Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cookienl

Verschil Gebruik 1,0 Mm En 1,5 Mm Kabels

Recommended Posts

Beste leden,

 

Maakt het een groot verschil of je een 1,0mm of een 1,5mm kabel gebruikt voor lamp en vsa op 600 watt?

 

Ik gebruik normaal de 1,5mm kabels die max 3600 watt belast kunnen worden.

Maar heb nog een 1,0 2500 watt buitenkabel liggen die ik kan strippen.

 

Maakt dit enig verschil?

Ik dacht vrijwel niet.

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk het wel :)

minimaal 1.5 mm dikte kabel

niet bezuinigen op kabels

kost geen droll

grtz chucha

Edited by chucha
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, je gaat verschil in weerstand krijgen wat voor overbelasting mogelijk kan zorgen zorgen. Altijd 1,5 gebruiken want veel mensen denken dat 2500watt geen problemen zou geven maar vergeten dat je met piekstroom zit.

Ook niet 2,5 gebruiken want dat zorgt voor te lage weerstand wat ook voor overbelasting gaat zorgen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dikker is beter... 2,5mm2 is altijd de veiligste keuze als je over de 2kw heengaat, 1,5mm2 is leuk tot 10A, daarboven ga je voelen dat de kabels warm worden... en dat is absoluut onwenselijk!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dikker is niet beter!

 

Hou simpelweg rekening met de basisregels van elektrische installaties en als je die niet kent kan je beter overal afblijven en een vakman inhuren.

 

2,5mm kabels mag je alleen gebruiken voor een stroomnet vanaf 20a met een automatische veiligheid, indien gebruik van een smeltveiligheid moet je 1 sectie verlagen dus 16a maar dat word in moderne installaties niet meer gebruikt. (bv. een stroomgroep voorzien voor een keuken vroeger of bedrijven).

 

Dat je kabels warm worden is onmogelijk, dat kan alleen als de warmte van de kabels niet weg kan.

 

Hou er zeker mee want als je weerstandsverschillen ga krijgen ga je juist meer problemen krijgen dan als je denkt 'dikker is veiliger'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat was ook al weer de regel met kabellengte? Ga jij maar lekker 3600W aan lampen over een 1,5mm2 tuinverlengsnoertje van 25 meter draaien, geheid dat je binnen de kortste tijd schroeiend plastic ruikt..

 

Bij een ouderwetse 16a smeltveiligheid is gebruik van 2,5mm2 niet voor niks verplicht, en hier is alles 2,5mm2 in huis! Ik heb ook gewoon 16a automaten... in een standaard huurwoning.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een bullshit man. Ik wil je niet persoonlijk aanvallen maar ik kan met 100% zekerheid zeggen dat jouw theorie van dikker is beter gevaarlijker is en ik zal het hier uitleggen:

 

Som van het vermogen: 220v x 16A= 3500W

 

Dit betekent dat je tot 3500W constante belasting mag verbruiken op één automaat van 16A zonder rekening te houden met de piekstroom. Ik reken er altijd 1000W af voor de inschakelstroom en om safe te zijn, dat zijn dus 4x 600W lampen. Dit is alleen toepasbaar bij VSA's en niet voor EVSA's.

 

Zeg ik hier dat je 25m tuinverlengsnoer mag gebruiken? Ik denk dat niemand hier zulke lange kabels nodig heeft voor een setje dus voor spanningsval hoeft niemand echt te vrezen.

Maximum kabellengte 16A: 88m

Maximum kabellengte 20A: 65m

 

En 2,5mm bij een smeltveiligheid is niet verplicht. Het mag want een smeltveiligheid kan meer belast worden dan een automaat. Dat heb ik net al uitgelegd.

 

 

Waarom mag je dan geen 2,5 gebruiken indien gebruik van een 16A automaat? Heel simpel: Er komt te weinig weerstand op je circuit wat voor problemen bij je verbruiker kan zorgen. Iedereen doet het wel maar het mag eigenlijk niet, al zeker niet gemengd met 1,5mm kabels op één circuit.

 

Onthoud dit: Niet de verbruiker maar de automaat bepaalt de draad die je moet gebruiken.

 

 

En in principe maakt dit allemaal geen flikker uit aangezien iedereen hun schakelklok meestal gewoon in het stopcontact steekt en de verplichte draaddikte/automaat hier 2,5mm/20A is.

 

En vanaf de VSA maakt het al helemaal geen flikker uit of je 1,5 of 2,5 gebruikt want weerstand is niet meer aanwezig vanaf de transfo tot de lamp.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een bullshit man. Ik wil je niet persoonlijk aanvallen maar ik kan met 100% zekerheid zeggen dat jouw theorie van dikker is beter gevaarlijker is en ik zal het hier uitleggen:

 

Som van het vermogen: 220v x 16A= 3500W

 

Dit betekent dat je tot 3500W constante belasting mag verbruiken op één automaat van 16A zonder rekening te houden met de piekstroom. Ik reken er altijd 1000W af voor de inschakelstroom en om safe te zijn, dat zijn dus 4x 600W lampen. Dit is alleen toepasbaar bij VSA's en niet voor EVSA's.

 

Zeg ik hier dat je 25m tuinverlengsnoer mag gebruiken? Ik denk dat niemand hier zulke lange kabels nodig heeft voor een setje dus voor spanningsval hoeft niemand echt te vrezen.

Maximum kabellengte 16A: 88m

Maximum kabellengte 20A: 65m

 

En 2,5mm bij een smeltveiligheid is niet verplicht. Het mag want een smeltveiligheid kan meer belast worden dan een automaat. Dat heb ik net al uitgelegd.

 

 

Waarom mag je dan geen 2,5 gebruiken indien gebruik van een 16A automaat? Heel simpel: Er komt te weinig weerstand op je circuit wat voor problemen bij je verbruiker kan zorgen. Iedereen doet het wel maar het mag eigenlijk niet, al zeker niet gemengd met 1,5mm kabels op één circuit.

 

Onthoud dit: Niet de verbruiker maar de automaat bepaalt de draad die je moet gebruiken.

 

 

En in principe maakt dit allemaal geen flikker uit aangezien iedereen hun schakelklok meestal gewoon in het stopcontact steekt en de verplichte draaddikte/automaat hier 2,5mm/20A is.

 

En vanaf de VSA maakt het al helemaal geen flikker uit of je 1,5 of 2,5 gebruikt want weerstand is niet meer aanwezig vanaf de transfo tot de lamp.

Dit antwoord moet in een sticky, daar hebben we wat aan!

Bedankt voor de heldere uitleg, ik kon deze info nergens echt duidelijk uitgelegd krijgen bijvoorbeeld over de lengte van de kabels etc.

 

Ik blijf dus 1.5mm gebruiken voor mijn 16A automaat.

 

:dope:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allemaal onzin..

 

@Donkey het voorbeeld wat jij aangeeft beredeneer jij precies andersom.

Als je werkelijk elektrisch onderlegd bent verwijs dan gewoon naar de NEN1010 zoals in nederland gebruikt.

Gezien je het steeds over 20A hebt vermoed ik dat je belg bent, of een belgische installatie hebt. ;)

 

Hier het juiste antwoord;

http://nen1010.cobouw.nl/naslag/stekerbaar-installeren/leidingdoorsnede-belastbaarheid-en-maximale-toegestane-lengte-van-buig

 

Veiligheid voor alles svp

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie... ik was al gestopt met reageren, voordat meneer nog meer levensgevaarlijke adviezen de lucht in slingerde. dank voor deze link met de juiste info!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol, alsof je bij een dikkere draad ineens overbelasting zou krijgen.

 

De dikte van de draad bepaald hoeveel die opwarmt bij de gevraagde stroom. Een dikkere draad geeft minder weerstand en warmt dus ook minder op.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik spreek vanuit België inderdaad en er zijn wel grote verschillen.

 

En wat ik zeg is helemaal niet levensgevaarlijk, integendeel. Wietefras je zegt het zelf: Door een dikkere draad krijg je minder weerstand, minder weerstand betekent dat er meer stroom doorloopt met dezelfde spanning (wet van Ohm). Wat gebeurd er dan? Er loopt meer stroom wat kan zorgen voor meer gevaar, kortsluiting en lekstroom, dan kan je in sommige gevallen voor hebben bv. dat je je lampkap vastneemt en een flinke trek krijgt.

 

En beste heren, ik spreek over gebruik bij 16A automaten, niet over 20A automaten, hierbij is inderdaad de gewenste kabeldikte 2,5mm.

 

Ik weet niet hoe de regelgeving is in NL maar ik weet dat er serieus wat verschillen zijn en ik spreek vanuit wat men hier aanleert.

 

Peace, boys.

 

En even om mijn theorie te bekrachtigen: Als volgens jullie dan toch 2,5mm het 'beste' en het 'veiligste' is, waarom maakt men uberhaupt dan nog 1,5mm kabels nog voor elektrische installaties? Dat slaagt toch nergens op??? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er gaat niet spontaan ineens meer stroom lopen. Hoe kom je toch op dat soort onzin? De hele reden voor die verschillende diktes is vanwege de temperatuur. Hoe dikker het koper hoe lager de temperatuur (bij gelijke stroom).

 

Als je de prijs van 2,5mm2 vergelijkt met die van 1,5mm2 dan is wel duidelijk waarom Hollanders voor de 1,5mm2 kiezen als die voldoet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de prijs van 2,5mm2 vergelijkt met die van 1,5mm2 dan is wel duidelijk waarom Hollanders voor de 1,5mm2 kiezen als die voldoet.

 

Hollanders zijn zuinig.

 

Maar ik sluit me volledig bij wietefras aan, dikkere kabel betekent zeer zeker niet dat er meer stoom over gaat, dat ligt aan het apparaat waar die kabel aan hangt.

Dus de conclusie is dat TS een 1,5mm2 kabel aan moet sluiten om 100% zekerheid en een goede nachtrust te kunnen garanderen.

 

Einde discussie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wietefras: Jawel toch, check wet van ohm. Bij te zware kabel kan je lekstroom krijgen (bij een verschil van 1,5 en 2,5 natuurlijk niet direct hoor..).

 

En jij spreekt over gelijkstroom. Dan maakt het al helemaal geen ene fuck uit of je 1,5 of 2,5 gebruikt aangezien de weerstand wegvalt, Zo gebruiken ze bv voor designspots gewone stalen draad.

 

En ja de prijs... kijk boys, ik spreek vanuit de regelgeving in België: 16A installaties mogen alleen gebruikt worden voor lichte circuits zoals verlichting.

Als je bv. een stopcontact wil plaatsen ben je verplicht om 20A automaten te plaatsen en 2,5mm kabel te gebruiken. Iets anders mag niet.

Maar ik weet dat mensen schakelborden bouwen met 16A zekeringen en daarvoor zeg ik 1,5mm, 2,5 KAN maar ik volg gewoon de regels want die zijn er met een reden gemaakt (lekstroom,..).

 

 

En serieus.. wie nog maar een beetje om zijn veiligheid geeft gaat niet beginnen klooien met goedkoper materiaal als het gaat over elektrische installaties. Maarja ok, You can get the dutchman out of Holland. But you can't get Holland out of the dutchman :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Donkey stop hier eens mee willens en wetens onjuiste uitspraken te doen met betrekking tot regelgeving in Nederland.

Wat wil je nu??

 

Je hebt er gewoon absoluut echt geen verstand van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus als je gelijkstroom gebruikt heb je geen weerstand,ga alsjeblieft terug naar school dan doe je nog wat nuttigst.................................

Bovenstaande post ZIJN NIET JUIST maar ik laat ze even staan als een soort WALL OF SHAME......................

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

:verrygood Apparaten vragen stroom, dus er zal niet ineens spontaan meer stroom gaan lopen als je een dunnere kabel gebruikt. Regelgeving is leuk en aardig, maar de wet van de natuur heeft uiteindelijk het laatste woord.

 

Gewoon 2,5mm2 gebruiken dus zodat je kabelweerstand lager wordt, en dus minder warm wordt. P = I2 * R. Dat is naast de wet van ohm toch ook zo een bekende formule?

 

Als je hele groep vanaf de automaat toch met 2,5mm2 is bekabeld (in NL), waarom zou je dan ineens nog maar 1,5mm2 mogen gebruiken aan het einde (wandcontactdoos)???? Of lees ik dit allemaal verkeerd en is het tijd voor een bakkie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas heb ik nog geen 2,5mm draad gezien bij de bouwmarkt.

Is dat te koop bij speciaal zaken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het enige probleem dat je zou kunnen krijgen bij zeer dikke kabels is dat de "elektrische massa" van de kabel zich ook als condensator gedraagt. De startpuls, ik meen iets van 7000 volt, wordt dan geabsorbeert door het koper en bereikt de lamp niet goed. De vsa krijgt de lamp dan niet gestart.

Ik gebruik zelf overal 2,5 mm2 zonder problemen.

@Cookienl flexibele 2,5 mm2 heb ik gekocht bij een grote bouwmarkt maar die kabel hebben ze lang niet overal inderdaad.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

:verrygood Apparaten vragen stroom, dus er zal niet ineens spontaan meer stroom gaan lopen als je een dunnere kabel gebruikt. Regelgeving is leuk en aardig, maar de wet van de natuur heeft uiteindelijk het laatste woord.

 

Gewoon 2,5mm2 gebruiken dus zodat je kabelweerstand lager wordt, en dus minder warm wordt. P = I2 * R. Dat is naast de wet van ohm toch ook zo een bekende formule?

 

Als je hele groep vanaf de automaat toch met 2,5mm2 is bekabeld (in NL), waarom zou je dan ineens nog maar 1,5mm2 mogen gebruiken aan het einde (wandcontactdoos)???? Of lees ik dit allemaal verkeerd en is het tijd voor een bakkie?

Het is omgekeerd, bij dunnere kabel blijft de stroom hetzelfde maar de weerstand verhoogt, bij te dunne kabels of te veel stroom gaat je kabel warm worden of overbelasten maar omgekeerd niet.

 

Bij 16A/220V gaat de weerstand verminderen als je 2,5mm gebruikt, dus de stroom blijft hetzelfde MAAR je verbruiker kan problemen krijgen want er zit niet genoeg weerstand op het net. Je kan ook sneller problemen krijgen met lekstroom. Het is juist weerstand die een elektrische installatie goed laat werken of niet.

 

Als heel je groep is bekabeld met 2,5mm boven 16A (contactdoos als verbruiker bv) ben je conform. gebruik je 1,5mm boven 16A krijg je teveel weerstand. En andersom (2,5mm tot 16A) krijg je niet genoeg weerstand op je kabel als je veel verbruikt (+3000W). Problemen kunnen inderdaad zijn dat je vsa niet goed 'aanslaat'.

 

Nu, dit telt voor heel je installatie tot aan de VSA, het gebruik van kabel van VSA naar lamp mag 1,5 of 2,5 zijn aangezien het gelijkstroom is en er geen weerstand aanwezig is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De draaddikten die je gebruikt is ook nog een belangrijk punt. Als je een te hoge stroom door een te dunne kabel stuurt krijg je oververhitting met vaak brand of op zijn minst kortsluiting tot gevolg.

Vandaar dat het belangrijk is de juiste kabel met de juiste draaddikte te kiezen.

Voor een 16 Ampère aansluiting is 1,5mm2 genoeg, maar ga je daar 25 Ampère doorheen sturen, dan is de kabel weer te dun met alle gevolgen van dien!

 

Een lijstje voor draaddikten is daarom wel handig:

 

0 t/m 10 Ampère 1 mm2

10 t/m 16 Ampère 1.5 mm2

16 t/m 25 Ampère 2.5 mm2

25 t/m 32 Ampère 4 mm2

40 Ampère 6 mm2

40 t/m 63 Ampère 10 mm2

63 t/m 100 Ampère 16 mm2

100 t/m 125 Ampère 25 mm2

125 t/m 160 Ampère 35 mm2

 

Bij het gebruik van lange kabels (langer dan 25 meter) is het raadzaam om de draaddikte 1 trap hoger te kiezen om spanningsverliezen over de kabel te compenseren. (dus in plaats van 2.5 mm2 kies je dan een 4 mm2) Dit is meestal voldoende tot 50 meter, daarboven moet de juiste dikte berekend worden.

Door de spanningsverliezen kan je apparatuur die je gebruikt schade oplopen als gevolg van onderspanning.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...