Wietefras 2,745 Posted May 3, 2016 Ik dacht dat het vooral bedacht was om minder knipwerk te hebben. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Poldergrower 1,660 Posted May 3, 2016 Alle buds dezelfde hoogte en formaat is denk ik het uiteindelijke doel, ik heb mooie mainliners gezien waar er echt 8/12 hoofdbuds opzaten. Scheelt zeker ook knipwerk aangezien je ze toch geheel manipuleert haal je de rest toch kaal. Pg Quote Share this post Link to post Share on other sites
Drrr 413 Posted May 3, 2016 Lijkt verdacht veel op de mijne, minus het vastbinden dan. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Unpredictable 59 Posted May 4, 2016 Een foto in post 25 laat idd goed zien dat zonder het binden het meer een wiet boeketje is geworden. Ik herinner me net dat ik toch wel wat bondage heb toegepast om dat te voorkomen. Ik heb simpelweg een ring gemaakt en deze tussen de plant gedrukt. Ik kan je niet zeggen of mainlining meer opbrengt, ik heb het nergens mee vergeleken en de desbetreffende run was immers uit zaad. Ik kan me wel voorstellen dat het uiteindelijk minder knipwerk vergt. Ook dat kan ik niet uit ervaring zeggen omdat ik ze na de 3de topronde alsonog bijna een meter heb laten doorgroeien. Ik denk trouwens niet dat er een fysiologisch voordeel met mainlining te behalen valt, ten opzichte van de sapstroom. De voortgang van de sapstroom wordt volgens mij niet beïnvloed door de zwaartekracht (op hoogte van een gemiddeld kweektentje). Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kaak 342 Posted May 9, 2016 Dag 50 12/12 De planten blijven hun ding doen. Ze hebben een week lang geen voeding gehad en nu begint de plant linksvoor iets lichtere fan leaves te vertonen. Ik ga ze vanaf nu 2x per week 1ml/L Bac Bloei meegeven, behalve de plant linksachter. Deze heeft het meest glimmende blad en gaat ook het eerst klaar zijn, dus zal ze minder voeding krijgen. Eigenlijk ging alles heel goed behalve dat ik net opnieuw toprot heb gevonden. Ik was er snel bij en heb de hele top verwijdert. Ik wil het risico minimaliseren, want vorige keer knipte ik het uit de top maar nu wil ik drastischer te werk gaan. Vorige keer merkte ik het op dag 51 op, precies dezelfde tijd dus. Wat kan hier nou de oorzaak van zijn? M'n hygrometer geeft nooit meer dan 50% aan. Ik heb de planten vrij veel water gegeven dus wellicht heeft het te maken met een hoge worteldruk. De varenrouwmugjes zijn ook terug, dus de nematoden komen deze week weer binnen. Ik zal ze wat minder water gaan geven om de toprot hopelijk te stoppen. Verder draait de 700m3 op 85%. Vorige keer heb ik ruim drie weken lang meer en meer rotte toppen moeten verwijderen, ik hoop echt dat het nu mee zal vallen maar betwijfel het. Overzichtjes. De foxtailer rechtsvoor. Linksvoor. Midden. Fucking rot. Hele top verwijdert dus. Rechtsachter. Linksachter. In deze feno was de rot vorige keer het eerst toegeslagen, ik ben benieuwd. Ze rijpt bovenin erg snel af maar de dikke toppen lager op de stam doen er wat langer over. Opmerkingen en adviezen welkom als altijd. Tot volgende week! Kaak Quote Share this post Link to post Share on other sites
dilago 4,850 Posted May 9, 2016 (edited) Mooie toppen man! Erg jammer van de rot. Als ik het me goed herinner had je dat er de vorige keer ook al in. Een kwaaltje van de Sugar Punch wat de hoofdreden is die mij tegenhoudt haar ook eens te zetten. Hoe lang mogen ze nog? Edited May 9, 2016 by dilago Quote Share this post Link to post Share on other sites
Wiekspiet 522 Posted May 9, 2016 Misschien nog een waaier ophangen zodat er meer circulatie is, dus ook minder kans op condens/vochtophoping/rot Quote Share this post Link to post Share on other sites
420man010 1,254 Posted May 10, 2016 Is het geen goed idee om de lampen een stukje lager te hangen de laatste paar weken om zo de toppen wat droger te krijgen? Niet dat ik dat geprobeerd heb tot nu toe maar ik heb dan ook nog geen rot gehad (even afkloppen) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Wietefras 2,745 Posted May 10, 2016 Mooie toppen en jammer van de rot. Ik denk ook dat je wat meer ventilatie nodig hebt. Als de lucht niet voldoende beweegt dan slaat er snel ergens wat nat. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kaak 342 Posted May 10, 2016 Dilago, ja klopt idd, zie tekst die ik er bij heb geschreven. Ze moeten nog 4 weken ongeveer. Wiekspiet, ik ga m'n clipfan maar weer ophangen inderdaad! 420man010, ik denk niet dat het een goed idee is aangezien de 1000W lamp al vrij krap hangt. Wietefras, ik laat de softbox wel gewoon op 100% draaien en hang een fannetje bovenin. Dat zou toch wel voldoende moeten zijn met 700m3 afzuiging? Quote Share this post Link to post Share on other sites
dilago 4,850 Posted May 10, 2016 Nog vier weken en dan nu al rot? Geen goeie promo voor Sannies. Ik heb ook geen clipfan hangen en nooit rot in mijn Amnees. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kaak 342 Posted May 10, 2016 Ja, net als vorige keer op dag 51 dus. Jullie amnees is natuurlijk ook selecteert op ongevoeligheid voor rot. Ik denk dat de belangrijkste oorzaak in mijn setup toch een hoge worteldruk is want ik heb ze behoorlijk zitten plompen. Nadeel van clipfan is dat het lokaal wel uitdroogt en eventueel de sporen nog beter verspreid. Ik zie wel wat ik doe. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Drrr 413 Posted May 10, 2016 Kun je m niet beter wat extra vacuüm laten trekken. Dus hogere onderdruk? Quote Share this post Link to post Share on other sites
dilago 4,850 Posted May 10, 2016 Ja, net als vorige keer op dag 51 dus. Jullie amnees is natuurlijk ook selecteert op ongevoeligheid voor rot. Inderdaad en dat is een niet te onderschatten pluspunt. Ook bij Sannies Shackzilla heb ik nooit een spoor van rot gevonden en bij de C99 van female seeds evenmin. Ik denk dat de belangrijkste oorzaak in mijn setup toch een hoge worteldruk is want ik heb ze behoorlijk zitten plompen. Nadeel van clipfan is dat het lokaal wel uitdroogt en eventueel de sporen nog beter verspreid. Ik zie wel wat ik doe. Bosrand heeft ook een paar keer Sugar Punch gezet en had er volgens mij ook rot in. Naar mijn idee is rot vooral genetisch bepaald, het feit dat je het weer precies op dag 51 ontdekt sterkt me in dat vermoeden. Misschien is Shackzilla wat voor jou om eens te zetten. Quote Share this post Link to post Share on other sites
oude rocker 2,125 Posted May 10, 2016 De genetica heeft vast en zeker een invloed..... Maar ik heb toch de stellige overtuiging, dat het een klimaat probleem is.. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Drrr 413 Posted May 10, 2016 Mij bekende maatregelen, dingen om het te voorkomen: - Luchtvochtigheid omlaag - Goede ventilatie - Toppen uitelkaar leggen Quote Share this post Link to post Share on other sites
Amecheesia 54 Posted May 10, 2016 +1 ouwe rocker wat voor soort toppen eraan komen hangt af van de genetica. maar de gezondheid van de plant ligt aan de kweker. en jou plantjes hebben heb duidelijk niet naar hun zin. een 1000 watt is eigenlijk te veel voor een tent van 2m hoog. hij kan er het beste minimaal 90cm boven hangen, zo heb je ook ruimte om er met een clipfan onderdoor te blazen. en nog een tip: je afzuiger moet je wel op tempratuur laten draaien(sensor). als ik het goed begrijp draait ie nu continu op 100%??? als de lampen aangaan en de planten beginnen te verdampen dan moeten de bladeren het vocht wel kwijt kunnen aan de lucht. dus moet je eigenlijk proberen de lucht alvast een beetje op te warmen voordat de lampen aangaan. jij doet waarschijnlijk het omgedraaide: als de lampen uitgaan->stopt de kachel->zuig je gelijk volle patat alle warme lucht eruit->plantje gaat zweten->plantje gaat rotten. maar het kan natuurlijk ook aan de genetica liggen hoop dat je er wat aan hebt suc6 Quote Share this post Link to post Share on other sites
dilago 4,850 Posted May 10, 2016 Kennelijk hadden Krasi en Bosrand dan ook hun klimaat niet op orde. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Amecheesia 54 Posted May 10, 2016 @Dilago ja bosrand zegt dat ook, bedankt voor je bijdrage Het probleem met rot hangt van je klimaat en je omgeving af, kun je je klimaat perfect sturen, dan zal je minder snel last hebben van rot. Bij mij is het niet perfect te sturen, nu wel beter dan voorheen icm de arduino fancontroller. Maar ik verrek het om er een kachel bij te zetten, dat kost me gewoon te veel stroom, zit nu al op 10.000 kwh ongeveer per jaar. Mocht ik nu weer rot erin krijgen, zal ik het misschien eens overwegen om toch een kachel erbij te zetten, maar voor nu eerst nog niet. Ach, de luchtvochtigheid is wat aan de hoge kant. De plant die vooraan staat koelt te veel af doordat het z/w folie ertegenaan komt, en daar komt ook wel redelijk koude lucht vandaan, dus die folie is erg koud. Dat zorgt voor condens/vocht in de top volgens mij waardoor het gaat rotten. Dit keer waren de bladeren nog helemaal groen, enkel waren die aan het verleppen. De rest van de planten heeft nergens last van qua rot tot nu toe. Quote Share this post Link to post Share on other sites
dilago 4,850 Posted May 10, 2016 (edited) Waar zegt Krasi dan dat het aan zijn klimaat lag? En lees hier dat kweker Cabis ook al rot had in de SP. En hier John Beton. Maar aan de genetica ligt het natuurlijk niet als jij dat zegt. Toch zet ik maar wat anders. Edited May 10, 2016 by dilago Quote Share this post Link to post Share on other sites
Amecheesia 54 Posted May 10, 2016 Dat zegt hij hier: En idd, te snel afkoelen en te snel opwarmen vinden ze niet tof, in de winter sluit ik bij lamp uit altijd m`n raam en doe ik de cv aan, dit werkt altijd perfect, maar zomers laat ik het raam het gehele cyclus open. Nu is het ineens wel heel erg afgekoeld buiten dus daar had ik attenter mee moeten omgaan. maar je hoeft het niet te geloven en het kan ook aan de genetica liggen, het lijkt me alleen niet waarschijnlik. Dat cabis er ook rot in had zitten vind ik niet zo gek, kijk ff naar zijn post 91(1ste foto) in zijn topic. die pot zit helemaal vol met schimmel. Quote Share this post Link to post Share on other sites
dilago 4,850 Posted May 10, 2016 Misschien heb je wel gelijk hoor, ik had toevallig een paar Sugar Punch verslagen gezien met top rot en die er even bij gezocht maar jouw verklaring klinkt heel plausibel. Het zet me toch weer aan het denken aangezien ik wel eens Sugar Punch gerookt heb en het een zeer smakelijk soortje vindt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Amecheesia 54 Posted May 10, 2016 Sommige soortje kunnen wel gevoeliger zijn voor rot dan een ander soortje, bij mij zijn de compactere soortjes er meestal gevoeliger voor. daarom kan je in de zomer beter geen compacte planten kweken maar planten met een meer open structuur. dan kan het lucht beter circuleren tussen de planten door. ik zou ze ook wel een keer neer willen zetten.ik ga er ff over nadenken en wat topics erop naslaan. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kaak 342 Posted May 10, 2016 Hey Amecheesia, bedankt voor je bijdrage. +1 ouwe rocker wat voor soort toppen eraan komen hangt af van de genetica. maar de gezondheid van de plant ligt aan de kweker. en jou plantjes hebben heb duidelijk niet naar hun zin. Ik ben het eens met wat je zegt, maar ik denk dat het een combinatie van de twee is hoor. Ik wist overigens niet dat zo veel mensen last hadden van rot in SP maar het is toch gek dat het al op dag 51 gebeurt?! Waar kun je aan zien dat de planten het niet naar hun zin hebben? Ze zijn helemaal groen met dikke toppen zonder tekorten, als ze geen rot hadden zou ik zeggen dat alles perfect ging. een 1000 watt is eigenlijk te veel voor een tent van 2m hoog.hij kan er het beste minimaal 90cm boven hangen, zo heb je ook ruimte om er met een clipfan onderdoor te blazen. Wat je zegt is waar, maar je gaat altijd meer uit een 2m tent halen met 1000W lamp dan 750W of minder. De planten gaan juist wat meer vossen (uitlopen) door dat de lamp zo dichtbij hangt en dat zou ook weer positief moeten werken tegen de rot. Als ze nou dikke verdampingsproblemen vertoonden zou je kunnen redeneren dat ze gaan zweten binnen de toppen maar de opstaande kartelrandjes vallen me nog mee. en nog een tip: je afzuiger moet je wel op tempratuur laten draaien(sensor). als ik het goed begrijp draait ie nu continu op 100%??? als de lampen aangaan en de planten beginnen te verdampen dan moeten de bladeren het vocht wel kwijt kunnen aan de lucht. dus moet je eigenlijk proberen de lucht alvast een beetje op te warmen voordat de lampen aangaan. jij doet waarschijnlijk het omgedraaide: als de lampen uitgaan->stopt de kachel->zuig je gelijk volle patat alle warme lucht eruit->plantje gaat zweten->plantje gaat rotten. maar het kan natuurlijk ook aan de genetica liggen hoop dat je er wat aan hebt suc6 De afzuiger draait op 100% continu inderdaad. Ik volg je redenering maar ik weet niet in hoeverre dit opgaat in dit geval. De laatste week is het warm geweest en is de temperatuur niet onder de 20-21ºC gekomen. De verse lucht wordt ook aangezogen uit een gebouw ipv buiten. Aangezien de lampen bij mij om 19:00 aangaan is het dan juist vrij warm in de kamer dus is de lucht al een beetje opgewarmd. Verder zou het inderdaad misschien wat beter zijn om niet voluit af te zuigen als de lampen uitgaan. Aan de andere kant zijn die tenten zo slecht geïsoleerd dat het toch binnen no time is afgekoeld tot de kamer temperatuur. Of je nou 100% of 20% van 700m3 afzuigt, lijkt het me niet zo'n grote oorzaak van rot want er zijn zat mensen die op een variac draaien ipv een temp regelde fan controller. Niet dat ik het niet met je eens ben dat ik grotendeels verantwoordelijk ben! Ik heb er de hele dag over na zitten denken en ik zelf denk dat de hoge worteldruk door veel water in grote potten de meest aannemelijke kandidaat is. De tensio staat nu op 110mbar 2 dagen na het water geven (ga na hoe nat ze stonden) en ik laat ze nog een dag droog trekken. Ik ben benieuwd hoe het nu gaat. Er is trouwens nog een top weggeknipt. In de meest linkertop van de eerste foto van de plant rechtsachter zie je een iets lichter blaadje uit de top komen. Daar was het dus al begonnen. Kaak 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Amecheesia 54 Posted May 10, 2016 (edited) Graag gedaan Kaak, Ja het kan een combinatie zijn van beide, dat de plant niet echt resistent is en dat er iets mis is gegaan met het klimaat, voeding oid. Je kan zien dat de planten het niet erg naar hun zin hebben als er 1-vingerige blaadjes boven uit de toppen groeien. Dat doen ze als ze hun warmte niet goed kwijt kunnen. maar uiteinderlijk zal je zelf wel de planten kunnen "lezen" zoals sommige het noemen. heb je alleen wel ervaing voor nodig maar die komt vanzelf dus gewoon geduldig zijn en niet te veel toeters en bellen toevoegen. Wat ik het beste vind is op deense bodems werken met steenwol. dan loopt de drain er gewoon aan de onderkant uit en kan je die gelijk meten, de vocht/zuurstof verouding in je medium is 1000X beter in de hand te houden. zo hoef je je alleen nog maar zorgen te maken over je klimaat. Aarde kweken is gewoon super moeilijk, daarom zitten er ook zoveel mensen op dit forum. Je kan het beter simpel houden Dit is trouwens een goeie fancontroller: http://www.ultratrading.nl/digitale-fan-controller-g-tools.html Edited May 10, 2016 by Amecheesia Quote Share this post Link to post Share on other sites