Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

nieuweling

Ghe Voeding Gebruikers?

Recommended Posts

On 7/30/2020 at 1:27 PM, Kees A said:

Heb je nooit getracht om zelf (bijvoorbeeld met de hulp van Hydrobuddy) om FloraNova na te bootsen maar dan in poedervorm?

Wat is het voordeel ervan? Je wilt een bestaand en makkelijk te verkrijgen product nabootsen. Waarom koop je dan niet gewoon FloraNova? Ik begrijp het niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, Jakkes said:

Wat is het voordeel ervan? Je wilt een bestaand en makkelijk te verkrijgen product nabootsen. Waarom koop je dan niet gewoon FloraNova? Ik begrijp het niet.

Haha ja snap ik ook nooit haha. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Jakkes said:

Wat is het voordeel ervan? Je wilt een bestaand en makkelijk te verkrijgen product nabootsen. Waarom koop je dan niet gewoon FloraNova? Ik begrijp het niet.

Omdat het maar een fractie kost van wat je voor een fles voeding betaalt.

Nu maakt dat niet zo veel uit als je leuk aan het hobbyen bent met 1 M2 en dat doe je 3x per jaar.

Maar voor wie wat groter gaat, scheelt dit enorm veel geld.

Het is niet voor niks dat in het verleden kwekers zoals Racker de keuze maakte voor Yara Bruin en Yara Calcinit.

Daarnaast kun je bijvoorbeeld door het zelf te maken ook zaken aanpassen, zoals bijvoorbeeld meer Ca. Bij ledkweekjes een veelgehoord tekort.

 

Ik ben in het verleden wel eens bij een bedrijf geweest die voor een aantal voedingslijnen de samenstelling deed.

Stelt werkelijk geen zak voor - als je de materialen hebt. Die in bulk ook nog eens geen zak kosten.

Je maakt een kilo poeder voor minder dan € 5 en dan pak ik het heel ruim, want Yara Bruin bijvoorbeeld kost € 80 per 25 kilo of zoiets. Maar die kopen wel heel groot in.

Van die zak Yara Bruin, aangevuld met een zak Calcinit (die volgens mij iets van € 20 kost) maak je duizenden liters voeding.

Ik las ergens (maar geen idee of dat klopt, want het leek me weinig) is dat je van zowel Bruin als Clacinit 1 gram per liter nodig hebt.

Als dat klopt maak je dus van een zak van 25 kg Bruin en 25 kg Calcinit een vat aan van 25.000 liter. En dat voor € 100.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja maar het kost maar een paar tientjes op een oogst van 4000,- van een tent van 120.  En of je nu meer vierkante meters zet dan blijft het gemiddelde nog gewoon een paar tientjes. 

Is natuurlijk leuk als je een nerd bent die zijn voeding zelf gaat brouwen, en vind het ook cool als ik het zie ofzo maar zou het zelf niet in de kop krijgen omdat te gaan maken haha, heb wel wat anders te doen. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het zelf ook niet snel doen, maar dat komt ook omdat ik het zelf niet zo goed snap en dan bang zou zijn dat ik teveel of te weinig van het ene zou toevoegen.

Maar zo'n zelfde angst zou ik ook hebben bij een zelfbouw-ledarmatuur. Daar gaan mensen ook mee aan de slag om geld te besparen, maar ik denk dan: Heb ik dat wel goed aangesloten?.

Maar wat voor de één moeilijk is, is voor de ander een fluitje van een cent. Denk dat Wietefras zijn hand niet omdraait voor zelf voeding samenstellen. Hij zal het niet doen, vanwege de tijd waarschijnlijk. Maar technisch/wetenschappelijk ziet hij wellicht helemaal geen moeilijkheden.

Ik zou het zelf poeders samenstellen ook niet snel doen omdat ik de zekerheid van een bewezen formule ook belangrijk vind.

8 hours ago, JackyH80 said:

Ja maar het kost maar een paar tientjes op een oogst van 4000,- van een tent van 120.  En of je nu meer vierkante meters zet dan blijft het gemiddelde nog gewoon een paar tientjes. 

Deze klopt natuurlijk niet.

Als het je een paar tientjes kost (laten we zeggen € 30) in een tent van 120 x 120, dan kost het bij een tent van 240 x 240 al € 120. Je hebt dan natuurlijk ook meer opbrengst, maar als je je kosten naar beneden brengt, ook meer winst in absolute zin.

Zijn nog steeds niet veel kosten voor gebruikers gemak. Zeker afgezet tegen de opbrengst.

Maar poeders zijn ook schoon, je hoeft niet steeds naar de GS of online bestellen, ze zijn bijna onbeperkt houdbaar (mits droog bewaard), en aan wensen aan te passen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het punt is dat je er vanuit gaat dat fabrikanten op een bepaalde NPK mikken omdat die het beste zou werken. Zo is er de Lucas methode waarbij men met GHE Flora voeding op een bepaalde NPK uit komt. Vervolgens zet GHE dan de FloraNova voeding in de markt die exact die NPK nabootst maar dan met één fles.

Dus daarom dan ook interessant om diezelfde NPK proberen na te bootsen met losse poeders en kijken hoe dat werkt.

FloraNova voeding vind ik zelf onhandig in het gebruik. Je schud je een ongeluk om die "klei" een beetje te mengen, het is lastig afmeten en het maakt je water irritant bruin.

Buiten dat wil ik graag weer een keer met een doseermachine verder. Dat lijkt me met de FloraNova prut ook kansloos, maar die poeders lossen wel prima op tot een schone fles vloeistof.

Het is ook niet het geld wat het grote voordeel is (al betaal ik ook liever geen 30 euro voor iets wat 3 euro kost), maar ik wil niet naar een growshop als het niet hoeft. 

Plus ik gebruik het ook voor andere gewassen. De moestuin wordt namelijk ook gevoederd vanuit de Yara zakken en die planten hebben ook allemaal weer hun eigen NPK behoeftes. Dat meng ik dan ook op maat uit dezelfde zakken.

Als je gaat mengen kun je meerdere varianten makkelijk proberen. En je kunt ook per week de NPK gaan bijsturen.

FloraNova gebruikt voor de groei een NPK van 7-4-10 en voor de bloei 4-8-7

Als je de verhoudingen Calcinit:Bruin van Racker aanhoudt (en wat terug normaliseert naar de N van FloraNova) dan kom je met 1:1 voor de groei uit op een NPK van 7-4-14 en met 1:1.5 voor de bloei op 4-3-11

Met name de P zit dan dus in de bloei een stuk lager en juist weer veel kalium. Advanced Nutrients doet ook veel minder P (4-3-6 in de bloei), maar die hebben weer veel minder K.

Lijkt me gewoon interessant om dat soort verschillende NPK verhoudingen eens te proberen en dan zien of het echt verschil maakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof direct wat je schrijft. Alleen is een voeding meer dan NPK. Hoe zit het met de overige stoffen. Moet je die apart bijvoegen of als die er al in zitten gaan die dan niet helemaal schreef in de verhouding. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Jakkes said:

Ik geloof direct wat je schrijft. Alleen is een voeding meer dan NPK. Hoe zit het met de overige stoffen. Moet je die apart bijvoegen of als die er al in zitten gaan die dan niet helemaal schreef in de verhouding. 

Ja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is die floranova zo'n dikke drap?  De floraduo van mij is heerlijk schoon. Heel zuiver spul.

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minutes ago, JackyH80 said:

Is die floranova zo'n dikke drap?  De floraduo van mij is heerlijk schoon. Heel zuiver spul.

Ik ben nu voor het eerst begonnen met GHE Floranova. Is inderdaad erg dikke drap. Maar erg geconcentreerd, waarom het ook zo dik is denk ik. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm....  dat vind ik al niks.  Ben ik blij dat ik voor de Duo lijn gekozen heb. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, JackyH80 said:

Hmm....  dat vind ik al niks.  Ben ik blij dat ik voor de Duo lijn gekozen heb. 

Maar je kiest een voeding toch niet alleen uit omdat hij zo dun en zuiver is?

Je wilt toch het optimale voeden aan je plant? Als dat met de Duo lijn ook lukt, prima.

Elk merk en lijn heeft zijn eigen verhoudingen, en de ene verhouding zal beter aanslaan dan de andere

13 hours ago, Jakkes said:

Ik geloof direct wat je schrijft. Alleen is een voeding meer dan NPK. Hoe zit het met de overige stoffen. Moet je die apart bijvoegen of als die er al in zitten gaan die dan niet helemaal schreef in de verhouding. 

Als ik op de site kijk van Yara zie ik dat in hun voeding die elementen zoals Mangaan en Zink ook toegevoegd zijn.

14 hours ago, Wietefras said:

Het punt is dat je er vanuit gaat dat fabrikanten op een bepaalde NPK mikken omdat die het beste zou werken. Zo is er de Lucas methode waarbij men met GHE Flora voeding op een bepaalde NPK uit komt. Vervolgens zet GHE dan de FloraNova voeding in de markt die exact die NPK nabootst maar dan met één fles.

.....

FloraNova voeding vind ik zelf onhandig in het gebruik. Je schud je een ongeluk om die "klei" een beetje te mengen, het is lastig afmeten en het maakt je water irritant bruin.

Naar wat ik begrijp het je met de Lucas methode niet die dikke drab. Heb je niet overwogen om alsnog die Lucas Methode toe te passen met die Flora Tri?

 

Wat me wel opvalt is dat er zoveel verschillende NPK verhoudingen zijn, waar mensen toch uitstekende resultaten mee halen. 

De voedingsfabrikanten hebben ook veelal een eigen visie wat het beste zou werken voor Cannabis.

In de VS zie je veel Jack's, ook in poedervorm. Ook daar moet je dan nog Calcinit aan toevoegen en Epsom zout (sommige kwekers zeggen dat dit Epsom zout overbodig is omdat er al genoeg magnesium in de Jack's zit)

De NPK van die Jack's is 5-12-26. Als ik dan bij Yara kijk, zie ik dat Yara Kristalon Oranje met 6-12-36 daar het dichtste bijkomt.

Het lijkt me in de toekomst ook wel eens leuk om met een aantal van die mengsels te gaan klooien.

Racker was naar mijn weten één van de eersten die aangaf dat hij met Yara Bruin werkte, en dat werd zo'n beetje de standaard, omdat hij blijkbaar ook goede en constante oogsten had.

Maar misschien zijn Yara Oranje en Rood nog wel beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het voordeel van FloraNova leek me dat ik maar één fles nodig had. 

Ik had vroeger ook het idee dat het allemaal niet zoveel uit maakte. Todat ik met Omnipotent ging experimenteren en in een side-by-side zag dat de FloraNova kant 50% meer oogst opleverde. Dat was toen nog een soort grow formule voor de hele kweek.

Alleen zag ik wel een groot voordeel in die poeder voeding in dat je daar niet zoveel van hoeft te verslepen omdat die flessen voeding voor het grootste deel water bevatten.

Het nadeel (of wellicht voordeel) van Oranje is dat je daar weer apart magnesiumsulfaat bij moet doen. Dat zit er bij Bruin al in. Oranje + "epsom salt" is een veel genoemd alternatief als mensen geen Bruin kunnen vinden.

Jacks had ik ook naar gekeken inderdaad. Bij Jacks 3-2-1 (plus vulvic) kwam ik uit op een NPK van 4-3-7 (als ik de N terug reken naar 4). Lijkt qua N en P dus op de "Racker Bloom" en qua N en K juist op FloraNova. Calcium is wel een stuk lager dan FloraNova en "Racker Bloom"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar je bent nu dus toch weer bij Calcinit en Bruin (en soms Geel). Je hebt daar nu ook meer ervaring mee.

Mag ik vragen wat je nu haalt onder je led lampen hiermee?

Is het vergelijkbaar met je scores met FloraNova?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/1/2020 at 5:33 PM, JackyH80 said:

Is die floranova zo'n dikke drap?  De floraduo van mij is heerlijk schoon. Heel zuiver spul.

Ja, het is letterlijk dikke drap/molasse. Het deed mij wel wat dat een fles van 473ml echt zwaar was. Het mengen van de fles is simpel opgelost door er een knikker van je knikkerverzameling aan toe te voegen en dan even een halve minuut goed schudden zodat je inderdaad alles weer goed gemengd hebt. Het lijkt een soort molasse en en als je het niet goed gemengd hebt krijg je een zanderige substantie.

(Overigens hier de Amnesia inclusief Ripen met veel tevredenheid over de GHE FloraNova voedingslijn geoogst! Veel betere geur en smaak en stevige high tov Canna Coco en Gout... Wellicht zelfs meer geoogst dan voorheen, maar geen zekerheid ivbm snoepen uit de voorraad en geen weegschaal vanaf het begin gebruikt dus accuraat gaat het nooit worden.)

Edited by Jiffy

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Jiffy said:

 Het mengen van de fles is simpel opgelost door er een knikker van je knikkerverzameling aan toe te voegen en dan even een halve minuut goed schudden zodat je inderdaad alles weer goed gemengd hebt.

! Veel betere geur en smaak en stevige high tov Canna Coco en Gout... 

Het scheelt met schudden al enorm als je de fles FN neer legt en niet laat staan, zo meng je het met schudden sneller en beter.

Weer iemand die duidelijk meer aroma’s waarneemt, iets wat ik al jaren van de daken schreeuw :innocent:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lees eens vanaf pagina 1. ;)
 

Maarrrr wil het nog wel één keer zeggen hoor :D
 

Na meer als 25 jaar alles geprobeerd te hebben ga ik nooit meer iets anders nemen dan de Flora Nova lijn van GHE .


Op hetzelfde balkon. 2009. Eerste draai GHE FN ,amnees met een wing en lumatec 660 watt  880 gram
 

Das was dus zonder led he. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

@JackyH80

Als je geen FloraNova wilt gebruiken vanwege dikke drab, zou je ook de GHE Tri part lijn kunnen gebruiken.

Dan alleen de Micro en de Bloom.

Deze meng je in bepaalde verhoudingen die ze de Lucas Formule noemen.

Is exact hetzelfde.

Sterker nog: blijkbaar heeft GH het product FloraNova op de markt gebracht naar aanleiding van de Lucas Formule.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Kees A said:

@JackyH80

Als je geen FloraNova wilt gebruiken vanwege dikke drab, zou je ook de GHE Tri part lijn kunnen gebruiken.

Dan alleen de Micro en de Bloom.

Deze meng je in bepaalde verhoudingen die ze de Lucas Formule noemen.

Is exact hetzelfde.

Sterker nog: blijkbaar heeft GH het product FloraNova op de markt gebracht naar aanleiding van de Lucas Formule.

Ik ben zelf dik tevreden over GHE floraduo.  Hele pure schone voeding

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het was slechts ter informatie.

Aangezien veel mensen (in ieder geval Wietefras en Ph Donner) erg tevreden zijn over FloraNova en zij beiden de geur roemen, dacht ik dat mocht je het een keer willen proberen, je de Lucas Formule zou kunnen toepassen. Als je bijvoorbeeld afgeschrikt wordt door de gedachte van dikke drab.

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minutes ago, Kees A said:

Het was slechts ter informatie.

Aangezien veel mensen (in ieder geval Wietefras en Ph Donner) erg tevreden zijn over FloraNova en zij beiden de geur roemen, dacht ik dat mocht je het een keer willen proberen, je de Lucas Formule zou kunnen toepassen. Als je bijvoorbeeld afgeschrikt wordt door de gedachte van dikke drab.

Ja thanks @Kees A  maar ik ben zoals zo velen een gewoontedier. En deze floraduo bevalt me prima dus ik blijf hier mee doorgaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben vorige ronde weer overgestapt op slabs met prikkers en drukventielen enz enz. 
was de ronde gestart met hortifit (2 in 1 voeding) groei en bloei maar daar kreeg ik drain problemen van.

dus halverwege weer naar Flora nova lijn gestapt en hoop van zegen dat niks verstopt raakte met een Drip Cleaner, en dat ging gewoon prima:tu.

ook hier vinden vrienden van me de wiet lekkerder smaken met flora nova met een blinde test.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minutes ago, Wiekspiet said:

dus halverwege weer naar Flora nova lijn gestapt en hoop van zegen dat niks verstopt raakte met een Drip Cleaner, en dat ging gewoon prima:tu.

Weet jij ongeveer hoeveel ml FloraNova Bloom je gebruikt per liter water?

Ik lees daar verschillende verhalen over.

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minutes ago, Kees A said:

Weet jij ongeveer hoeveel ml FloraNova Bloom je gebruikt per liter water?

Ik lees daar verschillende verhalen over.

Ik merk dat letterlijk de helft van de aangegeven hoeveelheid meer dan afdoende is, EC 1.1-1.3 bij Amnesia levert dat op.

Standaard meng ik 10 liter water met zo'n 15ml-20ml GHE FloraNova Bloom (1.1-1.3).

Doe je de standaard dosering van 25ml per 10 liter kom je uit op een EC van 2.0-2.2 in mijn geval.

Basis EC hier is 0.4 en dus vrij hard water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...