Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

dilago

Welke Voeding Voor Rfx-1?

Recommended Posts

@ dilago : leuk dat je op mapito gaat man, ik volg...... :icecream:

 

 

@ de rest hier:

Wat een info komt er hier tevoorschijn mensen,top! :dribble:

Edited by Collie Weed
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe je aan die Grodan meter (GroSens Handheld) gaat komen is mij eerder de vraag, nergens een webshop die ze aanbiedt.

 

In webshops ga je hem idd niet vinden. Je komt zowieso weer uit bij tuinbouw groothandels. Moet een offerte opvragen bij bestebreurtje, weet dat zij hem kunnen leveren.

 

Gr,

 

Worm

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is Canna Aqua Vega ook geschikt voor mapito?

 

Er staat:

 

De samenstelling van het voedingswater verandert tijdens de kweek. Dat heeft invloed op de pH-waarde van het voedingswater. Bij Aqua Vega blijven de pH-waardes tussen 5,2 en 6,2. Alleen bij het aanslaan van de wortels mag deze waarde even overschreden worden. Hierdoor hoef je de pH-waarde tijdens de kweek niet bij te sturen, zoals bij andere plantenvoeding – en dat maakt deze complexe kweekmethode een stukje eenvoudiger.

 

Edit: niet voor mijn werkwijze zie ik. Het is Canna Vega A&B en Flores A&B geworden.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je doet drain to waste dus Dilago (ook al vloed je.. voedingswater hergebruik je niet) ?

Dan idd beter een gewone hydro voeding.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das prima dilago. Lekker makkelijk en goed. Enige nadeel is dat je er vrij snel doorheen bent. Niet te lang doorgaan met Vega. Aangezien er een buffer achter blijft in je pito. Wanneer je zichtbare bloei hebt kun je over op flores.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké, dank voor de tip!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké, ik heb de voeding binnen. Deze ronde ga ik kweken op 4 literpotten zodat ik er veel op de m2 kan zetten en maar kort hoef voor te bloeien.

 

Met welke ec kan ik het beste beginnen met Amnees? 1.5 of 1.8?

 

En hoe werkt het met A & B voeding, 50-50 aanhouden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met Amnees heb ik geen ervaring, maar ik zou zelf liever op 1.1/1.2 beginnen en goed meten wat de planten verbruiken. M.a.w. de Ec van je substraat dagelijks meten vóór je bewatert. Zodoende kun je zien of ze genoeg krijgen, meer of minder nodig hebben. Beter iets te laag beginnen dan iets te hoog is mijn motto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

- 4L is veels te klein minimaal 10L is aan te bevelen.

 

-rfx in wateren met 1,5 ec 5,5 ph. (Amnees heeft niet veel nodig dus kan ook 0.2 ec minder)

 

-stekken laten aanslaan tot de nieuwste node zijn blaadjes open slaat.

 

- A en B idd 50-50 of anders aangegeven.

 

- je nog wat beter inlezen in het hydro/pito gebeuren. Voorkomt teleurstellingen...

 

Gr,

 

Worm

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had de 4literpotten al ingewaterd met ec 1.8 voordat ik deze reacties las. Als test heb ik eerst maar zes planten gezet om even te kijken hoe het gaat.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

- 4L is veels te klein minimaal 10L is aan te bevelen.

 

-rfx in wateren met 1,5 ec 5,5 ph. (Amnees heeft niet veel nodig dus kan ook 0.2 ec minder)

 

-stekken laten aanslaan tot de nieuwste node zijn blaadjes open slaat.

 

- A en B idd 50-50 of anders aangegeven.

 

- je nog wat beter inlezen in het hydro/pito gebeuren. Voorkomt teleurstellingen...

 

Gr,

 

Worm

Dank voor de tips. Ik ben me al wat aan het inlezen op rfx-1. Zo stuitte ik op een verslag van Hidronesia op Opengrow hier en zag dat hij inwatert met een ec van 1.8 op Amnees op mapito en wel weet waar ie mee bezig is. Ik heb wel eens ergens gelezen ook dat Amnees in de vega periode wel wat eten lust. Ook lees ik her en der dat men inwatert met ec 1.5 en uit die twee waarden heb ik mijn keuze gemaakt. Foute keus denk je die ec van 1.8? Ik weet ook niet of Hidronesia op rfx-1 werkt en zo nee of dat verschil maakt. Zo veel info kan ik niet over kweken op dit medium vinden.

 

We zullen het zien, ik heb eerst zes gezet en die staan nu onder hps in 4literpotten.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inwateren met EC 1.5 en Ph 5.5 is voor amnees goed PH 5.4 mag ook. Daarna ligt het een beetje aan wat voor soort stekken je hebt,als het de echte amnees is zal je nooit hoog in je EC zitten meestal rond de 1.3 / 1.5. Maar ik heb ook wel eens stekken die tot Ec 1.9 willen hebben. Meten is weten alleen de eerste paar voedings beurten nietnaar je meters kijken maar naar je planten anders word je gek.

 

Gr oud RFX kwekert

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo stuitte ik op een verslag van Hidronesia op Opengrow hier en zag dat hij inwatert met een ec van 1.8 op Amnees op mapito en wel weet waar ie mee bezig is.

Ik heb wel eens ergens gelezen ook dat Amnees in de vega periode wel wat eten lust. Ook lees ik her en der dat men inwatert met ec 1.5 en uit die twee waarden heb ik mijn keuze gemaakt.

 

4ltr potten.. je blijft water geven :thumbsdown:

Hidrosensia zijn Amnees is de jouwe niet :search:

Zomaar uitgaan van iets kan je opbreken.

 

Hydro is all about feeding the plant and not the medium and that can be done with a much lower EC value than you would have thought off in the 1st place :icecream:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel, jouw Amnezen zijn de mijne ook niet dus wat is dat nou weer voor onzin.

 

Hoe zal jij me dan advies geven??

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hydro stekken zetten en vers medium, inwateren EC 1.5 en ph 5.5.

1st volgende beurt rond de 1.2 en eens kijken wat ze doen.

 

Standaard hydro voer.

 

Enne, mbt Nees: hoeveel soortjes zijn er op de stekkenmarkt en wat krijg je als stek in handen?

Amnesia wil iedereen en echt niet elke boer of zaadbank heeft dezelfde Amnesia, aannemen dat Hidrosensia zijn Amnesia ook jouw Amnesia is en je dus ook zo kunt werken.. als je nu stekken van hem had gehad wel ja, snap je um?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hoeft echt niet zo hoog te gaan.

 

Vergeet niet dat je op hydro kweekt. Als je eigenlijk te laag zit in je Ec kan je plant toch opnemen wat hij nodig heeft, alle voeding is immers direct beschikbaar in het water waarin zijn wortels zitten. Zolang de samenstelling van je voeding goed is moet je wel héél laag in je Ec gaan wil je gebreken krijgen.

 

Daartegenover staat dat je maar een klein beetje te hoog hoeft te zitten om vroeger of later tegen overbemesting aan te lopen.

 

Je kunt zelfs inwateren met enkel afgezuurd water en in het begin heel regelmatig kleine waterbeurtjes dicht in de buurt van de plantjes geven met een lage Ec. Hoe laag zet je die Ec? Kijk naar hoe je plantjes het doen op wat je geeft en daar pas je je Ec rustig aan aan. Eén van de redenen waarom druppelaars zo handig zijn, je geeft heel gemakkelijk om het uur 50cc. per plant, bijvoorbeeld. Voor een klein druppelsysteem heb je niet eens een pomp nodig, je kunt prima honderd druppelaars bedienen door op je druppelleiding een opvoerbuis van een meter hoog te zetten waarboven je de kraan van een verhoogd staand vat hebt zitten. Je draait de kraan zover open dat de opvoerbuis net niet overloopt en al je druppelaars druppelen prima. Zoiets kost je haast niks, een vat, wat meters buis, druppelaars en een enkel verbindingsstuk voor de buis.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enne, mbt Nees: hoeveel soortjes zijn er op de stekkenmarkt en wat krijg je als stek in handen?

Ik kom nooit op de stekkenmarkt en ken alleen maar kwekers, hore wie het horen kan. :innocent:

 

Reken er maar op dat de kans groot is dat ik dezelfde stekken heb als Hidronesia want het is een klein wereldje.

Amnesia wil iedereen en echt niet elke boer of zaadbank heeft dezelfde Amnesia, aannemen dat Hidrosensia zijn Amnesia ook jouw Amnesia is en je dus ook zo kunt werken.. als je nu stekken van hem had gehad wel ja, snap je um?

Tja, het blijft een gok, maar laten we zeggen dat ik een aan zekerheid grenzend vermoeden heb dat het dezelfde strain is terwijl ik ze niet van hem gekregen heb. Verdere details geef ik niet prijs.

 

Waarom zou ik dan de gok niet wagen en ook met een hoge ec inwateren?

 

Je hoeft echt niet zo hoog te gaan.

 

Vergeet niet dat je op hydro kweekt. Als je eigenlijk te laag zit in je Ec kan je plant toch opnemen wat hij nodig heeft, alle voeding is immers direct beschikbaar in het water waarin zijn wortels zitten. Zolang de samenstelling van je voeding goed is moet je wel héél laag in je Ec gaan wil je gebreken krijgen.

 

Daartegenover staat dat je maar een klein beetje te hoog hoeft te zitten om vroeger of later tegen overbemesting aan te lopen.

 

Je kunt zelfs inwateren met enkel afgezuurd water en in het begin heel regelmatig kleine waterbeurtjes dicht in de buurt van de plantjes geven met een lage Ec. Hoe laag zet je die Ec? Kijk naar hoe je plantjes het doen op wat je geeft en daar pas je je Ec rustig aan aan. Eén van de redenen waarom druppelaars zo handig zijn, je geeft heel gemakkelijk om het uur 50cc. per plant, bijvoorbeeld. Voor een klein druppelsysteem heb je niet eens een pomp nodig, je kunt prima honderd druppelaars bedienen door op je druppelleiding een opvoerbuis van een meter hoog te zetten waarboven je de kraan van een verhoogd staand vat hebt zitten. Je draait de kraan zover open dat de opvoerbuis net niet overloopt en al je druppelaars druppelen prima. Zoiets kost je haast niks, een vat, wat meters buis, druppelaars en een enkel verbindingsstuk voor de buis.

Dit is ook wat ik zou gaan doen tot ik het verslag van de beruchte Hidronesia op Opengrow zag die dezelfde strain heeft als ik. Maar we zullen het zien. Hetgeen waar ik zelf meer over inzit is dat ik de rfx-1 te nat heb gemaakt of niet.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Twiet legde het al uit.

 

op hydro kan een 0.2 verhoging rampzalig uitpakken :search:

 

Hydro is zo laag mogelijke EC kweken omdat je de planten op maat voedt.

 

sry geen vd linken gaf een duidelijke uitleg hoe nu met de EC, ze zeggen wel iets meer over hoe je nu hydro benaderd

heb ze daarom verwijderd

 

deze is een goede instap

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de link Lostchild, die ga ik eens even rustig doornemen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je Rfx niet te nat kunt maken, het neemt een bepaalde max hoeveelheid op en begint dan te drainen. Het is hydro-cultuur dus je wilt dat het zeiknat is, iets heel anders als aarde. Er staat eigenlijk gewoon een laag water in je pot, vastgehouden door het substraat. Hetzelfde met lucht cq. zuurstof, die zit er ook volop in, boven de waterspiegel en in hetzelfde substraat. Zelfs de wortelstructuur van planten op hydro is heel anders als die van planten op aarde.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi dat is een zorg minder! :)

 

Zometeen zal ik eens kijken hoe de zes dames er bij staan na een nacht 600watt op de hoofdjes. :D

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze doen het goed.

 

gallery_6495_18670_97770.jpg

 

gallery_6495_18670_13657.jpg

 

De anderen heb ik er ook maar bijgezet en ingewaterd met pH 5.5 en dit keer een ec van 1.5 i.p.v. 1.8.

 

gallery_6495_18670_40829.jpg

 

Het begin is goed en een verslag volgt later.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hoeft echt niet zo hoog te gaan.

 

Vergeet niet dat je op hydro kweekt. Als je eigenlijk te laag zit in je Ec kan je plant toch opnemen wat hij nodig heeft, alle voeding is immers direct beschikbaar in het water waarin zijn wortels zitten. Zolang de samenstelling van je voeding goed is moet je wel héél laag in je Ec gaan wil je gebreken krijgen.

 

Daartegenover staat dat je maar een klein beetje te hoog hoeft te zitten om vroeger of later tegen overbemesting aan te lopen.

 

Je kunt zelfs inwateren met enkel afgezuurd water en in het begin heel regelmatig kleine waterbeurtjes dicht in de buurt van de plantjes geven met een lage Ec. Hoe laag zet je die Ec? Kijk naar hoe je plantjes het doen op wat je geeft en daar pas je je Ec rustig aan aan. Eén van de redenen waarom druppelaars zo handig zijn, je geeft heel gemakkelijk om het uur 50cc. per plant, bijvoorbeeld. Voor een klein druppelsysteem heb je niet eens een pomp nodig, je kunt prima honderd druppelaars bedienen door op je druppelleiding een opvoerbuis van een meter hoog te zetten waarboven je de kraan van een verhoogd staand vat hebt zitten. Je draait de kraan zover open dat de opvoerbuis net niet overloopt en al je druppelaars druppelen prima. Zoiets kost je haast niks, een vat, wat meters buis, druppelaars en een enkel verbindingsstuk voor de buis.

 

Inwateren met enkel afgezuurd water zal ik niet doen laag beginnen is idd aan te raden.Maar als zijn leidingwater een EC heeft van 0.2 en je zou inwateren met alleen afgezuurd water kan je meteen nieuwe stekken halen. Het inwateren doe om je stekken een buffer te geven zodat ze goed kunnen wortelen. En van boven wateren moet je ook niet doen op RFX inwateren met EC 1.4 daarna enkele dagen niets tot je stekken geworteld zijn. Waarom ....omdat je RFX zeker wel te nat kan kweken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...