Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

weiman

Hoeveel Watt Valt Op?

Recommended Posts

Deze navraag wordt digitaal gedaan, hij moest al iets aanvinken had ie het over dat er een verbouwing was geweest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoop dat je gelijk hebt, zo kweek ik bij iemand met 4 lampjes die er op staat de stroom door te geven en dat is aanzienlijk verhoogd sindsdien. Vooralsnog niks gehoord maar nu de jaarnota over een paar dagen komt knijp ik 'm wel even.

zelfs met 4x 400w heb je dan best een aardige stroombehoefte, soms ga ik ook wel in een schoonmaakwaarzin alles goed zuigen maar ik maak nooit schoon op een 12/12 ritme ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee klopt, we wachten het af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Watt valt op?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

en stofzuiger draait niet non stop

 

Meer troep maken.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

De man waar ik kweek heeft vanochtend een mail gekregen van Nuon waar het volgende in staat:

 

Geachte mevrouw, heer,

 

Uit onze gegevens blijkt dat uw verbruik afwijkt van eerdere jaren. Graag ontvangen wij een foto van uw meter(s) met een krant waarop de datum zichtbaar is.

 

Uw meterstanden opnieuw aan ons doorgeven

U kunt de standen direct aan ons doorgeven door dit bericht te beantwoorden en de standen hieronder aan te vullen inclusief de nullen achter de genoemde producten. Noteer ook de opnamedatum. Neem alstublieft opnieuw de standen op van de onderstaande producten:

Te bizar dat de man gedwongen wordt als een ontvoerder een foto te maken van zijn standen met de krant erbij.

 

Hier is hij zo van geschrokken dat ik mijn kweek nog mag afronden en daarna pleite moet. :(

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikzelf heb jaren bij een energiemaatschappij gewerkt en kan je vertellen dat dit een normale procedure is, waar je je totaal geen zorgen over hoeft te maken. Ik snap dat het in dit geval nogal schrikken is, maar de reden dat ze dit doen is dat er ook enorm vaak foute standen worden doorgegeven. Je wilt niet weten hoe vaak ik standen doorkreeg van het warmtapwater, terwijl dit voor het gas hoorde te zijn, of van de warmte (GJ), terwijl dit voor elektra hoorde te zijn etc. Dit is gewoon een dubbel check zodat zij met je mee kunnen kijken of je wel de juiste meterstand hebt doorgegeven. Het systeem is een bepaalde patroon gewend, welke nu afwijkt. Er gaat dat niet zozeer een belletje rinkelen naar de fraude afdeling, maar meer naar de service afdeling, die zich ervoor wilt behoeden straks een boze klant aan de lijn te krijgen die schreeuwend zegt 'DIT KLOPT NIET EN IK GA OVERSTAPPEN, STELLETJE GELDGRAAIERS DAT JULLIE ZIJN". ohhh, wat heb ik dat vaak moeten horen zeg..

De krant hebben ze nodig zodat ze een begindatum in hun systeem kunnen opgeven, gezien veel mensen eerst de standen opnemen en pas een week later gaan doorgeven. Nogmaals ik snap dat dit op een bepaalde manier kan overkomen, maar dit is niet iets bijzonders..

 

Mag ik overigens weten wat het verbruik nu is geweest ten opzichte van het jaar ervoor?

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Spongepot, bedankt dat neemt wel een zorg weg! Ik heb de standen hier niet bij de hand maar hij moet ongeveer tweeduizend euro betalen over het hele jaar wat 1500 euro meer is als voorgaande jaren. Zou een foto met lagere meterstanden slapende honden wakker maken?

 

@ MisterX, gemiddeld 3,5 lamp van 600watt vermoedelijk.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een snelle rekensom.. gemiddeld kost elektra 0.22 cent per kwh. 2000 euro gedeeld door 0.22 = circa 9090kwh. Daarbovenop natuurlijk nog de vaste termijnbedragen die hij betaald heeft (exclusief het nieuwe termijnbedrag die al verwerkt staat of zal staan op de jaarafrekening). Dan zit je dus sowieso boven de 10.000 kwh als ik het zo zie. Tenzij je met die 2000 euro al het totaal inclusief de betaalde termijnbedragen bedoeld (nogmaals, je moet het nieuwe termijnbedrag die ze op de jaarafrekening plaatsen er vanaf trekken). En 1500 euro gedeeld door 0.22 is = 6818kwh. 9090 minus 6818 is een verschil van 2272kwh. Dat is ongeveer het verbruik van twee personen die in een appartement wonen en niet al te gekke dingen in huis hebben.

 

En nee hoor, als je een foto laat zien met lagere standen, dan zullen ze denken 'oh, zie je wel dat we dachten dat de klant fout zat!'. Het getal 9 kan ook zomaar een 8 zijn in een donkere meterkast :innocent:. Geef dan ipv 9090 dan b.v. 8140 op (even fictief). Die laatste twee getallen zijn natuurlijk in de tussentijd wel doorgelopen, alleen het eerste getal veranderd dan. Maarre.. hoe wil je eigenlijk lagere standen doorgeven met een foto? Als je van plan bent om een andere meterkast te gebruiken, mag het meternummer niet zichtbaar zijn. En als je handig bent met photoshop, raad ik je aan om vanuit een grote resolutie foto te werken, hier zelf flink wat grain aan toe te voegen, en vervolgens de resolutie 4 keer te verkleinen. :evil:

Kijk alleen wel wanneer voor het laatst de meteropnemer is geweest (die komt eens in de 3 jaar). Als hij volgend jaar komt, dan zal het verschil wat jij nu niet opgeeft, opgeteld worden met volgend jaar..

 

Overigens heb je natuurlijk ook iets van 400 euro netbeheerderskosten (voor electra+gas), energiebelasting en btw..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat het later verrekend wordt als de meteropnemer komt begrijp ik, de man zegt dat ie al vijf jaar niet meer geweest is maar ik twijfel daar aan. Kan ik dat ook ergens checken?

 

Voor zover ik weet heeft hij in totaal voor 2000 euro aan stroom verbruikt en moet er 1500 bijbetaald worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat het later verrekend wordt als de meteropnemer komt begrijp ik, de man zegt dat ie al vijf jaar niet meer geweest is maar ik twijfel daar aan. Kan ik dat ook ergens checken?

 

Voor zover ik weet heeft hij in totaal voor 2000 euro aan stroom verbruikt en moet er 1500 bijbetaald worden.

 

Ach so.. ja dan wordt het ongeveer 1500 euro - 400 euro netbeheerderskosten (plus minus) - energiebelasting = plus minus 5000kwh (owkee, wel een behoorlijk verschil met mijn eerste berekening haha). Enne.. ja als hij 5 jaar al niet geweest is, werd er gewoon niet open gedaan toen hij voor de deur stond. Ik heb weleens klanten gesproken die al 6 jaar niemand hebben gezien omdat de meteropnemer steeds voor een dichte deur stond, waarbij de klanten ook nog eens nooit hun standen hadden doorgegeven en de netbeheerder of energiemaatschappij de standen ging schatten. Nou, als je als historisch verbruik zeer lage standen had, en ze je 6 jaar lang ook op laag hadden ingeschat, terwijl je eigenlijk met een heel gezin in die woning zat, schrik je wel van een rekening van 12.000 euro :P Maar goed, dat even terzijde.

 

Ik lees dit net op de website van Stedin (weet niet welke netbeheerder jij hebt, maar het is overal ongeveer hetzelfde):

https://www.stedin.n...en-meterstanden

 

Wat overigens nieuw is sinds een paar jaar, is dat de netbeheerder de standen niet meer doorgeeft aan de energiemaatschappij. Ik ben er al een paar jaar uit, maar dit was vroeger bij sommige energiemaatschappijen anders. Toen had je namelijk nog maatschappijen die een zogeheten 'netbeheerdersmodel' gebruiktte. Tegenwoordig hebben alle maatschappijen het 'leveranciersmodel', waarbij je dus niet bang hoeft te zijn dat als jij lagere standen doorgeeft en je vriendin per ongeluk de deur open doet voor de meteropnemer en die lagere standen doorgeeft, jij ineens een correctie nota krijgt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik nie snappen...? Was t voordeel van nu foute standen door geven? Je betaalt het later toch alsnog wanneer t mannetje langskomt?

 

Hoop dat je goed bent in photoshop dilago..

 

Lijkt mij dat dit toch juist onnodige risico's zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, de meteropnemer komt niet meer langs. Het is juist een onnodig risico om zulke hoge standen te hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De man waar ik kweek heeft vanochtend een mail gekregen van Nuon waar het volgende in staat:

 

Geachte mevrouw, heer,

 

Uit onze gegevens blijkt dat uw verbruik afwijkt van eerdere jaren. Graag ontvangen wij een foto van uw meter(s) met een krant waarop de datum zichtbaar is.

 

Uw meterstanden opnieuw aan ons doorgeven

U kunt de standen direct aan ons doorgeven door dit bericht te beantwoorden en de standen hieronder aan te vullen inclusief de nullen achter de genoemde producten. Noteer ook de opnamedatum. Neem alstublieft opnieuw de standen op van de onderstaande producten:

Te bizar dat de man gedwongen wordt als een ontvoerder een foto te maken van zijn standen met de krant erbij.

 

Hier is hij zo van geschrokken dat ik mijn kweek nog mag afronden en daarna pleite moet. :(

dit is wel heel erg vreemd zeg!

10778461.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd gewoon netjes doorgeven en netjes betalen, niet kloten met photoshop.

 

2400W is niks, de elektrische dildo van de buurvrouw gebruikt nog meer stroom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar zit wat in, ik zal het vanavond met hem bepraten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de standen nog even nagerekend en kom op 14445kwh uur over een heel jaar. Dat is tweemaal een groot gezin. Met vier lampje en een straalkachel erbij kom je na een jaar kweken dus wel erg hoog uit. Met zo'n elektroverbruik loopt het in de smiezen nietwaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm dat is circa 3200 euro. Wat was het verbruik vorig jaar? hoe dan ook, als er vragen worden gesteld, zul je een aannemelijk verhaal klaar moeten hebben. ik heb het hier vaker voorbij zien komen, maar vind het dan ook wel een goeie; je kan aangeven dat je een paar dikke vette game pc's hebt staan waar je bijna dagelijks met je vrienden op speelt. een dikke pc kan al gauw een voeding hebben van 800 watt. dit hoeft hij niet continu te trekken, tenzij je natuurlijk het meeste van je pc vraagt. en geloof me, gamers vragen het uiterste van hun pc om maar op een zo hoog mogelijke resolutie te kunnen spelen. maar goed, er zijn natuurlijk nog tientallen dingen die je kunt verzinnen. en de vraag is dus ook maar net of ze er iets van gaan zeggen. kijk, was het verbruik vorig jaar maar 3000kwh.. dan kunnen ze natuurlijk even voor de zekerheid bellen (wat niet gelijk iets ergs hoeft te zijn). daarnaast is een kachel vaak ook een stroomvreter.

 

ikzelf heb 3 lampen, een ventilator van 50w en een afzuiger van max 137 watt. dat is het wel zo'n beetje qua 'groot' verbruik (heb natuurijk nog wel een paar andere dingetjes zoals een schakelklok etc). hoef nooit bij te verwarmen en ben ook van plan om me eens te gaan verdiepen of voorgroeien niet zonder m'n stroomvretende lampen kan (met TL b.v.). ik denk dat dat wel een hoop kan schelen, mocht voorgroeien daarmee prima gaan (ik groei 3 weken voor).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vorig jaar was het verbruik net geen 4000kwh en dus is het verschil erg groot ten opzichte van nu. Het idee om even in photoshop aan de slag te gaan lonkt nu toch wel weer.

 

Ik heb gelezen dat er mensen zijn met zeeaquaria die 17000kwh op jaarbasis verbruiken.

 

Eventueel zou ik daar iets mee kunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan natuurlijk ook zogenaamd boos opbellen en voor moeilijke klant spelen. Ze hebben bij de meeste energiemaatschappijen ook afdelingen die je adviseren om te besparen. Je kan natuurlijk zorgen dat je verhaal in hun systemen komen (gezien ze elk gesprek moeten loggen). Ga uiteindelijk overstag en verhoog het termijnbedrag. Mocht het, in de worst case scenario, bij een afdeling komen die onderzoeken verrichten, kunnen ze alle aantekeningen lezen en zien dat je er zelf achteraan bent gegaan. Iemand die iets te verbergen heeft zal vaak uit angst niet opbellen omdat ze bang zijn slapende honden wakker te maken.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enorm bedankt voor de waardevolle info die je geeft en de tijd die je neemt!

 

Om de Nuon te benaderen als geplaagde klant vind ik wel een goed idee. Ze vragen tenslotte niet niks van een klant, je zou de bakker maar een foto moeten sturen als bewijs dat jij al dat brood hebt opgegeten. Ook heeft photoshoppen niet mijn voorkeur, maar ik zit er al helemaal niet op te wachten om mijn kweekruimte kwijt te raken noch de persoon waar ik kweek en mijzelf in de problemen te brengen. Derhalve ben ik bang dat de foto bewerken het enige is wat ik nu kan doen. Hoewel je de schoonheidsprijs niet wint met dergelijk handelen is het niet zo dat ze hun centen niet krijgen, alleen pas volgend jaar. Als ik de Nuon een bewerkte foto stuur die ze niet van een echte kunnen onderscheiden met lagere meterstanden denk ik niet dat ik er nog wat van hoor.

Maar goed, de schoonheidsprijs win ik met zulk handelen niet.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen probleem joh :P

Ja je kan er drie kanten mee op, waarbij je plan 3 zeker eens moet proberen.

 

1. Als je die foto stuurt, dan zal de kans een stuk kleiner worden dat je iets van ze hoort. Let wel; houd wel een goede verklaring voor jezelf in gedachten hoe en waarom het in de eerste instantie fout is doorgegeven.

 

2. Mocht je de werkelijke standen doorgeven, dan snap ik dat je hier zo enorm onzeker van kan worden, dat ik haast wel zou zeggen om voor de zekerheid toch eens te kijken of je je spullen toch ergens anders kan installeren of tijdelijk ergens 'offline' kan bewaren totdat dit alles is overgewaaid. Puur om de andere persoon, maar ook jezelf, niet in de problemen te brengen. Het zal vast niet uitlopen tot een bezoekje aan de deur door hun, hoewel je dit natuurlijk ook niet zeker weet. Zo onzeker zijn en maar afwachten zal ongetwijfeld zwaar aan je knagen dan. Zou het wel bij mij doen in ieder geval. Je hebt nu in ieder geval nog rektijd.

 

3. In plaats van voor boze klant te spelen kun je ook een andere invalshoek gebruiken. Ze gewoon op te bellen en zeggen dat er inderdaad een fout is gemaakt door je zwaar demente oom die de kleur rood nog niet van een komkommer kan onderscheiden, en dat het maar om b.v. 6143kwh gaat (een getal nemen die je makkelijk kan sjoppen). Geef daarbij aan dat foto daardoor ook niet nodig is, gezien jij hem nu helpt en jij 100% zeker weet hoe en wat, waarbij dit alles inderdaad op een misverstand berust. Maak het gesprek gewoon leuk. Een goed gezinde medewerker scheelt echt een hoop. Er bestaat dan zeker een kans dat je en die foto niet op hoeft te sturen en ze de nieuwe standen gewoon voor lief nemen omdat het niet al teveel afwijkt. Mochten ze toch niet overstag gaan, kun je altijd nog overgaan tot een andere plan.

 

Toen ik vroeger nog bij de energie werkte, werd dat verhaal nog weleens geaccepteerd. Nogmaals, ze willen je gewoon behoeden dat je niet onbedoeld foutief hoge standen door gaat geven. Heb weleens meegemaakt dat een klant daar mee weg kwam en de jaar erop erachter kwam dat hij veel te veel had betaald. De energie moest hem toen ruim 4000 terugbetalen. Als 20 klanten dit zouden doen, ben je als bedrijf echt niet blij dat je weer 80.000 euro terug moet betalen, zelfs als zo'n bedrijf miljoenen of misschien zelfs miljarden verdiend. Dit is gewoon niet hun bedoeling. Er zijn namelijk een hoop mensen (vooral de bejaarden) die expres hun termijnbedrag ophogen, zodat ze een spaarpotje hebben. Dit spaarpotten systeem vinden energiemaatschappijen echt bloed irritant, gezien ze pas na een jaar daadwerkelijk weten wat ze netto aan winst gedraaid hebben. Als ze dus ineens 14.000kwh doorkrijgen, zullen ze dus eerst aan hun eigen portemonnee denken, dan aan plantjes. Ik bedoel, het klopt wel dat de energie, gemeente en politie samenwerken met elkaar, maar dan moet er ook wel wat meer achtergrond en aanleiding zijn, gezien de politie al jaren kampt met een zware onderbezetting. Mocht de pliesie het uiteindelijk toch overnemen, kijken ze eerst naar aannemelijkheid, op afstand uitleesbare meter (ja of nee), woon je in een risico gebied, komt de hoofdbewoner in het systeem voor etc. Een hoog verbruik alleen is niet per definitie een concrete aanleiding om aan plantjes te denken, maar nogmaals, als kweker snap ik dat je er niet op gerust bent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik er uit ben. Het wordt optie drie. Maandag zal ik bellen met de Nuon en zeggen dat het op een misverstand berust en dat ik de correcte standen bij de hand heb. Aansturen om geen foto te gebruiken

 

De kwekerij tijdelijk offline is geen optie, de planten hoeven hooguit nog vier weken te staan.

Edited by djbroertje
frauderen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik verbruik ook zo'n 14000 /jaar met maar 2 x 600,denk eraan als je nu veel minder door geeft en je gaat daar gewoon door draaien dat je volgende jaar nog hogere meterstanden hebt,al wat je nu minder door geeft komt er dan nog eens extra bij volgend jaar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...