Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

atmosphere

De Basis Van Het Kweken Uit Zaad

Recommended Posts

Heb gisteren Cees (No Mercy) gebeld. Voor vrouwelijke zaden. Voorlopig niet dus. Hij was enigzins gepikeerd dat er (nadat hij vrouwelijke zaden aanbood) ok feminized seeds werden aangeboden. Volgens hem iets wezenlijks anders omdat deze zaden 96% vrouwelijk zijn, en die van hem 100%. Maar goed, hij verwachtte over 4/5 maanden weer de echte vrouwelijke zaden aan te kunnen bieden.

 

En Als je met Cees aan de telefoon zit, blijft hij praten;

- er komt een mega forum (No Mercy)

- reeds meer dan 3000 aanmeldingen op zijn nieuwsbrief

- een redacteur van ...(het blad is mij even ontschoten) vroeg doodleuk naar zijn methode om 100%

vrouwelijk zaad te kweken.

 

Cees had nog een tip voor me: Probeer het anders zelf... Hij had er maar 14 jaar over gedaan. Ik heb gezegd dat ik toch maar liever een paar maandjes wacht.

 

Maar goed, als het echt 100% vrouwelijke zaden zijn dan maakt dat dit topic nog 2 x zo leuk! Hoef je geen mannen er uit meer te halen, scheelt toch een hop ruimte, werk en kosten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb 10 mazar zaden gekocht

heb alleen gewone potgrond ter beschikking.

kan je ze ontkiemen in die grond of toch even stekkengrond gaan halen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had een vraag: is het mogelijk gewoon een stek te kopen (klein plantje) ipv zaadjes ergens in een smartshop ? Dat bespaart wat tijd of niet ? En dan ben ik tevens zeker dat het goed gedaan is of niet ?

Dank :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraag heeft totaal niets te maken met het topic,en is reeds al tientallen malen gesteld,het is verboden om achter informatie te gaan vissen met het gestelde doel wat stekken te kunnen bemachtigen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vorig jaar had ik een keer zaailing voorgegroeit tot 25 cm hoogte , toen in de bloei gezet . Eindhoogte werd nog anderhalve meter ,een paar nog hoger zelfs !!!!!!! Kortom : zaailingen hebben een heel ander groeipatroon als stekken .

 

Zie het laag en compact houden van zaailingen "the number one " punt van aandacht in het begin van je kweek.

 

als je die voorgroeit geef je die dan heel die tijd wortelstimu?

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb dit topic volledig doorgelezen, maar zit dus ook nog met wat onduidelijkheid wat betreft het kiemen/groeien van de zaden:

Ik heb dus ook lekker dunne sprietjes staan, dus maar snel de lampen laten zakken, en de tijd van belichting aangepast. Is dit verstandig? Zijn ze uberhaubt nog wel te redden?

en is het raadzaam een wortelstimulator op de zaden los te laten? Of gewoon lekker met schoon water?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb dus ook lekker dunne sprietjes staan, dus maar snel de lampen laten zakken, en de tijd van belichting aangepast. Is dit verstandig? Zijn ze uberhaubt nog wel te redden?

en is het raadzaam een wortelstimulator op de zaden los te laten? Of gewoon lekker met schoon water?

 

je zouw de lamp er nog gewoon op kunnen zetten en dat kan het nog best goed komen hoor.

je kan na ongeveer 2 weken wortle stimulator toevoegen maar dan moet je wel met en klein beetje beginnen en dan steeds meer todat je de aangegeven hoeveel heid hebt.

 

 

maar je had beter voordat je begon met kwken nog ff wat meer op dit forum rond kunnen ZOEKEN dan had het vast beter gegaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is nou eigenlijk beter, zaad of stekjes? Dus als je kijkt naar de opbrengst en niet naar het feit dat je zeker weet dat het een vrouwtje is.

Edited by PartyHardyNL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey , ik ben bezig zaadjes aant ontkiemen in 7x7 potjes ,

heb de zaadjes ongeveer 1 cm diep gestoken ,

de potjes zijn gevuld met cocopeat en potgrond met plastiek folie erover

 

De vragen zijn = moet ik het zaadje bedekken met aarde en moet ik gaatjes in het plastik folie make?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat is nou eigenlijk beter, zaad of stekjes? Dus als je kijkt naar de opbrengst en niet naar het feit dat je zeker weet dat het een vrouwtje is.

 

De grootste toppen zijn in ieder geval met zaailingen te behalen .

 

als je die voorgroeit geef je die dan heel die tijd wortelstimu?

Grtz

 

Nee , die geef ik zelfs helemaal niet ,omdat zaailingen geen gehandicapt wortelstelsel hebben .

 

Hey , ik ben bezig zaadjes aant ontkiemen in 7x7 potjes ,

heb de zaadjes ongeveer 1 cm diep gestoken ,

de potjes zijn gevuld met cocopeat en potgrond met plastiek folie erover

 

De vragen zijn = moet ik het zaadje bedekken met aarde en moet ik gaatjes in het plastik folie make?

 

Gaatjes in het plastic maken hoeft niet . Bedek de zaden slechts met ongeveer 5 millimeter vochtige grond ,en hang je lamp nog hoog totdat ze boven de grond komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
I know, ik moet ff aan mijn bovenstaand bericht toevoegen, dat afdekken goed is voor uitdrogen te voorkomen (zoals atmo al zij in het 12/12 topic :kill: respect)

 

dit is mijn eerste kweek ooit en ik denk wel dat ik het prima geregeld heb.

dus als ik al julie verhalen lees kan ik haast niet wachten tot mijn babies groot zijn

 

Greetz jan :icecool :rofl :execute

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm.. geen vragen hier...

 

 

wel interesant!

Edited by JandemanR

Share this post


Link to post
Share on other sites
hmm.. geen vragen hier...

wel interesant!

Hier in noordholland is het slecht gesteld met de stekken. Ik hoorde dat er zaden bestaan die 100% vrouwlijke zijn--weten jullie hier iets van-ervaring mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtig topic! Ik heb er alvast super veel uit geleerd.

 

Wat ik nu ga doen (en corrigeer me als ik de plantjes zou mollen ;))

- Stekgrond, klein potje met ontkiemd zaadje op 1cm onder vochtige grond

- Canna Rhizo geven eens het boven de grond is aan het groeien?

- Grond bevochtigen als die droog aanvoelt, maar niet te nat maken dus.

- Overpotten als hij een dikke 10 cm is geworden naar gewone potgrond en nog een weekje wachten met voeding want er zit er al in die potgrond right?

- In bloei zetten tussen de 25 en 35 cm hoogte om tussen de 1 en 1,5 m uit te komen.

- Daarna is het simpel en duidelijk imo

 

Bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Atmosphere!!

 

Fijn om eens een topic te lezen over het kweken met zaaiingen!! :P De plaatjes zijn goed en hoef me zeker geen zorgen te maken over de lage volle planten die ik heb. De meeste onderwerpen gaan over kweken met stekjes en daar heb ik nu even niets aan. Zoals je hieronder kunt zien ben ik nu op dag 18 van de groei. Waar ik me wel zorgen over maak zijn de krullende bladeren en een aantal gele plekjes op mijn blad. Ik geef nog geen voeding en elke dag ong. 200ml water per plant. Hieronder nog wat gegevens ik hoop dat je er iets mee kan.

 

Soortje: Northern Lights

Week Bloei / Groei : Groei dag 18

Zaaiing of stekje: zaaiing

Medium(aarde/mapito enz): aarde: Ecco Allmix in potten van 11 liter

pH van het medium : grond onbekend, water 6,4

EC van het medium : onbekend

Temperatuur : 27 graden

Luchtvochtigheid : 45-50%

Hoogte lamp: ong 60 cm

 

Hoe ik een foto plaats weet ik nog niet. Kan je me op basis van hierboven helpen..... Alvast bedankt!

Ik hoop dat ik trouwens op de juiste manier mijn vragen stel (en op de juiste plek) zo niet dan hoor ik het graag!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Prachtig topic! Ik heb er alvast super veel uit geleerd.

 

Wat ik nu ga doen (en corrigeer me als ik de plantjes zou mollen :P)

- Stekgrond, klein potje met ontkiemd zaadje op 1cm onder vochtige grond

- Canna Rhizo geven eens het boven de grond is aan het groeien?

- Grond bevochtigen als die droog aanvoelt, maar niet te nat maken dus.

- Overpotten als hij een dikke 10 cm is geworden naar gewone potgrond en nog een weekje wachten met voeding want er zit er al in die potgrond right?

- In bloei zetten tussen de 25 en 35 cm hoogte om tussen de 1 en 1,5 m uit te komen.

- Daarna is het simpel en duidelijk imo

 

Bedankt!

 

Heb je een weegschaal ? met kleine potjes kun je dan de hoeveelheid water in de grond mooi op niveau houden door de potjes steeds te wegen.

- Met canna Rhizo heb ik geen ervaring

-Potgrond bevat al NPK genoeg voor een paar weken , alleen de sporenelementen zijn niet altijd goed vertegenwoordigd . dus na een weekje ofzo met een EC 1.0 oplossing beginnen.

-Bij 35 cm pas in de bloei zetten kan wel eens erg lange planten op gaan leveren . 1,5 meter is meestal niet rendabel , je lamp kan zo diep niet efficiënt belichten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hi Atmosphere!!

 

Fijn om eens een topic te lezen over het kweken met zaaiingen!! :P De plaatjes zijn goed en hoef me zeker geen zorgen te maken over de lage volle planten die ik heb. De meeste onderwerpen gaan over kweken met stekjes en daar heb ik nu even niets aan. Zoals je hieronder kunt zien ben ik nu op dag 18 van de groei. Waar ik me wel zorgen over maak zijn de krullende bladeren en een aantal gele plekjes op mijn blad. Ik geef nog geen voeding en elke dag ong. 200ml water per plant. Hieronder nog wat gegevens ik hoop dat je er iets mee kan.

 

Hoe ik een foto plaats weet ik nog niet. Kan je me op basis van hierboven helpen..... Alvast bedankt!

Ik hoop dat ik trouwens op de juiste manier mijn vragen stel (en op de juiste plek) zo niet dan hoor ik het graag!!

 

Waarschijnlijk moet je snel naar bloei overschakelen omdat ze anders te lang zullen worden. een zaadplant kan na omschakeling naar 12/12 nog 80 cm gaan groeien. Dit hangt overigens ook weer af van vele factoren. Het lastigste is nu er voor te zorgen dat je grond in heel de pot de juiste hoeveelheid water blijft bevatten .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Atmo man...

Prachtige topic B)

Hier in België kun je nog moeilijker aan stekken raken dus kweken uit zaad is een must als het ware.. Je beseft niet hoe informatief deze topic is eenmaal je ze helemaal gelezen heb B)

Maar nu resteren er nog een paar vragen bij mij.

Als je met zo'n cooltube werkt. Kun je je lamp dan nog lager hangen dan 55cm om zo meer kans op vrouwtjes te hebben?

En als je nu direct in 1 grote aardebak zaait met normaal zaad en je hebt bv een grote plek waar enkel mannen staan.. Hoe vul je die dan op?

En als laatste.. Is er een verschil tussen gefeminiseerd zaad en female zaden?

Alvast hartelijk bedankt!

 

Laterz :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gefeminiseerd geeft aan dat de kans op meer vouwen groter is als bij reguliere zaden . Female zaden geven de grootst mogelijke kans op vrouwen.

 

De lamp nog lager hangen geeft ook meer warmte , en dat maakt de kans op vrouwen juist weer kleiner .

De beste lamphoogte is niet precies te voorspellen vanwege allerlij omstandigheden die een rol spelen .

 

Hoe mee rzaden je rechtstreeks in je bak aarde zaait des te kleiner de kans op grote open plaatsen. Komt het toch voor dan buig/trek daar gewoon een plant naar toe direct na dat alle mannen er uit zijn . Jonge zaailingen zijn super flexibel , je kunt ze in feite nog vormen zoals je wilt . De uitschieters vroegtijdig aanpakken , je kunt dat redelijk voorspellen ( grootste bladoppervlakte ,snelst ontwikkelende) om te grote hoogte verschillen later in de kweek te voorkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Atmo,

 

 

Volgens mij heb ik je eens zien schrijven dat je df, liefst een voorgroeiperiode geeft ivm hoogte van het eindresultaat.

Klopt dit?

Hoe hoog worden ze zonder voorgroei?, en met van zeg 1 week?

Hoeveel zou jij zetten per meter in beider gevallen?

 

Thxs,

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gefeminiseerd geeft aan dat de kans op meer vouwen groter is als bij reguliere zaden . Female zaden geven de grootst mogelijke kans op vrouwen.

 

De lamp nog lager hangen geeft ook meer warmte , en dat maakt de kans op vrouwen juist weer kleiner .

De beste lamphoogte is niet precies te voorspellen vanwege allerlij omstandigheden die een rol spelen .

 

Hoe mee rzaden je rechtstreeks in je bak aarde zaait des te kleiner de kans op grote open plaatsen. Komt het toch voor dan buig/trek daar gewoon een plant naar toe direct na dat alle mannen er uit zijn . Jonge zaailingen zijn super flexibel , je kunt ze in feite nog vormen zoals je wilt . De uitschieters vroegtijdig aanpakken , je kunt dat redelijk voorspellen ( grootste bladoppervlakte ,snelst ontwikkelende) om te grote hoogte verschillen later in de kweek te voorkomen.

 

Maar als je er veel zaait krijg je toch sprieten omdat ze zullen vechten zeg maar voor licht en dus strekken? Of zelfs mannetjes voortbrengen? En sorry hoor ik ben hier redelijk nieuw.. De uitschieters aanpakken.. Bedoel je ze dan elimineren als het ware? :P . Hoeveel planten raad je dan zo wel aan voor een bak van 1,20 op 1,20m ? Want ik heb gelezen dat je voor grotere/betere oogsten het soms over je hart moet kunnen krijgen om er een paar de nek om te draaien :smoke

 

Alvast heel erg bedankt voor je hulp Atmo!

 

Keep that bonfire burnin' ;)

 

Markiss :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_18218_6828_731680.jpg

Dit zijn wel mooie zaailingen toch :verrygood ?

Dit waren mijn plantjes toen ze 2 weken oud waren,

Ze staan nu 3 en halve week en zijn al een stuk groter

Ik heb er alleen helaas geen topic over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...