Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
rock fever

Dé Kratom Gids - Verantwoord En Correct Gebruik

Recommended Posts

Dé Kratom Gids

 

1. Voorwoord

De inhoud van deze gids is voor een groot deel samengesteld uit eigen ervaringen met de Kratom-plant. Hoewel er de laatste jaren meer onderzoek wordt gevoerd naar deze boom, is er toch nog veel discussie over bepaalde onderwerpen. En hoewel betrouwbare bronnen en artikels geraadpleegd zijn, is deze gids louter informatief, en kan ik niet verantwoordelijk geacht worden als mensen na het lezen van deze gids overgaan tot het gebruik van deze plant. In de gids zullen zo objectief mogelijk de voor - en - nadelen van het kruid beschreven worden alsook het gebruik en achtergrondinformatie. Mocht de gids volgens de lezer fouten bevatten, of onvolledig zijn, dan kan u altijd contact met me opnemen, hetzij hier in het topic, hetzij via pm.

Het doel van deze gids is om op een zo correct mogelijke manier mensen van duidelijke informatie te verschaffen omtrent deze plant. Immers, door jezelf goed in te lezen beperk je de mogelijke risico's tot een minimum. Deze gids zal u geen gedetailleerde informatie verschaffen omtrent de stoffen die voorkomen in de plant en hoe dit op de receptoren in de hersenen inwerkt. Mijn kennis hierover is niet volledig en ik wil vermijden dat er grove fouten in de tekst staan.

 

2. Kratom: de plant en haar geschiedenis

De bladeren van deze planten worden al honderden, zoniet duizenden, jaren gebruikt in grote delen van Zuidoost Azië. De plant is vrijwel overal legaal behalve in Thailand. Daar bestaat er een verbod, net als in sommige Westerse landen. Traditioneel worden de bladeren geplukt en gekauwd terwijl ze nog vers zijn. De smaak is enorm bitter en kan voor sommigen misselijkheid veroorzaken. Hier in het Westen hebben we echter geen toegang tot verse bladeren, dus wordt hier meestal de gedroogde en verpoederde vorm gebruikt.

Hoewel de plant niet meer wordt gekweekt in Thailand, blijven de bomen die oorspronkelijk van het land komen één van de sterkste soorten. Ook de Maleisische en Balinese varianten zijn populair in het Westen. Tegenwoordig kan je ook wel een Cambodjaanse of Vietnamese soorten tegenkomen, maar daar heeft ondergetekende geen ervaring mee. Ik zal me dus ook beperken tot de beschrijving van de drie bekendste soorten.

Niet alleen de origine, maar ook de kleur van de nerven en 'aders' van de plant dragen bij tot de potentie van de plant. Men onderscheidt drie soorten: Die met rode nerven, die met witte, en die met groene nerven. Die soorten komen meestal in ieder land ook wel voor, al worden de rode soorten meestal geassocieerd met de Thaise kratom en de groene met die uit Maleisië. Hieronder volgt een korte uitleg van de verschillende soorten.

2.1 Rode nerf Kratom

Deze kratom wordt door gebruikers meestal omschreven als degene met het meeste potentie. Deze kratom geeft in lagere dosering een stimulerend effect, maar kan bij grotere hoeveelheden zeer sedatief zijn. Ook duurt de werking gemiddeld iets langer dan die van de andere soorten. Natuurlijk varieert dit van persoon tot persoon, maar door de band genomen is de rode Thai stimulerender, en de rode Borneo zeer sedatief. Varianten uit Sumatra en andere gebieden zijn meestal iets minder sterk. De bomen zijn gemiddeld ook iets ouders, en dat resulteert in een hoger alkoloïde-gehalte in de bladeren.

2.2 Groene nerf Kratom

Deze soorten zweven tussen de rode en witte varianten in. Ze zijn allen zowel stimulerend als ontspannend, afhankelijk van de hoeveelheid. Vooral de groene Maleisische variant heeft een zeer goede potentie. Voor beginners is dit een aanrader omdat het een 'allround' soortje is zodat je kan kennis maken met alle effecten van de plant op een gecontroleerde en niet té heftige manier. Persoonlijk ervaar ik bij deze soorten de meeste euphorie.

2.3 Witte nerf Kratom

Velen zullen nog niet gehoord hebben van deze variant, omdat ze minder commercieel is dan de twee anderen. De witte varianten hebben als eigenschap dat ze veel stimulerender zijn dan de rode en groene. Tenzij je echt grotere hoeveelheden gebruikt, is hierbij weinig sedatie te merken. Vooral de witte Sumatra is hier populair. De duur van de effecten is ook iets korter dan van bijvoorbeeld de rode. Ook zal je een iets hogere dosis moeten nemen voor de juiste effecten. Voor sommige mensen zorgt deze soort voor enige prikkelheid. Zij kunnen beter voor de groene of sedatieve rode soorten opteren.

 

3. De algemene effecten

Hoewel er dus enig verschil is tussen de verschillende soorten, kunnen we wel een algemene beschrijving geven van de effecten van de plant aangezien de actieve stoffen wel in alle varianten voorkomen, maar in verscheidene concentraties en verhoudingen.

De meeste mensen ervaren een sterke verbetering in de gemoedstoestand, en zelf een uitgesproken euforie. Deze neemt toe naargelang de grootte van de dosering. Bij lagere dosissen zal de kratom vooral stimulerend werken. Je krijgt zin om dingen te ondernemen, je bent gemotiveerder dan anders en je ervaart een verhoogde spraakzaamheid. Voor ervaren gebruikers zal het niet vreemd zijn dat je énorm veel zin krijgt om te praten en aan sociale activiteiten deel te nemen. Ga er dus ook maar vanuit dat deze gids geschreven is onder de impuls van een aangename kratom roes.

Als je een grotere dosis neemt, dan zal je een meer sedatief gevoel waarnemen. De éne moment kan je wakker zijn, terwijl je ook plots kan gaan knikkebollen. Ook verlicht kratom uitstekend de pijn in grotere hoeveelheden. Het neemt ook de angst weg, en zorgt voor een ontspannende houding. Sommige mensen ervaren ook negatieve effecten zoals geprikkeldheid en moeilijkheid om de ogen te focussen, ook wel eyewobbles genoemd. Dit gebeurt meestal enkel bij grotere hoeveelheiden, dus je kan het vermijden door je dosis aan te passen. Grote hoeveelheden van de plant kunnen, zeker bij beginners, ook enige misselijkheid opwekken.

Verhoogde urinatie, een droge mond en verhoogde kaakspanning komen ook voor. Meestal onderdrukt het ook het hongergevoel, maar dit lijkt me een meer persoonlijke ervaring. Het voorkomen van de negatieve effecten is meestal even oefenen met de dosering, maar door de band is de regel dat je best geen te grote hoeveelheden tot je neemt. Sommige mensen ervaren een verhoogd libido na het gebruik, maar anderen hebben dan weer een verminderde lust.

De duur van de effecten varieert van 4 tot 8 uur naargelang de soort en de hoevelheid.

 

4. Het gebruik

Zoals al vermeld worden de bladeren traditioneel gekauwd. Ik zal het echter enkel hebben over de verschillende gebruiken in het Westen. Hoewel er in het Westen ook extracten en geconcentreerde vormen van kratom beschikbaar zijn, zal ik die hier niet bespreken. Deze extracten geven niet de 'volle' effecten van de kratom. En hoewel je er minder van moet innemen, zorgen deze extracten enkel voor een snellere gewenning en meer kans op verslaving.

4.1 dosering

De dosering van kratom is geen exacte wetenschap. De alkoloïde concentratie verschilt van boom tot boom en zelfs van blad tot blad. Daarom is het moeilijk om exacte cijfers te geven om te doseren. Volgende aanbevelingen zorgen meestal wel voor een goed resultaat.

Voor een stimulerend effect neem je best een lage dosering van 2 tot 3 gram verpoederd blad. Voor ervaren gebruikers is dit 3 tot 5 gram voor rode en groene soorten, en iets meer voor de witte.

Als je een meer sedatief of pijnstillend effect wilt bekomen, dan is 5 gram voldoende voor de sterkere soorten voor een goed effect. Heb je een partij iets zwakkere kratom dan neem je een gram of twee meer. Ervaren gebruikers kunnen tot 10 gram per keer nemen, als je een sterke maag hebt.

Als beginner neem je best de eerste keer niet dan vier gram. Iedereen is verschillend, dus je kan beter een keer te weinig nemen, dan direct teveel. Voor de eerste keer zal 4 gram al een hele opgave zijn om zonder kokhalzen binnen te werken. De smaak is dan voor de meesten ook niet aangenaam. Na een tijd ontstaat enige gewenning aan de smaak en zal het allemaal wat vlotter naar binnen te werken zijn.

4.2 kratom thee

Hoewel dit verre van mijn favoriete methode is, verkiezen veel mensen om een thee te trekken van de kratom. Dit doe je door een dosis kratom gedurende een tiental minuten te koken in water. Sommige verwijderen na het koken de kratom, sommigen drinken het mee op. Ik raad sowieso aan om het mee op te drinken voor het beste effect. Deze manier is qua smaak de slechtste keuze. Je voegt daarom best honing, suiker of een extra smaak toe aan de thee om deze drinkbaar te maken. Bereid je voor op een énorm bitter aroma.

4.3 "tosh and wash" methode

Deze methode wordt het meest gehanteerd door kratom-gebruikers. Hierbij neem je een hoeveelheid kratom in je mond en spoel je deze weg met een vloeistof. Kratom houdt niet zo van vocht dus je kan best de kratom en de vloeistof even mengen in je mond voordat je doorslikt. Anders blijven er deeltjes hangen in je keel en mond, en geloof me, dat wil je niet. Probeer ook niet teveel in één keer, want als beginner geef je gegarandeerd over. Doe dit ook enkel met verpoederde kratom, anders krijg je het nooit weg gespoeld.

4.4 kratom vermengen met voeding

Persoonlijk is dit mijn favoriete methode, en dit zal ook één van de makkelijkste zijn voor beginnende gebruikers. Hierbij vermeng je de kratom met yoghurt,pudding, appelmoes of een ander semi-vloeibare voeding. Zelf gebruik ik meestal yoghurt met fruitsmaak. Je proeft de bitterheid van de kratom nog, maar in veel mindere mate. Als je het nog niet weg krijgt kan je na elke hap wat drinken. Voor een gemiddelde dosis gebruik ik gewoon één potje yoghurt, en dat is voldoende. De juiste verhouding is natuurlijk persoonlijk.

4.5 kratom capsules

Een laatste manier is de kratom capsuleren. Hierbij elimineer je de volledige smaakervaring en slik je gewoon de gewenste hoeveelheid in door middel van capsules. Je moet echter wel bereid zijn tot een grote hoeveelheid capsules in te slikken die ook niet de kleinste in grootte zijn. Voor beginners misschien wel de beste manier, als je het aankan van grote capsules in te slikken. Het kan misschien ook harder zijn voor de maag omdat de kratom uiteindelijk gewoon droog in je maag beland, maar dat is weer persoonlijk.

4.6 potentie verhogende toevoegingen

Onderzoek rond potentieverhogende toevoegingen lopen volop dus ook hier zal ik enkel mijn persoonlijke ervaringen bespreken. Mensen gebruiken deze middelen om minder kratom te moeten gebruiken of om gewenning tegen te gaan.

Veel mensen gebruiken pompelmoessap als potentiator. En hoewel het mild is, zorgen enzymen in het sap voor een verbeterde opname, en dus betere werking van de kratom. Er zijn nog tal van andere middelen, maar aangezien ik die zelf niet gebruik zal ik me beperken tot degene waar ik het meeste succes mee had: kurkuma.

Kurkuma is een oranje/geel kruid dat veel gebruikt wordt in de Aziatische, en vooral Indische, keuken als kleuring en smaakmaker. Dit kruid bevat veel anti-oxidanten en andere actieve stoffen, maar de voornaamste voor de potentiering van kratom is curcumine. Gewoonlijk neem ik ongeveer drie kwartier voor de inname van kratom 1 gram kurkuma met 0.2gram zwarte peper en 0.1 gram cayennepeper. Uiteraard in capsules. De peper zorgt ervoor dat de curcumine véél beter opgenomen wordt door het lichaam. Door de gewenning, is 7 gram voor mij een dosis die me niet superveel effect meer geeft, maar met de kurkuma is zelfs 5 gram voldoende voor een aangenaam effect. Ik was zelf eerst argwanend tegenover dit experiment, maar ik moet zeggen dat het echt goed werkt. Ik experimenteer mogemnteel nog met de juiste hoeveelheden.

Beginnende gebruikers hebben deze toevoegingen niet nodig, tenzij ze echt de kratom niet weg krijgen en dus een kleinere dosering willen nemen.

 

5. Kratom en verslaving

Weinig handelaars berichten hier graag over, maar laat één ding duidelijk zijn: Kratom is verslavend als je het teveel gebruikt, en de afkickverschijnselen zijn echt niet leuk. Ik gebruik zelf dagelijks kratom, maar ik zou het iedereen afraden om het zo ver te laten komen. Het zorgt er ten eerste voor dat je een hoge tollerantie krijgt, en dus minder en minder gaat voelen van de effecten. Ten tweede krijg je gegarandeerd vervelende afkickverschijnselen als je enkele dagen stopt. Bij mij zijn deze nog mild, dus ben ik bezig met afbouwen van de dosis, en vervaning van de kratom door poeder van enkel de nerven en steeltjes. Deze bevatten een lagere concentratie aan actieve stoffen. Ook mbv potentiators probeer ik de dosis af te bouwen. Zo kan ik stilletjes afbouwen en te erge afkickverschijnselen voorkomen.

Beperk je gebruik tot MAXIMAAL 3 keer per week, en probeer ook je dosering onder controle te houden. Geloof me vrij dat dit op termijn moeilijk zal zijn. Wees op voorhand gewaarschuwd.

De meest voorkomende afkickverschijnselen zijn: misselijkheid, diarree, enorm neerslachtig gevoel, moeheid, geen lust, insomnia en RLS( restless legs syndrome). Die laatste is voor mij veruit de ergste omdat je er echt krankzinnig van wordt dat je benen en armen geen rust kunnen vinden. Cannabis of het traag afbouwen van de dosis beperken de verschijnselen wel tot een draagbaar niveau.

Dit is een onderbelicht onderwerp op het internet, dus ik wil er toch wel extra op wijzen: Probeer om niet elke dag te gebruiken. Fysieke afkick wil je echt vermijden. Laat je leven niet overnemen door de plant. Ook zullen de effecten op termijn minder aangenaam worden en zelf verdwijnen of serieus inkorten.

 

Zo jongens, de gids is nog niet volledig, maar ik laat het hier even bij. Ik kom binnenkort met updates. Heb er honger van gekregen;).

EDIT: aan de opmaak wordt ook nog gewerkt, maar laat intussen al maar weten wat jullie vinden van de inhoud;). Moderators, maak er een sticky van :D .

Edited by rock fever
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant, niks voor mij dus.

 

Heb overigens da RLS in milde vorm en je wordt er idd gek van. Menthol crème ofzo helpt erg goed bij mij iets uit frankrijk van jean piere ricoud ofzo...., of ff lopen maar das maar zeer tijdelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed bezig rock fever! :specool

 

Dé Kratom Gids

... Moderators, maak er een sticky van :D .

Done. :tu

 

Groeten Beaker :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaan we nu met zijn allen een kratom-boom in de hokjes bijzetten? :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maak je hokje maar alvast wat groter dan;). Het zou sowieso niet rendabel zijn aangezien het zo goedkoop is om te importeren. Je zou wel gek zijn om jaren energie te steken in een paar blaadjes:p. Al was jij vast ook gewoon aan het grappen :P.

 

Beaker, bedankt om deze te pinnen. Ik zag dat er nog geen sticky was over kratom dus besloot het maar eens te proberen:P. Hopelijk is het een hulp voor velen.

 

Ik ga regelmatig hier puntjes toevoegen die ik dan uiteindelijk toevoeg aan de gids als ik de gehele opmaak doe.

 

6. Veilige en ethische aankoop van Kratom

Het is heel moeilijk om je er van te verzekeren dat je kratom koopt van een bron die enkel ecologisch verantwoorde kratom importeert. De milieulast gaat sowieso vrij hoog zijn omdat alle kratom moet ingevoerd worden vanuit Azië. Naar wat ik vernomen heb, zijn er ook plantages op Hawaii, maar voor de Europeaan maakt dit weinig verschil in afstand. Waar we wel aandacht aan kunnen schenken is of de kratom afkomstig is van ondersteunde plantages of van roofoogst. Kratom is geen bedreigde plantensoort, maar toch moet er opgepast worden dat mensen niet téveel in het wild gaan plukken. Het zal hier vooral gaan om oudere bomen die sterkere kratom produceren dan de jongere bomen op de plantages.

Verkopers die hun bronnen niet prijsgeven, daar doe je best geen zaken mee. Ofwel verkopen ze gewoon slechte kratom, ofwel roven ze gewoon het lokale land leeg zonder er iets terug voor te doen. Handelaars die open zijn over waar hun kratom vandaan komt zijn meestal beter te vertrouwen. Als ze bijvoorbeeld beweren dat hun Thai Kratom rechtstreeks uit Thailand komt, koop dan niet. In Thailand wordt door de illegaliteit van de plant géén kratom geteeld. De Thaise soorten worden meestal in Bali en andere streken in Maleisië geteeld.

Laat je ook niet verleiden door namen waar 'super', 'mega', 'pimp' etc. in voorkomt. Dit is niet meer dan een marketing techniek en zegt je helemaal niets over de kwaliteit ervan. Je kan stellen dat als ze meer moeite doen voor een leuke verpakking en een leuke naam, dat de kratom waarschijnlijk van mindere kwaliteit is en bovendien énorm overprijst.

Best vermijd je ook smartshops die kratom in kleine hoeveelheden verkopen. Hoewel deze niet altijd slecht hoeft te zijn, betaal je gewoon veel teveel voor wat je krijgt. Zelfs de bekendste smartshop van Nederland verkoopt zijn kratom echt voor een veel te dure prijs. Je moet dus niet vragen wat de winstmarge is. Ik heb hen al meerdere malen gecontacteerd met de vraag waarom zij zoveel duurder zijn, maar tot nu toe geen respons. Geld is misschien toch iets belangrijker dan dat ze laten uitschijnen.

Ik mag geen bronnen vernoemen, maar best koop je van ethnobotanische winkels uit de USA, of van handelaren die enkel kratom verkopen, hier in Europa. Voor kratom van goede kwaliteit zou je normaal niet meer moeten betalen dan een vijftiental euro voor 50 gram. Koop je in grotere hoeveelheden, dan moet het nog goedkoper zijn.

Sommige handelaren verkopen ook capsules die al gevuld zijn met kratom. Wees er wel zeker van dat het gewicht dat je koopt exclusief de capsules is. Door hier onduidelijk over te zijn durven sommige handelaren ook wel eens hun winstmarge vergroten.

Sommige handelaren geven je de keuze tussen verpoederd blad of 'crushed'. Ik raad aan om je tijd niet te steken in het zelf te verpoederen, maar gewoon zelf de verpoederde versie te kopen. Het prijsverschil is bij betrouwbare verkopers miniem. Mocht je van plan zijn de kratom lang te gaan bewaren, dan koop je misschien beter geen poeder omdat dat sneller in potentie zal afnemen. Ik bewaar zelf kratom maanden zonder enig verschil in potentie te merken, dus opzich is het niet zo'n groot probleem.

Zij die zelf geen handelaren vinden of twijfelen over de betrouwbaarheid kunnen mij altijd een berichtje sturen. Ik help graag verder;).

 

EDIT: (Over)morgen meer over de gezondheidsvoordelen, en nadelen van kratom.

Edited by rock fever

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kratom is een uniek middel na mijn mening. Met een lagere dosering ben je relaxed en helder. Wanneer je wat hoger doseert ben je je ontspannen, relaxt en licht euforische. Ik vindt het een prettig middel, vooral in combinatie met blauwe lotus. Hierdoor kom ik in een heerlijke roes. Gelukkig heb ik een site ontdekt waar de prijzer verreweg lager liggen dan bij een random smartshop.

 

De verschillen tussen alle soorten vindt ik persoonlijk nihil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na zelf wat ingelezen en nog wat tips en waarschuwingen gekregen te hebben,

 

Vandaag voor het eerst kratom getest (green malay)

 

Dosis: 3gr (capsules)

Effect: we zijn nu 3u verder en voel nog steeds het spreekwoordelijke, comfortabele warme dekentje rond me.

 

voel me niet minder helder dan anders en toch wat pijnstilling in me elleboog waar ik vermoed een zenuw geblokkeerd te hebben.

 

Energieker niet echt maar lui ook weer niet, zeer relaxed dan weer wel :P

Edited by alkaline

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is het typische gevoel van Kratom. Je wordt er niet high van zoals cannabis, maar dat warme dekentje beschrijft het perfect:P. Bij mij persoonlijk zorgt het ook voor een stevige boost in motivatie.

 

Geniet er van, maar met mate als je gewenning en verslaving wilt voorkomen ;).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke kratom zouden jullie aanbevelen? Ik ben aan het denken om bij www.lighthouseseeds.com (heb er goede ervaringen mee en nog een kortingscode) wat kratom mee te bestellen bij me volgende bestelling, maar ik weet niet zo goed welke. Is het snuif extract comfortabel of toch beter een thee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ganjafarmer97

 

Voor die prijs/gr zou ik eventjes rond kijken op google.

 

Kratom wordt niet gesnoven, helemaal bovenaan staat meer info ;)

 

Lees ook even de waarschuwingen van, Rock Fever :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ganjafarmer, alleen al aan de beschrijving die ze er bij zetten kan je merken dat de mensen achter die site weinig kennis hebben over kratom. Ook hun prijzen zijn echt wel belachelijk duur, een euro per gram, wat een schande. Die kopen waarschijnlijk in bij de grootste online smartshop van Nederland, die zijn zelf ook veels te duur. Google even rond, je vindt veel betere sites met duidelijke informatie. Ik blijf erbij dat iedere site nog altijd té weinig bericht over bijwerkingen en mogelijke verslaving, maar er zijn er die moeite doen. Als je het niet kan vinden, stuur me dan een privé bericht en dan bezorg ik je het adres wel.

 

En inderdaad, kratom snuiven wordt niet gedaan. Lijkt me ook niet fijn om verpoederd blad te snuiven, en zelfs met extract zou je belachelijk grote hoeveelheden van het bittere spul in je neus moeten jagen. De actieve stoffen lossen op in water dus in principe kan het, maar het zou bijzonder dom zijn om dat ook te doen. Lees even de gids door, dan weet je direct hoe je het het beste inneemt, al is dat natuurlijk ook weer persoonlijk.

 

Als je nog met vragen zit stel ze hier gerust, of via pb als je dat liever doet;). Veel kennis, veel lezen en veel vragen stellen is naar mijn mening een essentieel onderdeel van verantwoord gebruik van geestverruimende middelen:).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag op de testbank;

 

White Sumatra

Dosis:3,5gr (capsules)

Effect: voel me energieker en socialer, niet om te zeggen een babbelkick maar wel meer de behoefte om te praten :D

En een flinke dosis warme euforie mag ook niet ontbreken :P

 

Minder verdovend dan de green malay bij een zelfde dosis (bij hogere dosissen +5gr vermoed ik wel een gelijkaardige verdovende werking)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook leuk om te mengen in je microdoses !

Heb zelf last van rugproblemen , waar het verdovende effect van de kratom goed van pas komt !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb onlangs voor het eerst kratom in poedervorm geprobeerd en er een afschuwelijke ervaring mee gehad. Het bleek achteraf een sterkere soort kratom te zijn dan ik eerder ergens had gebruikt (en die me niet zo heel veel deed) en ik heb er onbewust te veel van genomen, namelijk twee volle theelepels (ik denk 6-8 gram). Eerst werd ik heel sloom en slaperig, later ging dat over in een bijna comateuze toestand, dat wil zeggen dat ik heel suf was en alleen nog maar kon liggen. Ik was urenlang misselijk (twee keer overgegeven), kon bijna niet lopen en ook praten kostte veel moeite. Dit duurde zeker 8 uur, de volgende dag ging het weer maar was ik nog steeds niet de oude. Ik heb het daarna nog een keer geprobeerd, een halve theelepel in een kop thee maar heb die maar voor de helft opgedronken omdat ik weer datzelfde nare gevoel voelde opkomen. Voor mij geen kratom meer!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...