Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
danee

Mannen Vrouwen Selecteren Uit Regulier Zaad

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik werkte altijd met gefeminiseerd zaad. Vanwege gezeur met herma's doe ik eens een ronde met regulier zaad. Ik heb ervaring met regulier zaad maar ik zit met het volgende.

 

Ik kweek altijd maar met 5 planten per ronde. Deze planten laat ik vrij lang doorgroeien en gaan vervolgens als een flinke struik in speciekuipen. Ik wil de selectie eigelijk doen voordat het struiken worden.

 

Hoe kan ik vroegtijdig de mannen van de vrouwen selecteren en vervolgens ze weer in de groei zetten?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat gaat dus niet als je max 5 zet, geen ruimte voor een stek en reveggen is geen feest..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar dat hoeft ook niet

 

Maar zijn vraag is,

Hoe doe je dat..?

 

Toch?

 

Juist omdat je lekker veel tijd hebt, met lange voor groei... :tu

 

Ik heb weinig ervaring met stekken,

Er zijn hier zat jongens en meisjes, die moederplantjes houden.

Dus dat gedeelte van hoe?, Dat mag je lekker zelf uitzoeken,, :likken:

 

Het hoe je het aanpakt heb ik wel een goede suggestie voor je..

Je doet een selectie, omdat je dus meer plantjes "tijdelijk" hebt dan die 5... Toch?

 

Dan neem je van alle plantjes.. zeg 15 een stekje..

Die stekjes zet je direct op een 12/12.

Dan afhankelijk van jou kunde, weet jij na een dag of 10 wel wat een :execute is..

en wat een :hug: :dope: is..

 

Die 15 plantje ondertussen, (ik hoef toch niet te zeggen, dat je goed moet labelen, om strakjes wel de goede plant bij het goede stekje hebt.. :whistle: ) een keer verpotten.

Kun jij ze nog wat langer beschermen tegen het weer. want ik heb begrepen, dat het voor buiten is toch..?

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het puur doet omdat je geen Hermas wil kan je beter gewoon verder gaan met fem zaad van een goede leverancier en dan een stabiel soortje pakken. Heb nog nooit herma verhalen gehoord of gelezen over bv shackzilla van sannie. En zo zijn er nog wel wat soortjes die eigenlijk nooit herma problemen geven. Lijkt mij een betere oplossing als met reg zaad aan de gang te gaan. Als je heel vaak hermas hebt kan het ook aan iets anders liggen bv een lichtlek of iets dergelijks.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze planten laat ik vrij lang doorgroeien

 

En dat is met veel soortjes alles wat je hoeft te doen. Ik bepaal sex van mijn planten op 24/0 en 18/6, niet 12/12, en meestal na 4-5 weken, soms iets eerder, soms iets later. Dat is met name te doen omdat ik niet in mega potten kweek en niet direct onder hps maar eerste paar weken onder T8 54-72watt.

 

De eerste bloeiverschijnselen zijn een teken van volwassenheid, als je daarna naar 12/12 schakelt strekken ze minder dan ze voorgroeien onder 12/12. Als je ze klein houdt (kleine potten dus) vooral voor de eerste 4-5 nodes kun je ze volwassen laten worden zonder met bomen te eindigen. Zodra je dan weet welke de vrouwjes zijn kun je die overpotten naar grotere potten, toppen, en verder groeien.

 

Ben het wel eens met spintmaster, fem zaad hoef niet meer herma gevoelig te zijn dan regulier.

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bepaal sex van mijn planten op 24/0 en 18/6, niet 12/12, en meestal na 4-5 weken, soms iets eerder, soms iets later. Dat is met name te doen omdat ik niet in mega potten kweek en niet direct onder hps maar eerste paar weken onder T8 54-72watt.

 

Hoe bepaal je dat dan?

En wat heeft dat licht er nou mee te maken? of de maat pot ??

 

 

 

Ben het wel eens met spintmaster, fem zaad hoef niet meer herma gevoelig te zijn dan regulier.

 

Ik denk, maar dat is een aanname,

dat deze jongen zaad voldoende heeft, maar geen stekken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die stekjes zet je direct op een 12/12.

Je kan het ook andersom doen: neem een topstek van elke zaailing en zet de zaailingen dan op 12/12. Na een week of twee heb je bewortelde stekken waarvan je inmiddels het geslacht weet. Als je de getopte zaailingen in kleine potjes houdt kan je er heel veel kwijt op een klein oppervlak, bijvoorbeeld in een mammoth propagator. Het hoeft geen extra tijd te kosten als je ruim een maand voor de geplande oogstdatum van je huidige kweek begint met zaaien. Deze methode heb ik bij m'n huidige ronde voor het eerst toegepast en ik ben er erg tevreden over. Als je genoeg plantjes hebt kan je ook de dames selecteren die snel bloeiverschijnselen vertonen en de beste plantopbouw hebben.

 

Het nadeel van stekken op 12/12 zetten is dat je maar moet afwachten of ze aanslaan. Zo niet, dan weet je het geslacht nog steeds niet. Bij de methode die ik gebruik kan dat natuurlijk net zo goed gebeuren, maar doordat je met veel meer zaadjes kan starten is dat niet zo erg. Sowieso wortelt een stek van een sterke plant beter dan van een zwakke, wat al een vorm van selectie is.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe bepaal je dat dan?

En wat heeft dat licht er nou mee te maken? of de maat pot ??

Dat bepaal ik op de gebruikelijke manier... wat ook de enige manier is om het met het blote oog te zien. Dat beperkt licht en kleine pot zorgt er voor dat ze wel fysiologisch ouder worden en de onthogenetische levenstadia doorgaan maar niet zo groot worden als planten van dezelfde chronologische leeftijd onder max intensiteit licht in grote potten.

 

Snap het wel, jij denkt 12/12 = bloeien, en bloemen = sex bepalen.

 

Voorbloei verschijnselen zijn een teken dat ze het stadium volwassen hebben bereikt en toe zijn aan bloeien, niet dat ze al bloeien. Je kan in tegenstelling tot wijdverspreid kweekgeloof een plant die nog niet volwassen is niet dwingen om te bloeien door op 12/12 te zetten. Er is niet alleen een groei en bloei fase. Ook onder 12/12 wordt ze eerst volwassen, en ben je eigenlijk nog aan het voorgroeien, maar ineens onder 12/12. Dan krijg je natuurlijk minder plant in totaal, maar niet minder strek zoals men vaak denkt.

 

Na grofweg 4-6 weken (sommige nog langer maar zijn uitzonderingen) op groei schema is cannabis volwassen en kun je sex bepalen en hem/haar in de bloei zetten en strekken ze juist minder dan als je ze te vroeg naar 12/12 schakelt.

 

Misschien dat een foto van 15cm plantjes met 6 nodes helpt, of een bloeiende haze met max 5 cm internodes...

 

Nou zou je ook kunnen weten waarom een kloon sneller schakelt, die zijn eerder volwassen en schakelen eerder naar bloei dan een jonge plant van zaad.

 

18/6 doen we om bloei uit te stellen, en dat heeft men omgedraaid in "van 12/12 gaan ze bloeien". Zo simpel werkt de realiteit niet.

 

Ik denk, maar dat is een aanname,

dat deze jongen zaad voldoende heeft, maar geen stekken...

Een aanname of een feit gebasseerd op sowieso een valse aanname... dat vrouwtjes van fem kun je niet klonen. Die hemaphobia die hier heerst is nr 1. lariekoek op wf.

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nou zou je ook kunnen weten waarom een kloon sneller schakelt, die zijn eerder volwassen en schakelen eerder naar bloei dan een jonge plant van zaad.
Dit is nog een bijkomend voordeel bij de methode die ik nu toepas. Bij m'n vorige ronde uit zaad was er pas na 4 weken 12/12 bloei zichtbaar (was wel haze) na eerst 2 weken op 18/6 te hebben gestaan. Die 5/6 weken kloppen dus aardig. De planten groeiden ook de kast uit. Bij m'n huidige ronde (indica) was de bloei al na 10 dagen zichtbaar en begon de echte topontwikkeling na 2 weken 12/12. Het lijkt er dus op dat het proces van volwassen worden gewoon doorgaat, ook als de stek nog niet beworteld is. Al met al heb ik zo'n 3 weken tijdwinst geboekt: 1 week 18/6 na het plaatsen in de kast i.p.v. 2 weken met zaailingen en ruim 2 weken eerder in bloei. Het voordeel van zaad (geen beestjes) gecombineerd met de voordelen van stekken (snellere bloei en geen oncontroleerbare groei-explosie) dus. Benieuwd of er hobbyisten zijn die deze methode willen gaan uittesten.

 

Nog een kleine correctie op m'n vorige post: het geslacht van de getopte indica zaailingen was niet na 2, maar na 3 weken zichtbaar. Dit was 5 weken na het ontkiemen van de zaadjes. Bij een sativa zal dat dan wel 4 weken zijn geweest. Mij conclusie: een indica heeft 5 weken nodig om volwassen te worden en een sativa 6 weken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die laatste conclusie is een beetje kort door de bocht maar kan in de praktijk best grofweg kloppen. Meestal kweken we geen pure sativas en indicas en met die polyhybriden weet je het maar nooit. Je kan in een sativa dominante kruizing de hier relevante genen van de indica hebben. Ook zal er verschil zijn tussen sativas onderling.

 

Sativas van rond de evenaar staan in de natuur het hele seizoen onder iets meer 12 uur licht en is de photoperiode een minder sterke trigger dan in indicas waar minder licht uren per dag een sterkere indicatie is dat het richting einde seizoen gaat en moet gaan bloeien om te kunnen reproduceren.

 

Dat 12/12 signaal en andere factoren zorgen ervoor dat ze ongeveer gelijktijdig bloeien. Dat kun je in de praktijk gebruiken om zo snel mogelijk naar bloei te schakelen, maar niet sneller dan mogelijk op basis van andere factoren, m.n. leeftijd dus, en dan is chronologisch leeftijd (aantal dagen of weken in dit geval) niet de bepalende leeftijd maar de fysiologische leeftijd en of de benodige onthogenetische fase is bereikt. Die laatste twee worden beinvloed door de omgeving. Al zou je 10 genetisch gelijke zaadjes hebben, dan nog zullen er in de resultaten verschillen zijn. Betekent ook niet zo zeer dat je ze sneller gaat laten opgroeien, maar suboptimale omstandigheden vertragen het wel.

 

Een van de invloeden in mijn kruizingen (allemaal met cannalope haze) is lengte van licht periode. Ze worden sneller volwassen onder 24 uur licht dan 18/6 en 12/12 en dat betekent effectief dat ik dus sneller sex kan bepalen als ze een aantal weken onder 24 uur licht zijn geweest. Houdt ze ook mooi compact. Meestal op 6e node onstaat de eerste preflower.... uhm... Voorbloei.

 

De bloei hormonen worden aangemaakt in het blad en zinkt dan naar de basis van de bladstengel, waar de bloei ontstaat. Ik wacht, indien mogelijk, meestal tot ik het geslacht kan bepalen voordat ik top, anders top ik het gedeelte waar de eerste voorbloei zichtbaar is. Toppen tijdens de omschakeling vertraagt de transitie naar bloei. Terwijl toppen na sex bepalen en voor 12/12 er voor zorgt dat je volwassen planten hebt voordat je naar 12/12 schakelt. Dan heb je ook net als een kloon alternatieve nodes.

 

"Het lijkt er dus op dat het proces van volwassen worden gewoon doorgaat, ook als de stek nog niet beworteld is."

De aanleiding voor mij op me eens een beetje te verdiepen in de verschillende leeftijden en levenstadia van een plant (fysiologisch, chronologisch en onthogenetisch) was een post (origineel van overgrow) die juist ging over hoe een kloon iets van de leeftijd van de moeder meeneemt. Dat sluit ook aan bij het gebruik van tissue culture (weefselkweek) voor het "rejuvenaten" van hoge generatie klones - dan krijg je als het ware een kloon gebasseerd op het dna, op nature en niet nurture, van de moeder.

Edited by Sativied
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ik probeer het te volgen maar het 18/6 en 24/0 begrijp ik niet.

 

Ik groei planten zeker 6 weken voor onder 18/6 maar heb nog nooit tekenen van bloei kunnen ontdekken. Ik kan dit pas zien na de 1e/2e week 12/12.

 

Kan je uitleggen hoe dit zit? Niet zozeer hoe het werkt maar meer hoe ik dit aan moet pakken. Dus een soort stappenplan.

 

Uitgangspunt: ik wil 5 flinke planten in speciekuipen onder 2 lampen (1x400 en 1x600). Tot nu toe haal ik gemiddeld 600 gram met 5 planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ik probeer het te volgen maar het 18/6 en 24/0 begrijp ik niet.

 

Ik groei planten zeker 6 weken voor onder 18/6 maar heb nog nooit tekenen van bloei kunnen ontdekken.

 

Niet alle soorten doen dat even spontaan, en wellicht heeft het ook nog te maken met de kleur van het licht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...