Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

atmosphere

De Basis Van Het Kweken Uit Zaad

Recommended Posts

Mede zaadkwekers, na jaren lang met stekken te werken zowel groot als kleinschalige ruimtes, ben ik nu voor het eerst begonnen met zaden. Gewoon voor de fun...en misschien wel voor altijd. Ik heb tot nu toe heel veel gehad aan alle info hier op het forum.

 

Afgelopen maandag heb ik 10 x NLX en 10 x Santa van Alien in een stekkenkas op keukenpapier ontkiemt. Temp. was rond de 23 graden met een RL van 90%. Binnen 24 uur waren 14 zaden goed ontkiemt en 6 waren bezig maar daar zag je niet veel aan. Dinsdag de zaden in potjes gedaan, in de stekkenkas onder een 400 watt groei lamp. Vandaag (vrijdag) zijn alle zaden goed ontkiemt en komen ze buitenspelen. De lampen heb ik tot nu toe 24 uur aanstaan....en ze staan nog steeds in de stekkenkast met de lamp sinds vandaag op 50 cm afstand.

 

Mijn vraag, ik wil niet te lang voorgroeien want daar heb ik de ruimte niet voor en ik wil eigenlijk geen hoge planten hebben. Wanneer kunnen/moeten ze uit de stekkenkas en wanneer kan ik het beste het licht op 18/6 en vervolgens op 12/12 zetten?

 

Hoop hier snel van één van jullie een antwoord op te krijgen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

zowel de santa's,als de nlx'en kunnen groot worden,wil je niet dat ze hoog worden,dan zou ik de voorgroei beperken tot max 3 a 5 dagen,je kan nu je lamp dus op 18/6 zetten,en binnen de 5 dagen naar 12/12,hoe sneller je naar 12/12 zal gaan,hoe lager ze zullen blijven...Wat bedoel je uit de stekkenkast?Zaailingen hoeven er niet echt in ondergebracht te worden indien je geen zeer lage lv hebt in de ruimte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de stekkenkas gebruikt om ze te ontkiemen, aangezien je daar de luchtvochtigheid hoog ik kan houden en hij is electrisch op temp. te houden.

 

Heb ze 2 uur terugn onder een 400 watt lamp gezet. Ruimte is 23 graden...luchtvochtigheid 55%. Ze komen dus uit een ruimte, stekkenkas, met een hoge luchtvochtigheid. Twee zijn een beetje ingestort. Moeten ze wennen of heb ik ze nu al verkloot?

 

Heb ze wat water gegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb pas wat zaad besteld, en wil er uiteindelijk 4 moederplanten aan overhouden...

 

krijg bigbud, en skunk-special zaadjes binnen binnenkort...

 

Die wil ik meteen op 12/12 ontkiemen, zodat ik vrij snel de mannetjes ertussenuit kan halen......daarna wil ik ze meteen weer in de groei zetten...

 

Als ze wat groter zijn, snij ik er een aantal stekjes vanaf...(stuk of 10 per plant?), en de sterkste 4 stekjes (iedere soort 2) worden m'n moederplanten :verrygood

 

tegen die tijd open ik wel een nieuw topic daarvoor

Share this post


Link to post
Share on other sites

he atmo heb jij wel een een paar testen gedaan met groei (tl) en bloei licht. vanaf het ontkiemen. en zo ja wat was het percentage mannen en vrouwen van beiden ??? en zou een plant die in laten we maar zeggen in zware mannelijke omstandigheden is opgegroeid. en toch een vrouw is geworden zou die niet een stuk stabieler zijn dan degene net op het randje zijn overgestapt naar het vrouwelijk gelacht qua hermaachtige trekjes ???? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn vraag sluit een beetje aan bij mistig iets, alleen snap ik zijn vraag niet.

is er mannelijk en vrouwelijk licht dan? :verrygood

 

Mijn vraag over het licht is: Kunnen de zaailingen niet het best belicht worden met kleur 6400 K=voorjaarslicht. (TL 865)

Ik had begrepen dat dit de internode afstand ten goede komt.

of geld dit meer voor stekken?

 

nice topic.

 

 

weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

het schijnt dat als je vanaf de eerste week van een zaailing met groeilicht (blauw) belicht dat je meer kans hebt op vrouwen . en met bloeilicht (rood) weer meer kans hebt op meer mannen. hetzelfde is het met voedingsarme grond schijn je ook meer vrouwen over te houden :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
he atmo heb jij wel een een paar testen gedaan met groei (tl) en bloei licht. vanaf het ontkiemen. en zo ja wat was het percentage mannen en vrouwen van beiden ??? en zou een plant die in laten we maar zeggen in zware mannelijke omstandigheden is opgegroeid. en toch een vrouw is geworden zou die niet een stuk stabieler zijn dan degene net op het randje zijn overgestapt naar het vrouwelijk gelacht qua hermaachtige trekjes ???? :verrygood

 

De kans op een stabilere vrouw is dan wel groter inderdaad. Ik heb inderdaad testen gedaan met zowel groei als bloeilicht maar ik kreeg in beide gevallen meer vrouwtjes . Er zijn veel factoren die bijdragen aan het bevorderen van het percentage vrouwtjes zoals : -veel blauw licht

- een graad of 20

- LV liefst niet onder de 50 %

- De juiste grond met ph 6,5 en lage ec

 

@weetje : dat gaat ook op voor zaailingen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch dezelfde vraag Als mino en de daaraan toegevoegde reactie van whazzup.

Dat je de uitkomende plantjes op 55cm moet houden met 600W lamp ok begrijp ik.

 

Nu is mijn kas klaar en kan ik mijn zaadjes aanbrengen.

 

Maar wat ik denk mino en zeker ik bedoelde is

 

Als ik mijn zaadjes plant moet-mag ik vanaf dan mijn 600W lamp daarop zetten op 55cm of moet ik de zaadjes eerst laten ontkiemen vooraleer belichting?

 

Ik heb ze vroeger wel ontkiemd om buiten te zetten. maar ontkiemen die ook op dit tijdstip van het jaar door het gewone licht en kun je die dan makkelijk overzetten op 600W licht?

 

Als ik me goed herinner zei de growshopbeheerder dat ze niet noodzakelijk licht moetne krijgen om te ontkiemen...

Dit is voor mij belangrijk omdat mijn kas waar ik ook de zaadjes onmiddellijk zou inzetten niet veel licht krijgen van buitenaf en het daar dus nogal donker is. (bij openstaan dus)

 

Ook door plaatsgebrek zou ik alles meteen in mijn kweekruimte zetten en dus de zaadjes laten ontkiemen..

 

 

Ik spring wellicht van de hak op de tak maar de hamvraag is.

 

Is licht noodzakelijk om mijn zaadjes te laten ontkiemen en zoja op welke afstand zet ik dan mijn 600W lamp en hoeveel uren moetne ze licht krijgen? (dus de afstand tov die potjes met plasticje)

 

Er staat hier wel massaal aangegeven maar dit gaat denk ik over reeds ontkiemde zaadjes en niet vanaf het zaadje zelf.

 

Alvast bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff
Ja , dat kan zeker ,heb ik zelf ook gedaan met Double Fun bv .

 

Dit is m'n onbekende ras , meer dan 100 stuks onder 10 × 36 watt kleur 33 op 12/12

 

gallery_4254_232_42803.jpg

 

 

Hey Atmo,

 

hoe groot zij die potjes waar je de zaailingen laat instaan tot geslachtsbepaling? 9 x 9 x 10 cm? :rofl

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

dankje atmo

 

Ja dat kan ,ze zullen niet stil gaan staan ,echter wel iets trager groeien dan in grote potten.

 

Het handige hiervan is dat je al weet welke de mannen zijn na 3 weken in die potjes als ze gelijk op 12/12 zijn gegaan. Je houdt dan vrouwtjes over die nog niet veel groter zijn dan stekken. Kun je gewoon overpotten een de kweek verder afmaken zonder ooit voor te groeien .

 

 

 

ik ga het deze week ook op deze manier proberen :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey Atmo,

 

hoe groot zij die potjes waar je de zaailingen laat instaan tot geslachtsbepaling? 9 x 9 x 10 cm? :verrygood

 

grtz

 

Die zijn 6 bij 6 bij 8 cm , behoorlijk klein dus .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik doe ze altijd in luchtdichte zakjjes :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

He heb ff dit topic door zitten lezen, maar dan heb ik ook nog een vraagje.

Als je dus zaadjes bij de growshop gaat halen dan weet je dus eigenlijk helemaal niet of het mannetjes of vrouwtjes zijn?

Dacht dat die zaadfabriekjes het wel voor elkaar hadden...... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoiets heet natuur...

(al is er ook gefeminiseerd zaad verkrijgbaar hoor)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu heb je eigenlijk nog geen volledig antwoord op je vraag....hoe bewaar je HET BEST je zaden.....

Het is dus zéker droog en donker,over koel zijn wat twijfels...het is belangrijker dat het een constante temperatuur is,dan kan het ook in de slaapkamer,maar niet de badkamer bijvoorbeeld.Eenmaal dat je de groentebak van je koelkast gebruikt is het raadzaam ze steeds in de koelkast te bewaren.

Dan de verpakking...dat zijn het beste PAPIEREN zakjes,tenminste als de omgeving niet te vochtig wordt,in de koelkast gebruik je beter de kleinste stripzakjes,steeds goed gelabeld met wat en wanneer.

Nog ff iets heel belangrijk...neem je zaden bij het oogsten/verpakken niet vast zonder plastieken/latex handschoenen...je tast met je zweet op je huid(vol zure stoffen!) het flinterdunne harslaagje aan van je zaadje...dit zou het overleven van deze boontjes serieus kunnen verkorten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
super mooi atmo ;) .

ik was benieuwd,kan je ze in die potjes 3 weken laten staan zonder dat ze stilstand krijgen.

groetjes jeroen

 

hey atmo,

onder hoeveel m² staan u 100 stuks? U 10 × 36 watt kleur 33 op 12/12 installatie zou die beter zijn dan een gewone natrium 600w lamp?

alvast bedankt voor u antwoorden!

mino

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo ik heb dus iets fout gedaan mij zaadjes zijn ontkiemt en zijn nu lange sprieten zonder bladeren kan ik hier iets aan doen of moet ik ze weg gooien

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja die moet er heel dicht op, en jij moet even goed gaan lezen... Zodat je ook goed kan kweken ;) Stickies..! :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...