Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

dilago

Welke Voeding Voor Rfx-1?

Recommended Posts

KRISTALON ORANJE, NPK-oplosmeststof 6+12+36+3 MgO+20,0 SO3+spoorelementen

 

zit al 3% MgO in toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt alleen minder dan in bruin. Je wilt niet halverwege tegen een tekort aanlopen.

 

Heb zelf nog nooit gedraaid op oranje dus een waarde oordeel kan ik je er niet over geven.

 

Gr,

 

Worm

Edited by Worm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De manier die Twiet aangeeft is de juiste manier van hydro kweken althans zo heb ik het ook geleert......vroega..

Dat is de 1 component methode. Bij de 2 comp. methode hoeft het vat niet leeg gepompt te worden als je van groei overgaat op bloei, alleen de verhouding A en B wordt iets bijgesteld ;) .

Maar ook dan dien je je Ec toch goed in de peiling te houden?

 

Ik draai overigens op steenwol slabs en drain, ik hergebruik niks.

 

Wat je vertelt hier is erg interessant verders. :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikzelf gekozen voor Peters combi sol gecombineerd met calcinit. (Ipv kristalon bruin)

Begin met power p en eindig met combi sol alleen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk, Peters 20-10-20 voor de groei en Peters 10-30-20 voor de bloei.

Een beetje ijzer-chelaat en hier is de Magnesium.

That's all you need.

Dat is erg interessant. Gewoon een afgemeten schepje van alles in wat water neem ik aan?

Je werkt met jouw substraat en dit soort voeding met een EC waarde, niet met hoeveelheden in gewicht. Door de Ec te meten van je voeding en van de Ec in je substraat kun je ontdekken hoeveel voeding je plant gebruikt en dát is de Ec waarde die je in vat aan wilt houden. Hoewel die waarde variëert gedurende het verloop van de cyclus.

 

Bvb.: Je geeft Ec 1.5 en meet de volgende dag vóór je bewatert in je substraat een Ec van 1.8 dan weet je dat je planten meer water dan voeding hebben gebruikt. Blijf je nu doorgaan met voeding van Ec 1.5 dan zul je gaan zien dat de Ec in je substraat in de loop van de dagen steeds wat hoger wordt. Dit betekent dat je met de Ec van je voeding té hoog zit. Totdat je uiteindelijk gaat merken dat je planten overbemestingsschade gaan tonen. Dit oplopen voorkom je door de Ec van je voeding te verlagen. Je wilt een evenwicht bereiken tussen wat de plant opneemt en wat je ze geeft. Als je planten een Ec van 1.2 kunnen verwerken zonder dat de Ec in je substraat oploopt weet je dat je goed zit.

 

Het tegenovergestelde is ook mogelijk, je geeft te weinig. Je geeft bvb 1.2 en meet in je substraat een Ec van 1. Dit geeft aan dat je planten meer voeding dan water gebruiken, ze komen tekort.

 

De 20-10-20 is voor de groeifase, de 10-30-20 voor de bloei, je gebruikt ze dus apart van elkaar. Ijzer en magnesium kun je op de verpakking zien hoeveel je kunt geven. Hoewel in principe de Peters mest zelf al erg compleet is.

 

Snap je?

Duidelijk al lees ik ook dat sommige hydrokwekers nooit de drain meten en steeds hetzelfde insturen.

 

Organisch is lekker makkelijk en ideaal voor de luie stoner :D .

De eerste paar weken wel maar daarna is het topsport.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duidelijk al lees ik ook dat sommige hydrokwekers nooit de drain meten en steeds hetzelfde insturen.

Dat lijkt goed te gaan tot het fout gaat doordat de Ec te hoog is opgelopen. Het hoeft niet fout te gaan als ze niet te hoog insturen.

Maar of het optimaal gaat zolang het niet fout gaat? Ik betwijfel dat, meten=weten en daar kan je wat mee. Niet meten = niet weten en dat kan van alles zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@twiet

 

Yep je houdt altijd de ec/ph in de gaten. Elke waterbeurt check ik de ec en ph van het vat.

 

@boef

 

Of te wel bruin maar dan in een ander zakje van een andere producent. :D

 

@diaglo

 

Meet de drain ongeveer 1 keer per week. Of de planten moeten gebreken vertonen dan meet ik wat vaker.

 

Ervaar kweken in het algemeen nou niet echt als topsport, alleen dat knippen... :D

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duidelijk al lees ik ook dat sommige hydrokwekers nooit de drain meten en steeds hetzelfde insturen.

Dat lijkt goed te gaan tot het fout gaat doordat de Ec te hoog is opgelopen. Het hoeft niet fout te gaan als ze niet te hoog insturen.

Maar of het optimaal gaat zolang het niet fout gaat? Ik betwijfel dat, meten=weten en daar kan je wat mee. Niet meten = niet weten en dat kan van alles zijn.

Dat is waar, ik ga de drain meten.

 

Meet de drain ongeveer 1 keer per week. Of de planten moeten gebreken vertonen dan meet ik wat vaker.

Oké, dat zal ik dan ook maar doen.

Ervaar kweken in het algemeen nou niet echt als topsport, alleen dat knippen... :D

Het water geven via boven bezie ik wel als topsport, het betere rek en strekwerk en dat onder hps licht. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het water geven via boven bezie ik wel als topsport, het betere rek en strekwerk en dat onder hps licht. :P

 

Daarom gebruikt deze luie Wurm een pomp, stukje slang, gardena watertelescoop steel en broeskop voor het van boven wateren van zijn bio/organische kweekjes.

 

Gemak dient de mens ;) .

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

@twiet

 

Yep je houdt altijd de ec/ph in de gaten. Elke waterbeurt check ik de ec en ph van het vat.

 

@boef

 

Of te wel bruin maar dan in een ander zakje van een andere producent. :D

 

@diaglo

 

Meet de drain ongeveer 1 keer per week. Of de planten moeten gebreken vertonen dan meet ik wat vaker.

 

Ervaar kweken in het algemeen nou niet echt als topsport, alleen dat knippen... :D

 

En iets meer chelaten.. ;)

 

@lostchild:

 

http://www.meststoffenwinkel.nu/index.php?main_page=index&cPath=401

Edited by Boefje030
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@twiet

 

Yep je houdt altijd de ec/ph in de gaten. Elke waterbeurt check ik de ec en ph van het vat.

Dat is nmm niet voldoende, de belangrijkste waardes zijn die van je substraat, die hoor je te sturen met wat je er in giet/druppelt/vloedt. Check je niet wat er in je substraat gebeurt dan weet je dus niet wat je aan het doen bent. En één keer per week je drain checken is nmm. ook niet voldoende. Zeker niet voor iemand die begint met hydro, want foutjes worden razendsnel fouten en die worden razendsnel en genadeloos afgestraft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb je wel gelijk in Twiet en aangezien ik op aarde nagenoeg alles wat fout kan gaan al heb meegemaakt zit ik er niet op te wachten om ook op die toer te gaan met hydro. Nog een of twee zulke stresskweekjes en ik houd het voor gezien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@twiet

 

Als je de andere quote erbij zou zetten... Daarbij draai ik geen drain to waste systeem dus aan de hand van het vat kan ik ook ongeveer zien wat er terugkomt. Je hebt wel gelijk dat een beginner beter zijn drain kan meten en wat sneller kan reageren op eventuele foutjes. Afstraffen op pito kan bijna niet aangezien je vrij snel kunt bijsturen. Tis geen aarde he..

 

 

Meet de drain ongeveer 1 keer per week. Of de planten moeten gebreken vertonen dan meet ik wat vaker.

 

 

Alleen sturen op ph en ec is ook niet zaligmakend.

 

Ik vind het nutteloos om elke waterbeurt de drain te meten zo lang de planten er goed bij staan. Je drain in de afvoer is zowieso anders dan de ec/ph in het substraat. Wil je echt weten welk ec/ph er in het substraat zit zul je het afzonderlijk moeten meten. Het ene kratje in de rechterhoek heeft altijd een iets andere waarde dan het kratje in de andere linkerhoek. En om nou elk kratje/pot op te tillen om een paar druppels drain op te vangen..

 

 

Maar goed ieder zijn manier.

 

Goed weekend!

 

Gr,

 

 

Worm

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je je retourvat steeds weer gebruikt, is canna aqua dan niet beter ipv de normale hydro voeding?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb je wel gelijk in Twiet en aangezien ik op aarde nagenoeg alles wat fout kan gaan al heb meegemaakt zit ik er niet op te wachten om ook op die toer te gaan met hydro. Nog een of twee zulke stresskweekjes en ik houd het voor gezien.

 

Lekker op cocos gaan kweken A & B met hulp van Aptus pakketje of Cogr ,op steenwol slabs gebruik ik Dutch Pro lijn.

 

Hou het simpel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de Rfx-1 al in huis dus daar ga ik sowieso een ronde op proberen onder een 600watter. Maar van wat ik er over lees lijkt dat me makkelijker als kweken op aarde. Doordat je kan meten weet je wat je moet doen lijkt mij en dat is op aarde altijd een groot mysterie voor mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@rodja

ja, Aqua anders is een deel vd meststoffen zo verdwenen uit de mix en krijg je tekorten (oa ca/mg).

ik moest de zacht water hebben.. had 1st de hard water en dat was op DWC dus helemaal niks, heb nog steeds die fles magnesium van Canna uit die tijd volgens mij.. Epsom in 2004 scoren.. good luck!

 

@Twiet

grappig hoe je uitlegd wat ik plachtte te doen met DWC, precies hoe je nu een reservoir goed managed via aftoppen ipv om de 2wk je vat verversen. Heel apart wat je met een max EC van 1.4 allemaal wel niet kan doen :icecream:

 

@Poldergrower en Worm

Thanx vd links en toelichting heren, ik wist wel dat er een paar op WF dit wisten, zoeken leverde niet al teveel resultaat op :rolleyes:

Voorheen was het voor mij veel teveel gedoe om met poeders te gaan slepen maar met al dat gekut op de vloeibare voedingen markt ben ik het wel zat en toe aan zelf mengen. Ik las ook iets over aandeel cadmium en aluminium wat met vloeibare voedingen en boosters nogal aanwezig kan zijn en dat minerale poedervoeding 'highgrade' veel schoner zou zijn (Peeters staat erom bekend in het buitenland).

 

Echt de meest ideale manier om hydro te kweken.. vat op EC zetten, drain meting en indien mogelijk rhizosfeer meting, vergelijk en insturen naar fase plant, des te beter je je plantje kent des te meer dialed in:

kind kan de was doen toch ^_^

 

Ik moet op zoek naar een Grodan meter om in de slabs te steken want meten is weten, werkt iemand met zo'n ding en zit er een addertje onder het gras?

 

DWC was zo makkelijk wat dat betreft.. geen medium dus je meet en weet al weet je natuurlijk niet precies wat nu aandeel npkcamgfemngetc is met een EC meting.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een grodan-meter, die dingen zijn toch vreselijk duur?

 

Ik heb in een aantal slabs een sneetje gemaakt op ongeveer het midden, daar steek ik een injectie-spuitje in tot op de bodem en trek er zo 10cc uit. Dat doe ik bij 3 of 4 slabs en zo verzamel ik een monstertje. De waardes daarvan beschouw ik voor het gemak maar als het gemiddelde.

Ik kan me zo voorstellen dat dit bij potten met mapito of rfx ook kan, misschien is het hier wel handig om een stukje aquariumslang tot op de bodem in de pot te doen en er een stukje bovenuit te laten steken. Hier kun je dan je spuit aan vast zetten en wat vocht uit de pot opzuigen, voordat je opnieuw bewatert. Als je dit uit drie of vier verschillende potten doet die op verschillende plekken staan haalt krijg je mi ook een redelijk gemiddelde.

 

@Worm

Natuurlijk, als je door ervaring eenmaal weet op welke Ec je hoort te zitten in jouw situatie met jouw planten dan hoef je niet meer zo vaak te meten, maar in het begin is het raadzaam dit wél te doen.

Als je goed bent in het herkennen en onderkennen van lichte gebreksverschijnselen in je planten en daar snel en goed op kunt inspelen zul je inderdaad niet zo snel "afgestraft" worden. Maar ben je daar wat minder bedreven in dan heb je een goede kans dat je pas door krijgt dat er iets mis gaat als het al mis is. Dan kun je meestal ook nog wel bijsturen maar heb je wel met schade te maken die de produktie vermindert.

 

@lostchild

Het is inderdaad jammer dat we niet per element kunnen meten wat er precies verbruikt wordt, maar wat niet kan kan niet.

Ik verbaasde me in het begin ook over hoe laag ik moet gaan met mijn Ec, en over hoe hoog ik hier en daar lees dat er gegaan wordt. Beter een bietje te laag dan een bietje te hoog weet ik nu.

 

@Dilago

Lekker op je gemakkie deze test aan de gang zetten, dan komt het allemaal vast goed hoor. Dit kan ook makkelijk fout gaan, maar het kan ook makkelijk heel goed gaan. Goeie voeding + goeie waardes = alles goed. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zodra ik begin open ik een topic, alle hulp is welkom! :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe je aan die Grodan meter (GroSens Handheld) gaat komen is mij eerder de vraag, nergens een webshop die ze aanbiedt.

 

Op de knieën met een spuitje is voor mij niet weggelegd :thumbsdown:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jawel, maar niet zolang de likes op zijn.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Speciaal voor Boefje: bedankt vd link naar Peeters :tu

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...