Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

atmosphere

De Basis Van Het Kweken Uit Zaad

Recommended Posts

de mijne doen moeilijk, met dit warme weer dat ineens weer opduikt.

de oudste zijn een maand en zijn gestekt.

de anderen 2 weken, maar ze gaan niet zo denderend als de eerste. buiten regenen en temps van 23° is ideaal en geen 33° onder tl zoals nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey, hallo ieder1,

 

heb zelf een week geleden 10 Northern Light zaadjes ontkiemd, gezaaid en 2 dagen erna stond het eerste plantje met zen kopje boven de grond, intussen zijn ze op 3 dagen tijd tss de 1e en de laatste allemaal uitgekomen en staan ze dus nu 2-4 dagen onder 18-6 met een 250W lamp op 25 cm; ik vroeg me af hoe lang het gaat duren eer de 2e internode zich gaat ontwikkelen?? De oudste plantjes zijn zo'n 7 cm hoog en de blaadjes elk zo'n 2,5cm lang..

 

iemand advies?

 

greetz,

 

Mc Sticky

 

peace

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat wordt nog wel een week wachten ongeveer , het begin stadium verloopt nu eenmaal traag .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

Hey Atmo,

 

Ik ben een nieuw hok aan het bouwen met het oog op zaailingen die ik steeds direct op 12/12 ga zetten. Nu heb ik al jouw topics doorgelezen (gouden info trouwens :lol: ), en dat heeft me aan het denken gezet.

Je zegt dat het daglichtblauw voor een meer bossige plant zorgt en algemeen beter is voor het verdere leven van de plant, nu stel ik me de vraag vanaf wanneer de plant eigenlijk meer behoefte heeft aan het gele licht van de natriumlampen dan aan de daglichtkleur van de TL's. Aangezien de plant de eerste weken van de bloei (12/12) eigenlijk nog meer in de groeifase zit, zou het dan niet perfect mogelijk zijn om die eerste 2 a 3 weken, na overschakeling op 12/12, nog onder de daglichtkleur van de TL's (of eventueel sterkere spaarlampen me de juiste kleurcode) door te brengen?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja , dat kan zeker ,heb ik zelf ook gedaan met Double Fun bv .

 

Dit is m'n onbekende ras , meer dan 100 stuks onder 10 × 36 watt kleur 33 op 12/12

 

gallery_4254_232_42803.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou heb ik een hoop van de topics gelezen, en zelf ook nog wat op internet rondgesnuffeld; maar het is geen exacte wetenschap zo te zien :wacko:

 

Zelf heb ik uit Thailand vandaan een paar zaadjes meegenomen, en van de week ontkiemd. 1tje in een watje, en 3 in (zaai?)aarde. De zaadjes in de aarde kiemden wel 3 keer zo snel en zijn nu na 5 dagen al een knopje aan het ontwikkelen, terwijl die uit het watje nog maar net dat witte sprietje uit heeft gegroeid.

 

Als lichtbron gebruik ik 2 coolwhite 38 watt lampen, een 4 x 75 watt gezichtsbruiner, en een ouwe 36watt blacklight :wacko:

 

Nou moet ik zeggen dat ze groeien als kool onder die gezichtsbruiner, of ligt dat aan mij? Ik las elders dat je geen wiet kunt kweken onder een zonnebank, maar waarom dan niet? Het hele punt draait toch om fotosynthese, en de zon geeft ook uv-licht af, dus leek mij het wel een aardig extraatje voor de plantjes. Die kleine tl-lampjes geven toch 75watt per lamp aan licht af, en das meer dan een gewone buis toch?

 

Hoe dan ook, is het in dit stadium nou ook belangrijk om de 18/6 lichtcyclus aan te houden, of mag het ook wat minder? Ik ben liever thuis als alles aan staat namelijk. En zo ja, hoe lang duren die cyclussen nou eigenlijk vanaf het kiemen? Ik kan nergens iets vinden over hoeveel weken vanaf de kiem hoe lang je moet belichten...

 

dus week 1 tot enz...

vervolgens week zus tot dan...

 

Zou het errug waarderen als iemand daar wat over te zeggen heeft! :lol:

Ben ook zeer benieuwd naar een goeie verklaring over effect van blacklight en gezichtsbruiner!

Share this post


Link to post
Share on other sites

[EDIT] onnodig quoten

 

Hoi Liberalis,dit is wel vragen stellen in bulk hoor...zó werkt het wel makkelijk...voor jou natuurlijk. :wacko:

Ga eens wat Googlen!Over licht moet je je maar eens wat van lezen,wij gebruiken koel-wit(kleur 33) of HPS-licht...

Probeer jij je lampen maar uit,al is het LED- of je blacklight of zonnebank or whatever.....en laat het ons dan weten,ja? :lol:

 

Kan je kweken onder een gewone lamp of spaarlamp ?

 

Nee, lichtsterkte (aantal lumen) en kleur is onvoldoende.

 

Kan je kweken onder een zonnebank ?

 

Behalve dat dit erg prijzig zal zijn, nee.

 

Kan je kweken onder een broedlamp ?

 

Nee, deze geeft warmte, geen licht.

 

Kan je kweken onder halogeen ?

 

Nee (al zijn er bij die het doen), deze geeft teveel warmte af,

te weinig lumen en het verkeerde spectrum

(wel beter als de gewone- / spaarlampen)

 

Kan je kweken onder straatlantaarns ?

 

Nee, dit zijn wel natriumlampen, maar lage druk en geven een te eenzijdig soort licht

 

Kan je kweken onder tl ?

 

Ja, kan wel maar dan met name voor de groei, beter niet voor bloei.

lichtkleuren 11 (daylight), 21 (coowhite), 31, 33 (coolwhite), 82 (warmwit, bloei) en er zullen meerdere kleurcodes zijn geschikt, dit zijn meest gebruikte. (al is men tegenwoordig met nieuwe kleurcodes aan het werken )

 

Je hebt in TL-buizen verschillende lengtes:

- 59cm => 18W

- 90cm => 30W

- 120cm => 36W

- 150cm => 58W (circa 5200 lumen)

(combinaties 1:2 warm/koelwit schijnen beter te werken)

 

Bij tl raadzaam om afstand lamp-plant 5, max 10 cm te houden.

 

Waar kan je het best onder kweken ?

 

Wit/blauw licht bevordert gezonde groei; geel/rood licht is belangrijk voor de bloeifase. TL-buizen kunnen worden gebruikt als witte lichtbron

voor geel licht zijn er de Natrium-hogedruklampen

 

TL wordt voor de bloei altijd afgeraden,

het lukt wel (met juiste kleurcode) maar opbrengst zal lager zijn

 

dus groei: natrium of tl, bloei voorkeur natruim

 

hoeveel uur licht hebben planten nodig ?

 

18 uur licht per 24 uur tijdens de groeifase.

12 uur licht per 24 uur in de bloeifase.

Deze periodes moeten aaneengesloten zijn !

 

hoe lang je stekken in groeifase ?

 

meest voorkomend is 1 week op 18 uur licht,

dit kan korter als je planten kleiner wil houden,

toch minimaal 3 dagen (plantje moet zich kunnen "zetten").

 

Langer kan ook, worden planten groter en voller,

moet je echter wel ruimte voor hebben voorbeeld is moederplant,

die blijft onder 18 uur licht(zijn er die een moederplant op minder licht zetten)

 

Hoeveel lumen (lichtsterkte) geeft een natriumlamp ?

 

150 Watt -> 14500 Lumen, ? (wel zeldzaam)

250 Watt -> 31000 Lumen, effectief oppervlakte 0,5 m2

400 Watt -> 55000 Lumen, effectief oppervlakte 0,7 m2

600 Watt -> 98000 Lumen, effectief oppervlakte 1,2 m2

1000 Watt -> 115000 Lumen, effectief oppervlakte 1,7 m2

 

Afstand (minimaal) tussen lamp en plant ?

 

250Watt: minimaal 20cm

400 Watt: minimaal 40 cm

600 Watt: minimaal 50 cm

1000 Watt: minimaal 90 cm

 

Gebruik je extra koeling (luchtgekoelde kappen, watergekoelde lampen, extra pc-fannetjes onder je bulb)

dan kun je ze lager hangen.

 

TL tussen 5-10 cm.

 

Wanneer kan je je lamp(en) het best laten branden ?

 

Aan te raden is om dit ‘snachts te doen, meestal van 23.00 u – 11.00 u.

Heeft niet alleen als voordeel dat je dan goedkope stroom hebt,

Je bent ook aanwezig voor het geval er iets met de lamp gebeurd.

En ‘snachts daalt de temp, dit vang je dus op met deze uren licht.

 

Kan ook van 19.00-7.00 u ivm werktijden energiebedrijf ed,

met het oog op mogelijk onverwacht bezoek.

 

Groeten van Pief.

Een kiem dat zich ontwikkeld en stekken laten wortelen kan mooi onder 24u/24 licht en niet minder dan 18 per dag. :wacko: Voorgroeien is beter onder 18/24 en bloeien is dan 12/12.

Nog iets belangrijks...het ontkiemen gebeurd tussen bruin koffiefilterpapier,dit is dus zonder chloor en vervangt gebleekt (wit) papier of watten....Je wit penworteltje kan zich ook niet vastklampen aan dit papier,dus minder uitval door manipulatie van de fragiele kiem.

 

13082006vandaagnogzaadjesinzaadgrond010pp2.jpg

 

30082006spockyenledlampjes023ci9.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

He, k heb zeker niet stilgezeten hoor, voordat ik hier lid ben geworden; maar zoals ik al zei trok dit forum me het meeste aan. Ik heb ook zeker wel door de topics heen gebrowsed op zoek naar de info die ik zocht, maar net als het licht-topic en zo, gaat dat soort info vér boven mn pet. Al die grafieken en zo.. :wacko: In het geval van een beginnende hobbier zoals ik veels te ingewikkeld :lol:

 

Dat stukje van piefke wat je net plaatste had ik dus al gelezen (met die zonnebank), maar ik ben gewoon heel erg nieuwsgierig waaróm dan niet?? Wat mankeert er aan het lichtspectrum van een zonnebank lamp dan? Ik dacht dat álle TL-buizen hetzelfde doen, behalve de poederlaag aan de binnenkant van de buis die het uiteindelijk zn kleur geeft. Misschien is dit niet het juiste topic om het te vragen, maar toch... Googlen levert erg weinig op in dit geval...

 

Bedankt nog i.i.g voor de info over de belichtingstijd trouwens. zal ze lekker 18 uurtjes per dag laten bruinen onder de zonnekap :wacko: Na gisteren zijn ze vannacht toch weer bijna een centimeter gegroeid. Zo ver gaat het dus nog steeds prima; dat kiemen onder de gezichtsbruiner. (om maar even terug on topic te komen). Ik hou je zeker op de hoogte, en als ze doorzetten met groeien, haal ik er een camera bij :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

[EDIT] onnodig quoten

 

Hehe,je moet toegeven dat je veel vragen hebt,je bent nieuwsgierig...das je goede recht! :lol:

Het is juist dat grafieken en véél uitleg erbij moeilijk leesbaar zijn op PC,ik doe dat dan in etappes,

en herlees datgene zoveel als nodig tot ik het snap,want moeilijk is dat wel...weeral just!

Experimenteren in het begin gaat wel met meer risico's gepaard,want eens dat je de planten in de bloei zet

zou je best een HPS-belichting hebben,die lijken me nog het best.Ben een trouwe koper van de SON-T-PIA

600W van Philips en gebruik die juist 1 jaar,op 1 jan wissel ik koolstoffilter en lamp,plichtsgetrouw.

Ik hou wel de lamp in reserve,moest er iets mis gaan met de nieuwe.... :wacko:

Foto's om je topic op te FLEUREN,is altijd welkom!Groeten van Piefke.

 

Dit is een recente foto die een heel andere stekmethode bij mij laat zien......

De mooiste stekken stak ik nu niet meer in het steenwollen stekblokje maar in stekaarde.

Kocht me kleine potjes van 7 cm.diameter en vulde ze op met stekaarde(daar zit scherp wit zand bij)

Op mijn schoteltjes passen er mooi 5 op zo en hou ze er goed vochtig door er water in te zetten,

stekaarde zuigt zich mooi vol met water,wat met turfaarde niet het geval is.

Alle 10 de proefstekken zijn al lang vertrokken terwijl er andere op water bijna geen worteltjes

hebben,die stekken zijn al in de groei,terwijl de zusjes veel stamrot hebben....

 

14092006ag13xg13hp2weken1212enstekkenindegroei012vp3.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit! Ik moet toegeven: ik stel altijd veel vragen... Dat vind ik nou altijd zo leuk aan een forum. Heb vandaag toch maar wat kleine wijzigingen aangebracht in de setup, in de hoop op een betere afloop dan zomaar te experimenteren. Ik vind het echt leuk om met die plantjes bezig te zijn, en zal er waarschijnlijk uiteindelijk méér tijd en geld in steken dan de planning was.

 

Heb vandaag van marktplaats af 3 TL-bakjes (38watt) en 7 Tl-buizen gekocht voor 10 eurie :kill: dus dat leek me wel een aardige investering. 3 van de 7 buizen waren coolwhite 33, en 4 kleurcode 54. Of ik met die laatste ook wat kan, weet ik nog niet, maar dat zoek ik nog wel uit.

 

3 van de 4 kiemers zijn nu boven de grond, en 1 achterblijver uit het natte watje gaat het denk niet meer doen maar dat zie ik nog wel. 2 ervan groeien als kool.

 

Het grootste probleem dat ik heb is ruimtegebrek :wacko: Ik heb een 2-kamerappartement en woon samen, en daarbij komt dat ik een huisbaas heb waarvan ik niet weet of die het zou waarderen. We betalen namelijk 1 vast bedrag per maand voor alles (inc. gas water licht) Dus als ik al ruimte zou hebben voor een mooie setup, zou die kerel waarschijnlijk te zijner tijd wel in de gaten krijgen dat we wel wat meer kilowatjes verbruiken dan em lief is :lol: Alles staat nu dus in een kledingkast van 50x50x200 of zoiets. En dan die stekkers... :wacko: 7 stuks 5 TL's (coolwhite) 1 Blacklight van 1.20?! een bruiner en een ventilator. Ik post wel een fotootje van de week. (als alles niet afgebrand is :wacko: )

 

Daarom hou ik het dus maar simpel, en probeer ik het eerst gewoon is met een zooitje TL. Die gezichtsbruiner is trouwens wel apart, vergeleken met andere. Normaal zijn die kleine lampjes maar 15 watt per stuk, maar deze geeft dus 4 x 75, en dus veel meer licht. (voor het geval ik anderen op ideeen gebracht heb :D )

 

Heb vandaag dus 3 coolwhites van 38 watt er een centimeter boven gehangen, een dubbele bak aan de zijkant in de lengte omhoog, en de bruiner aan de andere kant ernaast. Nou maar afwachten...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff
Ja , dat kan zeker ,heb ik zelf ook gedaan met Double Fun bv .

 

Dit is m'n onbekende ras , meer dan 100 stuks onder 10 × 36 watt kleur 33 op 12/12

 

Hoe lang laat je die dan onder de tl's staan? Is het dan niet nadelig voor het wortelstelsel om zo 2 tot 3 weken in een klein 1 liter potje te laten staan en dan pas over te potten naar de grote bak?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe lang laat je die dan onder de tl's staan? Is het dan niet nadelig voor het wortelstelsel om zo 2 tot 3 weken in een klein 1 liter potje te laten staan en dan pas over te potten naar de grote bak?

 

grtz

 

 

Het wortelstelsel vormt zich wel,ook in een klein potje...je moet wel op tijd verpotten...

ik test nu hier een nieuwe soort uit op een potje van 1,5 liter en de planten zijn 1,5 meter groot!

Het water geef ik daarbij natuurlijk langs een schaaltje van onderen.

Deze kleine pot in verhouding met de gezondheid van die plant is wonderbaarlijk....

het zijn ook niet voor niks zéér sterke overlevers,onze hobby-plant!

 

14092006ag13xg13hp2weken1212enstekkenindegroei004ku8.jpg

 

Nota:dit is de genetica AG13 x G13HP(Mr.Nice),heb wel hoge verwachtingen van deze kruising...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier dus een paar plaatjes...P1040357.jpg P1040359.JPG P1040361.JPG P1040373.JPG

 

sorry voor de rommelige volgorde :no

 

Effe een vraagje over de foto's met de spruiters...

De ene is mooi groen, maar de ander meer gelig (vooral de blaadjes) Is dit een slecht teken? En zo ja, wat kan ik hiertegen doen?

 

De lampjes staan nu 24/7 aan, zo'n 5cm er boven. Toch lijken ze te "sprieten" zoals ik in een andere thread las, of is het normaal dat ze zo groeien?

 

De kleur van de lampen zijn trouwens goed te zien bij een klein diafragma en snelle sluitertijd:

 

De gezichtsbruiner heeft een blauwer kleurenspectrum dan de cool whitelampen, zoals je kunt zien op de onderstaande afbeeldingen. De middelste TL is een 830. Ik geloof dat ik in die thread over licht iets gelezen dat een blauw spectrum goed is voor de groei, dus misschien dat ze daarom goed groeiden onder de bruiner...

 

P1040369.JPG

P1040365.JPG

P1040364.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Liberalis,dat laatste gele plantje...daar klopt iets niet mee,dat kan je toch wel laten meegroeien om de fun enals-ie nog wil....Doet het niet goed mee met de rest,kan je't best die uit het groepje verwijderen!

Goeie duidelijke foto's...je ziet inderdaad de gele verkleuring vanuit de kiem ontstaan...das nie goe.....

Je kan niet veel doen,want ik neem aan dat ze allen op dezelfde wijze zijn geplant?

Dat het lange steeltjes worden in het begin is ook bij iedereen zo,velen steken bij het planten van een zaadje er een saté-stokje langs om,als je beneveld,ze niet te laten omvallen!Ze zijn namelijk in het begin erg lang t.o.v. het zware topje...dus 1 druppeltje water brengt ze uit evenwicht. :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had al een klein vermoeden, maar geef de hoop nog niet op :wOOt De 3e kiemer ziet er een stuk gezonder uit; geen steeltje, maar wel 4 blaadjes vlak boven de grond. Ziet er naar uit dat deze gelijk de breedte in wil.

 

Toch nog even een "gewoon" vraagje: Hoe lang moet ik ze nou op 24uur per dag licht laten staan? 't is me duidelijk dat stekjes gelijk onder 18 uur licht kunnen, maar bij hoeveel cm moet ik nou over gaan schakelen naar 18 uur? Toch wel een onderwerp wat in dit topic thuishoort, lijkt mij.

 

Ook het water geven vind ik momenteel lastig. Zoals je op de foto's kunt zien, heb ik wel hygrometers in de grond staan, maar staan deze nog te diep om een correcte aflezing te krijgen. Ze werken namelijk pas optimaal als de onderkant van de meter op de zelfde diepte zit als de wortels. Op dit moment heb ik er dus nog weinig aan en gok ik maar een beetje of ik moet wateren of nie. Een nuttige tip is dan ook zeer welkom, en zeker niet misplaatst in dit topic.

 

De bovenlaag die ik gebruik is zaaiaarde (weet de juiste benaming niet, maar is lichtbruin en zet enorm uit de eerste keer dat je er water bij doet) De onderlaag is gewone potaarde. Doordat de lampen er zo dicht op hangen droogt de bovenlaag snel op door de warmte. Over het wateren van stekken is genoeg te vinden, maar voor zaadjes is de info helaas een beetje karig.

 

i.i.g. alvast bedankt voor de info :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op je vraag van het licht is het duidelijk dat zolang de stek en het zaadje niet goed geworteld zijn,

je het wit licht benut,24/24.Eens de worteling goed ingezet,kan je naar 18/24 gaan voor de groei.

 

Water geven is 1 van de moeilijkste dingen bij het kweken...lees maar eens wat artikelen van Cees Spees!

Op de eerste plaats is de inhoud/vorm van je pot een reden om een paar trukjes te gebruiken,zodat je niet teveel geeft.Je kan werken met de rozenpot van 7 liter,diameter 20 cm,en dan gelden hier bij mij 2

mogelijkheden:je steekt je pink loodrecht de aarde in en voel je een eventuele modderpoel....

Ook de potten wegen,losjes in de pols,geeft je een aardig idee van hoeveel water die pot nog bevat,

dat is wel een techniek die redelijk nauwkeurig wordt wanneer je dat ook regelmatig doet(ervaring).

Met kleinere potten kan je water langs onder laten opnemen met behulp van schoteltjes.

 

14092006ag13xg13hp2weken1212enstekkenindegroei010aw1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

@Liberalis en @Piefke: ik heb wat berichten van september over licht verwijderd. Dit werd meer een indoorverslag en had niets meer met zaadkweek te maken. Ik wil graag dit topic een beetje schoon houden.

 

Grtz Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe lang laat je die dan onder de tl's staan? Is het dan niet nadelig voor het wortelstelsel om zo 2 tot 3 weken in een klein 1 liter potje te laten staan en dan pas over te potten naar de grote bak?

 

grtz

 

Gelijk in een grotere pot gaat het inderdaad beter , maar in die 1 liter pot werkt het heel acceptabel . wortels groeien nog wel door na overpotten, gedurende de eerste helft van de bloei nog zeker wel.

 

 

 

 

Op je vraag van het licht is het duidelijk dat zolang de stek en het zaadje niet goed geworteld zijn,

je het wit licht benut,24/24.Eens de worteling goed ingezet,kan je naar 18/24 gaan voor de groei.

 

zaadplantjes hebben toch gelijk al een goed wortelstelsel dat in de juiste verhouding met het bovengrondse deel staat ?

 

 

Dat het lange steeltjes worden in het begin is ook bij iedereen zo,

 

Nee , dat kun je voorkomen . Wat bedoel je precies met "begin" trouwens , de 1e week ? eerste 2 weken ? Lees de intro van dit topic eens door , als je zo te werk gaat hoef je nooit een stokje te plaatsen .

 

 

De bovenlaag die ik gebruik is zaaiaarde (weet de juiste benaming niet, maar is lichtbruin en zet enorm uit de eerste keer dat je er water bij doet) De onderlaag is gewone potaarde. Doordat de lampen er zo dicht op hangen droogt de bovenlaag snel op door de warmte. Over het wateren van stekken is genoeg te vinden, maar voor zaadjes is de info helaas een beetje karig.

 

Het zaadje in de zaai- en stekgrond zetten op 1 cm diepte. Het potje dek je af met plastic(bv botehamzakje), zodat de grond en het ontkiemende zaadje niet uitdroogt. Zodra het zaadje is ontkiemd en de twee kiemblaadjes zich hebben geopend kan je het plastic verwijderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Liberalis en @Piefke: ik heb wat berichten van september over licht verwijderd. Dit werd meer een indoorverslag en had niets meer met zaadkweek te maken. Ik wil graag dit topic een beetje schoon houden.

 

Grtz Miss_J

 

No problem,soms zijn de off-topicreply naderhand zeker overbodig.En het siert je om iets clean te houden,

Mis J for Florence Nightengale ;) :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het kan met TL en met natrium lampen . Bij TL moetje er voor zorgen dat je potjes goed vol grond zitten zodat de ontkiemende zaailingen echt zeer dichtbij de TL buis zitten, op 1 cm bv . Bij voldoende ventilatie krijg je in dat geval echt sterke zaailingen .

 

Als ik tl gebruik dan zijn het 10 buizen zeer dicht bij elkaar geplaatst, zodat de lichtintensiteit als de plantjes breder worden ook over de gehele breedte van de plant hoog blijft .

 

Kan je ook zaden ontkiemen onder een 600w lamp? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

kolere mino.. wel effe het topic lezen he!! eerste bericht in dit topic en ik citeer:

 

Zaailingen vergen een andere behandeling als stekken !! En dan spreek ik over de eerste levensweken. De meest gemaakte fout is het licht niet intens genoeg op de ontluikende zaailing te plaatsen. Gevolg hiervan is het te lang en te dun worden van de plant, het "sprieten". Zet een 600 watt natrium lamp gerust op 55 cm afstand van het plantje en een 400 watter op 35 cm. Wees niet bang ,ze kunnen tegen veel licht en een lage luchtvochtigheid in tegenstelling tot stekken in hun eerste week . Zorg wel voor voldoende ventilatie om de lampwarmte af te voeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja , dat kan zeker ,heb ik zelf ook gedaan met Double Fun bv .

 

Dit is m'n onbekende ras , meer dan 100 stuks onder 10 × 36 watt kleur 33 op 12/12

 

gallery_4254_232_42803.jpg

 

super mooi atmo :P .

ik was benieuwd,kan je ze in die potjes 3 weken laten staan zonder dat ze stilstand krijgen.

groetjes jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat kan ,ze zullen niet stil gaan staan ,echter wel iets trager groeien dan in grote potten.

 

Het handige hiervan is dat je al weet welke de mannen zijn na 3 weken in die potjes als ze gelijk op 12/12 zijn gegaan. Je houdt dan vrouwtjes over die nog niet veel groter zijn dan stekken. Kun je gewoon overpotten een de kweek verder afmaken zonder ooit voor te groeien .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...