Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Ik heb al veel gehoord hier van top rot.

 

nu dat dat bedoelt dat de toppen rottingsverschijnselen vertonen is logisch

nu wat houdt het precies in

hoe ziet het eruit en wat veroorzaakt het en wat kun je ertegen doen

in welke fases kun je het krijgen

enz enz

 

In het forum vind ik er bitter weinig van terug.

Edited by IkDoeULatenSterven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een schimmel dat gaat groeien in de toppen . Dat gebeurt vooral als de luchtvochtigheid hoog is en je toppen al groot . Vandaar dat je aan het einde van je kweek de luchtvochtigheid laag moet zien te houden. Schimmels (waaronder het schimmel dat budrot veroorzaakt ) krijgen zo geen kans .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste,ik heb het er al over gehad,je moet de laaste 4 weken tussen de 50 en 60% RV zitten.

Het beste is om een luchtontvochtiger te kopen,dat kost een paar centen,maar als je mold krijgt dan is dat zo terugverdiendt.

Ook moet je zorgen dat de temperatuur niet te laag wordt,in donkere 6 uur.

Ook geen lucht van buiten aanzuigen,daar zit ook vaak nogal wat vocht in.

En verder hoe meer ventilatoren hoe beter.

Gr BART

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als koude vochtige buitenlucht verwarmt wordt dan wordt het droge lucht ! Wanneer het zelfs vriest en je verwarmt deze lucht dan krijg je een super lage LV .

 

Een te harde wind op je planten is zeer bevorderend voor spint !!!! en te veel droogte bij een hoge temperatuur ook ! Je moet de middenweg zien te vinden .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is altijd wat,als de RV laag is vindt spint dat lekker.

Als de RV hoog is,dan staat de mold weer klaar.

Spint,daar heb ik ook al hele veldslachen tegen gevoerd.

Ik teel nu POWER PLANT,daar zitten ze niet in,het verschild van soort tot soort.

Ja en BUTMOLD,dat is toch wel de grootste ramp vindt ik.Als je het de laaste 2 weken er in krijgt gaat het noch wel,

Maar als dat eerder is, dan slaap je niet best.

Ik blijf erbij dat hoe je het ook wil doen,de laaste weken MOET de RV niet boven de 60% komen.Komt er dan toch noch mold in,verspreidt dat zich niet zo snel.

Als je dan een RV van 80% heb,dan kan je bijna alles wegdonderen.

GR BART

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met die 60 % ben ik het ook eens hoor.

 

Of er spint op je planten zit is natuurlijk niet echt afhangkelijk van het ras ,maar van wat de stekken boer en jij zelf er allemaal mee doen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier een lv van zo rond de 40 de laatste 4 weken!!!!!!!!!!!!!

 

Das volgens mij geen garantie dat je geen toprot krijgt ofwel?

Kun je dat niet ruiken ofzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kans is dan wel erg klein ,zeker als die lucht ook nog beweegt . Alleen bij die luchtvochtigheid ligt spint weer op de loer. Budrot kun je niet ruiken ,maar wel zien . Het begint van binnenuit je toppen ,dus is het eerst nauwelijks te zien .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk , dat zijn de mods met de juiste spirit :|

Om kwart over drie 's nachts nog een antwoord.

 

Ik was allen benieuwd of je het ook vroegtijdig kunt ontdekken .Vooral nu ik mijn laatste weken van de kweek zit.

 

Bij de vorige had ik een grote top waar we met het knippen toprot in in ontdekten.Aan de buitenkant was inderdaad niks te zien maar een medeknipster merkte dus de rot op.Zag er niet uit .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor rare dingen gaan die blaadjes dan doen??? Verkleuren , rotten ?

Wat moet ik me daar bij voorstellen?

:unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je toprot krijgt is je ventilatie niet in orde !

 

bij mij is 't wel een 60-70%lv de laatste weken (regen buiten), en ik heb nog nooit toprot gezien.....m''n ventilatie is dan ook optimaal...

 

met ventilatie bedoel ik dus ventilators rondom (minimaal 1 per 2 lampen), waardoor de planten een beetje op en neer waaien...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hier een lv van zo rond de 40 de laatste 4 weken!!!!!!!!!!!!!

 

Das volgens mij geen garantie dat je geen toprot krijgt ofwel?

Kun je dat niet ruiken ofzo?

met met 10% lv kun je in principe nog toprot krijgen als je niet ventileert.....in de top is de lv véél hoger, en die moet eruit worden ''geblazen'' door ventilators die continue draaien

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom begint de rot dan in de top en niet van buiten af???

Van binnen uit wegblazen van de lv??? :|

 

Een schimmel heeft mijns inziens een vochtige omgeving nodig!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat voor rare dingen gaan die blaadjes dan doen??? Verkleuren , rotten ?

Wat moet ik me daar bij voorstellen?

:unsure:

Ze worden helemaal grijs-bruin en het brokkelt heel makkelijk af . Het is ook een soort droog en stoffig .

 

binnenin de top is het vochtpercentage het hoogst dus daar begint het .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waarom begint de rot dan in de top en niet van buiten af???

Van binnen uit wegblazen van de lv??? :|

Dat leg ik net uit.....als de vochtige lucht rondom de top niet word weggeblazen, wordt het ín de top te vochtig 80-90% >>

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat voor rare dingen gaan die blaadjes dan doen??? Verkleuren , rotten ?

Wat moet ik me daar bij voorstellen?

:unsure:

blaadjes in de top verkleuren, bij twijfel ff aan trekken....... in een rotte top zitten de blaadjes los :| (hoef je ze niet om de dag open te buigen)

 

enuuuuh rotte zooi er tussen uit halen en (ver) weggooien want 't is besmettelijk :)

 

 

STRKT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb dank voor deze nuttige info. :)

Normaal nog 2 weken ,maar dat word het volgens mij niet.Ik denk eind deze week , maar als het ff kan gaan ze langer.........................!!

 

Volgens mij word het niet zo spectaculair als de vorige keer. :|

Share this post


Link to post
Share on other sites

moeten die zwenkventilatoren constant rond blazen?? Ik heb mijne nu over de dag verspreid 3x een uur...is dat goed of nie??

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoe zit dit met buitenplanten? Is er dan ook nog t een en anders aan te doen om het te voorkomen. Of is dit echt aan de grillen der natuur overgelaten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Eostara

Ja, buiten is er niks aan te doen. Als de weersomstandigheden daar naar zijn, is het vrijwel onmogelijk om het tegen te houden. De ene soort is alleen wat weerbaarder dan de ander. De soorten die ook binnen gekweekt worden, hebben er relatief ook het meeste last van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vroeger bloeien buiten is een goede optie om toprot te voorkomen , zo voorkom je het bloeien in de lage temperaturen van het najaar. Voor de verdamping van water in de toppen is namelijk ook warmte nodig . Bij 10 graden kan een plant z'n vocht nauwelijks kwijt en stoffen als Fosfor blijven niet meer in oplossing in te koude grond, de plant kan het niet meer opnemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...