Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

atmosphere

foto 12/12 zaailingen proef

Recommended Posts

Ik raad met zes planten toch twee weken voorgroei aan....

 

Nu maakt het ook een verschil als je een hok hebt met drie lampen of één lamp en op 12/12 direct gaat.

 

Ik heb het nog niet geprobeerd en moest dus wel eerst resultaten zien.

 

Met hazesoorten lukt dit zonder problemen. Eigenlijk moet je gewoon zeer krachtige groeiers nemen en bloeiers...

 

Je eigenlijk dus best sativa's overwegend nemen en dan misschien nog es langbloeiers, dan bloei je mss tien weken maar dan heb je de lengte van een normale kweek gehad (twee weken voorgroei) maar heb je wel een superspeciaal wietje die je anders nooit zou kweken omwillen de langere bloeiperiode

 

 

 

Groets

Share this post


Link to post
Share on other sites
een hoop grond met hier en daar een sprietje
??? bij mij niet in ieder geval , de stelen zijn vanonderen 1,5 tot 2 cm dik !! Maar goed ,als de foto's er zijn kun je zelf oordelen .

 

De mijne zijn vooral sativa zo te merken . Bedenk je wel dat zaailingen op 12/12 direct alsnog een soort groeiperiode creeren , de bloei verschijnselen laten 3 weken op zich wachten!!! Deze methode is ook echt geschikt voor de "sea of green" methode.

 

Zelf ben ik ook geen voorstander van stekken omdat je het ras niet zelf uit kunt kiezen. Heel veel rassen zijn helemaal niet beschikbaar , - de kans op spint groter is , - je kunt je kweek niet starten wanneer je zelf wil -

 

Ook een groot voordeel van de direct 12/12 methode is dat vrouwlijk zaad overbodig geworden is , tenzij 1 vrouwelijk zaadje goedkoper is dan 2 reguliere zaden(50 % kans op vrouw ) . Wanneer je het zaadkweken echt onder de knie hebt kun je uit normaal zaad tot 90 % vrouwen kweken !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan maar ff deze shit foto's van ongeveer een weekje terug , er komen nog goeie foto's, van een echte cam aan het einde van de bloei.

 

Hier zie je ongeveer 55 cm van een 65 cm lange plant , het gaat erop lijken dat dit 1 lange grote top gaat worden.

 

Naamloos-gescand-11.jpg

 

 

De achterste van deze 2 planten wordt de zaailing die het meeste op zal leveren, opvallend is het geringe aantal bladeren terwijl er wel veel buds aanzitten .

Naamloos-gescand-13.jpg

 

Ik weet het , foto's zijn echt zeer onduidelijk ,maar het is alvast iets . Ze staan daar 6.5 weken op 12/12 , en bijna 4 weken vanaf de eerste bloeiverschijnselen.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

@turtle power: Ik heb maar één 400 wattertje en precies om de redenen die je noemt zat ik zelfs te denken aan Durban Poison omdat dit nog een van de weinige pure sativa's is. Het lijkt me wel lachen de reacties te zien van mensen als je ze vertelt dat je Durban in een kast hebt staan... :) :angry: (niet dat je dat aan iedereen moet vertellen natuurlijk! d'oh!)

 

@atmosphere: Sorry, dat van die sprietjes was een beetje ongenuanceerd. Ik bedoelde een plant zonder veel vertakkingen waardoor er dus veel licht onbenut verloren zou gaan wanneer ik er maar 6 neerzet.

 

Klopt het dat de planten op de foto's geen enkele echte zijtak hebben? Alleen lange zijstelen met een blad aan het uiteinde? Thanx voor het plaatsen in ieder geval. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. :| :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er valt geen licht meer door het gewas heen op de grond . Er zijn dus zeker wel zijtakken. Zaailingen op 12/12 direct worden nog groter als stekken die na 3 dagen in de bloei zijn getrokken.

 

Met slechts 6 planten zou ik zeker ook voorgroeien.

 

Op dit moment ongeveer kan ik kleine vierkante potjes met nieuwe zaden tussen de bloeiende toppen gaan zetten,ze nemen toch maar erg weinig ruimte in . Tegen de tijd dat ik ga oogsten zijn de mannetjes van de nieuwe reeks zichtbaar en kan ik gelijk doorkweken met de nieuwe vrouwlijke zaailingen .

 

Alles in dezelfde ruimte , nooit groeien ,maar continu doorbloeien . Voor de commerciële kwekers interessant dus !

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door ze op een plateautje te zetten ter hoogte van de toppen . Daar is dus wel een beetje ruimte voor nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan maar ff een foto van een shit digicam , het geeft toch een beetje een indruk

 

Naamloos-gescand-29goed.jpg

 

Wat opvalt is de geringe hoeveelheid blad ,maar toch goede buds , vanaf onder tot boven ,dus geen frutsels onderin . De onderste buds zijn op deze shit foto jammergenoeg niet te zien . Ik denk nog 2 of 3 weken tot de oogst .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat lekker zo te zien ja. :|

 

Ik heb al een aantal keer gehoord en gelezen dat de kans op vrouwelijke planten groter is als je ze onder 12/12 laat uitkomen. Op 18/6 zou juist de kans op mannetjes weer groter zijn. (Zelfde zou gelden voor schrale grond -> vrouwtjes, bemeste grond -> mannetjes)

 

Heb jij toevallig verschil in aantal vrouwelijke planten kunnen ontdekken bij 12/12?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het aantal vrouwen was inderdaad groter dan het aantal mannen bij deze reeks ,8 van de 12 die op 12/12 kiemden. Dit kan ook komen doordat het zaad afkomstig is van een plant die is bevrucht door mannelijke bloemen op een vrouwelijke plant.

 

Er zijn veel zaken die een rol spelen bij de geslachtsbepaling (tenzij je 100 % vrouwlijk zaad hebt) zoals ook de lichtkleur , meer kans op vrouwen als er veel blauw in het licht zit . Dat was bij dit kweekje niet het geval .

 

Ik ben wel gestart op voedingsarme grond .

 

Gelukkig blijken het toch goed bruikbare zaden te zijn , dat is mooi want dan kan ik er een ander wellicht ook een plezier mee doen , ik heb er toch te veel van.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is de grootste top van de reeks op 12/12 gestartte planten. De top is ongeveer een halve meter lang . De plant heeft niet veel vertakkingen(alleen onderin wat kleine). Ze moet nog een tijdje doorbloeien en dan hou ik haar apart om het eind gewicht (droog) te bepalen .

 

 

reuzecola.jpg

 

 

Nog een verschil met stekken is dat de zaadplanten minder kleine frutsel topjes aanmaken , in mijn geval dan .

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat laat je met deze foto wel blijken ja :|

 

hoeveelste dag zit je nu?

Edited by gr33nf!ngers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze staan nu al een week of 10 vanaf het zaaien . maar ik kan die 10 weken niet helemaal als bloeiperiode rekenen omdat er in het begin tijd zit in het proces waar de plantjes hun geslacht bepalen . Vanaf zaad tot de eerste bloei verschijnselen duurde zo'n 2,5 a 3 weken . De vraag is: vanaf wanneer ga ik de bloei precies rekenen? Niet dat het echt uitmaakt ,de oogsttijd is toch wel te bepalen .

 

Die grote top moet nog het langst van alle planten ,ze was ook iets later ingezaait

 

Zoals je gebruik ik reflecterende folie (geen gewone Al folie) op de wanden , maar wel op een manier dat je geen hotspots krijgt . Daar heb ik zo m'n theoriën over ,maar dat is weer een ander onderwerp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

atmosphere, je hebt ons eigelijk nooit verteld hoeveel van je zaadjes nu op deze manier uiteindelijk toch nog mannetjes zijn geworden ? (of lees ik erover, in dat geval sorry)

 

Ben eigelijk wel is benieud welke ratios je zo haalt, op die 12/12 methode

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van de 12 had ik 8 vrouwtjes waarvan 1 mogelijk herma werd , dus die heb ik eruit gegooit . Dat aantal vrouwen is in ieder geval niet slecht , hoe dat precies zo komt is moeilijk te zeggen , er spelen zo veel factoren mee bij geslachts bepaling .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad,

 

maar, uiteraard, op zo'n relatief kleine steekproef zou dit natuurlijk ook toeval kunnen zijn... om zeker te zijn zou eens iemand dit op grote schaal moeten testen... maarja, geen enkele "broodkweker" wil het risico lopen eens een oogst wat minder te hebbe :)

 

dus, tot dusver is het nog steeds niet bewezen/overtuigd dat 12/12 vanaf de start vrouwelijke planten stimuleerd...

 

(pak dit niet slecht op ofzo hé, ik probeer er gewoon ff kritisch bij te blijven)...

 

maar ja, als je niet probeerd weet je het uiteraard niet, daarom vind ik dit een heel leuk experimentje

 

 

Neemt allezins niet weg dat je daar precies mooie toppen bent aan het kweken

 

:|

 

succes ermee

Share this post


Link to post
Share on other sites
dus, tot dusver is het nog steeds niet bewezen/overtuigd dat 12/12 vanaf de start vrouwelijke planten stimuleerd...

Ik denk niet dat dit het opzet was van deze proef. Eerder is er nagegaan of zaailingen onmiddelijk op 12/12 kunnen ontwikkelen. Klopt dit Atmo?

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar, uiteraard, op zo'n relatief kleine steekproef zou dit natuurlijk ook toeval kunnen zijn... om zeker te zijn zou eens iemand dit op grote schaal moeten testen... maarja, geen enkele "broodkweker" wil het risico lopen eens een oogst wat minder te hebbe

je kunt zelf toch één keer één grote top bestuiven (niet veel extra werk :| ) en dan heb je behoorlijk wat zaad, en dan wanneer je plantjes te drogen hangen ff 12/12 draaien met al het zaad geplant totdat je sexe ziet? :angry: :)

(en natuurlijk verder gaan met de beste zaailingen :no)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik denk niet dat dit het opzet was van deze proef. Eerder is er nagegaan of zaailingen onmiddelijk op 12/12 kunnen ontwikkelen. Klopt dit Atmo?

 

Ja , klopt helemaal ! Gewoon de normale kans op vrouwtjes is goed genoeg ,ze nemen toch maar heel weinig ruimte in als bekent is welke de mannetjes zijn . Normaal gesproken moet je ook de mannetjes helemaal opgroeien voor je ze herkent ,wat veel te veel ruimte en tijd en electriciteit kost. Met de 12/12 methode begin je gewoon in kleine vierkante potjes van 7 cm bij 7cm en je pikt de mannetjes er al snel tussenuit. Al op het moment dat ze nog geen 15 cm groot zijn.

 

Omdat het zaailingen zijn kun je dit in dezelfde ruimte doen als waar de vorige reeks planten in staan af te bloeien.

 

Er zijn broodkwekers die deze methode al gebruiken ,en ik begin in te zien waarom ze dat doen . Je kunt hiermee op jaarbasis simpelweg de meeste wiet uit de beschikbare ruimte halen .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net 1 plant geoogst omdat deze als eerste klaar was . Het knippen was erg makkelijk omdat er zo weinig blad aanzat . Schoon geknipt maar nog wel nat wogen de toppen van deze plant 185 gram . Droog zal het dan toch zeker meer dan 25 gram zijn en maximaal 40 gram , en dat is niet slecht bij zo'n redelijk hoge plant-dichtheid.

 

De andere planten laat ik nog ff staan . Enig verschil in bloei tijd vind ik geen bezwaar omdat het knipwerk dan niet in 1 dag moet , in het geval van meerdere vierkante meters. Het kan natuurlijk wel in één keer maar dan zijn sommige gewoon iets verder of minder ver dan andere.

 

Op overgrow ben ik ook een thread gestart over zaailingen op 12/12 . Ik kreeg al snel opmerkingen van ervaren leden en staff members dat dit de moeite niet waard is of dat het zelfs niet kan . Heel veel lui daar zijn gewent aan super lange groeiperiodes omdat ze de zaailingen eerst volwassen laten worden ,en denken daardoor dat gelijk op 12/12 niet kan ,maar het is zeer goed mogelijk dat heb ik met eigen ogen gezien .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proef geslaagd dan! Mooi hoor atmo. :)

 

Ik ga zelf toch maar voor de groeiperiode i.v.m. toppen van de planten. Met slechts 4 plantjes op 0,8 m² wordt het anders toch een beetje dunbezaaid. Maar die 12/12 methode hou ik wel in het achterhoofd voor wanneer ik met wat meer planten aan de slag mocht gaan.

 

Nogmaals bedankt voor deze educatieve en verhelderende proefkweek! :| :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer interessant :) Heb het diverse malen doorgelezen.

Mag ik de afmeting van je kast weten?

 

En......... heb je al een nieuw experiment op de planning?

 

Groet,

 

Juup :|

Share this post


Link to post
Share on other sites

We gaan deze methode ergens anders op grotere schaal toepassen, is het idee nu.

 

In het klein ga ik ook nog hetzelfde doen met andere soortjes ,en daarbij wil ik wat licht expirimenten gaan doen .

 

De kast afmetingen zijn : 80 bij 70 en 220 hoog

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...