Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
weedyweedy

Ph Probleem... Ph4.0

Recommended Posts

Het probleem was er al voor de meters, nu heb ik een nieuwe PH en EC meter dus zou wel toevallig zijn dat deze alweer stuk zouden zijn. Tevens geef ik zo weinig voeding dat de EC wel laag MOET zijn.

Of doelde je niet op dat mijn meter miss verkeerde waardes aangeeft?

Of doelde je meer op besmetting, door meter eerst in de ene te steken en vervolgens in de andere?

 

De temp is deze ronde niet echt warmer geweest als 21 graden, dit lijkt me niet TE hoog anders kan in de zomer bijna niemand draaien denk ik. Heb de thermo ondertussen wel op 20 gezet, lager kan ie niet.

 

Ik laat voor een nieuwe ronde de slangen door spoelen met heet water..verder maak ik het reservoir gewoon schoon met water en heel klein beetje zeep, verder spoel ik dit weer netjes uit uiteraard.

Verder komen er schone hydro korrel en schoon worteldoek in ...en dan begint de ronde weer.

 

Ik heb geen extra zooi toegevoegd tegen wortel problemen, mede doordat ik niet precies weet wat er aan de hand was/is. Dus ja kan er wel preventief van alles bij gooien maar of dat nou wijs is. Ik denk dat er weinig op zit dan als de stekken klaar zijn nieuwe rondes te beginnen. Ga wel wat dingen vernieuwen, nieuwe aanvoerslangen, nieuwe buizen diender water verdeeld over me bak spuiten. Dit omdat deze er al een aantal rondes op zitten. Verder goed schoonmaken , afspoelen etc... en dan laag in de EC houden kijken of we dan een betere start maken met het zelfde soortje.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de voedingsopname niet goed is door zo hoog ec en laag ph dan hebben zulke goedjes weinig nut. Het is niet het gebrek aan dat soort middeletjes en ook niet per se de aanwezigheid van bacterien, maar het onmogelijk maken van de plant om voeding goed op te nemen (gezonde planten kunnen zichzelf prima verdedigen) en betere omstandigheden voor bacterien te maken dan de plant.

 

Maar die logica van die 21C gaat niet op. Dat die 21c te hoog is betekent dat men tijdens de zomer vaak wat meer moeite moet doen, zoals een chiller gebruiken. En niet dat 21C niet te hoog is. 18-20 is gebruikelijk. Veel voorkomende vijand is pyhtium, herkenbaar aan de aquarium lucht en bruine vlekken op de wortelen, en die heeft moeite met temps onder 20c. Als het naar riool lucht ruikt is het rot. Als ze naar wortels (winterpeen of zoethout) ruiken en nog wit zijn ben ik blij. Als 21C ok zou zijn dan zou ik en vele anderen geen chiller hebben.

 

NFT is eenvoudig en effectief ALS je niet overvoedt, ph redelijk op orde houdt (5.8-6.2), het zuurstof gehalte op acceptabel niveau houdt, en last but not least, de temp laag houdt. Dat kan 's een paar dagen misgaan, maar zo "heel vroeg" was je er niet bij om drastich ec te verlagen. Bijna paar weken zo lage ph alleen al was genoeg geweest.

 

Hoe hoger de EC hoe lager max zuurstof gehalte.

Hoe hoger de temp hoe lager max zuurstof gehalte.

Die twee samen kan desastreus zijn. Zoals ze in het engels zeggen, soil is more forgiving.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal er op Letten.

 

Normaal ruikt mijn voeding zo goed als nergens naar. Reservoir, Hok 2 ,begon te ruiken naar wortels en vrijwel tegelijk waren de symptomen zichtbaar op de bladeren.

Verder ruikt het absoluut niet naar mijn aquarium :P..

 

Ik zal aankomende ronde dus wat dingetjes anders proberen. 20 graden, lage EC..

 

Wat adviseren jullie mbt het schoonmaken van alles voor ik de volgende ronde start?... wil niet dat er nog enige sporen van verkeerde bactieren/schimmels of wat dan ook rond zwerft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik spoel mijn systeem door met koud water en chloor (dunne bleek). Enkele delen koppel ik los om apart schoon te maken. In het ideale geval schrob je alles en dan droog maken met doek, en dan weer spoelen. Als je eerst spoelt en een witte doek of tissue aan de binnenkant gebruikt en die dan niet wit blijft is een grondige schoonmaak echt nodig. Of misschien langer spoelen of met iets effectiever dan chloor.

 

Haal ook je pomp even open als dat kan. Ik kan door te wrijven over de magneet van mijn pomp wel voelen of er een laagje/filmpje op zit.

 

Die cannazym maskeert de geur ook. En misschien heb je wel een punt en gaan de wortels meer naar wortels ruiken in bepaalde negatieve situaties. Wat me veel opviel is het verschil tussen winterpenen, echt groente wortel geur zeg maar, en zoethout.

 

Dat probleem van hoge temp in de zomer is nu omgekeerd een voordeel. Op mijn boodschappen lijstje voor mijn nft setup stond een aquarium verwarmer... maar die is dus nooit nodig. Lager dan 17 is tricky, maar de pomp warmt het vaak al op of houd het warm genoeg gedurende de nacht. Je noemde dat je de thermostaat op 20 hebt gezet, als dat betekent dat je verwarmd als het kouder wordt, zet hem dan op 18. oh... Je verwarmt de omgeving natuurlijk... Dan eventueel de inblaas of aangezogen lucht op je reservoir richten. Ik draai liever 18C snachts als dat reservoir ook op 18 houd. Of een paar koelblokken er in, heb daar een zooitje van gehaald bij de Action growshop. Van die blauwe blokken die je invriest.

 

WQassess3fPICT1.gif

Het verschil tussen 21c en 18 lijkt misschien niet zo veel, maar dat is bijna 8% meer maximale zuurstof (9.4mg/l in plaats van 8.8 ongeveer). Dat is in puur water, niet in water met voeding, wat het max niveau nog verder verlaagd. En, bovenal, dat is het maximum als je zuurstof voldoende en snel genoeg aanvult. Voldoende door watervallen, de stroom zelf (oppervlakte aeration), eventueel sprayers voor aanvoer, of luchtstenen (meer van toepassing in groot reservoir). En snel genoeg flow omdat de planten een minimaal zuurstof niveau nodig hebben om te overleven, maar een iets hoger voor optimale prestaties.

 

Wat quotes van mezelf, samengevatte info die ik in onderzoek van de universiteit van Wageningen ben tegengekomen.

 

- Higher temps result in faster grow but increase chances of getting weak crops

- Continuous aeration results in high O2 (DO level) but can also cause decrease grow rate

- By not circulating the O2 level can drop to 1ppm

- Phytophthora (causes root rot...) was detected in the roots (after adding it on purpose to the water) but did not result in sick plants. (Bacillus subtilis was used with varying results).

 

With 4kg of roots per square meter you need to refresh the root zone with 100 liter water per hour, which should contain 8 mg oxygen per liter.

 

Fresh water at 20C contains (according to some aquarium site) avg. of 9.1mg oxygen per liter. In sea water this is nearly 25% less (Ongeveer 7mg dus).

 

En niet onbelangrijk: "Any dissolved solids will reduce the dissolved oxygen level by that amount, not just salt."

 

Door temp laag te houden win je een beetje terug van wat je verliest met hoge ec. Door beide factoren aan de safe side te houden (lage temp, niet onnodig hoog voeden) is een tijdelijke uitschieter van 1 wat minder erg.

 

Je hoge EC kraanwater is dus in meerdere opzichten een nadeel. Je zou een RO filter kunnen overwegen.

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...