Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Henk010

De Huidige Stand Van Zaken: Led (Micro)?

Recommended Posts

ik heb serieuze interesse in leds omdat ik niet veel stroom kan gebruiken ik zit met 2x600 ver boven gemiddeld stroom verbruik

dus als ik met 600w aan led de zelfde opbrengst kan halen mag het best een paar duizend kosten van mij

 

Dat is een pittige uitspraak :likken:

 

Ik denk dat je met anderhalf tot 2 duizend al een heel eind komt (theoretisch gezien is 'een paar' natuurlijk 2)

Want als ik het goed begrijp zou je om het maximale te halen 24 stuks 100 Watt LED's op 25 Watt moeten laten draaien.

Tenminste, als je op 600 Watt wil uitkomen.

Er staan her en der wat goede bouwplannen, met foto's en boodschappenlijstjes inclusief.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan de prijs van Cree Cobs nog zakken? Of zijn het vast prijzen? Iemand dit gevolgd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt van de verkoper af en van de aantallen die je besteld

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat de prijzen dagelijks anders zijn. Dit ook omdat ze in usd verkocht worden en niet in euro's.

Ik heb ze rond de 40 dollar voor de 3590 72 volt. Maar hoe meer je er haalt hoe goedkoper het word.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad ja. Koerswisselingen, volume, leverancier, dat alles heeft natuurlijk invloed op de prijs. Verder kan het natuurlijk gebeuren dat Cree weer een nieuwere versie uitbrengt, wat dan de prijs van de CXBs die we nu gebruiken weer wat doet zakken...

 

Kan in elk geval melden dat die CXB3590 het prima doet :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben bijna om... nog ff sparen en t-neon buizen verslijten. Iedereen werkt met 3500k en 3000k maar waarom geen 2700k? Die 3500k geeft toch alleen maar meer zichtbaar licht?

Share this post


Link to post
Share on other sites

3500K leds geven veel meer licht. Iets van 12% dacht ik. Of was het 6%?

 

Hoe dan ook op Rollitup hadden ze het geprobeerd en uiteindelijk geeft veel meer licht beter resultaat dan een iets beter spectrum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update: ik ontving net een mailtje van Jerry dat ze binnenkort voorgeboorde koellichamen gaan verkopen, wellicht handig voor hen die niet willen/kunnen boren/tappen. Ze zijn volgens mij wel zonder fan dus die moet je er dan zelf nog op monteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of zijn het van de passieve pin coolers die de laatste tijd zo populair zijn op Rollitup?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou kunnen al lijkt mij dat actieve koeling altijd beter is dan die pasieve.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt er vanaf hoe je "beter" definieert :)

 

Passief is makkerlijker in te bouwen, verbruikt minder stroom en je loopt niet het risico dat de voeding stuk gaat of een fan vast loopt waardoor je dure leds stuk kunnen gaan.

Actief is vooral goedkoper heb ik het idee.

 

Hoeveel koeling je krijgt is afhankelijk van hoe zwaar je de koelingen neemt. Een 100W CPU koeler koelt uiteraard meer dan een 50W passieve koeler, maar ik zou toch verwachten dat als je de passieve koeler ook wat overdimensioneert dat die dan de actieve variant niet veel zou ontlopen.

 

SupraSPL heeft toch flink wat tests gedaan waarbij passief en actief elkaar nauwelijks ontliepen. De fans van de actieve koeler harder laten draaien kostte dan uiteindelijk toch meer stroom dan dat het opleverde aan extra licht (koelere leds geven meer licht).

 

Die passieve koelers van Cutter uit die Growmau5 kits zijn 25 euro inclusief verzendkosten. Dat valt me nog mee.

 

Die doen het toch best aardig. Helaas niet vergeleken met een CPU koeler, maar toch. De pin koelers doen het toch prima zo te zien:

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zijn inderdaad die passieve pin coolers, valt daar geen fan op te monteren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is niet echt nodig toch? Die dingen zijn ontworpen om aan de lucht te koelen. Als je een zwenkfan in je ruimte hebt dan blaast die ook wel langs de koelers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er maar luchtbeweging in de ruimte rondom de koelers zit.

Bij actieve koeling denken mensen ook vaak dat er koude lucht tegen het koelelement geblazen wordt.

Maar het belangrijkste dat daar gebeurt is lucht in beweging brengen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Passieve koelers zijn er dan ook wel weer op gebouwd om hun eigen luchtbeweging op te wekken dmv convectie.

 

Nou is het probleem natuurlijk wel dat we ze in een hok van zeg 28C hangen, Dus zullen de leds wellicht iets warmer worden of moet je iets grotere koelers kopen dan bij 20C.

 

Als je er fans op gaat zetten kun je toch beter een kant en klare CPU koeler gebruiken? Dat zwarte spul werkt overigens ook al minder goed bij geforceerde luchtcirculatie. Dat is echt specifiek voor passieve elementen. Acteif gekoelde heat sinks zijn van blank aluminium (of koper).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las elders op dit forum een hele discussie over ontvochtigen in de nacht en daar kwam ook toprot voorbij.

Daar las ik het volgende:

 

"Zoals Racker zegt worden de planten niet automatisch nat als er een hoge luchtvochtigheid is. De planten slaan pas nat als de planten kouder zijn dan de lucht. Zoals bij voorbeeld wanneer de lampen aan gaan. Dan warmt de lucht snel op maar de buds duren langer met opwarmen. Hierdoor slaat het vocht op de buds. Dat wil je niet. Dat is dus een kritiek moment."

 

In deze situatie gaat het over HPS lampen die aangaan.

In die omstandigheden warmt de lucht waarschijnlijk sneller op dan met Led.

Zou het dan zo kunnen zijn dat in een situatie waarin Led wordt gebruikt, de lucht wat langzamer opwarmt?

En dat de planten weliswaar ook wat langzamer opwarmen, maar dat de temperatuur van de lucht én de planten door het langzamere proces van opwarmen iets geleidelijker wat dichter bij elkaar komen?

En daardoor minder kans dat het vocht op de buds slaan?

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dat verhaal nooit helemaal kunnen plaatsen. Heb het toen ook geprobeerd om de LV op 80% te laten gaan en ik had een berg toprot zonder dat de temperatuur ooit onder hat dauwpunt kwam.

 

Wat ik bijvoorbeeld niet begrijp, als je de temperatuur verhoogt kan er juist meer vocht in de lucht. Waarom zou het dan gaan neerslaan?

 

In mijn tent meet ik de temperatuur van de planten en die is altijd minimaal een graad lager dan de omgevingstemperatuur. Dus het zal toch altijd zo zijn dat er vocht op de planten neer slaat als de LV te hoog wordt.

 

Ik denk eerder dat het probleem zit als de lampen uit gaan. De planten zijn vol aan het verdampen en in één keer staan ze in het donker. De lucht koelt dan razendsnel af. Ik zou toch eerder verwachten dat er dan iets mis gaat dan op moment dat de lampen aan gaan.

 

Dat is ook wel één van de redenen dat ik voor waterkoeling wil gaan. Dan zit er nog een warmtebuffer in dat water waarmee ik de tent langzaam kan laten afkoelen. Althans dat denk ik dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik bijvoorbeeld niet begrijp, als je de temperatuur verhoogt kan er juist meer vocht in de lucht. Waarom zou het dan gaan neerslaan?

In de badkamer, ook al is de temperatuur in de ruimte hoog, dan slaat het vocht toch neer op de koude spiegel.

 

In mijn tent meet ik de temperatuur van de planten en die is altijd minimaal een graad lager dan de omgevingstemperatuur. Dus het zal toch altijd zo zijn dat er vocht op de planten neer slaat als de LV te hoog wordt.

1 graad of 2 of 3 zal misschien niet veel uitmaken, maar als het verschil groter wordt er de warme lucht komt in contact met de koudere plant, dan zal er meer neerslaan. Misschien.

 

Ik weet het ook niet. Ik probeer het te doorgronden.

En toen ik het eerdere citaat las, dacht ik dat wellicht met Led dit een stuk minder zou zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de kweektent slaat het vocht 's nachts niet neer. Of althans, dat is de aanname. De LV is dus niet zo hoog dat bij die temperatuur het vocht neerslaat. Dan gaan de lampen aan en dan zou het vocht ineens gaan neerslaan als je de lucht gaat opwarmen? Dat lijkt me de omgekeerde wereld.

 

Andersom is het warm en dan koelt het af. Bij afkoelende lucht ligt het toch veel meer voor de hand dat het nat slaat en dan inderdaad eerst op de planten, want die zijn het koudste. Die produceren bovendien ook zelf ook waterdamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik las het onderstaande op pag. 2 in deze publicatie: http://glastuinbouw....ocs/klimaat.pdf

 

"Het opstookmoment van nacht naar dag mag een uur vroeger, omdat 1 graad meer temperatuurverschil moet worden overbrugd. Rustiger opstoken geeft minder kans op natslaan van het gewas."

 

Die laatse zin lijkt in overeenstemming te zijn met wat Racker zei.

Nu maakt dit citaat deel uit van een lange lap tekst, met alle gevaar dat het in een bepaalde context moet worden gezien.

 

 

Terwijl dit stukje juist jouw aannames meer volgt. Het komt uit deze publicatie: https://www.kasalsenergiebron.nl/content/research/Eindrapport_14266-02.pdf

 

Uit de metingen blijkt dat aan het eind van de dag als het donkerdoek dichtgaat er een kritisch moment optreedt waarop het gewas nat kan slaan. De omgevingstemperatuur ligt op het moment na het sluiten van het doek op sommige dagen minder dan 1 °C bij de dauwpunttemperatuur. Indien er veel uitstraling is zal de planttemperatuur naar verwachting lager liggen dan de omgevingstemperatuur. Waardoor het risico op natslaan van het gewas groter wordt.

 

Wel een beetje off-topic allemaal...

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het verhaal is dat het in beide situaties fout kan gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou dus zeggen (los van of het HPS of Led betreft).... rustig de warmte afbouwen nadat de lampen zijn uitgegaan, en langzaam de warmte weer opbouwen voordat de lampen aangaan.

Alles om ervoor te zorgen dat de temperatuur van de vruchten en de omgevingstemperatuur zoveel mogelijk gelijk is.

Zoiets?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zeggen ze ja :)

 

Probleem is dan wel dat je daar dus een verwarming voor nodig hebt.

 

Wellicht dat de planten onder led wat rustiger opwarmen, maar heel veel zie ik daar eigenlijk niet van terug in de grafieken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zag net weer wat nieuws langs komen.

Nano-led: https://physicsworld.com/a/nanoscale-led-shines-brighter/

Hier een wat ouder artikeltje van de TU Eindhoven  https://www.tue.nl/en/news/news-overview/02-02-2017-1000-times-more-efficient-nano-led-opens-door-to-faster-microchips/

Efficienter en heeft geed of minder last van "efficiency droop" (dat je bij meer strom sterk minder efficientie krijgt)

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...