Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

loodsje

koolstofdioxide in ruimte brengen door kachel

Recommended Posts

als we een gasheater in de kweekruimte laten branden, zonder afvoer, is dat niet een goede manier om extra co2 aan de dames te geven ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koolstofmonoxide is een giftig kleurloos en reukloos gas ,dat zeer dodelijke gevolgen kan hebben . Ik denk dat je koolstofdioxide bedoeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik bedoel inderdaat kooldioxide, het is inderdaat in gesloten ruimtes een gevaarlijk goedje, maar in een kweekruimte waar volop geventileerd wordt kan dat toch geen kwaad ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je extra CO2 toevoegt moet de temperatuur toch ook omhoog? Anders heeft het geen effect. En je EC moet dan weer omlaag, omdat ze anders vanwege de hogere verdamping te veel voedingsstoffen opnemen en verbranden.

 

Ik denk dat Loodsje met "zonder afvoer" bedoelt dat de kachel niet naar buiten afvoert, maar in de kweekruimte. Die zal toch wel ventilatie hebben?

 

Het lijkt mij overigens een zinloze excercitie. De extra CO2 die je maakt, vliegt zo je hok weer uit door je afzuiger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de binnenkweek kom je al snel tekort aan CO2 ,omdat de ventilatie die nodig is voor CO2 aanvoer ,vaak tekort schiet . De lucht buiten verplaats zich als geheel door planten heen ,dat geeft veel meer verse lucht met nieuwe CO2 dan we binnen kunnen creëren. Binnen moet de lucht namelijk door relatief kleine gaten de ruimte in worden gezogen. Hierdoor ontstaat een CO2 tekort . Hoe groter je afzuiging des te beter, kun je hieruit concluderen.

 

We kunnen het CO2 tekort ook aanvullen door binnen extra aan de lucht toe te voegen , dan hoef je niet zo hard te ventileren . Vooral in de winter wordt het te koud in de ruimte bij heftige ventilatie. Zetten we de afzuiging zacht dan komen weer CO2 tekort, maar dit is dus op te lossen door CO2 producerende apparaten zoals bv een kachel .

Share this post


Link to post
Share on other sites

In dit onderdeel kan wel gewoon Cannabis gerelateerde chemie en biologie komen te staan. Het hoeft niet puur theoretisch te zijn . Maar waarom hebben CO en CO2 helemaal niets met chemie te maken ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

in grote lijnen, CO2 toevoegen?????

 

afzuiging 50 minuten per uur uit 10 minuten aan.

temperatuur flink omhoog.

ec sneller opvoeren

rlv wordt vanzelf hoger als je met een co2 kachel werkt maar is juist goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou ik nooit doen , de afzuiging uitzetten . levensgevaarlijk . De kachel produceerd namelijk ook koolmonoxide , dat velen malen gevaarlijker is als CO2 .

Toevallig het nieuws gevolgt ? "Groep Japanners pleegt zelfmoord met kolen kachel in auto " koolstofmonoxide vergiftiging . Maar er sterven jaarlijks ook vele mensen die bv een slechte kachel hebben .

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat niet alleen, de geurtjes kunnen ook via andere kanalen naar buiten dan de koolstoffilters, als de afzuiger uitstaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

In stilstaande lucht kan je plant ook niet genoeg CO2 opnemen . Hij verbruikt de CO2 op in de lucht rond de bladeren, er moet dus steeds weer nieuwe lucht met CO2 moleculen worden aangevoerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar daarvoor moet de CO2 toch langs de bladeren worden getransporteerd? om zo voor de diffusie in aanmerking te komen. De plant neemt CO2 op uit de lucht in de ruimte , dus moet er ook weer nieuwe CO2 worden aangevoerd, zo bedoelde ik het.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar daarvoor moet de CO2 toch langs de bladeren worden getransporteerd? om zo voor de diffusie in aanmerking te komen. De plant neemt CO2 op uit de lucht in de ruimte , dus moet er ook weer nieuwe CO2 worden aangevoerd, zo bedoelde ik het.

In principe niet. Diffusie wil zeggen dat gassen zich verplaatsen van daar waar hun deeldruk het hoogst is, naar waar die het laagst is. Dus als ik in de rechterkant van mijn kamer de O2 verbruik, zal een deel van de O2 uit de linkerkant naar de rechter diffunderen. Zonder dat de lucht in beweging gebracht hoeft te worden. De concentratie O2 neemt echter wel af in de gehele ruimte, waardoor je wel 'verse' lucht van buiten moet aanvoeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

actief in welke zin? :verrygood

zuurstof, stikstof een koolstofdioxide (lucht dus) worden altijd een homogeen mengsel. De moleculen verspreiden zich gelijkmatig over de beschikbare ruimte. Net zoals de verspreiding van een druppel inkt in een glas water.

 

@ TS (loodsje):

ja de manier werkt ws wel, maar het heeft alleen nut als CO2 de belemmerende factor is. (dwz dat vocht, licht, voeding, temp, enz allemaal goed tot optimaal zijn)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik cirteer(rechtstreekse vertaling uit de nirvana cursus): somigge kweker halen in de winter zelfs betere resultaten doordat ze in de winter hun hok licht bijverwarmen met gaskacheltjes deze zorgen voor extra co2 en.........

 

moet wel iets goed doen dus,ik dacht dat de zwenkventilator diende voor luchtverplaatsing tussen de planten en de afzuiging voor geur te verwijderen en verse lucht binnen te halen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar daarvoor moet de CO2 toch langs de bladeren worden getransporteerd? om zo voor de diffusie in aanmerking te komen.  De plant neemt CO2 op uit de lucht in de ruimte , dus moet er ook weer nieuwe CO2 worden aangevoerd, zo bedoelde ik het.

In principe niet. Diffusie wil zeggen dat gassen zich verplaatsen van daar waar hun deeldruk het hoogst is, naar waar die het laagst is. Dus als ik in de rechterkant van mijn kamer de O2 verbruik, zal een deel van de O2 uit de linkerkant naar de rechter diffunderen. Zonder dat de lucht in beweging gebracht hoeft te worden. De concentratie O2 neemt echter wel af in de gehele ruimte, waardoor je wel 'verse' lucht van buiten moet aanvoeren.

De luchtvochtigheid rond de bladeren is ook hoger als in de rest van de ruimte , dit vocht zal zich ook langzaam door de ruimte verdelen (zonder ventilatie) . Ventilatie zorgt er echter voor dat er steeds lucht beschikbaar is waarin nog veel ruimte is voor vocht . Zo kan de plant meer vocht kwijt . Het opheffen van verschillen in CO2 concentraties in de lucht heeft tijd nodig . Dus zit je zonder ventilatie volgens mij toch met een lager CO2 percentage in de lucht rond je planten.

 

Wat ik ook hoorde is dat CO2 trouwens zwaarder dan lucht en zal dus de neiging hebben te dalen in je ruimte. Zo zijn er meer gassen te bedenken die dit effect hebben. Als dit voor CO2 inderdaad zo is dan is ventilatie ook om die reden nuttig.

 

- ik bedoelde met een actief proces trouwens een proces waar geen energie aan hoeft worden toegevoegd. Osmose is ook voorbeeld hiervan .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, ik denk dat het idd sneller gaat als je de lucht laat stromen.

maar het is in principe niet nodig

 

osmose werkt dmv diffusie :D

het enige is dat je een semi-permeabele wand (half-doorlatend in gewoon nl :)) hebt. En omdat de concentratie overal gelijk wordt, en je grote moleculen in het water niet door die wand kunnen, gaat het water zich verplaatsen.

 

maar goed, we dwalen een beetje af :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het opnemen van CO2 kost de plant dus geen energie omdat diffusie 'vanzelf ' gaat . (diffusie gaat in de toekomst zelfs gebruikt worden voor het opwekken van energie M.b.v. membraan filters ).

 

Wat die kachel betreft ; Dat kan prima werken ,volledig mee eens

Share this post


Link to post
Share on other sites

onrechtstreeks is er wel energie nodig. Maar dit is dan voor de stomata open te houden, maar enfin. Eenmaal deze openzijn gebeurt het transport passief via diffusie. Maar diffusie is enkel maar effectief op cellulair niveau ( dus enkel over kleine afstanden). Dus de concentratie van CO2 in de inmiddelijke omgeving van de plant kan bij hoge fotosynthese wel verminderen, zodanig dat CO2-opname achter loopt op de fotosynthese. Convectie van de lucht heeft dus een positief effect op de opname, het verhoogt de opname-efficientie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...