Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Welke Plant Vergelijkbaar Met Wiet?

Recommended Posts

Inderdaad heb je bij Undercurrent-DWC of RDWC ook zat lekkage mogelijkheden. Het simpelste voor een hobbykweek blijft wat mij betreft toch gewoon een enkele bak waar je een paar planten op zet. Kost geen drol en je kunt het makkelijk een keer proberen. Als dat bevalt kun je alsnog gaan experimenteren.

 

Maar goed, ik ben het wel met je eens wat de verschillen zijn en ik wil ook een keer gaan proberen of dat ebb & flow werkt in DWC.

 

Bovendien zou het waterwissels makkelijker maken en ik wil eigenlijk ook de individuele bakken ook uit het systeem kunnen halen. Met de 3D printer wil ik koppelingen maken (voor onder op de bakken) die een beetje werken zoals zo'n Gardena tuinslang aansluiting die je los kunt halen zonder dat er water uit spuit. Ik vind het gewoon irritant dat die planten zo vast zitten in hun bakken. Je kan ze er wel uithalen maar dat geeft een waterballet en ik haat dweilen. Bovendien ben altijd bang dat de wortels schade oplopen.

 

Die tests dat een beetje beroering al voor voldoende DO zorgt hebben geen enorme wortelkluit in het water. Je moet dus wel een beetje voorzichtig zijn met die conclusies. Ik ben helaas tot nu toe nog te lui geweest om mijn DO meter op te zoeken om na te meten of de DO ook op peil blijft als de planten met een volgroeide wortelkluit zuurstof aan het opnemen zijn.

 

Iemand op een ander forum had ook een UC-DWC systeem gemaakt dat heel erg op mijn UC-DWC systeem lijkt, maar had daarbij de zuurstofpomp achterwege gelaten. Het stromende undercurrent water klatert weer terug in de controle bak en zou dus ook zat DO moeten geven. In de praktijk viel dat toch tegen.

 

Al is nog niet helemaal zeker of het alleen daar aan ligt. Ik zie ook bij systemen met voldoende zuurstof dat planten soms enorme last hebben van transplantatie schok als je ze van een cloner overzet naar een DWC systeem oid. Ik denk dat het daar ook aan schort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij DWC kweek je water wortels.

Deze laat je droog vallen gedurende de dag (niet helemaal droog maar toch ze drogen in) om ze daarna weer zo te laten functioneren waarvoor de plant ze heeft aangemaakt namelijk zo efficient mogelijk uit het water voeding opnemen.

 

Speel dan met het water nivo in de bak zelf, daar komen vaak verrassende dingen uit :search:

 

Laat minimaal een laagje water in de bak staan tussen de waterbeurten in als je toch dat leeg en weer volpompen gaat proberen, dat zal een boel ellende kunnen voorkomen (lees er is altijd wat water in de buurt).

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allemaal terechte vragen en twijfels die je hebt. Ik heb wederom bijna precies dezelfde.

ik wil ook een keer gaan proberen of dat ebb & flow werkt in DWC. Bovendien zou het waterwissels makkelijker maken

Ik denk dat je zeker een keertje kunt kijken of het werkt met je waterwissels. Een pompje in je bak, de boel overhevelen naar een afvoerputje. En vervolgens nieuwe voeding terug. Die je eventueel al klaar hebt staan in een extern vat om de tijd dat de wortels droog staan, te verkorten.

 

Iemand op een ander forum had ook een UC-DWC systeem gemaakt dat heel erg op mijn UC-DWC systeem lijkt, maar had daarbij de zuurstofpomp achterwege gelaten. Het stromende undercurrent water klatert weer terug in de controle bak en zou dus ook zat DO moeten geven. In de praktijk viel dat toch tegen. Al is nog niet helemaal zeker of het alleen daar aan ligt.

Ik heb dat gelezen, denk ik (Slablaadje?) Volgens mij speelt daar wellicht ook mee dat de wortels door gebrek van een bruissteen zelden met pure lucht in aanraking komen. Dus misschien krijgen ze wel voldoende DO, maar niet voldoende 'lucht'. Volgens mij was jij het die zei dat de luchtbellen er steeds voor zorgen dat de wortels steeds even in de zuurstof hangen.

 

Ik zie ook bij systemen met voldoende zuurstof dat planten soms enorme last hebben van transplantatie schok als je ze van een cloner overzet naar een DWC systeem oid. Ik denk dat het daar ook aan schort.

Wie weet. En doel je dan op zo'n bubblecloner? Misschien moet je ook wel een tussen-systeem gebruiken, dus ze nog laten voorgroeien op een systeem dat minder heftig bubbelt. Een kleinere bak waar de wortels nog even kunnen groter worden.

 

Bij DWC kweek je water wortels. Deze laat je droog vallen gedurende de dag (niet helemaal droog maar toch ze drogen in) om ze daarna weer zo te laten functioneren waarvoor de plant ze heeft aangemaakt namelijk zo efficient mogelijk uit het water voeding opnemen.

Je zei eerder (terecht) 'ga het wiel niet opnieuw uitvinden'. Toch zijn er kwekers met grote resultaten die precies dat doen: Ze laten dus meerdere keren de boel op een dag droogvallen en ze laten ze daarna succesvol weer functioneren. Het wiel bestaat blijkbaar.

Ik ben er zelf ook nog niet helemaal van overtuigd, omdat het me iets te simpel klinkt. En vaak heb ik 'als het zo simpel was, dan deden meer mensen het wel'. Maar ja, soms zijn we zo gewend aan bepaalde zaken dat we niet beter meer weten.

 

Laat minimaal een laagje water in de bak staan tussen de waterbeurten in als je toch dat leeg en weer volpompen gaat proberen, dat zal een boel ellende kunnen voorkomen (lees er is altijd wat water in de buurt).

Dat denk ik dat dit inderdaad een goed plan is. Die paar centimeter zal de wortels niet verstikken en ze kunnen er toch genoeg uithalen. Bovendien zal het misschien zorgen voor een vochtige atmosfeer in je container, waardoor de wortels minder snel uitdrogen, maar toch voldoende zuurstof uit de omringende lucht kunnen halen.

 

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik vind dit een verdomd interessante discussie op een koude zondagmiddag! :popcorn:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met welke plant die je bij een tuincentrum kan kopen zou je dit kunnen testen?

Dus een plant die een soortgelijk wortelstelsel en eventueel andere gelijke eigenschappen heeft als wiet?

 

Chrysant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben er zelf ook nog niet helemaal van overtuigd, omdat het me iets te simpel klinkt. En vaak heb ik 'als het zo simpel was, dan deden meer mensen het wel'. Maar ja, soms zijn we zo gewend aan bepaalde zaken dat we niet beter meer weten.

 

Slechts weinig mensen denken echt na over wat ze aan het doen zijn,

de meeste mensen zijn net apen,

leer ze een kunstje en ze blijven het doen zolang ze hun nootje krijgen.. :rofl

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je zeker een keertje kunt kijken of het werkt met je waterwissels. Een pompje in je bak, de boel overhevelen naar een afvoerputje. En vervolgens nieuwe voeding terug. Die je eventueel al klaar hebt staan in een extern vat om de tijd dat de wortels droog staan, te verkorten.

Ik hevel het doorgaans eruit met een tuinslang. Dat gaat sneller dan met een pompje. Terug gaat wel met een pompje, want die slaat vanzelf af op het juiste niveau. Dat water heb ik wel al klaar staan inderdaad. Dat laat ik doorgaans ook een paar uur stabiliseren (temperatuur en pH) voordat ik het bij de planten doe.

 

Ik heb dat gelezen, denk ik (Slablaadje?) Volgens mij speelt daar wellicht ook mee dat de wortels door gebrek van een bruissteen zelden met pure lucht in aanraking komen. Dus misschien krijgen ze wel voldoende DO, maar niet voldoende 'lucht'. Volgens mij was jij het die zei dat de luchtbellen er steeds voor zorgen dat de wortels steeds even in de zuurstof hangen.
Ja die was het. Het is me dus inderdaad niet 100% duidelijk waar het door mis gaat. Al heb ik precies zulke planten gehad en dat was transplantatie "trauma". Scheut wormencompostthee erbij (aerobe organismen!) en ze waren met een paar dagen weer fit. In een bak ernaast had ik dat niet gedaan en die planten stonden er nog net zo belabberd bij.

 

En doel je dan op zo'n bubblecloner? Misschien moet je ook wel een tussen-systeem gebruiken, dus ze nog laten voorgroeien op een systeem dat minder heftig bubbelt. Een kleinere bak waar de wortels nog even kunnen groter worden.
Paar dagen te lang in de bubblecloner laten staan en het is nogal een gevecht om ze er heelhuids uit te krijgen. Die stekken moet je dan ook bedekken in een netpotje met kleikorrels. Kortom allemaal ellende aan de wortels en daar knappen die planten niet van op. Dan groei ik ze een tijdje voor en vervolgens gaan ze pas in het bloeihok. Dan heb ik weer mogelijk transplantatie problemen. Zeker als ik ze wat te lang laat voorgroeien en de wortels zijn door elkaar gegroeid. Het gaat niet altijd fout, maar toch vaak wel. Ik heb gewoon niet altijd tijd om op exact het juiste moment de boel over te zetten en een paar dagen later zijn die planten al anderhalf keer zo groot. Week later zijn ze makkelijk twee keer zo groot.

 

Ik gooi er gewoon wormencompostthee bij als ik ze verplant. Dan hebben ze nergens last van.

 

Laatst weer eens een keer Pond Saver geprobeerd en dat werkte toch ook. Dat is nog veel makkelijker. Gewoon wat van dat poeder in warm water oplossen en klaar. Giet ik per plant een beetje van over de kleikorrels

 

 

Je krijgt met een pomp die DWC bak nooit helemaal leeg. Dus er blijft altijd wel wat water in staan hoor.

 

Al haal ik wel altijd de bak echt helemaal leeg. Ik wil zeker weten dat als er geen zooi op de bodem blijft liggen. Anders gaat dat maar rotten.

 

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik vind dit een verdomd interessante discussie op een koude zondagmiddag! :popcorn:

Nou, inderdaad. Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kent het vast wel: Het International Cannagraphic forum (maar er schijnen meer mensen op dit forum te zitten dan wij :D )

Daar lees ik me helemaal suf op (vooral doordat je steeds weer iets nieuws zit en dan tot midden in de nacht blijft hyperlinken)

 

Ik lees daar met veel plezier in dit topic https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=99681

 

Daar staan een paar interessante bijdrages is, en 2 springen er uit:

Haps

Hij gebruikt een op eb & vloed gebaseerd systeem. Hij heeft 6 cycli per dag. Dag en nacht. Groeie en bloei. In zijn emmers staat altijd zo'n 5 cm voeding en per emmer heeft hij een goedkoop bruissteentje.

Als ik hem goed begrijp heeft hij kleikorrels zitten in een 25 cm net potje. Zijn emmers zien er redelijk groot uit. Ik denk minstens 15 liter, maar eerder 20.

Hij draait al jarenlang 1 op 1.

 

De ander is Dehedfred

Hij zet meer planten per lamp (zijn ruimte-opzet begrijp ik niet helemaal). Maar hij heeft iets van 12 planten per 600 Watt.

Hij gebruikt het 'emmer in emmer'-systeem als ik hem goed begrijp (hij schrijft zoals hij praat, volgens mij)

D.w.z. In een emmer waar je voeding naar toe gepompt wordt, staat eenzelfde emmer. Maar deze heeft gaatjes en is gevuld met medium.

Hoe vaak hij pompt is me niet helemaal duidelijk maar ik meen elders gelezen te hebben ook iets om de 4 uur.

Hij haalt keer op keer 1,2 gram per Watt.

Volgens hem komt dit vooral doordat hij al jarenlang met dezelfde moeder werkt en hij deze plant door en door kent.

Wat interessant is, is de volgende zin van hem:

The whole purpose of ebb and flow buckets is the drying out period between feeds that promotes major root growth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor degene die niks te doen hebben: Een aardig leesstuk.

 

https://www.google.c...8ji4QBFs24itB3g

Het gaat weliswaar op bollenteelt, maar toch zit er voor onze hobby voldoende wetenswaardigheden tussen.

 

Als je naar de conclusie kijkt, zie je dat bij hen een eb&systeem met een substraat van cocos/veen tot de beste resulaten leidde.

Beter dus dan in de volle grond.

Verder kwamen systemen met kleikorrels er ook goed uit.

 

Wat ik echt een minpunt vindt aan dit onderzoek en zelfs een onbegrijpelijke keuze vanuit wetenschappelijk oogpunt:

Ze testen verschillende substraten en ze testen verschillende manieren van water geven. vast waterlaagje onderin, druppelsysteem, etc.

Nu komt eb & vloed met cocos/veenmengsel tot het beste resultaat.

Alleen, laat dit nu net het enige substraat zijn dat met E&V getest wordt.

Sterker nog, het cocos/veenmengsel is ook niet met andere watergeefmethodes (zoals druppelaars) getest.

 

Dan weet je als onderzoeker toch niet of de betere resultaten komen door het substraat OF door de manier van watergeven?

 

Daar gaat mijn belastinggeld :thumbsdown:

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Het grootste gevaar bij DWC is dat je stilstaand water (met te weinig zuurstof dus) krijgt in de wortelkluit. Ik dacht dat als ik het water er nou zo nu en dan even uit pomp, dan kan het niet stil blijven staan ook.

 

Ik las dit:

Circulatie en aëratie in het bassin is essentieel voor wortelgroei. Zonder circulatie ontstaan korte, dikke wortels die onder het wateroppervlak clusteren. In zo’n geval blijft de groei iets achter (Morgan & Moustafa, 1989). Echter ook met circulatie kunnen er locale zuurstofproblemen in de wortelkluit ontstaan (Baas et al., 1990).

 

in het volgende stuk:

http://www.tuinbouw....rt_13113-12.pdf

 

In ditzelfde stuk (op blz. 15) staan ook een aantal zaken die veel vertellen over soorten wortels, stress en aanmaak.

Dit sluit weer aan op jouw bevindingen van het 'overpotten'.

Edited by Kees A
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die pdf geeft inderdaad een mooi overzicht van een hele hoop varianten. Mooi leesvoer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met welke plant die je bij een tuincentrum kan kopen zou je dit kunnen testen?

Dus een plant die een soortgelijk wortelstelsel en eventueel andere gelijke eigenschappen heeft als wiet?

 

Artemisia annua oftewel Zoete Alsem, is aromatisch, korte dagplant & maakt een flink wortelstelsel aan.Zaad kan je bij Vreeken krijgen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brandnetel heeft toch wel een heel ander wortelstelsel als Cannabis.

Tomaten zou ik gebruiken om te testen.

Die strekken net zo bij weinig licht, het wortelgestel lijkt er meer op en ze is gevoelig voor dezelfde schimmels.

Edited by soca
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vezelhennep niet een idee? De toegestane rassen kopen en zorgen dat je alles kunt aantonen in geval van een inval....?

 

Zomaar een idee hoor, geen idee hoe dat juridisch zit..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vezelhennep mag je ook niet zomaar zonder vergunning kweken volgens mij (?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou net als soca voor tomaten gaan. Kan je inderdaad meteen oefenen op schimmels en andere vervelende bijkomstigheden.

Daarna heb je als bijvangst; tomaten. En dat kopen de meeste mensen vaak om mee te koken.

Dus je hebt ook nog wat aan je test? Hoe vaak wil je brandnetelsoep eten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

In dit filmpje is een plant te zien.

Is dit een Chrysant?

Zijn er plantendeskundigen aanwezig die dit direct herkennen?

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo te zien aan het blad is het een chrysant.

 

snijchrysant5.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht het ook.

Vooral omdat ze in andere filmpjes ook Chrysanten gebruiken.

Maar ik zag nergens een bloem, en ik weet zo verdomde weinig van bloemen en planten.

In het tuincentrum sta ik meestal snel op de vijverafdeling terwijl mijn vrouw bij de planten rondstruint.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...