in geval van nood het survival-mechanisme aan te spreken, schijnt los te staan van het X en Y chromosoom.

 

Bij de firma Phylos Bioscience kun je een blaadje laten testen van een jonge plant, zij kunnen zien of het een mannetje of vrouwtje is, want ze weten hoe het y-chromosoom van cannabis er uit ziet. Maar een intersex-plant kunnen ze er niet uit pikken, en ze geven evenmin een "herma-vrij-verklaring", terwijl dat toch een koud kunstje zou moeten zijn als er sprake zou zijn van xxy, want dan pik je die er in een keer mee uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo lang niemand een geloofwaardige test kan laten zien dat fem of regulier echt uitmaakt ...

 

Het probleem daarbij dat een vergelijkende test haast onmogelijk is, omdat één van twee ouders van de zaden die je wil gaan vergelijken, een ander individu is.

 

De eventuele verschillen tussen bijvoorbeeld Sannie's Jack fem en Sannie's Jack reg kunnen dus evengoed daaraan te wijten zijn.

Edited by FoolOnTheHill

Share this post


Link to post
Share on other sites

De theorie heb ik geen verstand van maar ik stek al jaren van Shackzilla zonder problemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De theorie heb ik geen verstand van maar ik stek al jaren van Shackzilla zonder problemen.

 

Lekker spul heh?

Drie en een half jaar stekte ik mijn favoriete shackzilla-plantje,

En maakte er ook zaden mee.

Zelfs fem.

 

Maar volgens Sannie's onderbuikgevoel was dat "asking for problems":

 

When producing fem seeds you are messing with Mother nature.

We use mother plants that are from regular seeds to produce fem seeds and always two different pheno's or strains. When using fem plants to produce seeds is asking for problems in the feature in my opinion.

 

But I know breeders will do it anyway and that is there good right, but I would never advise to use fem genetics to produce seeds.

 

greetz sannie

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo lang niemand een geloofwaardige test kan laten zien dat fem of regulier echt uitmaakt ...

 

Het probleem daarbij dat een vergelijkende test haast onmogelijk is, omdat één van twee ouders van de zaden die je wil gaan vergelijken, een ander individu is.

Dat is onderdeel van "geloofwaardig". Je kan zo'n test inderdaad niet baseren op 1 geval, maar dat moeten er veel meer zijn om betrouwbare gemiddeldes te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie info op Moederdag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

blijven droppen tot met vaderdag en ver daar na .

 

maken alle planten ouderdomsbananen aan of moeten ze genetisch een mietachtigheid in zich hebben ?

en zijn dezen dan al of niet ook geschikt als moeder of helemaal niet juist ?

want daar hoor ik niemand over .

 

 

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

de ene vrouw kan intersex genen hebben (XXY) terwijl de andere vrouw (XX) dat niet heeft...

 

 

Als je xxy chromosomen hebt, ben je een man, Konopi.

 

Het beeld werd voor het eerst beschreven door Harry Klinefelter in 1942. Het komt voor bij 1 op de 660 mannen

.

maken alle planten ouderdomsbananen aan of moeten ze genetisch een mietachtigheid in zich hebben ?

en zijn dezen dan al of niet ook geschikt als moeder of helemaal niet juist ?

 

Nee, niet alle planten.

 

gallery_1115_3541_141447.jpg

 

Mijn new Blue Diesel-plant maakt een paar bananen na 60 dagen bloei, maar die gaan nooit open, vormen dus geen zaad.

En de stekken ervan doen precies hetzelfde.

En ook in kruisingen ermee komt het terug, maar niet bij allemaal.

 

Ik vindt het een geschikte moeder, want ik vind andere karaktertrekken van die plant veel belangrijker.

De bananen komen alleen als ik haar binnen (onder HPS) kweek,

buiten komt het niet tot uiting, het lijkt of de plant het daar beter naar de zin heeft.

En geeft daar een forse opbrengst.

 

gallery_1115_3541_61667.jpg

 

(foto gemaakt op 21 september, twee weken voor de oogst)

 

New Blue Diesel bevat Blueberry-genen, en breeder DJShort, de maker ervan, is gek op mutanten en bananen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een discussie op wf over hermas... Ik geef mijn 2 guldens en dan ben ik weer weg lol

 

Lees:

http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10681-004-4758-7

 

Sex in cannabis is een phenotype, per definitie beinvloedbaar door de omgeving. Heeft niets te maken met een extra sex chromosome. Wat jullie een herma noemen can zowel een mannetje of vrouwtje zijn. In werkelijkheid zijn er verschillende type hermas, die in verschillende stadia in de cyclus bloemen van de andere sex kunnen aanmaken.

 

Cannabis gebruikt niet een XY sex determination systeem maar een X tot autosome balans/ratio systeem. (Autosome zijn de nietbsex chromosomen)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3359589/pdf/gb-2011-12-10-r102.pdf

 

Simple gezegd: 2 X is vrouw, 1 X is niet genoeg vrouw en wordt dus man.

 

Mijn theorie is dat in een geval van hermies, een of beide van de X-en niet goed zijn. Niet vrouwelijk genoeg om genoeg het hormoon ethylene aan te maken, daar heeft ze twee functionele X-en voor nodig. Dit kun je bevestigen door ethylene op vrouwen met intersex eigenschappen te spuiten, zoals het product dutch master reverse.

 

Wat jullie calyxen noemen (en eigenlijk de pistils zijn) zijn de florets in the inflorescence van cannabis. Ik weet niet hoe dat in nl heet... maar een mannen en vrouwen cola (raceme) en een topje bestaan uit vele kleine bloemetjes. Als je een banaan uit een calyx hebt of een stigma (wat jullie pistil of haartje noemen) uit een mannen bloem hebt, dan heb je een hermaphrodiet, dan zijn die bloemen zogenaamd perfect (heeft alle delen om zich voort te kweken), zoals die vaak te vinden zijn als je een soortje te lang laat staan. Als je in een top zowel mannen en vrouwen bloemen hebt die individueel volledige man of vrouw zijn is het bisexueel, en als sommige toppen volledig man zijn en sommige volledig vrouw is het monoecious in plaats van dioecious.

 

Bij het maken van fem zaad wordt de ethylene productie juist onderdrukt om het minder vrouwelijk te maken en dan verschijnen mannenbloemen met als doel volledige mannen bloemen, niet herma bloemetjes. De genetische basis wordt ook niet veranderd. Diverse pure soorten (thai, sommige kush) die prima instaat zijn beide sexen bloemen aan te maken zonder dat ze gefemmed zijn.

 

De enige vergelijking met mensen die nog een beetje opgaat is dat het neerkomt op een hormoon balans, en zelfs in een 100% vrouwtje kan de omgeving die beinvloeden. Vooral licht (intensiteit, type/kwaliteit en schema) maar ook stress door diverse fratsen.

 

Overigens amsterdamtestlab zegt al jaren op hermies te kunnen testen. Heb ze 's gemailed maar geen reactie...

 

De suggestie dat een stek van een vrouw van fem zaad meer kans heeft op herma trekjes is van het niveau van angst om van de aarde af te vallen als je naar de horizon vaart.

Edited by Sativied
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overigens amsterdamtestlab zegt al jaren op hermies te kunnen testen. Heb ze 's gemailed maar geen reactie...

Ze hadden voor Krasi ooit een test gedaan naar het geslacht van zaden. Dat zouden "waarschijnlijk" vrouwtjes zijn, maar 4 weken later zat hij met een tent vol mannen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Cannabis gebruikt niet een XY sex determination systeem maar een X tot autosome balans/ratio systeem. (Autosome zijn de nietbsex chromosomen)

http://www.ncbi.nlm....-12-10-r102.pdf

 

...De enige vergelijking met mensen die nog een beetje opgaat is dat het neerkomt op een hormoon balans

 

 

Mandolino denkt daar toch anders over.

 

En de firma MedicalGenomics, waar je een sextest kunt laten doen, schrijft op haar website:

 

The cannabis plant ...

Males plants have an XY chromosome structure and females have XX chromosome structure much like humans.

 

En zij bepalen het geslacht van de plant op basis van het DNA, niet op basis van de hormoonbalans.

Hoe zit dat dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En zij bepalen het geslacht van de plant op basis van het DNA, niet op basis van de hormoonbalans.

Hoe zit dat dan?

 

Dat zit zo: als je feiten post in een cannabis forum zijn er altijd mensen die of het niet begrijpen of woorden zo verdraaien dat er zogenaamd iets anders wordt gezegd, omdat het doel blijkbaar niet kennis vergaren begrijpen en delen is maar de illusie van kennis projecteren. m.a.w. niets van wat je zegt is tegenstrijdig met wat ik heb gezegd. Ik heb niet gezegd wat jij met je vragen impliceert.

 

Ik heb mijn kennis gedeeld en wat je daar mee doe is helemaal aan jouw. Mijn advies is het net zolang overlezen tot je het snapt. Als ik intersex eginschappen wil discusseren doe ik dat liever met experts die de authoriteit van wetenschap waarderen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jip & Janneke & Kees A. kunnen het inmiddels niet meer echt volgen.

 

Zouden jullie af en toe ook nog een kleine kniebuiging kunnen maken zodat ik (en andere hobbyisten hier) er in de praktijk wat mee kunnen doen?

 

Dus wat moeten we wel doen?

Wat juist niet?

Dat soort dingen.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

volg de natuurlijke weg,

volg de natuur.

een prachtontwerp.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kees A

 

Gewoon een vrouwtje uitkiezen die zo min mogelijk op stress factoren reageert.Eigenlijk alleen op het gebruik van STS & niet op andere stress factoren.Van S1 er minimaal 30 uitzaaien.Een open bestuiving doen & dan in de S2 een goed vrouwtje uitzoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A, Je wilt toch niet zelf gaan feminiseren? Het antwoord op je vraag is gewoon "Ja". simpeler dan dat wordt het niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga helemaal niks zelf bestuiven. Wordt al zenuwachtig als ik aan dat hele proces denk.

Moest ook opzoeken wat STS (zilverthiosulfaat) was.

 

Ik ben er inmiddels van overtuigd dat moeders uit Feminized zaad absoluut prima kan (nog overtuigder meer)

Maar ik doel vooral op de aspecten die stress zouden kunnen veroorzaken (behalve dan de bekende zoals hitte, e.d.)

En gewoon wat andere tips.

Zoeiets als: "Ik weet niet precies hoe mijn lichaam werkt, maar ik weet wel dat als ik te veel frikandellen en andere bende naar binnen sla, dat dan de kans op een hartaandoening toeneemt"

 

De reden is dat je van sommige mooie soortjes je soms alleen maar feminized zaadjes kan kopen.

Als die soort dan bevalt, wil ik graag weten hoe je daar toch mooie moeders en stekken van kunt maken.

 

De natuur zijn gang laten gaan is een leuke basis-gedachte, maar ondertussen hangen we een lampje erboven, zetten we hem in aarde waar allerhande voedingsstoffen ingebracht zijn en geven we hem water dat met een zuur tot de juiste waarde wordt gebracht. En door met onze lampen aan/uit te spelen, maken we de plant wijs dat het zomer of herfst is. Tot zover de 'natuur'....

Share this post


Link to post
Share on other sites

antwoord is simpel

natuurlijk kan dat

herma s komen in reg en fem zaad voor

het is een natuurlijk overlevingsmechanisme

het hangt dus puur af van de breeder

en zijn /haar selectie + stresstesten

als je een toekomstige mama een stresstest laat ondergaan

kom je er snel achter als je iets hebt om mee verder te gaan

 

zo heb ik zelf een reg x fem gekruizd zonder problemen

ook het nageslacht vertoonde geen enkel herma trekje

binnenkort ff een backcross maken

en ik ben niet de enigste die een reg x fem kruising heeft gemaakt

bv foolonthehill heeft ook uitgebreid laten zijn

wat de mogelijkheden zijn met fem

en zijn topic

een van me inspiratie bronnen

of bv dj broertje

 

zo zijn vele andere ons al tijden geleden voorgegaan

 

 

 

 

ook is stekken trekken van een fem strain goed te doen

zoals eerdere leden al hebben aangegeven

imo moet de breeder goed selecteren wil hij /zij een stabiele strain maken

ook de kweker die een goei mama wilt,

dient een selectie te maken+ stresstesten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jip & Janneke & Kees A. kunnen het inmiddels niet meer echt volgen. Zouden jullie af en toe ook nog een kleine kniebuiging kunnen maken zodat ik (en andere hobbyisten hier) er in de praktijk wat mee kunnen doen? Dus wat moeten we wel doen? Wat juist niet? Dat soort dingen.

 

Het is heel simpel. Gewoon je keuze maken.

Of je pakt fem zaad of je pakt regulier zaad. Of je begint gelijk al met stekken.

 

Wat je wel met doen is een moederplant kweken en die voldoende tijd licht geven continu.

Op een goed moment toppen en na enkele weken weer toppen( en weer en weer) zodat je een mooie struik krijgt met veel takken.

Als je voldoende mooie scheuten hebt daar je stekken van knippen en gaan met de plantjes.

 

Als je fem zaad gebruikt heb je over het algemeen een vrouwelijke plant en als je regulier gebruikt heb je een kans van 50-50 man-vrouw.

Je moet dan als je regulier gebruikt van elke plant een stekje in bloei trekken zodat je kan zien welke man of vrouw is.

 

Dus gewoon je keuze maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga helemaal niks zelf bestuiven. Wordt al zenuwachtig als ik aan dat hele proces denk.

Moest ook opzoeken wat STS (zilverthiosulfaat) was.

 

Ik ben er inmiddels van overtuigd dat moeders uit Feminized zaad absoluut prima kan (nog overtuigder meer)

Maar ik doel vooral op de aspecten die stress zouden kunnen veroorzaken (behalve dan de bekende zoals hitte, e.d.)

En gewoon wat andere tips.

Zoeiets als: "Ik weet niet precies hoe mijn lichaam werkt, maar ik weet wel dat als ik te veel frikandellen en andere bende naar binnen sla, dat dan de kans op een hartaandoening toeneemt"

 

De reden is dat je van sommige mooie soortjes je soms alleen maar feminized zaadjes kan kopen.

Als die soort dan bevalt, wil ik graag weten hoe je daar toch mooie moeders en stekken van kunt maken.

 

De natuur zijn gang laten gaan is een leuke basis-gedachte, maar ondertussen hangen we een lampje erboven, zetten we hem in aarde waar allerhande voedingsstoffen ingebracht zijn en geven we hem water dat met een zuur tot de juiste waarde wordt gebracht. En door met onze lampen aan/uit te spelen, maken we de plant wijs dat het zomer of herfst is. Tot zover de 'natuur'....

 

Nog maar eens Kees A

 

Praktijkvoorbeeld van de gefeminiseerde zaden in ons geval moeders mee opgekweekt. De planten hebben een verhuizing meegemaakt. 14 graden kou, 40 graden hitte. En groeiden prima met de nodige stekjes. Hoeveel het er precies zijn geweest kan ik niet tellen zo 1 2 3 .

Maar daartussen zat nooit en te nimmer een vrouwtje en zelfs geen hermaatje

 

Dus het praktijkvoorbeeld die ik je geef is natuurlijk niet voor 100%, dat dit bij jou ook geld.

En daar zit dus de crux.

 

Ik zeg liever, probeer het en je zult het zien!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar daartussen zat nooit en te nimmer een vrouwtje en zelfs geen hermaatje

Nou ben ik de weg kwijt....

Je wilt toch graag vrouwtjes?

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar daartussen zat nooit en te nimmer een vrouwtje en zelfs geen hermaatje

Nou ben ik de weg kwijt....

Je wilt toch graag vrouwtjes?

 

I'am sorry.. Bedoel uiteraard mannetje in dit geval

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...