Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Havelte78

Technische Vraag Gavita 1000

Recommended Posts

Hoi !

 

Ik zit met iets raars. Ik heb mijn gavita op max staan 1150 watt.

Nu komt de max temperatuur niet boven de 25 graden. Gisteren stond ie zelfs op 22 graden.

Ik heb het gevoel dat de lamp wel aan staat maar het gewoon niet maximaal doet ofzo. Dit is toch raar ?

Voorheen stond ie keurig op de ingestelde 28 graden en was de afzuigen hem aan het terugbrengen naar deze temperatuur. Nu staat de afzuigen op de minimaal ingestelde hertz te draaien.

Kan het zijn dat mijn lamp wel aanstaat maar toch niet op vol vermogen draait ?

Moet toch niet zo kunnen zijn dat als je op 1150 boost je een temperatuur hebt in je tent van 25 graden ? Zo koud is het buiten niet.

Wie kan mij helpen want weet niet zo goed wat ik nu moet ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja dat heb je nou eenmaal met evsa's you never know!!

electronica kan kapot zijn waardoor hij mischien op min stand blijft hangen

mischien weerstandje of trap kapot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dragon, Bedankt voor het meedenken

 

Ja vervelend zoiets vermoed ik ook. Gekke is dat hij al tijdje op deze stand stond. Is er een manier om dit na te meten. Vriend van mij is elektricien dus die wil me misschien wel helpen.

Weet ook niet of Gavita hem nog wel terugneemt. Zaak waar ik hem heb gekocht bestaat niet meer en ze hebben me indertijd geen factuur gegeven. Lekker handig dus :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ff uitzetten, de instelknop ff paar keer heen en weerdraaien en weer aanzetten geen effect?

Misschien zijn de contactpuntjes inwendig vuil oid... wie weet lost dit t op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Damn dat zou echt kut zijn als je dit pas door zou krijgen op t eind van een kweek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan met een multimeter het vermogen en voltage na meten. Het zou kunnen dat die door een defect op een lager vermogen draait.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor het meedenken. Ga met jullie tips aan de slag. Het is inderdaad heel frustrerend dat je van de buitenkant niet kan zien op welk vermogen je draait. Bij wat warmer weer had ik het waarschijnlijk niet eens gemerkt. Ja op het einde aan de opbrengst :)

Ik hou jullie op de hoogte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe oud is de bulb?

Heb je eerder gedimd gedraait met dat ding?

 

Zou ook zeker de temperatuur meter/voeler dubbel checken.

 

Dit zijn bij mij de redenen waarom de IR's in combi met de Lumatek raar gaat doen (niet opstarten, niet op vol vermogen of helemaal niks meer doet op 1 vd standen en de rest nog wel.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

LC de thermometer zal t wel niet zijn als de afzuiger zo zacht draait. Hopelijk doet Gavita nog aan NL klantenservice.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:jump:

als de sensor vd afzuiger kaduk is doet ie echt maar wat hoor die afzuigert :search:

 

Je zou het aan de bulb zelf moeten kunnen zien of hij op vol(ler) vermogen draait, zeker als je vd leuke standen op je EVSA hebt zitten om dat in te stellen ben je er dan toch heel snel uit lijkt mij (zo doe ik het hier namelijk, ff switchen wel 15min tussen elke switch wachten).

 

Gavita zit in NL en levert vast nog wel service (de verantwoordelijke bij Gavita kennende)

niet meer leveren betekent niet dat de garantie op verkochte producten dan ook ineens maar afgelopen is :book:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bulb heeft drie rondjes gedraaid. Dus daar zou het niet aan moeten kunnen liggen.

Heb geen hygrometer dus zal die nog even halen om er zeker van te zijn dat de temperatuurvoeler niet stuk is.

Denk je dat je kan zien aan de bulb als je hem switcht ? Waar zou ik dan op moeten letten.

Moet zeggen dat ik het sowieso als bijna onmogelijk beschouw om in de bulb te kijken want zie dan gelijk sterretjes :)

Mocht het allemaal niks uithalen is gavita benaderen altijd nog een optie. Misschien dat ze aan type nr kunnen zien dat ie nog maar twee jaar oud is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je een camera waar je handmatig de belichting in kan stellen? Dan zet je de belichting voor een bepaalde stand van de lamp (bijvoorbeeld ISO 200, f8, 1/250 bij 1000W) en neem je een foto. Dan dim je de lamp, wacht je een kwartier, en neem je een foto bij dezelfde belichting. Doe dit voor alle standen. Zo kun je zien of de hoeveelheid licht verandert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nooit direct in/naar een Hps kijken, daar gaan je netvliezen definitief van kaputt... krijg je blinde vlekken enzo.

Net zoiets als (digi) cameras niet tegen lasers kunnen...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met in de bulb kijken zie je natuurlijk niet hoe of wat, zo bedoelde ik het ook niet.

 

Stel.. lamp is nu aan: check lichtbeeld op de wanden

Dim nu de lamp en check na een paar minuten nog eens.

 

Zet hem vervolgens dan op 100% en check dit (wel 15min tussen de switches houden anders schade aan bulb mogelijk).

Boost hem dan weer en check lichtbeeld.

 

Zo ben je er snel achter of het aan jouw ligt of de elektra.

 

Meten zoals knaken aangeeft kan ook, ik heb niet eens een amperetang laat staan dat ik weet wat dat is

multi meten doe ik wel eens maar snap ook daar maar weinig van :whistle:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fijn dat jullie zo met me meedenken. Dat in de bulb kijken leek me al niet zo een strak plan. Loop tegenwoordig met baseball pet en zonnebril rond.

De situatie is als volgt. Ik heb een temperatuurmeter opgehaald en deze opgehangen dezelfde hoogte als de temperatuurmeter van de frequentie controller. Wat schetst mijn verbazing deze geeft 30.4 aan. De temperatuur op de frequentie controller 24 graden.

De frequentiecontroller regelt de afzuigen nu op 20 hertz dit is het minimaal ingestelde hertz.

 

Kan ik er nu redelijkerwijs vanuit gaan dat ik te maken heb met een kapotte temperatuursensor van de frequentiecontroller ?

Zou denk ik wel beter zijn als dat de lamp kapot is.

Maar ga nu heel erg twijfelen aan mezelf.

Graag jullie reacties

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat overigens wel weer vreemd is aan bovenstaande is dat bij lampen uit hij wel een temperatuur aangeeft die aannemelijk is namelijk 18 graden.

Lastig hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je zomaar eens op t goeie spoor zit.

Vertrouw nooit blind op electronica... een sensor die ff raar doet en je halve kweek is naar god als t tegenzit!

Daarom draait mijn afzuiging ook constant op 100%

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedemorgen !

Vertrouwen is goed controle is beter zoiets was het toch ?

Maar constant 100 % afzuigen lijkt me ook niet ideaal.

Ben nu inmiddels al zo paranoide dat ik niet meer weet waarop te vertrouwen. de goedkope temperatuurmeter die ik gisteren in de grow shop kan het natuurlijk ook mis hebben. Ga voor de zekerheid de lamp ook maar laten doormeten door elektricien. Vind toch lastig aan het lichtbeeld te zien op ie opschakelt. Heb hem gisteren geswitcht van 1150 naar 1000 en kwartier later weer terug.

Bij de g shop gaven ze nog advies om stekkers van lamp en afzuigen er helemaal uit te halen voor een uur. Iets met 0 spanning ofzo. Vond de gozer die erachter stond nou niet echt heel deskundig over komen maar dat ben ik zelf ook niet.

Mocht het nou aan de temperatuursensor van de frequentie controller van cli mate liggen. Kun je deze dan los vervangen ?

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou nog steeds dat foto trucje van mij proberen. Zoe zie je heel makkelijk of de lichtintensiteit verandert bij de verschillende standen. Koop anders een weerstation oid, die dingen werken veel beter dan zo'n ding van de growshop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Kaak !

Mijn vriendin is de foto technicus hier in huis ik zal haar eens vragen.

Moet idd eens op zoek naar iets wat goed werkt qua temperatuur. Maar ging gisteren even voor de snelle en goedkopere actie. Bedankt voor je tip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Havelte.

 

De oplossing om te testen lijkt me eenvoudig.

 

Koop een temperatuur meter en zet de afzuiger op een vaste stand, dus los van de klimaat controller.

 

Begin met de 600 watt stand en kijk na 15 minuten wat de temperatuur is

schakel daarna een standje op, en kijk wat de temperatuur dan doet, uiteraard bij dezelfde stand van de afzuiger, dit zou een graadje warmer moeten zijn. Ga zo steeds een stapje verder.

 

Wellicht heb je een nieuwe filter opgehangen waardoor de luchtverplaatsing wat makkelijker gaat en de temperatuur in de tent wat lager uitkomt? Ik draai ook op de 1150 watt stand met een 1500m3 afzuiger op zo'n 50 % en zit nu ook rond de 25 graden.

 

Groet,

Knakie

Edited by Knakie blind
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha Sticky je maakt het me niet gemakkelijk. Wat zal het zijn de bulb de gavita of de temperatuurmeter van de frequentiecontroller. We gaan het zien. Ik ga vanavond het advies van knaktie opvolgen. Als dat tot niks leid evt de lamp laten doormeten. En als die in orde blijkt te zijn hou ik nog twee smaken over of nieuwe bulb. Kan ik sowieso wel even kopen want eentje op voorraad is nooit niet verkeerd. Of de sensor van de frequentiecontroller

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren de frequentie controller op handmatig gezet 20 hertz

 

 

Elk kwartier geswitcht naar lagere stand. Zie hieronder de resultaten

 

Watt temp frequentie controller Temp losse temperatuurmeter

1150 25 graden 31.4 graden

1000 24 30.3

825 24 29.4

750 23 28.6

600 23 27.9

 

Ik kan hieruit wel de conclusie trekken dat er waarschijnlijk niks mis is met het switchen van de gavita en dat ie wel daadwerkelijk meer danwel mindere vermogen genereert door te switchen.

Ik zie dat de temperatuur van de frequentie controller toch ook wel mee beweegt. Bij donkere periode gaat die ook wel richting 16 graden.

Blijft het enorme verschil tussen de twee temperatuurmeters en het feit dat een week geleden ik temperaturen had van 28 graden waarbij de controller toch wel op een veel hogere hertz draaide.

Wat denken jullie zou er toch wat mis zijn met de temperatuursensor van de frequentiecontroller ?

Benieuwd naar jullie reacties

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...