Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

vakman

De Bouw Van Een Tl Armatuur 8X36Watt T8

Recommended Posts

Het werd tijd voor een nieuw armatuur voor mijn TL buisjes.

Mijn oude armatuur had ik gemaakt van 4 oude Philips TL bakken uit een systeemplafond :wOOt

 

Dus nieuwe lampvoetjes, evsa's en draad besteld, zelf wat aluminium hoekprofielen gehaald en ik kon aan de slag

gallery_45651_18699_824407.jpg

 

In mijn kast maak ik gebruik van 36 watt buizen, dus 120 cm lang. Toen even 2 lampvoetjes op een buis geklikt en de lengte gemeten(122.5cm) , dat wordt dus de binnenwerkse maat van het armatuur.

2 hoekprofielen afgekort op die lengte en goed afgeschuind met de vijl. De breedte van het armatuur is 53cm, dus ook 2 hoekprofielen afgekort op die lengte. Daarna het armatuur in elkaar geschroefd met zelftappers.

gallery_45651_18699_779587.jpg

 

Dat is de basis, ik heb profielen gebruikt van 40x20mm.

Daarna de verdeling voor de lampvoetjes bepaald en afgetekend op de profielen en gaatjes geboord. Om de lamp op te hangen heb ik gekozen voor een staalkabeltje, gaatjes boren ,kabeltje erdoor en de twee uiteinden verbinden met een sleutelbos ring.

Voor de reflectie van de buizen maak ik gebruik van spiegelplaten,om de spiegelplaten boven de buizen te bevestigen heb ik in het midden van het frame(in de lengte) nog 2 profielen bevestigt. Ik heb de spiegelplaten van mijn oude lamp hergebruikt, die zijn van plexiglas met een laag spiegelfolie erop geplakt. Deze ook weer met zelftappers bovenop het frame bevestigd.

 

Het geheel in de kast gehangen en de plaats van alle componenten bepaald voor een goede gewichtsverdeling.

gallery_45651_18699_82127.jpg

 

De evsa's met dubbelzijdig plakband vastgemaakt en de lampvoetjes 1 voor 1 aangesloten(VD draad 0.75mm) en bevestigd aan het frame met boutjes en moertjes(M3), het was een tijdrovend klusje maar het resultaat mocht er wezen :yummy:

gallery_45651_18699_669781.jpg

gallery_45651_18699_1932824.jpg

 

Voor de stroomvoorziening heb ik gekozen voor een centraaldoos van waaruit 1 stekker naar het stopcontact gaat, de centraaldoos ook weer met dubbelzijdig plakband bevestigd en netjes bekabeld met VD draad.

gallery_45651_18699_585644.jpg

gallery_45651_18699_912310.jpg

 

Dat was de afdeling licht :verrygood

 

Maar ik ga de ventilatie ook aan de lamp bevestigen(net zo makkelijk -_- ) , daarvoor maak ik gebruik van 4 pc ventilators van 80x80mm. Die maak ik alle 4 aan 1 kant van het frame(lengte) , de plaats netjes bepaald en gaatjes geboord voor de boutjes en de kabels. De ventilators ook weer met M3 boutjes en moertjes bevestigd.

gallery_45651_18699_1183735.jpg

 

Daarna alle 4 de ventilators in serie geschakeld om een hoop extra kabels te besparen, alles netjes aan elkaar gesoldeerd, afgewerkt met krimpkousjes en voorzien van een stekkertje.

gallery_45651_18699_942539.jpg

gallery_45651_18699_407625.jpg

gallery_45651_18699_277661.jpg

gallery_45651_18699_1202473.jpg

gallery_45651_18699_603428.jpg

gallery_45651_18699_566214.jpg

 

De ventilators worden van stroom voorzien door een instelbare 12volt lader, instelbaar op 3, 4.5, 6, 7.5, 9 of 12 volt.

Alle kabels nog even goed gecontroleerd en daarna alles goed vastgezet met ty-raps.

 

Toen de lamp weer in de kast gehangen en de TL buizen erin gedraaid en de stekker in het stopcontact gestoken, EN TOEN WAS HET GENIETEN!!!!!!!!!!!!

 

gallery_45651_18699_338909.jpg

gallery_45651_18699_696682.jpg

 

Ik ben zelf zeer tevreden met het eindresultaat, boven eigen verwachting :verrygood :verrygood

Ik vond het enorm leuk om te doen en ging er helemaal in op, zo erg zelfs dat ik 'dingen' vergat die ik normaal nooit vergeet gallery_45651_18699_1493754.jpg :jump: :jump:

 

Nu snel wat lekkers onder de buisjes om te kijken of alles naar behoren werkt :dribble:

 

Dat was het.

 

 

Vakman

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk zo moet dat! heel netjes, bravo :verrygood

 

Thanks :tu

 

Mooi vakmanschap, chapeau!

 

 

Thanks :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom T8 en geen T5?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi gedaan hoor. :tu

 

klein puntje van aandacht, mijn ervaring is dat er zo te veel warmte onder de kap blijft hangen en dat een paar fannetjes dat niet wegblaast.

Maar misschien wordt T8 minder warm dan T5

 

en inderdaad waarom geen T5? dan had je voor het zelfde werk en afmeting 432 watt gehad met meer dieptestraling.

 

Zijn die draden boven naar de lasdoos gesoldeerd met krimpkous? het lijkt wat op die AMP klemmen. Als het harde kern kabel is wat je denk ik hebt gebruikt voor de VSA's krijg je in mijn beleving geen goede verbinding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey djbroertje

 

De warmte is geen probleem, met de afzuiger aan kan ik hem makkelijk laten dalen naar 25 graden als ik wil. Gebruik een pc-fan XXL voor de afzuiging, 1 van 4.4 ampere ;)

 

En waarom geen T5? Eigenlijk heel simpel, omdat mijn oude lamp ook met T8 was en ik dus nog 8 groei en 8 bloei buizen had en er goed tevreden over ben. En 288 watt vind ik wel voldoende, ik kweek alleen voor mijn eigen rokertje.

 

En in de draden naar de centraaldoos zitten geen solderingen, de krimpkous zit er alleen omheen om de draden mooi bij elkaar te houden.

 

Thanks

 

 

vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een opvallend verschijnsel!!!

 

De buizen branden geheel zonder flikkeren ofzo(alleen bij de start ff natuurlijk), maar als ik nu mijn ventilators inschakel gaan de buizen wel flikkeren(golvende beweging door de buis).

Komt dit omdat dan de temperatuur rondom de buis te laag wordt en zodoende het gas in de buis ook afkoelt met als gevolg een mindere ontbranding?? Of denk ik nu verkeerd.....

 

En maakt het uit voor de lichtopbrengst of alleen voor de levensduur van de buizen?

 

Ik hoor het graag.

 

vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt, te koud houden ze niet van

 

hoe slecht is het, geen idee, fannetje een toontje lager laten zingen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het geen idee om de fannetjes boven in te monteren zodat ze boven de tl afzuigen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het geen idee om de fannetjes boven in te monteren zodat ze boven de tl afzuigen

 

De ventilators hangen juist daar om een lekker koel windje tussen mijn toppen te laten waaien, ik kweek altijd in scrog ;)

Ik kan de temperatuur in mijn kast handig onder controle houden met mijn afzuiger.

 

Heb er even een verbruiksmeter tussen gehangen, het verbruikte wattage daalt wel als de buizen beginnen te flikkeren.

Dat motte we dus niet hebben, dus nog wat werk aan de winkel :head_hurts_kr:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is nu het werk van een waar vakman.

Erg goed gedocumenteerd ook!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt koekiemonster :specool

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een opvallend verschijnsel!!!

 

De buizen branden geheel zonder flikkeren ofzo(alleen bij de start ff natuurlijk), maar als ik nu mijn ventilators inschakel gaan de buizen wel flikkeren(golvende beweging door de buis).

Komt dit omdat dan de temperatuur rondom de buis te laag wordt en zodoende het gas in de buis ook afkoelt met als gevolg een mindere ontbranding?? Of denk ik nu verkeerd.....

 

En maakt het uit voor de lichtopbrengst of alleen voor de levensduur van de buizen?

 

Ik hoor het graag.

 

vakman

 

klik

 

in bovenstaande topic heb ik wel eens gemeten wat de warmte doet TOV een T8 buisje en de lichtopbrengst.

 

==========================

 

hier even een opsomming wat de temp van de buis doet met de lichtopbrengst. deze meting is gedaan met het latexplaatje.

 

35,1° 136 Lux.

35,4° 139 lux

35.7° 140 lux

36,6° 142 lux

37,3° 144 lux

38,6° 145 lux.

*************************************************************

 

kou/warmte doet dus zeker wat met de buisopbrengst. Als de buis weer erg warm wordt daalt de lichtopbrengst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb vandaag nog een paar wijzigingen aangebracht aan mijn lamp, 1 ZEER BELANGRIJKE en 1 voor de handigheid.

 

Om de lamp wat handiger op te kunnen hangen heb ik er even een handvat opgemaakt, zodat ik altijd 1 hand vrij heb om de lamphangers aan de ring te klikken.

gallery_45651_18699_741849.jpg

 

Ik had nog een stukje aluminium buis liggen dat er precies voor gemaakt was :verrygood , 2 gaatjes in de buis geboord en draad in getapt(M5) om hem vast te zetten, 2 bouten erin gedraaid met een plaatje eraan om het aan het frame te koppelen, voor de zekerheid nog een borgmoer binnen in het handvat op de bout gedraaid(vond de getapte draad wat ruim) Toen het geheel op het frame gemonteerd.

gallery_45651_18699_1643972.jpg

gallery_45651_18699_1011620.jpg

 

En nu het ZEER BELANGRIJKE ding , ik was totaal vergeten om het frame zelf te aarden :cry :cry

Dus ook maar even gedaan :verrygood :verrygood

gallery_45651_18699_1255674.jpg

 

Dat was het wel weer even, maar er zal in de toekomst vast nog wel wat aan gewijzigd/verbeterd worden!!

 

De groeten

 

Vakman

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker bezig Vakman, hou wel van je bouwstijl. Doe het goed of helemaal niet.

 

Bubbz

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met zo'n naam kun je natuurlijk geen frotwerk afleveren. :jump:

En als je toch bezig bent, dan maar meteen goed doen, scheelt je naderhand een hoop ergernis. Had ik maar...... ;)

 

Thnx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topjob!

 

Misschien leuk om te vermelden: wat waren de totale kosten van dit project ongeveer?

(Voor t gemak ff uitgaan van nieuwe buizen enz..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topjob!

 

Misschien leuk om te vermelden: wat waren de totale kosten van dit project ongeveer?

(Voor t gemak ff uitgaan van nieuwe buizen enz..)

 

Thnx :verrygood

Dat ga ik even uitrekenen en dan laat ik het weten.

 

Vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, ik probeer altijd met een berg verzamelde info me eigen ding te doen. En dan nog kom je altijd achteraf met een dingetje. Maar dit is dan ook maar un dingetje...

 

Mischien een beetje toppic-vervuiling, maar welke electrische setup heb ik nodig om 3 12v fans laten draaien met een zelfde instelbare 12v lader als jij hebt? Heb er 3 liggen op 220v maar daar is een variac voor nodig. En wil het toch wel bij lage spanning houden.

Kzou dan met 3 of evt 4 fannetjes van redelijke grote, op 1 adapter willen draaien! Thanx en sorry voor t bevuilen.

 

Bubbz

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op verzoek van Scirocco, en misschien wel handig voor anderen idd.

 

De kosten op een rijtje van deze lamp,

 

 

Alu hoekprofielen 40x20x200 . 4 x €13 = €52,00

Vossloh evsa elxc236.208 . 4 x €17,27 = €69,08

Vossloh LMPH G13 lampvoetjes . 16 x €0,70 = €11,20

VD-draad 0.75mm blauw 25 mtr . 25 x €0,18 = €4,50

VD-draad 0.75mm zwart 25 mtr . 25 x €0,18 = €4,50

Spelsberg verdeeldoos . 1 x €1,99 = €1,99

Netkabel 3 x 1.5mm met stekker . 1 x €7,79 = €7,79

Inbouwbus 3-polig . 1 x €1,99 = €1,99

Philips TL-D super 80 36 watt kleur 827 . 8 x €1,69 = €13,52

Philips TL-D super 80 36 watt kleur 865 . 8 x €1,69 = €13,52

Pc-ventilator 80x80mm . 4 x €7,50 = €30,00

Universele 12 volt lader . 1 x €9,50 = €9,50

------------

Totaal = €219,59

 

 

Ik heb al het kleine spul zoals schroefjes, boutjes, moertjes, stekkertjes, enz enz niet meegeteld want dat heb ik gewoon allemaal uit eigen voorraad.

 

 

Vakman

Edited by vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, ik probeer altijd met een berg verzamelde info me eigen ding te doen. En dan nog kom je altijd achteraf met een dingetje. Maar dit is dan ook maar un dingetje...

 

Mischien een beetje toppic-vervuiling, maar welke electrische setup heb ik nodig om 3 12v fans laten draaien met een zelfde instelbare 12v lader als jij hebt? Heb er 3 liggen op 220v maar daar is een variac voor nodig. En wil het toch wel bij lage spanning houden.

Kzou dan met 3 of evt 4 fannetjes van redelijke grote, op 1 adapter willen draaien! Thanx en sorry voor t bevuilen.

 

Bubbz

 

Ik heb hier 4 80x80mm 12 volt pc-fans van 0.19A draaien op een Vivanco PA 600 adapter en dat werkt prima.

De adapter is instelbaar op 3, 4.5, 6, 7.5, 9 en 12 volt en ze draaien op elke stand, dus kun je ze perfect instellen.

Geen herrie en het kost geen drol, ook niet in verbruik, op 12 volt trekt ie 7 watt :verrygood

 

Maar die gebruik ik alleen om een lekker windje door mijn toppen te laten blazen.

 

P.s Hoe groot is je kweekruimte?

Edited by vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk, dat is een mooi overzicht!

Kost dus wel wat geld om t zo mooi te maken, maar t resultaat ziet er geweldig uit!

Als je al lampen en vsas hebt is t prima te doen, die tellen al voor t halve totaalbedrag bij elkaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat scheelt al een stuk idd.

En je kunt je armatuur alle maten maken die je zelf wilt, eventueel aanpassen aan je ruimte dus.

 

 

En de prijs is incluis de ventilatie, dat scheelt eventueel ook nog €40 ;)

Edited by vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja idd, ik denk dat een soortgelijk apparaat in weze ook zou kunnen bouwen voor een fractie van de kosten..

Ff t rommelhok/2e hands magazijn beneden plunderen en ik heb 90%van de benodigdheden al te pakken voor 0 euro.

Denk niet dat ik zelf nog gebruikte tl-armaturen heb liggen, maar ook daar kan ik vast wel voor niks aankomen als ik ff rondvraag bij kennissen oid.

 

Misschien wel een leuk projectje voor mijn voorgroei/stekkenhok, kijken of ik iets soortgelijks kan fabrieken voor max 10,- aan materiaal.

Zal vanmiddag eens gaan inventariseren wat ik nog mis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...