Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
DonkeyKush

Hulp Bij Overstap Naar Mapito

Recommended Posts

Hey boys.

 

Ik heb hier even zitten bolwerken hoe ik zou kunnen overstappen op Mapito maar ik ben er nog niet helemaal uit.

 

Mijn idee gaat als volgt:

 

Al jaar en dag heb ik gekweekt op grond maar ik ben het stilaan beu om altijd te lopen sjouwen met zakken grond dus hierbij is een overstap op Mapito wel interessant. Ik wil graag ook eens ervaren of ik mijn opbrengsten kan zien verhogen of niet.

 

Nu, de oplossing die ik wil is dit: Ik gebruik atm een automatisch watersysteem met capillaire slangen dus ik voed mijn losse potten van bovenaf. Als medium gebruik ik gewoon lightmix, Aptus als voeding telkens aangemaakt voor 3 dagen. Het water dat er soms onderuit loopt laat ik gewoon verdampen.

 

Is het mogelijk om met hetzelfde systeem te blijven werken maar dan met Mapito als medium? Dus eigenlijk een hybrid hydro systeem.

 

Het is niet dat ik een volledig hydro systeem met vloeden etc. te ingewikkeld vind maar ik zou graag dit systeem willen, het lijkt me makkelijker om hiermee meer controle te hebben over de watergift en voeding-aanmaak.

 

Enkele problemen waar ik een oplossing voor zoek:

-Ik pomp één maal dagelijks tot 1L per plant op grond, maar is dit ook van toepassing want mapito houd vocht anders vast en laat water makkelijker door?

-Heb je bij mapito effectief veel wateroverschotten na watergift?

-Als dit toch een bad idea is, is het aangeraden om met andere voeding te werken want Aptus stinkt best nogal hard na 2 dagen?

 

 

Dus eigenlijk wat ik wil is geen stand-alone systeem maar een drain-to-waste zonder al-te-veel-waste ;)

 

Graag jullie advies en tips, heb al veel gelezen en onderzocht over hydro maar het lijkt wel dat iedereen het helemaal anders doet.

 

Grts,

Donkey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn veel manieren die goed werken, kies er een die je het beste past en ga experimenteren.

Google bv eens op: racker mapito.. dan heb je de komende week genoeg leesvoer, die man kon er wat van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als racker een paar procent zou krijgen van alle centjes die er totaal met zijn kweekinfo verdient zijn, dan stond hij nu hoog in de Quote 500 :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@scirocco

Je schrijft; "die man kon er wat van"

Volgens mij bestaat hij nog steeds...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overtollig water gewoon lekker opvangen is imo het mooiste en lekker rustig laten rondpompen en druppelen in je potten. Alles zal gaan stinken met een paar dagen als het water stil staat en opwarmt en de zuurstof raak je kwijt door stil staan en warmte. Daarom stroming er in houden. Ongedierte zoals muggen e.d. houden ook van stilstaand warm water.

 

Ja mapito houdt ook vocht vast en zuurstof, dat heeft je plantje nodig continu water en zuurstof en een heel klein beetje voeding.Je plantje vindt het heerlijk continu stromend vocht met zuurstof langs de worteltjes.

 

ff flink zoeken op youtube, staan honderden filmpjes over verschillende hydro systemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan in principe wel druppelen met weinig/geen drain.

Dat is eigenlijk mijn doel.

 

Ik heb een 160L vat met circulatiepomp atm. Ik kom ongeveer 3 dagen toe en elke morgend gaat mijn pomp automatisch aan tot ik de gewenste aantal L heb bereikt.

 

Ik wil voornamelijk weten of dat ik bij de afgifte van 1L water bij mapito eerder een plas onder de pot zou krijgen dan bij water.

 

Bedankt alvast, het is geruststellend. Google zal mijn vriend worden deze avond ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, misschien beter en stap verder gaan en volledig hydro gaan met drain-circulatie. Ik ga binnenkort er wat mee experimenteren als ik wat tijd heb.

 

'Als we iets doen, doen we het goed'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Al G: dat geloof ik best, echter zie ik nergens meer nieuwe topics of updates van hem.

Jammer, want hij is niet alleen erg handig, zijn oude verslagen zijn ook heel uitgebreid uitgewerkt met achtergrondinfo, how to's enz..

 

Als hij van elke kweker die wat info uit zijn verslagen gebruikt heeft een euro zou krijgen... kan hij zn plantjes wel wegdoen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, misschien beter en stap verder gaan en volledig hydro gaan met drain-circulatie. Ik ga binnenkort er wat mee experimenteren als ik wat tijd heb. 'Als we iets doen, doen we het goed'.

 

Je kan ook experimenteren met watz e noemen deep water culture.

Een flinke bak water met luchtpompje er in en de platen hangen in een netpotje in je deksel met de voetjes in het bruisend bubbelende water.

 

Maar er is zoveel mogelijk, je kan je lol op als je alles zou willen proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, net zoals het besproeien van je wortels. Rare systemen, maar werken ze effectief ook goed als we spreken over meer opbrengst?

 

Wat mij ook in het algemeen opvalt bij het kweken met hydro systemen is dat de gewassen wel 'waterachtig' zijn.

 

Bv Tomaten en sla: Je proeft direct meer watertextuur. Wiet is natuurlijk een heel ander product dusja..

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je voeding meurt dan domineren de anaerobe bacteriën maar groeien doen ze toch

bodemleven bepaalt wat textuur in smaak of bij hydro het gemis ervan, wel hogere opbrengsten mogelijk

nooit met substraten willen werken dus daarover kan ik niets kwijt

succes met de komende grow

Share this post


Link to post
Share on other sites
ja, net zoals het besproeien van je wortels. Rare systemen, maar werken ze effectief ook goed als we spreken over meer opbrengst? Wat mij ook in het algemeen opvalt bij het kweken met hydro systemen is dat de gewassen wel 'waterachtig' zijn. Bv Tomaten en sla: Je proeft direct meer watertextuur. Wiet is natuurlijk een heel ander product dusja..

 

Yep, explosievere of excessieve groei is bijna altijd water. Ook bij wiet. In grond gekweekt is voor zover ik heb begrepen altijd nog iets beter en voller van smaak.

Wat je kan doen is 2 of 3 systemen testen waarvan 1 in potten met grond en dan een smaak test doen voor jezelf. Vind je het smaakverlies verwaarloosbaar dan kan je kiezen voor hydrosystemen en anders houd je vast aan grond.

Je kan ook bij potten testen met gewone potten en airpruning potten. Bij airpruning heb je meestal betere worteling en ook betere opbrengst in kleinere potten. Maar is dan wel weer meer water geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bodemleven bepaalt wat textuur in smaak of bij hydro het gemis ervan, wel hogere opbrengsten mogelijk

De meningen zijn er over verdeeld, ik hoor ook wel verhalen van mensen die op hydro gekweekte wiet juist het lekkerste vinden. Het zelf een keer proberen is de enige manier om voor jezelf de antwoorden op die vragen te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of bio kweken met buffertabletteb en je aarde hergebruiken. Dat scheelt een hoop voeding aanmaken in het vat. Dat hoeft dan alleen nog maar op een aantal momenten. Maar ik weet natuurlijk niet de omvang van je projectje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelukkig heb ik meerdere projecten lopen dus experimenteren met hydro moet zeker lukken. Ik denk dat ik met mijn inzicht en ervaring er wel mijn weg mee weet MAAR het blijft een investering want die prijzen van steenwol zijn niet bepaald goedkoop. Deepwaterculture lijkt me ook wel vet maar is het haalbaar voor 50+ plantjes?? Ik kweek altijd haze op grote potten met veel ruimte dus dat zal wel een hele aanpassing zijn.

 

Het lijkt me ook wel logischer dan dat je op hydro systemen geen soortjes als Kush en Haze gaat kweken? Lijkt me bespottelijk voor de soort, zeker bij kush aangezien die de typische grondsmaak heeft.

 

Oh ja, over die bacteriën in mijn vat. Klopt als een bus dat dit het bodemleven bevordert maar ik word soms gek van die stank.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja haze zou mss best kunnen maar kush lijkt me wel zonde.. Haze smaakt heel hard af, mij lijkt het dat een dikke haze soort zoals Super Silver of Lemon zijn smaak zou kunnen verliezen/verminderen.

 

Is er hier iemand met een hydro/haze set die vrijwilliger wil worden om mij eens een rondleiding te geven?? :D Heb zelfs nog nooit een hydro canna grow gezien :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek ook haze op hydro en klaver ook d'r zullen er nog een aantal zijn maar heb dit nog nooit gehoord :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraag me af waar het verhaal van komt dat hydro minder smaak heeft??

 

Volgens mij is het omgekeerd juist waar. Mits goed gekweekt

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hydro heeft een veel zuiverdere smaak, aarde en organische mesten zit allerlei bagger in die ook in je wiet terecht komt en er rare smaken aan geeft.

Hydro voeding is veel schoner wat dat betreft en de smaak van hydrowiet ook. Mits, inderdaad, goed gekweekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een kletskoek, voor beide geld het zelfde , mits goed gekweekt is het lekker.

biowietje gekweekt met weinig voeding en goed gespoelt,hmmm lekker hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

O ja joh, kletskoek?

 

Ik zeg toch niet dat wiet met vleermuizestront niet lekker is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...