Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Koala

Nieuw Jaar, Nieuw Hok, Nieuw Materiaal, Back To Basics

Recommended Posts

En dan nu door naar de meest recente stand van zaken

 

Ze gaan lang niet zo hard als de planten die direct licht ontvangen maar ze komen wel rustig mee

gallery_42221_18665_4416486.jpggallery_42221_18665_2277954.jpg

 

Begint langzaam wat voller te worden...

gallery_42221_18665_2516789.jpggallery_42221_18665_1055278.jpg

 

Hier kan je goed zien dat door het toppen de zijscheuten tijd hadden om mee te komen

gallery_42221_18665_2039275.jpggallery_42221_18665_1474662.jpggallery_42221_18665_2088254.jpggallery_42221_18665_2088254.jpg

 

Overzicht

gallery_42221_18665_4045211.jpggallery_42221_18665_28568.jpg

 

De volgende foto's geven het effect van de Orcafolie goed weer, alle planten langs de wanden met orca zijn groter

gallery_42221_18665_3237344.jpggallery_42221_18665_402267.jpggallery_42221_18665_1776432.jpggallery_42221_18665_3407048.jpg

 

Dit is nu dag 12 in de bloei

 

Ik zal ook nog even posten wat ik precies heb gedaan qua voeding, licht, temp etc. voor de eerste 2 weken, in eerste instantie om jullie te informeren en ten tweede om zelf een overzicht te hebben.

 

Voor de liefhebbers nog foto's van de schakelruimte, het gat bovenin is de aanzuig richting Afzuiger--> LVS, de koude lucht wordt dus door dit hok gezogen om alles lekker koel te houden. Alles natuurlijk professioneel aangesloten, alles met adereindhulzen. Veiligheid boven alles!

gallery_42221_18665_2703916.jpg

Mochten onze vrienden ooit nog langskomen, dan kunnen ze nooit zeggen dat de situatie ''levensgevaarlijk'' was

gallery_42221_18665_1857588.jpg

 

Hier nog wat foto's van de ruimte die na deze ronde het groeihok gaat worden.

 

G13 x Amnesia ,45L bakken, getopt, week 6 bloei, 2x 440w (geboost)

Kunnen nog even 4/5 weken aandikken

 

gallery_42221_18665_2015937.jpggallery_42221_18665_211556.jpg

gallery_42221_18665_2761241.jpggallery_42221_18665_377460.jpg

 

Groet

 

Koala

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begeep wel dat je NIET voor de 1000watt gaat , maar vraag me in mijn vorige post af waarom precies.

 

het gaat toch om het aantal umol per m2 wat je wil .

 

in mijn ogen maakt het niet veel uit of je minder bv 6 x 1000wattt neemt of 12 x 600 watt qwa umols.(+- het door jou gewenste aantal umols/m2)

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes overzichtelijk aangesloten.

 

Lijkt voor mij alweer eeuwigheid geleden met magneet.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ dragon6521 Dankjewel,dat dacht ik dus ook :)

 

@knakenpoetser uiteindelijk gaat het voor mij om het aantal umol/m2 ja, echter zaken zoals lampafstand ( met 1000w aanzienlijk hoger), uniformiteit (overlapping, wandverlies etc) speelt ook een grote rol. Om die redenen passen 1000 watters minder goed in deze opstelling. Ik heb er de hoogte niet voor, en qua afmetingen van mijn beschikbare ruimte kunnen die lampen niet tot hun recht komen. Vandaar dat mijn eerste keuze 690w p/m2 was en nu 825m/m2.

 

@ Overzicht en veiligheid, 2 zaken die ik erg serieus neem. Tja.. magneet heeft denk ik nooit de voorkeur.. maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt.

 

@Crimson Fart ik kijk altijd naar wat er beter kan, het hok is dus een constant proces ;)

 

@jack white dat klopt ja 12 dagen bloei.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ziet er heel mooi uit en zag ik daar nou een feltpot? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan hebben ze dus nog ongeveer 9 dagen om alles mooi op te vullen, ik hoop voor je dat je dat gaat lukken :tu , zie nog behoorlijk wat lege plekken en vind het erg droog uitzien.

Edited by jack white

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ dilago Klopt ja, had nog een 18L smartpot liggen, uiteindelijk wil ik daar waarschijnlijk op overstappen, de voordelen zijn je wel bekend denk ik?

 

@jack white Ja, maar daar maak ik mij niet zo druk om, als ik zie hoe ze vanaf dinsdag in 3 dagen tijd de lucht in zijn gegaan. Ik doe er namelijk alles aan om ze te drukken, wil ze tussen de 90 en 100 cm hebben zodat onderin geen fluf komt, vandaag weer wateren, ik zal kijken of ik wat foto's kan maken om te kijken of je verschil ziet in 2 dagen tijd. Onder de 2 cm bovenlaag is het goed vochtig, ik gebruik 3 manieren om de vochtigheid van de bodem te controleren: Potten optillen, De vinger, Blumat Tensiometer.

Als ik die 3 combineer zit ik er bijna nooit naast qua watergift ;)

 

Groet

 

Koala

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik plaats voor de duidelijkheid nog even dit plaatje. Ik heb deze 1x eerder voorbij zien komen en sindsdien heeft iedereen het altijd over dat boven de 1500umol m-2 s-1 schadelijk zou zijn voor de planten. Hieruit blijkt wel duidelijk dat maximum fotosynthese rond de 1500umol zit, maar temperatuur is ook belangrijk. Dit laat ook zien dat hoe hoger de temperatuur, hoe meer fotosynthese er zal zijn wat zich waarschijnlijk ook zal vertalen in een grotere oogst. De bovengrens van de temperatuur wordt natuurlijk ook bepaald door hoe fluffy je je wiet wilt hebben. Ik mik daarom altijd voor 29ºC. Bij die temperatuur kun je makkelijk 1500mol aan, en wie weet wel hoger. Dit plaatje komt ook maar uit 1 experiment. Wilde je nou 825W per meter doen? Dat lijkt mij een hele mooie hoeveelheid licht...!

 

gallery_43296_18675_100770.png

 

Bron: Chandra, S. et al. 2008. Photosynthetic response of Cannabis sativa L. to variations in photosynthetic photon flux densities, temperature and CO2 conditions. Physiology and Molecular Biology of Plants 14(4):299-306.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat er limieten zijn aan de lichtdruk voor C3 planten is algemeen bekend. Dat komt echt niet omdat ik een maand geleden een keer dat grafiekje geplaatst heb.

 

De meeste wietkwekers werken vanuit de kennis dat boven de 1000 a 1200umol/s/m2 er vrijwel geen meeropbrengst is uit nog meer licht. Dat dat dus niet meer opweegt tegen de extra kosten en extra investeringen. 800umol/s/m2 is de standaard lichtdruk waar de meeste combinaties van kweektent plus HPS wattage op gebaseerd zijn.

 

Een 1000W Gavita pro geeft je ongeveer 800umol/s/m2 over 1.8m2. Je zult dus iets van 1000W moeten ophangen per vierkante meter om over de 1500umol/s/m2 heen te gaan. Dan heb je echt wel een probleem met de extreme warmtestraling op de planten en de hoge lichtdruk.

 

:edit: Wat ik nog vergeet te vermelden, het HPS spectrum is nogal eenzijdig en daardoor is het effect met HPS licht nog veel sterker dan bij een lamp (of de zon) die een meer compleet spectrum geeft.

 

Er zijn meerdere processen in de plant bezig die ieder een ander stukje van het lichtspectrum verwerken. Als je slechts 1 van die processen volledig belast met al het licht dan valt dat uiteraard veel sneller om dan dat je alle processen een deel van het licht geeft.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

wietefras@ hoe heb je die 800umol/s/m2 over 1.8m2 berekend?

 

1000watt de geeft +- 2100 umol (zo uit me hoofd) , 2100 / 1.8m2 = 1166 umol per m2 (jij hebt wand en reflector/kap verlies er al afgehaald?)

 

bvd

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ dilago Klopt ja, had nog een 18L smartpot liggen, uiteindelijk wil ik daar waarschijnlijk op overstappen, de voordelen zijn je wel bekend denk ik?

 

@jack white Ja, maar daar maak ik mij niet zo druk om, als ik zie hoe ze vanaf dinsdag in 3 dagen tijd de lucht in zijn gegaan. Ik doe er namelijk alles aan om ze te drukken, wil ze tussen de 90 en 100 cm hebben zodat onderin geen fluf komt, vandaag weer wateren, ik zal kijken of ik wat foto's kan maken om te kijken of je verschil ziet in 2 dagen tijd. Onder de 2 cm bovenlaag is het goed vochtig, ik gebruik 3 manieren om de vochtigheid van de bodem te controleren: Potten optillen, De vinger, Blumat Tensiometer.

Als ik die 3 combineer zit ik er bijna nooit naast qua watergift ;)

 

Groet

 

Koala

ik hoop dat je gelijk hebt :tu Edited by jack white

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 800umol/s/m2 komt van Gavita zelf:

gallery_37858_17549_10849.jpg

 

Dat is de tent die Gavita en Mammoth speciaal hebben ontworpen voor de 1000W Gavita Pro (met diepstraalkap).

 

Metingen van de hoeveelheid licht uit het Gavita Pro armatuur in een bol van Ulbricht komen op PPF waardes zo rond de 1750umol/s (ongeveer 17% reflector verliezen dus). Daarna gaan de wandverliezen er nog af en zo kom je dan blijkbaar op iets van 800umol/s/m2 gemiddeld op wat Gavita en Mammoth blijkbaar als optimale ruimte zien voor die lamp.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zie op gavita holland dat de tent uit de grafiek 110cm x 180cm is dus 1.98m2 .

in groter ruimtes zal het wandverlies ook wel een heel stuk minder zijn.

 

weet je toevallig of ze bij deze grafiek uitgaan van geboost op 1150watt of echt op 1000watt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeie info Wietefras! Ik had het trouwens niet over jou met dat plaatje, ik ben al een tijd niet op het forum geweest. Ik heb het plaatje 1x eerder voorbij zien komen in een discussie, en die kwam van Whazzup. Ik haakte er verder op in dat die 1500umol als grens worden beschouwd waarna het schadelijk zou zijn voor een plant. Ik denk gewoon niet dat daar genoeg info voor is om zo'n stelling te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ dilago Klopt ja, had nog een 18L smartpot liggen, uiteindelijk wil ik daar waarschijnlijk op overstappen, de voordelen zijn je wel bekend denk ik?

Jawel, ik heb momenteel een paar in gebruik, mooie potjes en je verzuipt je planten ook minder snel.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_39844_18657_223888.jpg

 

Mijn electra :) wil nog wel dimluxen waarschijnlijk volgende ronde maar eerst opti en misschien co.2 eerst even dat uitzoeken hoe dat precies in zn werking gaat.en brandblussers z.s.m vercangen door de mabo,s

 

Trouwens hok is trouwens 6.5 bij 3.5 niet 6x3

Edited by El capitano
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je ze wilt drukken dan zouden ze meer de breedte in moeten gaan toch, vind het inderdaad wat jack zegt.

had wat voller gemogen. dag 7 bloei zie je bij mij bijna geen pot meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Damn wat een kabels el capitano.

Ik heb alles op een kast liggen van de praxis.

 

gallery_33551_15150_1276278.jpg

gallery_33551_15150_1774419.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je ze wilt drukken dan zouden ze meer de breedte in moeten gaan toch, vind het inderdaad wat jack zegt.

had wat voller gemogen. dag 7 bloei zie je bij mij bijna geen pot meer.

ja precies dat heb ik ook daarom viel het me al op ik heb zwaar mijn twijfels of die het wel vol genoeg gaat krijgen,zou zonde zijn met zon opstelling als deze.

 

@ Koala, ik ben eens een beetje terug het lezen maar kan nergens uithalen waneer je ze nu precies getopt hebt, dat was neem ik aan wel in de groei toch? of heb je dat in de bloei gedaan?

Edited by jack white

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf niet aangesloten hoor was dat maar zo..heb er weinig tot geen verstand van

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net even langs geweest

 

gallery_42221_18665_2105854.jpg

 

Links

gallery_42221_18665_174916.jpg

 

Rechts

gallery_42221_18665_1722489.jpg

 

Ik heb een paar planten die niet snel genoeg meekwamen omgewisseld met een paar die wel goed meekwamen aan de testkant.

 

Groet

 

Koala

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou wat natter gaan kweken als ik jou was wil je het nog redelijjk vol krijgen.

persoonlijk denk ik dat je te veel gaten gaat krijgen. meeste groei maken ze mee dag 7-8 bloei tot met dag 18 bloei.

daarna gaan ze nog 10 dagen iets doen maar echt een stuk minder.... meer eigenlijk de toppen die wat uitrekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...