Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

jerroenn

Led Verschillende Frequenties

Recommended Posts

In japan is de mentaliteit ook heel anders, daar wordt het verkopen van een product dat niet 100% doorgetest en uitontwikkeld is als totale no-go gezien.

Heeft iets met gezichtsverlies/eergevoel te maken dat China totaal niet kent.

Er wordt daar geproduceerd volgens zeer strenge kwaliteiseisen en ook is er een zeer strenge kwaliteitscontrole.

In China bestaat de kwaliteitscontrole uit kijken of de doos dichtpast, of t product daarin ook aangaat als je de stekker in t stopcontact steekt is niet of nauwelijks belangrijk.

Alles moet tegen een zo laag mogelijke prijs verkocht worden, dus een poppetje neerzetten aan t eind vd productielijn die checkt of de producten ook echt werken kost teveel geld...

Apparaten met randaardestekkers waarvan inwendig de aarde niet is aangesloten zijn daar ook bijna de standaard, net als producten met doa percentage van 50%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laten we heel eerlijk zijn kees.

We gaan een automatische wereld tegemoet.

Zelf rijdende autos grasmaaiers en stofzuigers die het werk geheel zelf doen

(En dit vind ik prachtig).

En Nederlanders doen zon beetje overal aan mee sinds de voc.

Niet verkeerd voor zon kikkerlandje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het maakt niet uit waar die leds vandaan komen. Als ze maar efficiënt zijn.

 

Uit dat WUR onderzoek over verlichting kwam zonlicht 14% slechter uit dan rood plus blauw leds. Het verschil tussen cheapo leds en echte leds is makkelijk 50%. Dat is dus veel belangrijker dan het spectrum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En Nederlanders doen zon beetje overal aan mee sinds de voc.

Niet verkeerd voor zon kikkerlandje

En laat dat nou net iets zijn waar we met z'n allen niet heel trots op hoeven te zijn.

Natuurlijk moet je het zien in de geest van die tijd.

Maar de VOC waren natuurlijk gewoon een stelletje bandieten die de wereld als hun eigendom zagen.

Slavenhandelaren, dieven, moordenaars.

 

Uit dat WUR onderzoek over verlichting...

Zoals gezegd begreep ik het onderzoek grotendeels niet, maar los daarvan: 1 onderzoek is niet zaligmakend. Onderzoeken moeten passen in een rij van andere onderzoeken en moeten later door anderen (o.a. studenten) keer op keer worden nagedaan.

Dit om toevalligheden, fouten, verkeerde aannames, etc. zoveel mogelijk uit te sluiten.

Daarom is zo'n getal als 44 % meer biomassa bij tomaten wat Bubbleblower noemt, ook niet superbelangrijk.

Misschien een goede tomaat. Misschien een ras dat goed reageert op een bepaald licht, misschien stond de deur op een kier en stond hij in een lekker tochtje. God weet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja de wereld zit vol met barbaarsheid.

Zeker vroeger.ik ben van mening dat zolang we ervan leren we verbeteren.

We kunnen niet meer terug in de tijd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het maakt niet uit waar die leds vandaan komen. Als ze maar efficiënt zijn.

 

Uit dat WUR onderzoek over verlichting kwam zonlicht 14% slechter uit dan rood plus blauw leds. Het verschil tussen cheapo leds en echte leds is makkelijk 50%. Dat is dus veel belangrijker dan het spectrum.

 

Goed dat je dit feit aanhaald! Ik kan namelijk niet geloven dat de natuurlijke zon slechter omgaat met blauw en rood licht/spectrum.

Het zou toch niet zo zijn dat een plant en zon niet optimaal voor elkaar geschapen zijn.

Anderzijds ken er dan geconcludeerd worden dat rood en blauw weinig invloed heeft op een plant.

 

Een mooi antwoord of uitleg zou hier mooi voor op zijn plaats zijn in dit topic!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Daarom is zo'n getal als 44 % meer biomassa bij tomaten wat Bubbleblower noemt, ook niet superbelangrijk.
Dat zonlicht plasma lamp reclame verhaal ging niet over tomaten (als in van die rooie dingen), maar over het opkweken van zaailingen. Alleen de eerste paar weken dus. Dat is precies de enige tijd waarop groeilicht inderdaad beter werkt dan bloeilicht.

 

Ze willen die lamp overduidelijk graag verkopen of op zijn minst promoten als een geweldige vinding. Althans dat is wel wat er van het hele "onderzoek" af druipt. Dus daarom alleen een onderzoek waar die lamp bij voorbaat al vast stond als winnaar. Anders hadden ze er wel een led groeilamp naast gezet in plaats van alleen bloeilampen.

 

Er zijn overigens talloze onderzoeken die aantonen dat de McCree curve klopt. Het is echt niet één onderzoek, maar die van de WUR is wel een van de meest complete en best uitgevoerde test die ik kon vinden. Helaas geen wit licht COBs in de test, maar ach.

 

Deze test ging over tomaten productie waar dan de uiteindelijke oogst gewogen werd. De lichtsterkte was overal gelijk (in umol/m2/s). Alleen het spectrum verschilde.

 

Onder led Rood/Blauw (90%/10%) kregen ze 2,3kg extra tomaten per m2 extra vergeleken met de 16,7kg die ze bij het led zonlicht spectrum oogstten:

gallery_37858_17549_67485.png

Je ziet in die grafiek ook dat de gele zonlicht spectrum lijn het bij het voorgroeien nog goed doet. Iets beter dan de rest, maar dat is al snel afgelopen en tijdens de bloei is dat spectrum gewoon kansloos. Dat is ook precies de reden waarom we wiet niet afbloeien onder een 5500K lamp.

 

De verlichting met extra ver rood (rode lijn) deed het overigens het allerbeste, maar die planten trokken het tegen het einde van de test niet meer en stortten in. Vooral daarin zagen ze nog de meeste winst. Bijvoorbeeld iets minder ver rood geven.

 

Dat zal samenhangen met het Emerson effect. Extra verrood naast gewoon rood licht geeft een extra boost vergeleken met de golflengtes los:

gallery_37858_17549_24859.jpg

 

Dat is echter een nogal lastig verhaal. Ten eerste omdat ze niet precies weten wat het effect ervan is op de planten. Voor elke plantsoort is het anders en als je er teveel van geeft dan maak je de planten gewoon kapot. Zoals wel bleek bij deze test.

 

Bovendien is het nogal duur is om dat verrood licht in grote hoeveelheden te produceren. Zelfs met leds.

 

@WeedRunner, De McCree curve laat duidelijk zien dat zonlicht helemaal niet zo goed past bij wat planten gebruiken. Planten bloeien en produceren gewoon veel beter onder rood met wat blauw licht. De bouw van de plant is dan mogelijk wel wat minder, maar bij een gecontroleerde kweek zoals wij doen is dat geen prioriteit.

 

Ook de fotosynthese in het blad verloopt bij rood+blauw licht het beste (umol voor umol).

 

De verklaring die ze geven is dat planten oorspronkelijk onder water zijn begonnen en geevolueerd zijn om ook op het land te leven maar dat ze nooit helemaal optimaal het zonlicht hebben kunnen verwerken. Wellicht is er ook wel een voordeel aan om niet al het licht te verwerken.

 

Soms absorberen ze bijvoorbeeld ook licht zonder dat de fotosynthese er iets mee doet. de plant mist dan gewoon de benodigde pigmenten om die golflengte op te pakken. Het licht warmt dan echter wel de plant op. Dat kan ook een evolutionair voordeel zijn in koudere gebieden. Alleen hebben ze daar in een klimaat gestuurde kast dan niets aan en dan kun je die golflengtes achterwege laten.

 

Hoe dan ook er zal best een evolutionaire reden voor zijn dat planten groen licht reflecteren en minder opnemen. De reden maakt echter niet zoveel uit. De constatering is wel dat je ze best wat minder groen licht kan geven en zo wat extra efficientie kan winnen.

 

 

:edit: Overigens is het spectrum niet alles zeggend. Nou ja, zoals je ziet kun je met een zonlicht spectrum al 14% verliezen ten opzichte van rood/blauw, maar op Rollitup bloeien ze tegenwoordig af onder 3500K COBs Die geven namelijk 6% meer licht dan de 3000K COBs. Die 6% meer licht weegt dan zwaarder dan een iets beter spectrum. Uiteindelijk geeft dat toch net weer wat meer grammen per watt. Ze probeerden zelfs 4000K, maar wat ik er van begreep werkte dat al wat minder.

 

Als ik zelf nu nieuwe leds zou kopen zou ik voor die 3500K COBs gaan.

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jou uitleg Wtf

 

Nu zijn tomaten natuurlijk niet te vergelijken met wietplanten.

De intentie van groeien en bloeien boeit mij wel op het gebied van leds en met name die 3500k cobs.

 

Overigens laat de grafiek wel zien dat de led par en sont plasma in de 21e week de led rood/blauw overtreft. Als je hem zou doortrekken.

Maar gemiddeld weegt dat inderdaad niet op tegen de led verrood en led rood/blauw.

 

Dan ligt inderdaad de uitdaging in een gedeelte led verrood en led rood/blauw in het verschiet wat dat betreft.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uit dat WUR onderzoek over verlichting kwam zonlicht 14% slechter uit dan rood plus blauw leds.

 

Houd er wel rekening mee dat dat onderzoek helemaal niet bestaat, hij verzint het gewoon, hij zal er never nooit een link van kunnen geven.

 

Dat plaatje hierboven komt dan ook niet uit een onderzoek van de WUR, maar van de TTO en gaat om het effect van bij-belichting in de kas in de winter.

Hier is dat onderzoek, het is totaal niet relevant voor de binnenkweek.

 

De onderzoeken van de WUR zijn dat wel en daaruit blijkt dus dat zonlichtspectrum veruit de beste resultaten geeft, zowel in de groei als de bloei en met alle onderzochte plantensoorten. De test met de tomaten was er slechts één van de vele, de meest interessante was bloei inductie bij chrysant onder lange dag, omdat daaruit bleek dat bloemen bij een zonlicht spectrum veel sneller in de bloei gaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan wordt het erg lastig wat je nu moet geloven.

Enigste oplossing om zelf te experimenteren met de cob leds.

 

Of menig fora rondstruinen waarbij personen gebruik maken van dergelijke combi met leds.

En ervan uitgaan dat de kweekresultaten relevant en objectief uit zijn gevoerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu zijn tomaten natuurlijk niet te vergelijken met wietplanten.

Op zich heb je voor producerende planten wel ongeveer hetzelfde spectrum nodig. Ik kweek al tig jaar tomaten en het is echt frappant hoeveel die lijken op wietplanten. Ze hebben dezelfde voedingsbehoeften, je moet ze dieven en eventueel snoeien/toppen, je krijgt ook rot als je ze te lang laat staan, zelfde verschijnselen bij tekorten etc etc.

 

Op icmag heeft die gast die die absorptie grafiek gemaakt heeft ook zo'n response curve gemaakt (McCree response curve) voor wietplanten en die is toch nagenoeg hetzelfde. Die van tomaten ook.

 

Hoe dan ook, iedereen weet dat je wietplanten niet onder 5500K licht moet afbloeien. 3500K is echt wel het maximum.

 

Wat ze overigens ook nog wel doen is 4000K COBs nemen (of zelfs nog hoger) en er dan efficiente diep rode leds bij zetten. Met dat extra rood maak je er weer een bloei licht van. Door dat aan of uit te zetten kun je dan ook nog een beetje schakelen tussen groei en bloei licht.

 

Op zich leuk, maar dat is me dan wel teveel werk en te duur. Het moet wel een beetje een geintje blijven en als je een hogere g/W ratio wil is het simpeler om gewoon meer leds te op te hangen en dan hetzelfde wattage verdelen over dat grotere aantal leds. Dan worden ze vanzelf efficienter.

 

Al dat gekloot met lichtrecepten is leuk, maar het de effecten daarvan komen dus niet in de buurt van wat je kan bereiken met extra efficiente leds.

 

Hooguit dat dat ver rood nog wat op gaat leveren op termijn, maar zoals gezegd zitten daar ook de nodige haken en ogen aan. Zelfs dat reclame verhaal van die zonlicht lamp erkent dat het geen haalbare kaart is.

 

Dan moet op zijn minst eerst uitgezocht worden hoeveel ver rood licht je dan nodig hebt voor wietplanten, maar het gaat sowieso om flinke hoeveelheden ver rood wat je dan nodig hebt en dat gaat vooralsnog bakken geld kosten. Ik ben bang dat dat niet rendabel gaat worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind het moeilijk om te geloven dat een wietplant het zelfse reageert en gedraagt als een tomatenplant.ik bedoel ik weet dat er overeenkomsten zijn maar ja tis toch beide een ander organisme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat wil je daar mee zeggen dan? Dat je gaat wachten op een wetenschappelijk onderzoek naar het ideale lichtrecept voor wietplanten?

 

De McCree curve is een gemiddelde van 22 verschillende plantsoorten. Zo groot zijn de verschillen tusen de plantsoorten onderling niet. Een plant als Hop zit vrijwel exact op het gemiddelde.

 

 

Als je alleen naar beschikbare testresultaten bij wietplanten wilt kijken heb je weinig anders bechikbaar dan kweekverslagen. Met die Cree (en Bridgelux) witte COBs zijn er inmiddels zoveel kweekverslagen dat er geen twijfel over mogelijk is dat die het meeste oogst geven per watt aan stroom. Een heel stuk daarachter heb je HPS en die nieuwe keramische MH lampen. Weer een stuk lager komen de plasma lampen, "gewone" MH lampen en de "goedkope" Chinese armaturen. Ietsje daaronder staan TL en T-neon verlichting en weer wat lager staan dan de spaarlampen. Ver ver daaronder heb je nog de halogeen lampen, gloeilampen en waxine lichtjes, maar dan kun je goedkoper je wiet in de shop gaan kopen.

 

Die ordening is dan wel vrijwel volledig op efficientie van de verlichting en nauwelijks op basis van spectrum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een aantal videos van Gromau5 bekeken. Dit persoon laat zien dat hij met 32 x cxb3070 ledlampjes goed voor 850 watt. Kweekresultaten heeft bereikt van 1 op 2.35.

 

Nu wil ik juist testen wat de goedkopere variant doet van de cxb3070. Voor de prijs kan ik het tenslotte niet laten voor 12 dollar per stuk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedemiddag iedereen ik hoop dat ik dit onder de juiste topic post.

Maar wie van de LED kwekers weet of de frequentie van het licht de groei kan stimuleren door bijv een andere licht spectrum te gebruiken?

Of meerdere frequenties combineren om een bepaald spectrum te creëren?

Mvg,

Jeroen

 

ledkwekers :tomaat wiet of paprikaas ?

wees dan ook ff wat specifieker jeroen !

 

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@WeedRunner, Welke goedkopere variant dan? De hoge bin CXB3070's kosten eerder iets van $32 per stuk.

 

Ik ken ook alleen dat verslag waar hij 1.9g/W haalde met 32 stuks CXB3590 3500K op 0.7A voor 850W totaal. Heeft hij inmiddels weer een nieuwe kweek afgerond met nog hogere score en dan met CXB3070?

 

De CXB3590 is nog wat duurder trouwens. Iets van $46 dacht ik.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het was inderdaad 1 op 1.9, excuse me...

Een video van dec 2015.

 

De goedkopere variant van de 3090 in dit geval die ook meerdere spectrums bevat zoals de

3500k

 

100W 3000-3500K 6500-7500LM 100-LED Warm wit licht - Gratis Verzending - DealExtreme

 

http://www.dx.com/p/100w-3000-3500k-6500-7500lm-100-led-warm-white-light-107904#.VxKBSIp1HxA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu zag ik een andere video over soortgelijke leds.

 

Dat ziet er beroerd uit

Edited by WeedRunner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, ok dat was inderdaad ook de kweek die ik me nog herinnerde. Hij was volgens mij wel met een nieuwe kweek begonnen, maar ik had niet gezien hoe die afgelopen was. Blijkbaar nog niet klaar dan.

 

Die DX COB zou ik geen geen variant op een Cree CXB3070 noemen. Het is wel een COB inderdaad maar toch heel wat anders.

 

Afgezien van de kwaliteitsproblemen in die youTube clip, maximaal 7500 lumen uit 100W is wel erg schamel. Dat is vergelijkbaar met een TL balk.

 

De CXB3590 CD leds produceren op 100W 12000 lumen. De CXB3590 CD bin, die Growmau5 gebruikt, zelfs 14000lumen op 100W. Dat is 90% meer licht. Hou er dus wel rekening mee dat je een stuk of 60 van die DX COBs nodig hebt voor dezelfde hoeveelheid licht als uit de 32 COBs die Growmau5 gebruikt.

 

Afgezien van die extra aanschaf kosten ben je uiteraard ook meer stroom kwijt. Bij continu bloei gebruik moet je ook rekenen dat je per jaar €45 per COB extra kwijt bent aan stroom.

 

Daarom kopen mensen een $46 euro CXB3590 in plaats van $28 per 2 stuks DX COB. Plus dan €45 aan stroom per jaar extra voor iedere 100W.

 

Als je goedkoper uit wilt zijn dan Cree's kun je beter kijken naar Bridgelux Vero oid. Ik vond het alleen teveel gekloot om de bijpassende drivers te vinden.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

De defenitie goedkoop is duurkoop geldt hier dus.

Prima info om te weten!

 

De Meanwel drivers zijn erg divers in vele maten en soorten.

Gromau5 zit met 32 cxb3090 cree leds die rond de 137 watts maximaal kunnen dissiperen.

Waarom maar een uitsturing van 23 watts per led. Je zou denken dat hij met de helft ook die 850 watt zou kunnen produceren.

Mits hij dan niet uitkomt op de totale ampere per unit met leds of vanwege de efficientie op het gebied van warmte intwikkeling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zo'n kostenplaatje berekent dan ontkom ik er inderdaad niet aan dat die goedkope leds in de praktijk duurder zijn in het gebruik.

 

Daarom gebruik ik ook een 1.4A voeding. Dan heb je inderdaad maar half zoveel leds nodig als bij 0.7A. Om precies te zijn zou ik 15 stuks moeten ophangen om net zoveel licht te krijgen op 0,7A. Dan daalt het verbruik van 400W naar 355W en de stroombesparing is dan ongeveer 45 euro per jaar. Alleen heb ik dan een extra investering van 300 a 350 euro. Dan zou ik 7 tot 8 jaar bezig zijn om dat terug te verdienen. Wat mij betreft een kansloos verhaal dus.

 

Die scores van tegen de 2g per watt zijn leuk, maar het is mij te duur. Vergeet ook niet dat hij de wiet nog vrij nat had gewogen en dat het eindgewicht inclusief een flinke hoop fluf was. Geloof dat 1.7g/W een meer reeel getal was.

 

Hoe dan ook, mijn hobby is wiet kweken en niet het bouwen van zo efficient mogelijk led armaturen. Ik ging dus gewoon voor de goedkoopste oplossing over een looptijd van 3 jaar en ik was daarvoor uitgekomen op de CXB3070 op 1.4A. Die prijzen van die COBs en de efficienties veranderen steeds. Dus misschien is bij de huidige prijzen de CXB3590 goedkoper.

 

Wellicht haal ik die 3 jaar niet en ik had al een HPS, dus ik verdien het nooit helemaal terug, maar zo ongeveer komt het wel uit. Het kweekt ook gewoon prettiger met die COBs.

 

Je kunt die Cree COBs zelfs op 100W draaien (2.8A) en dan heb je er nog weer minder nodig, maar dan valt de efficientie te ver terug waardoor een HPS weer goedkoper is. 1.4A was voor mij een mooi compromis tussen investering en verbruik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De keuze tussen efficiëntie en investering moet natuurlijk reëel blijven. Nu kost een beetje hobby natuurlijk altijd geld.

Met deze hobby wil je er ook wat uit proberen te halen om de kosten te dekken.

Dan leek het verhaal mooi van Growmau5 om met 15 plantjes ruim 1200 gram binnen te halen met 850 watjes.

Dat verhaal blijken dus haken en ogen te hebben. Veel info krijg je verder niet te zien van de setup eigenlijk.

Zie niet of het nu sog of scrog is waar hij de kweek mee heeft verricht. Maargoed...

 

De uitdaging om met led te spelen en zelf te bouwen spreken mij best aan. De nodige info heb ik vergaart wat dat betreft.

Mits het een beetje bij de prijs pocket blijft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had hij geen video verslag gemaakt van die kweek?

 

Ik heb alle video's nog niet bekeken van hem. Ik zag wel een paar kleine stukjes over voorgroeien en wat afbloeien.

En een wat langere over de 32 leds waar het meer om ging.

En een tutorial over de cree cxb3090's.

 

Zal de rest eens goed bekijken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super goede info hiero! Thanks Wietefras.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...