Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kaak

Mainlining Sugar Punch Onder 1000W Lumatek

Recommended Posts

Ik dacht dat het vooral bedacht was om minder knipwerk te hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle buds dezelfde hoogte en formaat is denk ik het uiteindelijke doel, ik heb mooie mainliners gezien waar er echt 8/12 hoofdbuds opzaten. Scheelt zeker ook knipwerk aangezien je ze toch geheel manipuleert haal je de rest toch kaal.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt verdacht veel op de mijne, minus het vastbinden dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een foto in post 25 laat idd goed zien dat zonder het binden het meer een wiet boeketje is geworden. Ik herinner me net dat ik toch wel wat bondage heb toegepast om dat te voorkomen. Ik heb simpelweg een ring gemaakt en deze tussen de plant gedrukt.

 

102

Ik kan je niet zeggen of mainlining meer opbrengt, ik heb het nergens mee vergeleken en de desbetreffende run was immers uit zaad. Ik kan me wel voorstellen dat het uiteindelijk minder knipwerk vergt. Ook dat kan ik niet uit ervaring zeggen omdat ik ze na de 3de topronde alsonog bijna een meter heb laten doorgroeien. Ik denk trouwens niet dat er een fysiologisch voordeel met mainlining te behalen valt, ten opzichte van de sapstroom. De voortgang van de sapstroom wordt volgens mij niet beïnvloed door de zwaartekracht (op hoogte van een gemiddeld kweektentje).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 50 12/12

 

De planten blijven hun ding doen. Ze hebben een week lang geen voeding gehad en nu begint de plant linksvoor iets lichtere fan leaves te vertonen. Ik ga ze vanaf nu 2x per week 1ml/L Bac Bloei meegeven, behalve de plant linksachter. Deze heeft het meest glimmende blad en gaat ook het eerst klaar zijn, dus zal ze minder voeding krijgen. Eigenlijk ging alles heel goed behalve dat ik net opnieuw toprot heb gevonden. Ik was er snel bij en heb de hele top verwijdert. Ik wil het risico minimaliseren, want vorige keer knipte ik het uit de top maar nu wil ik drastischer te werk gaan. Vorige keer merkte ik het op dag 51 op, precies dezelfde tijd dus. Wat kan hier nou de oorzaak van zijn? M'n hygrometer geeft nooit meer dan 50% aan. Ik heb de planten vrij veel water gegeven dus wellicht heeft het te maken met een hoge worteldruk. De varenrouwmugjes zijn ook terug, dus de nematoden komen deze week weer binnen. Ik zal ze wat minder water gaan geven om de toprot hopelijk te stoppen. Verder draait de 700m3 op 85%. Vorige keer heb ik ruim drie weken lang meer en meer rotte toppen moeten verwijderen, ik hoop echt dat het nu mee zal vallen maar betwijfel het.

 

Overzichtjes.

 

gallery_43296_18766_540107.jpg

 

gallery_43296_18766_198214.jpg

 

De foxtailer rechtsvoor.

 

gallery_43296_18766_57603.jpg

 

gallery_43296_18766_376744.jpg

 

gallery_43296_18766_305567.jpg

 

gallery_43296_18766_473343.jpg

 

Linksvoor.

 

gallery_43296_18766_6498.jpg

 

gallery_43296_18766_95000.jpg

 

gallery_43296_18766_124247.jpg

 

Midden.

 

gallery_43296_18766_160739.jpg

 

gallery_43296_18766_260267.jpg

 

Fucking rot. Hele top verwijdert dus.

 

gallery_43296_18766_145717.jpg

 

Rechtsachter.

 

gallery_43296_18766_332106.jpg

 

gallery_43296_18766_358362.jpg

 

gallery_43296_18766_172303.jpg

 

Linksachter. In deze feno was de rot vorige keer het eerst toegeslagen, ik ben benieuwd.

 

gallery_43296_18766_149865.jpg

 

gallery_43296_18766_121036.jpg

 

Ze rijpt bovenin erg snel af maar de dikke toppen lager op de stam doen er wat langer over.

 

gallery_43296_18766_272640.jpg

 

Opmerkingen en adviezen welkom als altijd. Tot volgende week!

 

Kaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie toppen man! Erg jammer van de rot. Als ik het me goed herinner had je dat er de vorige keer ook al in. Een kwaaltje van de Sugar Punch wat de hoofdreden is die mij tegenhoudt haar ook eens te zetten. Hoe lang mogen ze nog?

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien nog een waaier ophangen zodat er meer circulatie is, dus ook minder kans op condens/vochtophoping/rot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het geen goed idee om de lampen een stukje lager te hangen de laatste paar weken om zo de toppen wat droger te krijgen? Niet dat ik dat geprobeerd heb tot nu toe maar ik heb dan ook nog geen rot gehad (even afkloppen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie toppen en jammer van de rot.

 

Ik denk ook dat je wat meer ventilatie nodig hebt. Als de lucht niet voldoende beweegt dan slaat er snel ergens wat nat.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dilago, ja klopt idd, zie tekst die ik er bij heb geschreven. Ze moeten nog 4 weken ongeveer.

 

Wiekspiet, ik ga m'n clipfan maar weer ophangen inderdaad!

 

420man010, ik denk niet dat het een goed idee is aangezien de 1000W lamp al vrij krap hangt.

 

Wietefras, ik laat de softbox wel gewoon op 100% draaien en hang een fannetje bovenin. Dat zou toch wel voldoende moeten zijn met 700m3 afzuiging?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog vier weken en dan nu al rot? Geen goeie promo voor Sannies.

 

Ik heb ook geen clipfan hangen en nooit rot in mijn Amnees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, net als vorige keer op dag 51 dus. Jullie amnees is natuurlijk ook selecteert op ongevoeligheid voor rot. Ik denk dat de belangrijkste oorzaak in mijn setup toch een hoge worteldruk is want ik heb ze behoorlijk zitten plompen. Nadeel van clipfan is dat het lokaal wel uitdroogt en eventueel de sporen nog beter verspreid. Ik zie wel wat ik doe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je m niet beter wat extra vacuüm laten trekken. Dus hogere onderdruk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, net als vorige keer op dag 51 dus. Jullie amnees is natuurlijk ook selecteert op ongevoeligheid voor rot.

Inderdaad en dat is een niet te onderschatten pluspunt. Ook bij Sannies Shackzilla heb ik nooit een spoor van rot gevonden en bij de C99 van female seeds evenmin.

Ik denk dat de belangrijkste oorzaak in mijn setup toch een hoge worteldruk is want ik heb ze behoorlijk zitten plompen. Nadeel van clipfan is dat het lokaal wel uitdroogt en eventueel de sporen nog beter verspreid. Ik zie wel wat ik doe.

Bosrand heeft ook een paar keer Sugar Punch gezet en had er volgens mij ook rot in. Naar mijn idee is rot vooral genetisch bepaald, het feit dat je het weer precies op dag 51 ontdekt sterkt me in dat vermoeden. Misschien is Shackzilla wat voor jou om eens te zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De genetica heeft vast en zeker een invloed.....

Maar ik heb toch de stellige overtuiging, dat het een klimaat probleem is..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mij bekende maatregelen, dingen om het te voorkomen:

- Luchtvochtigheid omlaag

- Goede ventilatie

- Toppen uitelkaar leggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

+1 ouwe rocker

 

wat voor soort toppen eraan komen hangt af van de genetica.

maar de gezondheid van de plant ligt aan de kweker.

 

en jou plantjes hebben heb duidelijk niet naar hun zin.

 

een 1000 watt is eigenlijk te veel voor een tent van 2m hoog.

hij kan er het beste minimaal 90cm boven hangen, zo heb je ook ruimte om er met een clipfan onderdoor te blazen.

 

en nog een tip:

 

je afzuiger moet je wel op tempratuur laten draaien(sensor). als ik het goed begrijp draait ie nu continu op 100%???

als de lampen aangaan en de planten beginnen te verdampen dan moeten de bladeren het vocht wel kwijt kunnen aan de lucht.

dus moet je eigenlijk proberen de lucht alvast een beetje op te warmen voordat de lampen aangaan.

 

jij doet waarschijnlijk het omgedraaide:

als de lampen uitgaan->stopt de kachel->zuig je gelijk volle patat alle warme lucht eruit->plantje gaat zweten->plantje gaat rotten.

 

maar het kan natuurlijk ook aan de genetica liggen :no

 

hoop dat je er wat aan hebt suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kennelijk hadden Krasi en Bosrand dan ook hun klimaat niet op orde. :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dilago ja bosrand zegt dat ook, bedankt voor je bijdrage :likken:

 

Het probleem met rot hangt van je klimaat en je omgeving af, kun je je klimaat perfect sturen, dan zal je minder snel last hebben van rot.

Bij mij is het niet perfect te sturen, nu wel beter dan voorheen icm de arduino fancontroller. :P

Maar ik verrek het om er een kachel bij te zetten, dat kost me gewoon te veel stroom, zit nu al op 10.000 kwh ongeveer per jaar.

Mocht ik nu weer rot erin krijgen, zal ik het misschien eens overwegen om toch een kachel erbij te zetten, maar voor nu eerst nog niet.

Ach, de luchtvochtigheid is wat aan de hoge kant.

De plant die vooraan staat koelt te veel af doordat het z/w folie ertegenaan komt, en daar komt ook wel redelijk koude lucht vandaan, dus die folie is erg koud.

Dat zorgt voor condens/vocht in de top volgens mij waardoor het gaat rotten.

Dit keer waren de bladeren nog helemaal groen, enkel waren die aan het verleppen.

 

 

De rest van de planten heeft nergens last van qua rot tot nu toe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar zegt Krasi dan dat het aan zijn klimaat lag? :innocent:

 

En lees hier dat kweker Cabis ook al rot had in de SP. En hier John Beton. Maar aan de genetica ligt het natuurlijk niet als jij dat zegt. Toch zet ik maar wat anders. ;)

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zegt hij hier:

En idd, te snel afkoelen en te snel opwarmen vinden ze niet tof, in de winter sluit ik bij lamp uit altijd m`n raam en doe ik de cv aan, dit werkt altijd perfect, maar zomers laat ik het raam het gehele cyclus open.

Nu is het ineens wel heel erg afgekoeld buiten dus daar had ik attenter mee moeten omgaan.

 

maar je hoeft het niet te geloven en het kan ook aan de genetica liggen, het lijkt me alleen niet waarschijnlik.

Dat cabis er ook rot in had zitten vind ik niet zo gek, kijk ff naar zijn post 91(1ste foto) in zijn topic.

die pot zit helemaal vol met schimmel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien heb je wel gelijk hoor, ik had toevallig een paar Sugar Punch verslagen gezien met top rot en die er even bij gezocht maar jouw verklaring klinkt heel plausibel. Het zet me toch weer aan het denken aangezien ik wel eens Sugar Punch gerookt heb en het een zeer smakelijk soortje vindt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sommige soortje kunnen wel gevoeliger zijn voor rot dan een ander soortje, bij mij zijn de compactere soortjes er meestal gevoeliger voor.

 

daarom kan je in de zomer beter geen compacte planten kweken maar planten met een meer open structuur. dan kan het lucht beter circuleren tussen de planten door.

 

ik zou ze ook wel een keer neer willen zetten.ik ga er ff over nadenken en wat topics erop naslaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Amecheesia, bedankt voor je bijdrage.

 

+1 ouwe rocker

 

wat voor soort toppen eraan komen hangt af van de genetica.

maar de gezondheid van de plant ligt aan de kweker.

 

en jou plantjes hebben heb duidelijk niet naar hun zin.

 

Ik ben het eens met wat je zegt, maar ik denk dat het een combinatie van de twee is hoor. Ik wist overigens niet dat zo veel mensen last hadden van rot in SP maar het is toch gek dat het al op dag 51 gebeurt?! Waar kun je aan zien dat de planten het niet naar hun zin hebben? Ze zijn helemaal groen met dikke toppen zonder tekorten, als ze geen rot hadden zou ik zeggen dat alles perfect ging.

 

een 1000 watt is eigenlijk te veel voor een tent van 2m hoog.

hij kan er het beste minimaal 90cm boven hangen, zo heb je ook ruimte om er met een clipfan onderdoor te blazen.

 

Wat je zegt is waar, maar je gaat altijd meer uit een 2m tent halen met 1000W lamp dan 750W of minder. De planten gaan juist wat meer vossen (uitlopen) door dat de lamp zo dichtbij hangt en dat zou ook weer positief moeten werken tegen de rot. Als ze nou dikke verdampingsproblemen vertoonden zou je kunnen redeneren dat ze gaan zweten binnen de toppen maar de opstaande kartelrandjes vallen me nog mee.

 

en nog een tip:

 

je afzuiger moet je wel op tempratuur laten draaien(sensor). als ik het goed begrijp draait ie nu continu op 100%???

als de lampen aangaan en de planten beginnen te verdampen dan moeten de bladeren het vocht wel kwijt kunnen aan de lucht.

dus moet je eigenlijk proberen de lucht alvast een beetje op te warmen voordat de lampen aangaan.

 

jij doet waarschijnlijk het omgedraaide:

als de lampen uitgaan->stopt de kachel->zuig je gelijk volle patat alle warme lucht eruit->plantje gaat zweten->plantje gaat rotten.

 

maar het kan natuurlijk ook aan de genetica liggen :no

 

hoop dat je er wat aan hebt suc6

 

De afzuiger draait op 100% continu inderdaad. Ik volg je redenering maar ik weet niet in hoeverre dit opgaat in dit geval. De laatste week is het warm geweest en is de temperatuur niet onder de 20-21ºC gekomen. De verse lucht wordt ook aangezogen uit een gebouw ipv buiten. Aangezien de lampen bij mij om 19:00 aangaan is het dan juist vrij warm in de kamer dus is de lucht al een beetje opgewarmd.

 

Verder zou het inderdaad misschien wat beter zijn om niet voluit af te zuigen als de lampen uitgaan. Aan de andere kant zijn die tenten zo slecht geïsoleerd dat het toch binnen no time is afgekoeld tot de kamer temperatuur. Of je nou 100% of 20% van 700m3 afzuigt, lijkt het me niet zo'n grote oorzaak van rot want er zijn zat mensen die op een variac draaien ipv een temp regelde fan controller.

 

Niet dat ik het niet met je eens ben dat ik grotendeels verantwoordelijk ben! Ik heb er de hele dag over na zitten denken en ik zelf denk dat de hoge worteldruk door veel water in grote potten de meest aannemelijke kandidaat is. De tensio staat nu op 110mbar 2 dagen na het water geven (ga na hoe nat ze stonden) en ik laat ze nog een dag droog trekken. Ik ben benieuwd hoe het nu gaat.

 

Er is trouwens nog een top weggeknipt. In de meest linkertop van de eerste foto van de plant rechtsachter zie je een iets lichter blaadje uit de top komen. Daar was het dus al begonnen.

 

Kaak

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graag gedaan Kaak,

 

Ja het kan een combinatie zijn van beide, dat de plant niet echt resistent is en dat er iets mis is gegaan met het klimaat, voeding oid.

 

Je kan zien dat de planten het niet erg naar hun zin hebben als er 1-vingerige blaadjes boven uit de toppen groeien.

Dat doen ze als ze hun warmte niet goed kwijt kunnen.

 

maar uiteinderlijk zal je zelf wel de planten kunnen "lezen" zoals sommige het noemen.

heb je alleen wel ervaing voor nodig maar die komt vanzelf dus gewoon geduldig zijn en niet te veel toeters en bellen toevoegen.

 

Wat ik het beste vind is op deense bodems werken met steenwol.

dan loopt de drain er gewoon aan de onderkant uit en kan je die gelijk meten, de vocht/zuurstof verouding in je medium is 1000X beter in de hand te houden. zo hoef je je alleen nog maar zorgen te maken over je klimaat.

 

Aarde kweken is gewoon super moeilijk, daarom zitten er ook zoveel mensen op dit forum.

 

Je kan het beter simpel houden

 

Dit is trouwens een goeie fancontroller:

http://www.ultratrading.nl/digitale-fan-controller-g-tools.html

Edited by Amecheesia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...