Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Carphedon

Hangende Bladeren

Recommended Posts

Hallo mede forumleden.

 

Dit is mijn eerste post en tevens kennismaking. Ik ben enthousiast met mijn eerste kweek gestart maar het punt is toch aangebroken dat ik wat hulp nodig heb. Ik probeer mijn opgedane theorie in de praktijk toe te passen maar loopt tegen een aantal problemen aan. De plantjes laten hun bladeren hangen en heb geen idee hoe ik dit op kan lossen. Ik ging uit van te veel water maar weet het nu zo zeker niet, ik heb namelijk niet extreem veel water gegeven. De bladeren vertonen verder geen enkele verkleuring.

 

- Ik heb zaadjes direct in hun definitieve potten gezaaid. Deze potten had ik een dag of 2 voor het zaaien ingewaterd, niets extreems, 2 liter tot het net uit de bodem liep. De zaadjes zijn 100% ontkiemd. Ik heb daarna 2 weken geen water gegeven. Toch had ik het idee dat de plantjes van het begin af aan niet tevreden waren met hun medium.

 

- Ik kweek in 15L autopots, 50% plagron lightmix 50% Canna clay pebbles en een klein laagje clay pebbles op de bodem. Het autopot systeem is nog niet aangezet omdat ik de plantjes eerste wil laten wortelen.

 

- Kweek volledig biologisch en ben begonnen met de methode van Sannie om van daar uit ervaring op te doen en eventueel dingen naar eigen smaak te veranderen of anders toe te passen in een volgende kweek.

 

- Tent is 240 x 120 met 2 x 600w 400v dimlux De lampen heb ik de eerste 2 weken gedimd naar 450w.

 

- Ventilatie is 1500m3 afzuig, en 750m3 aanvoer (aanvoer lijkt iets te klein voor deze afzuiger, de tent trekt iets teveel vacuüm naar mijn zin)

 

- Temperaturen zijn snachts 19-20 overdag 25-28

 

- Luchtvochtigheid is aan de lage kant, 35-40%, krijg dit met geen mogelijkheid omhoog. Heb het idee dat dit door de vrij grote afzuiger komt. Hoe harder ik de luchtbevochtiger zet hoe hoger de luchtvochtigheid in de kamer word, de tent blijft zo goed als gelijk.

 

Ik heb enkele fotos bijgevoegd, de plantjes zijn hier 19 dagen oud. Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen en misschien wat tips hebben.

 

Alvast bedankt!

 

 

vXcZDBE.jpg

 

nVImfbT.jpg

 

T9RQnpj.jpg

Edited by Carphedon

Share this post


Link to post
Share on other sites

jammie, sla :icecream:

 

Die sla kan wel wat dressing gebruiken :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

jammie, sla :icecream:

 

Die sla kan wel wat dressing gebruiken :bier

 

Hoop dat mijn sla er vanavond beter uit ziet.!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Carphedon,

Je hebt een mooie opstelling gemaakt voor een beginneling, Chapeau!

Wat ik zo zie en lees heb ik een paar dingen die mij opvallen.

Ten eerste de circulatie ventilatoren, zoals ik dat bekijk staan deze rechtstreeks op de meisjes te blazen en zoals je al aangeeft is je luchtvochtigheid te laag, tevens geef je aan dat je vent's je tentje vacuum trekken.

Heb je hier geen dimmers tussen zitten ?

Jonge plantjes zijn in het begin niet zoveel nieuwe lucht nodig en is je afzuiger alleen nodig om de temp. te regelen en voor een beetje verversing van de lucht. Als je dit goed regelt en je plaatst een luchtbevochtiger in je tentje en je richt je circulatievent's niet rechtstreeks op je meisjes maar je laat ze zwenken of richt ze wat hoger [ een briesje vinden ze lekker maar ze hebben een hekel aan storm ] dan denk ik dat jou probleem een heel eind is opgelost .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je hier geen dimmers tussen zitten ?

 

Jonge plantjes zijn in het begin niet zoveel nieuwe lucht nodig en is je afzuiger alleen nodig om de temp. te regelen en voor een beetje verversing van de lucht. Als je dit goed regelt en je plaatst een luchtbevochtiger in je tentje en je richt je circulatievent's niet rechtstreeks op je meisjes maar je laat ze zwenken of richt ze wat hoger [ een briesje vinden ze lekker maar ze hebben een hekel aan storm ] dan denk ik dat jou probleem een heel eind is opgelost .

Er zit zeker een dimmer tussen maar dit is een Cli-mate kc2011. Deze stuurt de aan en afvoer tegelijk aan en heeft geen mogelijkheid de ventilatoren uit te schakelen indien dat gewenst zou zijn. Ook kan ik hier het vacuüm niet mee controleren. Ik had liever gehad dat ik de aan en afvoer onafhankelijk kan aansturen en dat de klimaat regelaar de ventilatoren eventueel ook kan sturen dmv luchtvochtigheid en niet alleen dmv temperatuur. Hier kwam ik vrij snel achter toen ik de opstelling in gebruik nam dus deze klimaat regelaar word vervangen.

 

In principe staan de ventilatoren tussen de lamp en de plantjes gericht, hierdoor bewegen de bladeren af en toe rustig heen en weer maar zeker geen storm, meer om de warmte van de lamp weg te krijgen. Ik heb wel het idee dat de luchtaanvoer ook flink wat lucht langs de plantjes laat stromen.

 

Ik ga proberen de luchtstroom te verminderen zodat de plantjes niet 24/7 last van storm hebben. Ze hebben overigens wel al een stevige stam, dat is dan wel weer positief.

 

Nog een vraagje, zal ik de plantjes (als ze wat opgeknapt zijn) toppen of is dit te vroeg?

Edited by Carphedon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luchtvochtigheid maakt bij zaadplanten niet uit :) ik kweek heel de kweek Door met een lv tussen de 39 en 45%!

Lees 2 weken geen water gegeven na inwateren! Onder mn led is dit al vrij lang laat staan onder hps.

Zoals boven genoemd ven tussen de planten en lamp laten blazen voor luchtcirculatie :tu

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

+1 deze planten hebben dorst, geef ze maar eens flink te drinken tot het onderuit de potten loopt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

+1 deze planten hebben dorst, geef ze maar eens flink te drinken tot het onderuit de potten loopt.

 

Ok dit ga ik direct doen, kan ik meteen wat bacto mee geven.

 

dikke overvoeding

 

Lightmix met buffertabs, en zaadje is geplant in een kuiltje seed mix, geen verdere toevoegingen, kan toch haast geen overvoeding zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te hoge EC en te weinig water.

 

Hoge EC kan echt wel.. geen water en dan wortels die op tabs stuitten..

 

Water is heel erg belangrijk, 2wk zonder water ook al heb je eerder overwatert is killing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

+1 deze planten hebben dorst, geef ze maar eens flink te drinken tot het onderuit de potten loopt.

 

Ok dit ga ik direct doen, kan ik meteen wat bacto mee geven.

 

dikke overvoeding

 

Lightmix met buffertabs, en zaadje is geplant in een kuiltje seed mix, geen verdere toevoegingen, kan toch haast geen overvoeding zijn?

Doordat je ze te weinig water hebt gegeven is de ec in de grond opgelopen en daar houden je planten niet bepaald van. Als jij stervende dorst hebt en je krijgt alleen maar brood voorgeschoteld dan word je ook niet blij. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te veel water, te weinig water of zoals Rodja zei overvoed.

Ze zouden makkelijk 1 a 2 weken zonder water kunnen dit doe ik soms om de wortelen hard naar water te laten zoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te veel water, te weinig water of zoals Rodja zei overvoed.

Ze zouden makkelijk 1 a 2 weken zonder water kunnen dit doe ik soms om de wortelen hard naar water te laten zoeken.

 

Ja de 2 weken zonder water na het inwateren om de wortels te stimuleren was dus ook mijn achterliggende gedachte.

 

Waarom staan er 3 lege potten onder de lamp ? xD

 

De plantjes die daar in stonden hebben het helaas niet overleeft, na het ontkiemen bleven die plantjes erg klein.

 

Ik heb de plantjes vanochtend extra water gegeven, vooralsnog reageren ze er niet op.

 

Is het niet zo dat je bij overvoeden ook verkleuring op het blad ziet?

 

Bedankt voor alle tips!

Edited by Carphedon
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zou je even een foto moeten maken zonder de lamp aan, dan zie je het beter.

Maar ze zijn vrij donkergroen volgens mij, of lijkt dat maar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog een keer extra water geven dan. Als ze echt flink droog staan dan gaat een beetje water weinig doen dat geeft alleen een klein beetje vochtigheid hier en daar in je medium maar nog steeds niets of te weinig aan de plant, je hebt dan een flinke slok nodig om ze weer omhoog te krijgen. (denk ik)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zou je even een foto moeten maken zonder de lamp aan, dan zie je het beter.

Maar ze zijn vrij donkergroen volgens mij, of lijkt dat maar?

 

NvgF2gi.jpg

 

eHglac4.jpg

 

 

En nog even een foto van het ventilatie systeem. In tegenovergestelde hoek de aanvoer, deze blaast de verse lucht langs het dak zodat deze koelere lucht over de planten heen zou moeten zakken, dit zou voor een goede lucht circulatie moeten zorgen in theorie in ieder geval :) Ik heb een airsock liggen maar vond dat deze naar mijn idee erg weinig lucht door liet.

 

2EuIYO2.jpg

Edited by Carphedon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat donkere valt wel mee.

Hoeveel water hebben ze nu gehad, en hoelang voordat je de foto maakte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat donkere valt wel mee.

Hoeveel water hebben ze nu gehad, en hoelang voordat je de foto maakte?

 

500ml per plant + autopot systeem aangezet. De foto is 24 uur nadat ze water hebben gehad gemaakt. Op dit moment reageren ze nog niet op het extra water en de blaadjes lijken ook wat droog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ik sluit mij volledig aan bij bigmart .

want ik denk dat die kleipebbles alle vocht uit die mix trekken .

het ziet er gortdroog en droopy uit .

als je dagen lang uitgedroogd in de woestijn bij een oase aankomt kruipen dan zie je frisgroen sappige gewassen met een klaterend beekje op de achtergrond .

als ik dan naar jou plantjes en vooral je medium kijk valt daar geen drupje meer onder uit die pot te zuigen .

 

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd, wat extra water erin. Tot het er onder uitkomt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2weken geen water om te wortelen is veel te lang.

ik heb ook zo'n autopot systeem en na 9dagen zet ik het kraantje open.

Dat is trouwens ook wat in de handleiding staat. (7tot10 dagen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn idee is dat aarde niet werkt op een autopotsysteem, aarde er uit en mapito er in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beaker heeft toch 'n succesvolle ronde gehad met 4planten op aarde in autopots.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...