Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Silent

Plastic Buizen

Recommended Posts

Hallo,

Is er iemand die gekweekt heeft met dit systeem ?

Het lijkt mij het proberen waart maar misschien zie ik het te rooskleurig.

Ik zou graag van de ervaren vrouwen/mannen horen of dit een goed plan is en alle tips en trucks zijn welkom.

B.v.d. Silent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zeggen maak het en laat het ons weten..

Ik denk wel dat het goed moet kunnen werken.

weet ook niet waar hij het steeds over heeft met z'n buis 100.. De maten zijn 90/110/125 maar 100 bestaat volgens mij helemaal niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

NFT

Werkt prima.

 

Je kan ipv ronde buizen ook platte goot nemen met afkap, bouw je dit na.

 

Succes met de bouw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk systeem maar netpotten zijn wel handig hier bij en die zijn amper te krijgen hier in NL.

Op Youtube staan honderden filmpjes en uitleg over dit systeem en allemaal zeer tevreden doehetzelvers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol, NFT :)

 

Met ronde buizen wordt het eerder "flooded tubes" genoemd, omdat ze de ronde buizen meer vol laten lopen. Als je daar op zoekt op google zie je talloze voorbeelden van dit soort PVC constructies.

 

Die ronde buizen zet dus je wel wat dieper vol met water dan de rechthoekige. Dan is het dus geen "nutrient film" meer en dan hoef je de buizen ook niet zo overdreven schuin te zetten zoals bij NFT. De wortels hangen helemaal in het water en dan is het dus feitelijk meer een circulerend DWC systeem ("direct" water culture). Voordeel is dan ook wel dat je de planten zo uit een bubblecloner of ander DWC voorkweek systeem over kan zetten in die buizen.

 

Wat mij van zoiets weerhouden heeft is de verhalen die je steeds weer ziet over overstromingen. Als de wortelkluit wat te groot wordt dan stroomt het water al snel over de rand.

 

Netpotten maak ik zelf door met een soldeerbout wat gaatjes in het onderste deel van een potje te maken. Al lijkt me wel dat als je zulke grote potten in een buis zet dat je een overstroming wel heel erg in de hand werkt.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_33926_13800_732837.jpg

 

Dat was m'n test run jaren geleden en sindsdien doe ik niet anders meer. Wel wat aanpassingen gedaan, maar dat is miniem.

 

Nog nooit een overstroming gehad of wat dan ook, want dat kan nl niet als je het goed bouwt. Geen vierkante gootjes pakken en niet te kleine buis, dus minimaal 160mm nemen. Ik heb meerdere malen uitgelegd op het forum wat iig voor mij goed werkt.

 

En als je overstapt op echte nevelaars heb je amper drain als je het goed instelt en dan kan je ze horen groeien!

 

Succes!

 

ps. Werd uiteindelijk dit en dat waren er maar 5 (edit: 4 zelfs)

 

gallery_33926_13800_2911089.jpg

Edited by Ponix
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een aero systeem is weer een heel andere optie inderdaad.

 

Met een aero systeem heb je dan geen risico op overstroming, maar wel weer op pomp falen oid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
pomp falen oid.

 

Dat heb je met alles waarbij een pomp gebruikt wordt, zelfs bij DWC. Je kan hooguit stellen dat een pomp falen wat dramatischer is bij aero omdat je geen buffer hebt, maar laat daar nou net het grote voordeel zitten.

 

Je moet gewoon niet bezuinigen op een pomp maar EU kwaliteit kopen, dan is dat falen een praktische non-issue.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_33926_13800_732837.jpg

 

Dat was m'n test run jaren geleden en sindsdien doe ik niet anders meer. Wel wat aanpassingen gedaan, maar dat is miniem.

Dat ziet er heel interessant uit, heb je hier ergens een topic over geplaatst ooit, met uitleg over hoe je dit in elkaar geflanst hebt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
pomp falen oid.

 

Dat heb je met alles waarbij een pomp gebruikt wordt, zelfs bij DWC. Je kan hooguit stellen dat een pomp falen wat dramatischer is bij aero omdat je geen buffer hebt, maar laat daar nou net het grote voordeel zitten.

 

Je moet gewoon niet bezuinigen op een pomp maar EU kwaliteit kopen, dan is dat falen een praktische non-issue.

Bij DWC kun je makkelijk een week zonder pompen. Dat is dus inderdaad een non-issue. Bij aero systemen ben je na een dag wel klaar. Dan is het geen non-issue meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt me dat er op de 1 of andere manier wel een backup-pomp in te bouwen is, dat als de eerste faalt de tweede begint te draaien. Want zonder zo'n backup is het inderdaad nogal "breekbaar".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jullie hebben dus ook al een pacemaker laten inbouwen, voor het geval dat? :whistle:

 

Gewoon net als bij je verlichting: geen rommel kopen en op tijd vervangen. En dan bewaar je bv eens 1 pomp, zodat je toch iets achter de hand hebt. Zal in 19 van de 20 gevallen alleen maar stof happen, maar je zou maar net die ene kneus uit de 20 zijn. Dat kan, maar dan heb je toch een pomp achter de hand.

 

Ding met aero is gewoon dat je pas het onderste uit de kan gaat halen als je dagelijks je waterwaardes goed zet. Ben je dus geen hobbyist en wil je met een voedingscomputer werken, dan kan je ook een goede pomp betalen. De hobbyist wil op aero toch iedere dag wat liter water toevoegen en wat voeding, die kan dan wat goedkoper doen.

 

Ze kunnen een nacht zonder inspuiten goed overleven zonder enig nadelig effect. Tis puur als ze gaan verdampen en je voegt geen water toe dat je problemen krijgt. De hobbyist gaat dus zodra de lampen aan gaan even z n water goed zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je chekt elke dag je systeem en wellicht meer keren per dag. Gewoon een reserve pompje in voorraad hebben. Zoveel kosten die dingen niet. Maar een pompje gaat meestal wel wat jaartjes mee, zelfs bij vol continu pompen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap die disussies nooit zo. Het risico van pomp falen is gewoon een nadeel van aero. Punt.

 

Alle methodes hebben voor en nadelen. Het heeft toch geen zin om net te gaan doen of er alleen voordelen zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is alleen aldus jou een discussie, maar het is een non-discussie. Zal het nog eens proberen uit te leggen.

 

Het voordeel van aero is het feit dat er geen buffer is en er werkelijk niets in de weg zit in de wortelzone.

 

Dan kan jij dat wel een nadeel noemen (want dat is het enige verschil waarom een pomp-falen bij aero dramatischer is, zei ik ook al he), maar dat is het dus niet, zie bovenstaande zin. :innocent:

 

Zo zou je ook iedere keer als iemand aanraadt om meer te bewegen, kunnen opperen dat de extra belasting op je lichaam niet gezond is, wat idd tot op x hoogte waar is, maar compleet ondergeschikt aan het feit dat een beetje extra beweging toch echt gezond is. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle methodes hebben voor en nadelen. Het heeft toch geen zin om net te gaan doen of er alleen voordelen zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap die disussies nooit zo.

Ahum! ;)

 

De uitvinder van NFT, Dr. Allen Cooper, en de vele duizenden (niet cannabis kwekers, as in pros) die sinds 1970 ongeveer op basis van zijn research, voorbeelden, en boek (de nft bijbel...) ook nft-en vinden wel dat NFT in een buis nog steeds NFT is. De stream in ronde buizen wordt iets verhoogt door het afvoer punt te verhogen omdat de film logischerwijs niet breed genoeg is in een cylinder. Niet meer en niet minder. Hoeveel verschilt per plant soort en groote (wortelmassa). Dat bepaalt de kweker en maakt het niet minder nft en niet meer deep water culture. Het is wel een vorm van direct water culture tsja en maar nogmaal niet minder nft dan nft en met een essentieel verschil (de flow ipv bubbles is de kracht van nft). Het lijkt er op dat je je conclusies voornamelijk ontleent aan de naam en vele andere die je voorgegaan zijn daarmee, en dus "film" te letterlijk neemt. De semantiek is niet zo bepalend.

 

Ik zie pomp failure ook niet als een sterk argument tegen recirculerend mediumloos. Is goede reden om het goed te doen, niet zo goede om het te laten. Backup pomp klaar hebben is wel wijs nauurlijk maar een beetje kwaliteit pomp gaat niet zo snel kaduuk. Met aeroponics is dat wat anders, maar dat heeft niets met buizen te maken en het voorbeeld in de eerste post.

 

Het is allemaal een mogelijk probleem als je er niet vaak bij bent maar dan is het sowieso niet een verstandige keuze. Een nft systeem handmatig gezond houden is niet zo moeilijk, veel kwekers gebruiken al een timer, vooral met licht uit kan de vochtige wortelmassa uren zonder water. Eventueel handmatig doorspoelen of een jerrycan er boven hangen en zwaartkracht het werk te laten doen.

 

Eigenlijk komt het er op neer dat je beweert dat air pump failure minder erg is dan water pomp failure en dat zie ik niet zo. Dat water tekort bij pomp failure in nft makkelijker te voorkomen dan een zuurstof gebrek in dwc als je luchtpomp failed, dus in de vergelijking een loos argument is. Handmatig nft kan nog om te overbruggen (die 30 min naar de aquarium winkel en terug) maar zie mezelf nog niet met een rietje in dwc emmers blazen.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je in een buis de hele wortelkuit onder water zet is het gewoon een substantieel ander systeem dan NFT. Dan wordt er een ander soort wortels gebruikt. Ik zag dat je het zelf DFT noemde. Ook goed, maar je snapte dus blijkbaar ook dat het zo geen NFT meer is.

 

"DFT" en recirculerend DWC zitten dichter bij elkaar dan "DFT" en NFT. Het heeft ook niet meer het nadeel dat de wortels binnen een paar uur beginnen uit te drogen zoals bij echt NFT.

 

Luchtpomp uitval is in DWC gewoon niet zo erg. Zelfs zonder circulatiepomp. Ik heb die planten wel langer dan een week zonder pompen laten staan. Als je dan een nadeel van die luchtpompen wil noemen dan is het de herrie.

 

Plus wellicht een groter waterverbruik (groter reservoir) dan bij NFT/DFT/Aero. Al moet ik zeggen dat bij mij die DWC bakken aan het eind compleet vol met wortels zitten.

 

Het is gewoon zo dat er relatieve voor en nadelen zijn aan de verschillende systemen. Het heeft geen zin om net te doen of iedereens favo systeem alleen maar voordelen heeft. Ook al kan het best zijn dat die nadelen bij alle drie (vier als je aquaponics meetelt) de systemen niet onoverkomelijk zijn. Zoveel scheelt het sowieso allemaal niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met welke voeding werkt dit systeem het beste ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...