Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Henk010

De Huidige Stand Van Zaken: Led (Micro)?

Recommended Posts

Gegroet beste forumleden, na een tijdje rondgehangen te hebben maar eens besloten een accountje aan te maken want ik wil binnenkort m'n eerste microkweek op gaan zetten!

 

Heb al flink wat onderzoek online gedaan (waaronder dit forum) en ben eigenlijk overal wel redelijk zeker over, maar over een ding heb ik nog geen besluit genomen: het licht. Ik heb talloze topics gelezen, discussies (waar de gemoederen hoog konden oplopen) voorbij zien komen en zelfs customer reviews op Amazon gelezen, maar ik kom er niet uit.

 

De hoofdvraag is: Hoe gaat het met LED anno 2016?

 

De informatie die ik online vind is over het algemeen vrij gedateerd, en gezien het feit dat de techniek vrij rap gaat was ik benieuwd of er hier mensen waren die mij zouden kunnen adviseren over het gebruik (of niet!) van LED bij een microkweek, of er inmiddels modellen zijn die de moeite waard zijn, of er echt vertrouwde merken zijn (ik lees zoveel verhalen over slechte/geweldige klantenservice en over bedrijven uit de USA die stiekem hun zooi uit China halen, ik weet het niet meer) en of het ook daadwerkelijk een toegevoegde waarde kan zijn wat betreft de kwaliteit van het eindproduct.

 

Kort gezegd ben ik van plan een kweekkast te bouwen van (+-) 75x75x150, daarin wil ik in eerste instantie 1 en later wellicht tot max 3 planten in kweken, waarschijnlijk (bij de eerste kweek zeker) door te ScroGgen. Gaat gebeuren op de "Sannie-manier" (levende aarde, kortgezegd) met een Killing Fields F4, want ik heb zelden zo'n mooie plant gezien. Ik ben dus op zoek naar een lamp die die zone optimaal kan belichten, maar tegelijkertijd wil ik ook dat de plant absoluut het beste licht mogelijk krijgt. LED spreekt me aan omdat ik het gewoon vet vind, het niet erg heet wordt, de stroomrekening laag houdt en tegenwoordig, als ik het allemaal goed begrijp, heel wat verschillende golflengtes van licht erg efficiënt uit kunnen stralen. Als andere lampen echter veel betere resultaten bereiken (en toch niet gigantisch duur zijn, ook per maand) dan ga ik toch daar liever voor, het doel is immers om de plant zo goed/mooi mogelijk te krijgen als mogelijk is! (EDIT: Het gaat hier natuurlijk ook om flexibiliteit, ik wil de plant graag in zowel groei als bloeifase van het juiste licht voorzien!)

 

Het zelf bouwen van een LED lichtsysteem heb ik overwogen (ook daar prachtige tutorials van te vinden hier) maar ik weet niet zeker of ik echt de handigheid of wil heb om zoiets te bouwen, maar als het echt een stuk goedkoper/beter is wil ik misschien nog best een poging wagen... LED is immers de toekomst! ;)

 

Dus... Suggesties? Ideeën? Heb jij een top LED lamp die niet erg duur was? Of moet je op zo'n oppervlakte gewoon lekker TL/HPS/iets anders ophangen? "Gebruik die zoek-button!"? Laat het me weten!

 

Bij voorbaat dank! :wave:

Edited by Henk010

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil je een lager energieverbruik dan met good old HPS realiseren met gelijke of meer opbrengst raak je of heel diep in je buidel te graven voor een goede ledlamp, of zelfbouwen omdat je daar gewoon meer uit haalt doordat je zelf de beste spullen kunt gebruiken.

Met die onderdelen is er nog weinig betaalbaars op de markt, alle goedkope led bakjes blijven qua opbrengst en rendement gewoon nog flink achter op gasontlading dat ook nog eens veel goedkoper is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ik begrijp dus van Wietefras dat als je LED wilt gaan je het best zelf kunt gaan knutselen, sta ik op zich open voor.

 

Toch even kort: de LED systemen van bijvoorbeeld Advanced Platinum LED of de Mars Hydro (dit lijken erg populaire keuzes) zijn dus overpriced/niet zo efficiënt als beloofd wordt en geen waardige vervanging voor HPS/Tneon/etc?

 

Hoe moeilijk is het, als echt totale leek op het gebied van elektrotechniek, om een DIY LED paneel te bouwen? Als ik rondkijk zie ik prachtige systemen met Cree COBs en wat rode en blauwe LEDs erbij, dat zou dus een vergelijkbaar/beter resultaat moeten opleveren ten opzichte van traditionele verlichting?

Share this post


Link to post
Share on other sites

lowa

 

vraag naar de bekende weg

 

:likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is maar net wat je ervan verwacht. Die Mars Hydro armaturen zijn doorgaans ook niet zo duur en een halve gram tot 0,75g per watt is daarmee wel haalbaar. Dat kan dus prima dienen als vervanger van een T-neon.

 

Als je iets beters wil moet je flink in de buidel tasten, want er zitten enorme marges op dit soort producten. Dus als je de zin en tijd hebt kun je jezelf daar een hoop geld op besparen door het zelf te bouwen.

 

Ik heb een 400W armatuur gemaakt met alleen Cree COBs en verder geen rode of blauwe leds. Dat geeft een veel beter resultaat dan ik daarvoor had met HPS. Zie verslagen in mijn handtekening.

 

Voor een 75x75 tent zou 200W van die COBs genoeg zijn. Dan heb je er 4 nodig, een 200W voeding, plus verzendkosten en nog wat voor draad en een frame. Zou je op rond de 250 euro uitkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jouw verslagen liegen er niet om Wietefras, vandaar dat ik die optie zeer serieus neem.

 

Ik ga me er dit weekend eens even goed over inlezen, dan zou het moeten gaan lukken. Voor zo'n 250 euro durf ik het wel aan, zeker als de resultaten beter zijn dan met HPS. Wat betreft de standaard armaturen; een halve gram/0.75g per watt staat in schril contrast met de opbrengsten die jij per watt haalt en al zal ik niet zo succesvol zijn bij m'n eerste poging, het is erg overtuigend en dan weet ik in elk geval dat het niet aan het licht gelegen heeft ;)

 

Hartstikke bedankt in elk geval, ik zal je waarschijnlijk bij het bouwen nog wel enkele consulteren Wietefras :)

 

Oeh, btw, ik zit inmiddels door de keuze voor een andere ruimte te denken aan een 100x100x150 kast (of hoger indien nodig, de hoogte is vrij) dus hoeveel watt aan licht zou ik daar voor moeten nemen denk je?

Edited by Henk010

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Marshydro is zoals wietefras en mac zeiden een prima alternatief. Kost online zo'n 80 dollar, was voor mij de reden om toch hiervoor te gaan. Upgraden kan later altijd nog was mijn gedachte.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal eens even naar de Mars Hydro kijken dan, voor die prijs kan je je bijna geen buil vallen lijkt me en wat je zegt, upgraden kan altijd nog (zeker gezien de technologie absoluut niet stil staat!).

Share this post


Link to post
Share on other sites

100x100 is bijna dubbel het oppervlak van 75x75. Dus dan ook twee keer zoveel watts. Ik heb op 100x100 dus een 400W led armatuur. Al gebruikt Cabis een vergelijk 400W Cree COB armatuur in een 120x120 tent. Het is maar net wat je wilt.

 

Dat zijn echte watts trouwens. Vaak worden bij led armaturen fictieve wattages genoemd. Tot wel dubbel van het daadwerkelijke wattage wat de leds krijgen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duidelijk, dan ga ik proberen die 400 (echte) watt Cree COB armatuur te bouwen. Heb inmiddels alweer wat onderzoek gedaan naar Mars Hydro en ik moet heel eerlijk bekennen dat ik de reviews iets teveel 50/50 vind, zeker wat betreft de klantenservice lijkt het vrij crappy te zijn. Ook lijken veel mensen die armaturen dan weer alleen voor de groeifase te gebruiken, er extra lampen bij te zetten, etc etc. Zag ook al een ander voorbijkomen op jointjedraaien, met kritische kanttekeningen van jouw Wietefras ;)

 

Nee, dan liever een beetje moeite erin steken en een echt goede lamp bouwen, jouw verslagen spreken in elk geval voor zich. Zelf bouwen geeft je uiteindelijk de meeste controle over wat je je planten precies geeft en als ik het zo lees geloof ik wel dat jij en andere LED-growers hun huiswerk minstens zo goed en misschien wel beter gedaan hebben dan die (Chinese?) fabrikanten.

 

Ik schrijf het merk absoluut niet af (zou het lef niet hebben, heb ze immers nooit geprobeerd), maar aangezien het kweken toch een hobby is kunnen we het net zo goed zelf bouwen, allemaal extra voldoening aan het einde van de rit en een betere lamp to top it all off :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ik het besluit genomen heb vroeg ik me af wat je nu precies aan LEDs e.d. in die lamp wilt hebben...

 

Ik denk eigenlijk dat ik voor de sake of simplicity jou gewoon helemaal na-aap Wietefras, je hebt het prima uitgelegd in je Chocolope kweekverslag en de resultaten met die DIY armatuur lijken uitstekend. Dat topic is echter wel bijna een jaar oud, dus heb 1 simpele vraag!

 

Stel nou dat je NU een 400 watt LED armatuur zou bouwen, gebruik je dan gewoon exact dezelfde hardware als dat je nu doet? Of zijn er dingen die inmiddels verbeterd zijn of waarvan jij denkt "dat zou ik nu anders doen"?

 

Kan niet wachten om te beginnen, misschien komt de techneut ooit nog in me naar boven... En kan natuurlijk niet wachten om die kweek te starten, vind het zo vet dat ik hier nu eindelijk serieus mee aan de slag kan gaan! :D

Edited by Henk010

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik zou wel dezelfde type spullen gebruiken De leds zijn inmiddels wel iets beter geworden en geven daardoor nog iets meer licht per watt.

 

Als je echt alle alternatieven wilt overwegen kun je het beste die Rollitup link uit mijn verslag volgen. Daar komt echt van alles langs.

 

Iets wat ik zelf wel nog zou overwegen is om CSB3590 COBs te gebruiken in plaats van CXB3070. Die zijn iets zuiniger bij gelijk wattage en tegenwoordig is het prijsverschil niet zo groot meer.

 

Wat je ook ziet is dat mensen met 3500K leds zijn gaan werken in plaats van de 3000K leds die ik heb. Die 3500K leds geven namelijk 10% meer licht. Dan heb je wel relatief iets minder rood licht maar uiteindelijk wel gewoon flink meer licht. Per saldo oogsten ze daar dan dus ook weer meer wiet mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Top, hier kan ik wat mee. Bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb eens even rond lopen neuzen en ga uiteindelijk gewoon voor de CXB3070 (8x), ik kan mij goed voorstellen dat een echte pionier als jij wel brood ziet in het verschil tussen de 3590 en de 3070 (ik heb echt wel getwijfeld :P ) maar uiteindelijk vertrouw ik erop dat die 3070s ook een uitstekend resultaat neer zullen zetten en ik vond 33,50 euro vs 57 euro toch wel een flink verschil, zeker als je er 8 wilt hebben! Dus cutting edge LED is het niet, maar toch zeker very close :)

 

Heb wel 3500K LED overwogen (ik zie overigens ook 5000/6500K+ LED, is dat nog veel sterker dan?) maar heb nog geen verkoper gevonden die dat per stuk (of per 10) levert, bij DigiKey worden die pas per 100 verkocht... Dus voorlopig wordt het de 3000K.

 

Wietefras, als ik het dus allemaal goed begrijp is er bij 8x CXB3070 geen extra (Far Red) rood licht (bijvoorbeeld) nodig om tot het optimale resultaat te komen omdat die LEDs al het volledige (nodige) spectrum bieden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel gewikt en gewogen (alweer) en besloten dat ik voorlopig de groeiruimte kleiner houd, het gaat een 60x60 ruimte worden. Qua verlichting ga ik wel voor een klein beetje overkill, de build zal gaan bestaan uit 5x de Cree CXB3590 3500K 36V op een MW HLG-240H-C1400 driver (250w), individueel actief gekoeld met de Arctic Alpine 64 Pro (5x) die instelbaar zijn via een fan controller. Ik denk dat dat redelijk goed te bouwen is en die afmeting bevalt me ook, in de toekomst kan ik eventueel meer van zulke panelen maken en tegelijkertijd gebruiken. Het blijft in elk geval redelijk modulair.

 

Ik ben ergens wel een klein beetje angstig, heb werkelijk nul ervaring of kennis van elektrotechniek en ben dus heel benieuwd of ik dit tot een goed einde zal brengen. Vooral het solderen zonder de COBs te beschadigen gaat een uitdaging worden, maar we gaan het zien.

 

Voor alle geïnteresseerden in DIY LED lampen: growmau5 heeft op Youtube een serie van 6 video's waarin hij een lamp bouwt, in combinatie met de informatie hier en van Supra is dat helemaal top:

(eerste video van de 6) (ik had zelf de audio-visuele component echt nodig, enkel tekst en een paar foto's waren voor mijn trage geest niet voldoende om het hele proces echt te begrijpen ;) ).

 

Zodra ik alle onderdelen binnen heb ga ik er aan bouwen, ik zal jullie op de hoogte houden van de progressie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, beetje mosterd na de maaltijd, maar als die CXB3590 zoveel duurder is dan had je beter bij de CXB3070 kunnen blijven. Op Rollitup kopen ze die dingen bij Kingbrite en ze beweerden dat er nauwelijks nog prijsverschil was. Ik geloof dat ze het hadden over iets van $32 voor de 3070 en $40 voor de 3590.

 

Bij Kingbrite (of Cutter) hebben ze ook veel meer kleurcodes beschikbaar.

 

De meeste van die armaturen zijn zonder ver rood leds dacht ik. Maar goed, een paar van die dingetjes kun je ook nog later wel toevoegen als je dat toch wilt.

 

Solderen hoeft overigens niet. Je kunt van die led houders kopen. Daar schroef je de led mee vast op het koelelement en je kunt er dan draadjes in steken zonder solderen. Bivoorbeeld de Ideal ChipLok of van DigiKey dezelfde als die ik heb (al zijn die wel wat lastiger te installeren).

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ik heb die videoos bekeken en die gast draaid 1,91 per watt op halve kracht .

dan hoef je er toch geen ver rood meer bij te hangen .

dan kun je met 250 watts op 100 % zou je bijna tegen een kilootje aanhikken .

electrisch is niet mn dingetje want ohm watts volt amperes is voor mij aca ba dabrah maar 1.91 gram p w op 50 procent .

ik ga dit volgen .

 

:likken: :likken: :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De truc met leds is wel dat ze zuiniger zijn als je ze minder zwaar belast. Bij half belasten krijg je dus een hogere g/W dan als je ze vol belast.

 

Hij draait ze overigens op 25% van het vermogen en dan ook de 3500K variant top bin. Daarmee is zijn armatuur 50% efficienter dan wat ik heb, maar dan ook wel twee keer zo duur per watt. Plus hij had de fluf erbij geteld.

 

Als je kijkt naar de hoeveelheid licht dan had ik 0,625g/umol en hij 0,59g/umol (inclusief fluf). Dat komt dan wel ongeveer op hetzelfde neer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras

Geen enkel probleem, ik vind het persoonlijk al heel prettig dat je überhaupt de moeite steeds neemt om me te adviseren. Mosterd na de maaltijd bestaat sowieso niet want de volgende keer komt al die kennis weer van pas :) Echter, in dit geval kan ik het nu al gebruiken!

 

Een klein excuus is op zijn plaats, ik heb een beetje ADD. Dat is op zich niet zo'n probleem maar het betekent wel dat ik vaak dingen bedenk, in m'n hoofd uitwerk en dan bij wijze van spreken 4 uur later weer geheel de andere kant op gaan. Dat is met dit project net zo... :P

Ik heb de afgelopen dagen uren op het internet zitten spitten, heb alle fora nu zo langzamerhand wel gezien en heel wat filmpjes en guides bekeken en dan wordt het je vanzelf te veel. In de afgelopen 24 uur heb ik 2 keer overwogen het project af te blazen en ben ik begonnen met lezen over de combinatie MH/HPS bijvoorbeeld, en zo blijf je vanzelf in cirkels gaan. Er moeten gewoon knopen doorgehakt worden!

 

Anyway, als update: Had ook al een en ander gelezen over Kingbrite en heb dus ook al contact opgenomen, heb momenteel een best prettig gesprek met de welbekende Jerry via alibaba. Denk op die manier wel wat centjes te kunnen besparen en elke euro is mooi meegenomen natuurlijk, en op deze manier kan ik toch de CXB3590 gaan gebruiken. Op aanraden van Jerry laat ik de 5000K er gewoon uit (ook die begon over de belasting en raadde me aan dus een chip minder te bestellen, als een Chinese verkoper me aanraadt MINDER te kopen dan ben ik heel sterk geneigd hem te vertrouwen :P ) en worden het dan dus 4x CXB3590 3500K lampen.

 

Wat betreft het solderen/schroeven: Ik weet dus niet zeker wat er, voor iemand die geen van die dingen ooit gedaan heeft, moeilijker is. Ik begrijp dat je met die holders (die er heel gelikt en goed uitzien, en dat "inklik-systeem" bevalt me heel erg!) dus wel zelf schroefgaten moet boren in die Alpine CPU koelers. Ik heb helemaal geen equipment/skills om door dik aluminium heen te boren, laat staan om te tappen. Vandaar dat ik dacht dat als ik dan zou moeten kiezen tussen die twee het solderen en vastplakken met kapton tape waarschijnlijk een stuk eenvoudiger is en qua gereedschapskosten ook goedkoper is dan boren en tappen. Als dit niet zo is hoor ik het ook graag natuurlijk, evenals tips over waar ik dat gereedschap evt. goedkoop op de kop zou kunnen tikken.

 

Ik blijf stiekem toch hevig twijfelen omdat HPS zoveel makkelijker/op de korte termijn goedkoper is (want die ligt hier toch nog ergens), maar ik vind het zo'n vet idee om dat ding te maken (en de resultaten bij anderen vind ik meer dan overtuigend) dat ik het toch wil gaan doen... Beetje onder het mom van "hobbies kosten nu eenmaal geld" :) En laten we m'n nieuwe vriend Jerry niet vergeten, ik ga proberen een mooie prijs voor dat COB/Driver/holder pakketje te regelen ;) . (EDIT: ook benieuwd naar de bins die zij hebben. EDIT EDIT: lijkt CD te zijn, prima.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik heb dat zelf ook wel. Ik heb in mijn hoofd ook veel meer ideeen dan ik ooit kan uitvoeren en ze veranderen ook steeds :)

 

4 van die cobs in 60x60 is meer dan zat. Ik ben vergeten of je bij Kingbrite ook nog invoerrechten enzo moest betalen. Verzendkosten was $40 dacht ik, dus dat tikt helaas wel weer flink aan als je maar 4 leds koopt.

 

Die Ideal houders kun je inderdaad ook bij Kinbgrite kopen. Die kun je overigens gewoon inschroeven met kleine houtschroeven. Aluminium is vrij zacht. Al zijn er ook wel armaturen waar ze met tape vastgezet zijn, maar ja hoe lang blijft dat zitten?

 

Ik wilde zelf de optie open houden om ze weer los te schroeven en dan weer vast. Dat gaat beter als je er een schroefdraad in tapt, maar noodzakelijk is het niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

even het industrieterrein op na 4 uur met de vraag of ze even 4 gaatjes willen boren? desnoods eerst even langs de bakker? ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is toch wel iemand in je familie of vriendenkring van wie je een boormachine kan lenen?

Aluminium is idd bijna zo zacht als boter, dus moet voor iemand die een heel klein beetje handig is wel te doen zijn om een paar gaatjes te boren..

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ik blijf stiekem toch hevig twijfelen omdat HPS zoveel makkelijker/op de korte termijn goedkoper is (want die ligt hier toch nog ergens), maar ik vind het zo'n vet idee om dat ding te maken (en de resultaten bij anderen vind ik meer dan overtuigend) dat ik het toch wil gaan doen... Beetje onder het mom van "hobbies kosten nu eenmaal geld" :) En laten we m'n nieuwe vriend Jerry niet vergeten, ik ga proberen een mooie prijs voor dat COB/Driver/holder pakketje te regelen ;) . (EDIT: ook benieuwd naar de bins die zij hebben. EDIT EDIT: lijkt CD te zijn, prima.)

 

wat is er mis met nadenken, tobben, twijfelen, wachten op zendingen uit China etc. terwijl het hpsje alvast haar 12/12 cyclus draait :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...