Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

DonJohnny

9X Amnesia Haze In 18 Liter Aptus

Recommended Posts

Zoals titel het zegt, ik ben benieuwd of ik het goed doe. Dit is me eerste keer. Na paar problemen met zaad gaat het als een trein. Sinds gisteren denk ik dat ze cal. tekort hebben (veel gelezen). Kunnen jullie dat misschien bevestigen? Zoja, kan ik om dat tekort te aanvullen CalMg van aptus gebruiken?. Ik denk ook aan sannies buffer tabs te gebruiken zodat ik tekorten kan voorkomen?

 

Een ander probleempje is dat er 2 zaailingen zijn die nogal traag zijn. Ze zijn nogsteeds heel klein.

 

 

Kort info:

 

Ik geeft ze om de dag 500ml water met:

 

Ec 1.4

ph 5.8/6.5

 

Cocos van plagron

 

Voeding:

Enzym+

Regulator

Flora nova grow

startbooster

 

Allemaal van aptus.

 

Ze hebben 2 weken onder 400watt hpi geleden op 40cm afstand (ik vond 2 weken beetje overdreven).

 

Sinds 8 dagen zitten ze nu onder hps 600watt.

 

Wat mijn plannen zijn: ik wil ze nog anderhalf week tijd geven voor groei en dan klok om naar 12/12. Is dit verstandig? Ik ga natuurlijk ook toppen tussentijd.

 

Graag hoor ik het fouten dat ik maak of gemaakt heb.

 

Foto's

 

Plant met problemen

gallery_43967_18641_2561322.jpg

 

 

Een andere plant wat mij opvalt opgevouwde bladeren

gallery_43967_18641_136250.jpg

 

gallery_43967_18641_273861.jpg

 

 

Kleine achterblijver

gallery_43967_18641_1650938.jpg

 

 

Totaal beeld

gallery_43967_18641_659338.jpg

 

Groetjes

Edited by djbroertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze plantjes zijn dus ruim 2wk onder HPI/HPS licht grootgebracht?

 

Lijkt mij dat je het watergeven niet op orde hebt, ze hadden zeker 2 nodes meer mogen hebben, het 'grijspaarse' bladpuntje geeft ook aan dat het best te nat kan zijn.

 

Je geeft om de dag 500ml, doe je dat al sinds begin en staan ze al sinds begin op die grote pot?

Vraag me af of de pot wel goed in gewaterd is geweest of te droog bij start en daarna, omdat om de dag 500ml, al het water naar onder in de pot is gezakt en veel te nat vd wortels dus ook amper uitgroei boven de grond.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was ook aan te nat aan het denken.

Is die pot waterdicht ? Of zitten er gaatjes in ?

 

Te veel voeding is ook optie, die mineraal voeding shema's kunnen soms wat sterk uitdraaien in de eerste weken. Je kan best de dosis halveren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze plantjes zijn dus ruim 2wk onder HPI/HPS licht grootgebracht?

 

Lijkt mij dat je het watergeven niet op orde hebt, ze hadden zeker 2 nodes meer mogen hebben, het 'grijspaarse' bladpuntje geeft ook aan dat het best te nat kan zijn.

 

Je geeft om de dag 500ml, doe je dat al sinds begin en staan ze al sinds begin op die grote pot?

Vraag me af of de pot wel goed in gewaterd is geweest of te droog bij start en daarna, omdat om de dag 500ml, al het water naar onder in de pot is gezakt en veel te nat vd wortels dus ook amper uitgroei boven de grond.

 

Ik zal ze dan even paar dagen droogtrekken. In begin dacht ik ook aan teveel water.

 

Dus het blad is geen tekort aan cal of dergelijke?

 

 

Ik was ook aan te nat aan het denken.

Is die pot waterdicht ? Of zitten er gaatjes in ?

 

Te veel voeding is ook optie, die mineraal voeding shema's kunnen soms wat sterk uitdraaien in de eerste weken. Je kan best de dosis halveren.

 

Ik hou me ook aan aptus schema. Er zitten gaten aan onderkant van de potten.

 

Dus geen tekort? Maar teveel..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teveel water geeft ook tekorten omdat je meiden dan niks meer op kunnen nemen...

 

(Overbewatering door beginners is ongeveer doodsoorzaak nr 1 onder wietplanten...naast overvoeding met dank aan de overenthousiaste kweekschemas van de meeste voedingsproducenten)

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teveel water geeft ook tekorten omdat je meiden dan niks meer op kunnen nemen...

 

(Overbewatering door beginners is ongeveer doodsoorzaak nr 1 onder wietplanten...naast overvoeding met dank aan de overenthousiaste kweekschemas van de meeste voedingsproducenten)

 

Even geen water meer voor deze dames dus. Ik hoop dat ze weer herstellen. Maar dit probleem heb ik maar bij 1 plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat mijn plannen zijn: ik wil ze nog anderhalf week tijd geven voor groei en dan klok om naar 12/12. Is dit verstandig? Ik ga natuurlijk ook toppen tussentijd.

 

Volgensmij zei ik niet dat ik in bloei ga toppen. Ik ga ze toppen voordat ik bloei in ga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt geen bodemleven, dat is je voornaamste probleem volgens mij. Op cocos is prima te kweken, mits je er maar voor zorgt dat je ongeveer een week voordat je de planten erin gaan al aan de gang gaat met bacteriën en schimmels e.d., anders zullen je planten gewoon niet goed groeien, in cocos zit namelijk helemaal niks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je gaat ook niet op cocos kweken vanwege zn bodemleven lijkt mij freak... daarentegen valt er wel meer op voeding te sturen op cocos ipv grond wat dan wel weer een mooi bodemleven heeft.. en vaak een eigen ec waarde heeft..

 

Keuzes keuzes keuzes.

 

Daarom.is voor een noob vaak grond de betere keuze..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, dat snap ik, maar dat wil niet zeggen dat het niet nodig is. De eerste keer dat ik op cocos kweekte zagen m'n plantjes er net zo uit als die van hem, ik denk dat ik uiteindelijk krap 15gr per plant eraf gehaald heb. Dat was weliswaar een buitenkweek, maar dan nog.

 

Toen kreeg ik van iemand de tip om te zorgen voor een bodemleven en toen ging het zelfs beter dan op aarde. Maar goed, to each his own.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, dat snap ik, maar dat wil niet zeggen dat het niet nodig is. De eerste keer dat ik op cocos kweekte zagen m'n plantjes er net zo uit als die van hem, ik denk dat ik uiteindelijk krap 15gr per plant eraf gehaald heb. Dat was weliswaar een buitenkweek, maar dan nog.

 

Als jouw planten er ook zo uit zagen heb jij ook je watergeven niet op orde.

 

Staat helemaal los van een bodemleven wat heel knap is als je dat op kunt bouwen met minerale voeding die bio bodemleven wat jij voorstaat in no-time de nek omdraait op een medium als kokos wat amper buffert :innocent:

Kokos buiten en een regenbuitje is echt leuk, zo je hele medium geflusht incl. je bodemleven.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buiten is bij ons op de veranda, geen last van regen dus en ik gebruik voeding van Mills, die tast het bodemleven niet aan. Nu jij weer. ;)

 

Overigens gebruik ik zelf geen pure cocos meer inmiddels, beviel me toch niet zo. Veel te lastig als je af en toe eens een paar dagen weg wil.

 

Hoewel, ik zag laatst iemand die een soort van lont systeem had gemaakt met cocos, dat is misschien wel een aardig idee om van de zomer eens te proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Don Johnny :

Om de cocos meer vasthoudendheid te geven wat betreft voeding,kun je gewoon 1/3e deel GOEDE compost toevoegen voordat je gaat planten.

Ik zet mijn aarde 2 weken weg in vuilzakken nadat ik heb opgewaardeerd om de schimmel op gang te brengen,daarna gebruik ik het pas.

Je zou nog wat compost door de bovenlaag kunnen mengen,geeft namelijk het bodemleven iets meer te eten.

Buffertabs is een goed idee,gewoon doen.

 

Wat betreft die plantjes met te weinig kartels in het blad,wijst bij mij op tekorten in de mineralen(onderontwikkeld).

Misschien wat lavameel door je water meegeven voor extra sporenelementen?

 

@Lostchild : klopt! cocos buiten met een beste bui is echt niet leuk,ik moest daarom met de allereerste kweek ooit,buiten water geven na iedere plensbui!

Anders spoelden de NPK'tjes gewoon weg,hoe bezopen is dat? :likken:

Edited by Collie Weed
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@DonJohny: heb je de potten met cocos een keertje op getild voordat je water ging geven? En vervolgens weer de potten een keer optillen nadat je water hebt gegeven? Op die manier kan je een beetje het gevoel krijgen wanneer je water moet geven.

 

Je kan op cocos (bijna) niet over bewateren maar als je wel teveel water geeft zulle je planten wel minder hard gaan.

 

Als je aan het begin de hele pot goed inwaterd. Dus een 18 liter pot kan je gewoon inwateren met 2 liter en het liefste met een klein beetje drain. En vervolgens een paar dagen wacht met water geven knalle ze de lucht in. Het droog trekken en het zuurstofstofgehalte(luchtig medium) bij de wortels zijn juist de voordelen van cocos.

 

Succes :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 Weken voorgroeien en kleine plantjes op cocos komt mij als beginner helaas bekend voor.

 

Een halve liter water per pot om de twee dagen is veel voor zulke kleine plantjes.

 

Over het algemeen zijn de blaadjes ook wat geel (N- tekort wellicht).

 

Basisplan (noob proof)

Ik doe de potten (aarde) eerst inwateren met 10% van de pot inhoud, kiemplantje erin, en dan afdekken met plastic/papier o.i.d. Laat ze dan 2 weken met rust want ze hebben genoeg water. Zodra ze droog trekken gaan de wortels lustig op zoek naar vocht.... en na 14 dagen (vanaf inplanten) is het feest: water met voeding! Of dat ook met cocos werkt durf ik niet te zeggen.

 

De tips hierboven uiteraard ook meenemen in je beslissing :). Ik zou wel de bovenkant van de aarde afdekken

 

En bega niet dezelfde fout als ik: kleine plantjes toch toppen en 12/12 zetten.. De krengen groeien geen centimeter meer met een beetje pech. Pas als je ècht tevreden bent de klok omgooien.

 

Goodluck

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Don Johnny :

Om de cocos meer vasthoudendheid te geven wat betreft voeding,kun je gewoon 1/3e deel GOEDE compost toevoegen voordat je gaat planten.

Ik zet mijn aarde 2 weken weg in vuilzakken nadat ik heb opgewaardeerd om de schimmel op gang te brengen,daarna gebruik ik het pas.

Je zou nog wat compost door de bovenlaag kunnen mengen,geeft namelijk het bodemleven iets meer te eten.

Buffertabs is een goed idee,gewoon doen.

 

Wat betreft die plantjes met te weinig kartels in het blad,wijst bij mij op tekorten in de mineralen(onderontwikkeld).

Misschien wat lavameel door je water meegeven voor extra sporenelementen?

 

@Lostchild : klopt! cocos buiten met een beste bui is echt niet leuk,ik moest daarom met de allereerste kweek ooit,buiten water geven na iedere plensbui!

Anders spoelden de NPK'tjes gewoon weg,hoe bezopen is dat? :likken:

 

 

Ik heb sannies buffertabs bestelt. En lavameel ga ik op onderzoek.

 

 

@DonJohny: heb je de potten met cocos een keertje op getild voordat je water ging geven? En vervolgens weer de potten een keer optillen nadat je water hebt gegeven? Op die manier kan je een beetje het gevoel krijgen wanneer je water moet geven.

 

Je kan op cocos (bijna) niet over bewateren maar als je wel teveel water geeft zulle je planten wel minder hard gaan.

 

Als je aan het begin de hele pot goed inwaterd. Dus een 18 liter pot kan je gewoon inwateren met 2 liter en het liefste met een klein beetje drain. En vervolgens een paar dagen wacht met water geven knalle ze de lucht in. Het droog trekken en het zuurstofstofgehalte(luchtig medium) bij de wortels zijn juist de voordelen van cocos.

 

Succes :)

 

Ik ben ze vergeten in begin te wegen toen ze nog niet gewaterd waren. Ik dus het nu zo van: ik steek me vinger erin 5 cm en ik kijk even of het vochtig is. Ik ga nu wachten tot alles weggetrokken is en licht aanvoelt. en dan geef ik ze gewoon 250 ml water om de dag. In begin heb ik me cocos ingewaterd tot ik drain had voordat ik de planten erin heb geplugd. Ik vermoed dat ze idd weinig zuurstof nemen omdat ik nogal veel heb gewaterd maar ik zal er nu voortaan oppassen.

 

 

2 Weken voorgroeien en kleine plantjes op cocos komt mij als beginner helaas bekend voor.

 

Een halve liter water per pot om de twee dagen is veel voor zulke kleine plantjes.

 

Over het algemeen zijn de blaadjes ook wat geel (N- tekort wellicht).

 

Basisplan (noob proof)

Ik doe de potten (aarde) eerst inwateren met 10% van de pot inhoud, kiemplantje erin, en dan afdekken met plastic/papier o.i.d. Laat ze dan 2 weken met rust want ze hebben genoeg water. Zodra ze droog trekken gaan de wortels lustig op zoek naar vocht.... en na 14 dagen (vanaf inplanten) is het feest: water met voeding! Of dat ook met cocos werkt durf ik niet te zeggen.

 

De tips hierboven uiteraard ook meenemen in je beslissing :). Ik zou wel de bovenkant van de aarde afdekken

 

En bega niet dezelfde fout als ik: kleine plantjes toch toppen en 12/12 zetten.. De krengen groeien geen centimeter meer met een beetje pech. Pas als je ècht tevreden bent de klok omgooien.

 

Goodluck

 

 

Zal ik een N-boost van aptus bestellen? Ik heb ergens gelezen dat het na een tijdje weer weggaat dat bruine puntjes. Dus wanneer ik watergift weer in orde heb zal het goed moeten gaan? Of zeg je doe maar voor zekerheid gewoon N-boos erbij :P? Ik ga ze toppen en ga gewoon paar daagjes wachten tot ik zie dat er iets uitkomt. En dan schakel ik 12/12

 

 

Bedankt voor al jullie reactie's, dat waardeer ik erg. Ik probeer zoveel mogelijk goed te handelen.

 

Vandaag heb ik geen verandering gezien. kleintjes zijn ietsjes gegroeid. en rest is goed groen. en ene plant met bruine vlekje is niet erger geworden. Heb de grond gevoeld en is nogsteeds vochtig.

 

Tussendoor ff een vraagje. Hoelang kan ik me voeding in vat bewaren? 1 week toch? Want anders moet ik nu ff alles weggooien aangezien ik tot weekend ga wachten tot dat ze droogjes staan.

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinds gisteren denk ik dat ik cal. tekort heb

 

Drie glazen melk per dag drinken.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinds gisteren denk ik dat ik cal. tekort heb

 

Drie glazen melk per dag drinken.

 

:o waar staat dat dan? :P :P :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat mijn plannen zijn: ik wil ze nog anderhalf week tijd geven voor groei en dan klok om naar 12/12. Is dit verstandig? Ik ga natuurlijk ook toppen tussentijd.

 

Volgensmij zei ik niet dat ik in bloei ga toppen. Ik ga ze toppen voordat ik bloei in ga.

 

Je plantjes staan er zwak bij, nu wil je niet toppen.

Als je topt wil je ze daarbovenop nog even laten groeien.

 

Met die anderhalve week heb jij geen tijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

K zou alvast voor de volgende ronde mn grond gaan aanschaffen ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

K zou alvast voor de volgende ronde mn grond gaan aanschaffen ..

 

Deze ronde word niks bedoel je? :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

en ik gebruik voeding van Mills, die tast het bodemleven niet aan. Nu jij weer. ;)

 

Dat jij nu Mills gebruikt wil niet zeggen dat de gemiddelde kweker dat ook doet :innocent:

 

Btw:

Mills is de enige producent van plantenvoedingsstoffen die een bio-minerale voedingslijn op de markt brengt.

 

Zo gauw een fabrikant dingen gaat roepen die niet waar zijn haak ik af:

GHE heeft bio mineraal, AN, BioBizz, BAC bio is ook bio mineraal dus hoezo de enige en wat is er dan waar van de rest wat er op de site allemaal staat?

 

Overigens is dat bodemleven in stand houden wel getest met een aarde kweekje, vraag maar bij ze na

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ligt aan jou don maar die buffertabs moet je gewoon lekker in de grond duwen.

 

En deze ronde tsja kan nog heel veel gebeuren ben benieuwd welke kant je opgaat

Hoe zien ze dr onderhand uit ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...