Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bosrand

Sugar Punch En Santa Maria Onder 600W

Recommended Posts

Het is weer tijd voor een nieuwe ronde.

 

 

Het hokje is 1.20mx1.50mx2.50m

 

De setup:

Gavita digistar 600w

Lamp lucalox 600w

Hamerslagkap

Afzuiging 1200kuub verdeeld over 2 hokjes met dimmer, draait op de laagste stand.

Filter can 333 (350-400kuub)

Extra interne afzuiging 330kuub

Extra intern filter 300kuub

Circulatiefan rond 30cm

Brandblusser

Schakelbord

Arduino fancontrol

 

gallery_32929_16907_981276.jpg

 

 

De grond is lightmix die ik hergebruik van de vorige ronde met een beetje nieuwe aarde erbij.

De aarde is opgewaardeerd met Lavameel en Maerl (koraalalg kalk), en eerst ingewaterd met een paar liter water met Bacto omdat de grond helemaal uitgedroogd was.

 

De potten zijn 25L potten.

 

De voedingslijn is van Bio Nova.

Nutri Forte A+B

K-20

X-cel

Missing link

Bn-Zym

Ca15

 

Ph- fosforzuur van Canna

 

 

 

De stekken stonden al een paar maandjes in het stekkenhok, doordat ze op 9x9 potjes stonden bleven ze wel redelijk klein, maar voor stekken zijn ze aardig aan de maat.

Het zijn niet de mooiste stekken, en omdat ik ze niet vaak genoeg geknakt had in het stekkenhokje, was het knakken nu nogal lastig.

 

gallery_32929_18696_732900.jpg

 

gallery_32929_18696_802317.jpg

 

 

Na het vochtig maken van de aarde met water en Bacto tot de vochtigheid die de aarde normaliter heeft als het uit de zak komt, heb ik de potten gevuld en in het midden een kuil gelaten.

Daar heb ik een schep nieuwe aarde in gegooid en daar de stekken op gezet en aangevuld met nieuwe aarde.

 

gallery_32929_18696_700812.jpg

 

 

Ik had deze stekken nog staan, ik meende dat ik 6 Sugar Punch stekken had staan, maar het bleken er maar 4 te zijn en 2 Santa Maria's.

 

gallery_32929_18696_785415.jpg

 

gallery_32929_18696_1049562.jpg

 

gallery_32929_18696_10382.jpg

 

gallery_32929_18696_1549108.jpg

 

De lamp hangt op 60cm van de planten af en staat nu op 400w.

Over 2 dagen zet ik de lamp op 600w.

De stekken moeten eerst maar even een beetje bij komen, er zijn wat wortjetjes afgebroken doordat die onder het potje groeiden en ze zijn allemaal geknakt waarvan ze ook even rustig aan moeten herstellen.

Ik heb geen foto's meer van na het knakken, de camera hield er mee op.

 

De temperatuur zit rond de 27 graden en de luchtvochtigheid rond de 55%.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een mooie set up en veel succes gewenst! :)

 

Het is wel mooi om te zien waar stekken vandaan kunnen komen als ze weer water krijgen.

 

Ik zou de potten inwateren tot het er onder uit sijpelt, dat vinden toegetakelde stekken wel lekker is mijn ervaring.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn al beste struiken, niet bang dat de SP's tot het dak gaan groeien? :D

 

Succes deze ronde!

 

Gr,

 

 

Worm

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel Dilago.

Ik heb de potten ingewaterd zoals ik dat ook zou doen met nieuwe aarde, ik geef in het begin liever wat vaker water en wat minder dan ineens veel.

Als de aarde te nat word, dan hebben de wortels ook meer moeite om lekker de pot vol te wortelen.

Aangezien ik er zeker van was dat de aarde in ieder geval overal vochtig was doordat ik van te voren de aarde handmatig ingekneed heb, is het naar mijn idee niet nodig om zoveel water te geven dat het er onder weer uit loopt.

 

 

Dankjewel Worm!

Ik ben niet zo bang dat ze tot het plafond gaan geraken, ik zal ze blijven knakken tot dat ze uitgegroeid zijn, ik denk dat ik ze daarmee wel in bedwang kan houden.

De vorige ronde was het een mooi egaal veldje geworden met "deze planten", daar heb ik de stekken die nu staan van genomen.

Eigenlijk waren die me te weinig gestrekt, of ik heb iets te lang door geknakt toen.

Ik ben heel erg benieuwd wat ze nu gaan doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk om wat mee te kijken, wat een vreemde start ^^

Maarja met groene vingers kom je een heel eind, succes man.

 

1 vraag: was het de bedoeling om ze zo lang te laten voorgroeien, als test? of was het een samenkomst van omstandigheden? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is inderdaad wat een vreemde start met niet de mooiste stekjes. :P

 

Nee, het was niet de bedoeling om ze zo lang voor te laten groeien.

Het was ook eigenlijk niet de bedoeling om ze af te bloeien, maar om een moedertje er uit op te laten groeien.

Enkel is mijn leven nogal veranderlijk en lopen dingen wel eens anders als dat ik van te voren denk.

Ik vond het zonde om ze weg te gooien, dus ik geef ze een kans, en op het moment had ik nog niet iets anders staan om het hokje te vullen.

Mocht het toch tegenvallen, dan zet ik er over een paar weken Santa Maria stekken in, maar ik neem aan dat het wel goed gaat komen met deze stekken.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dames al in het gareel?

 

:whip:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat dat wel goed met die tijd klokjes

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vermoed dat Bosje nog ergens een relaistje verstopt heeft.

Succes Bosje :)

 

Alhoewel..... nee, het lijkt alsof de vsa'en meteen achter de klokjes zitten?

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel Klaver!

 

Ze beginnen redelijk uit te lopen nu Worm, ik zal even even zien of ik vandaag foto's kan maken.

 

Dat gaat prima Bosteelt en Zwemvis, er zitten in die witte kast 4 solid state relais, 2 per stopcontact zodat de fase en nul beide uit en in geschakeld worden. ;)

Op onderstaande foto zie je 2 ssr zitten, toen moest ik nog het andere "gewone" relais vervangen voor ssr.

 

gallery_32929_16907_184661.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tijd voor een update.

 

Dag 10 groei. (Dinsdag 16 feb)

 

Temperatuur lamp aan rond de 27 graden.

Temperatuur lamp uit rond de 17 graden.

 

De planten zijn niet heel veel gegroeid, ze gaan nogal traag naar mijn idee, maar alle goede dingen komen langzaam. ;)

De bovenlaag heb ik opnieuw bevochtigd en daarna afgedekt met zwart-wit folie.

 

 

gallery_32929_18696_161680.jpg

 

gallery_32929_18696_1116236.jpg

 

gallery_32929_18696_1064527.jpg

 

gallery_32929_18696_521222.jpg

 

Deze plant lijkt wat bloeiverschijnselen te vertonen, maar even kijken hoe dat verder gaat, ik kan haar er altijd nog uit halen.

gallery_32929_18696_835966.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi kleurtje, zijn behoorlijk opgeknapt, vooral als je die dorre bladeren wegdenkt (of beter, weghaalt...)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo te zien heb je ze er allemaal al bijna weer bovenop en geduld is een schone zaak! :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een heel verschil met de vorige foto

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel allemaal, , die blaadjes vallen er vanzelf wel af. ;)

 

 

Ik had het er eerder al over dat 1 plant wat bloeiverschijnselen liet zien, en nu zag ik ook duidelijk dat ze maar 3 vingerig blad aanmaakte en dus in een stress stand zit.

En er is nog 1 plant die hetzelfde doet, dat zullen beide wel de Santa Maria's zijn, die vinden iets te veel stress nooit zo grappig.

 

Ik had gister de klok omgezet omdat het wel mooi vol begon te raken, maar die heb ik weer terug gezet naar 12-12 zonet, ik haal die 2 planten eruit en ga wel met 4 planten verder.

 

De rest van de planten lijkt er wel goed bij te staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 28 groei.

 

Temperatuur lamp aan rond de 26 graden.

Temperatuur lamp uit rond de 16 graden ongeveer.

 

Luchtvochtigheid rond de 55%.

 

 

De planten groeien gestaag verder, maar ze beginnen nu wel aardig aan de maat te raken.

Ik zal morgen even speciekuipen halen en de 4 SP over potten daarin.

De Santa's gaan er uit, die maken nog steeds 3vingerig blad aan.

Ik laat ze na het verpotten nog 1 of 2 dagen op 18-6 staan en daarna gaat de klok om.

Ik hoop dat ze nog wat in bedwang te houden zijn dan.

 

De hebben vandaag allemaal 2 liter van boven gehad en nog 10 over de vloer gegoten.

Ik heb een beetje voeding toegevoegd, ongeveer 0.5ml per liter.

Daarbij wat enzymen, x-cel en wat TML.

Het water aangezuurd naar 5.9.

 

 

gallery_32929_18696_715809.jpg

 

gallery_32929_18696_1601056.jpg

 

gallery_32929_18696_1025621.jpg

 

gallery_32929_18696_506060.jpg

 

Éen van de gestreste Santa's.

gallery_32929_18696_1092239.jpg

 

En hier de andere.

gallery_32929_18696_583817.jpg

 

En dit zijn 2 SP planten.

gallery_32929_18696_91624.jpg

 

gallery_32929_18696_969007.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Santa Maria staat er verder toch prima bij? Volgens mij is het een urban myth dat planten met slechts drie vingers per blad stres hebben en aangezien ik momenteel de trotse bezitter ben van twee planten die ook kampen met dit syndroom zal ik het proefondervindelijk testen.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bladeren van de plant vertellen precies hoe de plant zich voelt, qua kleur als er een tekort of blokkade is. Als een plant zich niet op haar gemak voelt en wanneer het te erg word stopt de plant met het steken van energie in het maken van meerdere bladeren en gaat in een overlevingsstand verder groeien.

Hoe moeilijker de plant het krijgt, hoe minder bladeren de plant aan maakt en hoe sprieteriger/dunner de planten/stelen worden.

 

De Santa Maria is een heel gevoelig soortje.

Ik heb in mijn stekkenhok een stek staan die in stress geraakt is, en die staat nu af te bloeien onder 18-6, die heeft nooit een 12-12 ritme gehad.

 

Doordat ze dus in de stress stand blijft hangen, kost alles veel meer energie, zo werkt dat bij een mens ook, dan kun je niet optimaal presteren.

Als de plant uit de stress stand weet te komen, dan kan het nog wel goed komen, maar dat gaat dit soortje niet gebeuren, dat heb ik al eerder ervaren.

 

Het kan zijn dat ze bij jou wel uit de stress stand komen, maar ik meende te lezen dat ze al op 12-12 staan bij jou, dan is het nog lastiger voor een plant om nog goed te herstellen.

 

Ik heb er zelf dus geen goede ervaringen mee, en dat is ook de reden dat ik ze eruit haal, en de andere planten wat langer heb laten groeien.

Edited by bosrand
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

"knak" "knak"

 

Ja die sp die houd wel van doorgroeien in de bloei, ik zie dit nog steeds goed komen, ook al zou ik de benen wel lekker opscheren, overpotten is volgens mij ook een hele stressvolle situatie maar als het allemaal soepel gaat komt ook dat weer goed. De stekken komen van een fem af toch, dat wou ik nog vragen ;)

 

vr. Gr, deF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas hebben mijn planten het niet gehaald Bosrand, ik heb ze er maar uitgetrokken en ben verdergegaan met een nieuwe ronde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey bosrand ik kijk ook aandachtig mee! Ik hoop voor je dat die sp niet je tent uit groeien! Zonder die santa's gaat het waarschijnlijk ook wel aardig vol komen.

 

Piece

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...