Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BigMart

Mart's Eerste Beginnerskweekje

Recommended Posts

alowah

 

ik heb vandaag nog een bevroren lammetje moeten losbikken .

die was al dartelend stokstijf bevroren in de wei .

dat hing bevroren aan het stekeldraad als een soort en met ingesponnen ijspop

maar de jansen en tilanus is al uit en de baddoek voor moregen ligt al klaar .

dagje zandvoort aan zee koelboxje bier mee zonnebrand gaan .

 

ggm :likken:

 

ps :""ali kon het spit niet eens er doorheen krijgen nadat ie het met koriander had ingesmeerd

die beestjes krijgen een knijpkontje van de kou

Edited by macerror
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaja Mac ik ben d'r

 

Zo was er weer ff.

 

Plantjes deden het de eerste 2 weekjes erg langzaam.

Had er een TL extra boven gelegd en nog iets dichterbij en ging al iets beter.

Afgelopen week 2 van die tornado lookalike's er boven gehangen en nog een kleintje in een soort burolampje er bij.

 

Bak is nu een stukkie warmer en een zee van licht. Met 2x 1460lumen, 1x 290 lumen en een coolwhite TL buisje van een meter en rondom alu folie ingehangen.

Ze doen het nu een stuk beter.

 

 

 

Vanaf dit weekend - komende week werken aan een mooie ruimte met knappe lampen en afzuiging.

Ik kan een paar leuke lampensets en afzuiging/filter voor erg weinig overnemen.

Hopen dat het nog goed werkt. Dan zullen ze sowieso flink beter gaan groeien.

 

Dan nog ff op pad voor grotere potten of emmers om ze te verpotten straks.

 

Zal morgen eens kijken voor wat fotootjes van de kleintjes.

 

Deze eerste weekjes mooi wat geleerd mbt de ontkieming, verlichting en warmte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

kijk uit met de emmers dat er geen weekmakers in zitten .

want dat is wel een dingetje .

als er pp onder op staat is het goed geloof ik .

 

ggm :likken:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil in februari de eerste oogst hebben. Van sowieso de Shiva moet het kunnen...

 

Lig je nog op schema?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik wil in februari de eerste oogst hebben. Van sowieso de Shiva moet het kunnen...
Lig je nog op schema?

 

Nee denk het niet. Februari zou vast in de meest optimale omstandigheden haalbaar zijn geweest maar die heb ik nog ff niet helaas.

Begon met 1 TL, toen 2 TL buisjes. Nu 1TL en 2 redelijke tornado look-a-likes plus een kleiner look-a-likeje en direct ook meer warmte. Dus sowieso al een vertraging van een aantal weken.

Waarschijnlijk morgen pas echte lampen in huis en de komende dagen beginnen met bouwen van het eerste kweekhok. Vanaf dan zal het sneller gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff een tijdje geen update gedaan maar toch maar ff doen dan.

 

Vorige week en de week er voor was drama.

Eindelijk lampen in huis en een filter en afzuiger. Kast in elkaar gezet (lekker scheef natuurlijk, ik ben absoluut geen timmerman) en alles installeren na ff puzzelen met de bedrading die totaal niet klopte. Alles zat verkeerd aangesloten.

Ik had een klein partijtje gebruikte lampensets gekocht voor erg weinig, dus moet je niet teveel van verwachten.

De best bruikbare ballast op dat moment gaan gebruiken maar capaciteit van 600watt en er een 400watt lamp in gedraaid met de gedachte dat die beter zou zijn ivm de afmetingen van de kast van 125cm x 62cm x 125cm Maar werd veel te heet. Alhoewel ik ook dacht aan dat de lamp teveel stroom zou hebben gepakt, dat had ik ergens gelezen dat een lamp zoveel stroom gaat pakken als er geboden wordt en daarom dus wat te heet zou worden, was het toch de ventilator en luchtinstroom die niet voldoende was.

Want ook met CFL lampen liep de temperatuur aardig op. Niet zo heet als met HPS maar toch lekker warm in het hok.

Andere ballast even mee wezen puzzelen om aan te sluiten, een 250watt. Ik kwam er maar niet uit ookal wist ik het eigenlijk wel natuurlijk, maar werd door mezelf op het verkeerde been gezet vanwege een 9polige connector waar 5 kabels in waren aangesloten. Uiteindelijk was het ff logisch nadenken en de draden dievermoedelijk via een timer hebben gelopen gewoon doorlussen en klaar, 3 draden over en aansluiten maar.

 

Heb ik eindelijk de ballast klaar, wil ik de lamp er in draaien, shit - poep - is weer een verkeerde lamp..... er zat een 150watt lampje bij ipv 250watt.

Okee dan, dan draai ik hier de 400watt wel in. Dat is veiliger dan andersom en de lamp zal iets langer mee gaan omdat ie gewoon niet krijgt wat die kan gebruiken.

 

En na alles aansluiten ja hoor weer poep. Weer te heet. Temperatuur schoot rap naar boven de 30graden C.

Weer ff de CFL lampjes er in gehangen en zoeken naar oplossingen.

 

Uiteindelijk een andere ventilator gepakt die we toevallig pas hadden gekregen van schoonouders en die blaast op standje 3 de plantjes het hok uit. Dus standje 1 is al een aardig windje.

Achter de ventilator een halve emmer tegen de wand waar enkele luchtgaten in zitten, even wat rook aan de buitenkant geblazen en sssslurrp die rook zuigt vlot het hok in. Een kleine 40cm lager zit een luchtafvoer opening in de buitenmuur dus daar kom zat frisse lucht naar binnen.

 

Temperatuur nu stabiel op 28graden onder een HPSje van 400watt op een ballast van 250watt. Ballast wordt ook niet echt heet.

 

Helaas wel een aantal erg gekrenkte plantjes overgehouden met dit warmte avontuur en sowieso 1 al helemaal kapoet. Wellicht nog 2 die misschien de geest gaan geven maar ik geef ze wat extra liefde. De meeste andere plantjes gaan nog redelijk goed en maar een paar verder die toch nog wat moeite hebben na dit avontuur.

 

Intussen ook een paar nieuwe zaden ontkiemd voor het geval er meerdere kapoet zouden gaan.

Alleen staan die als ontkiemde zaailing gelijk al op een diep water hydro bubbelbad en gaan lekker snel.

 

De laatste dagen in het aquarium gingen de plantjes erg goed, groeien best op dat moment. Ik had er ook een extra CFL bij geschroefd. Zaten er de laatste week dus 3CFL naast elkaar in plus 1 TL.

Was ook al hier en daar wat aan het toppen of fimmen. Een aantal plantjes zaten dus al snel lekker met 4 topjes en eentje met 3 topjes.

Dus als de groei nu echt gaat doorzetten dan gaan het alsnog mooie plantjes worden.

 

iig wel weer een hoop bijgeleerd en lekker bezig geweest.

 

 

Ben benieuwd wat de komende week ongeveer de plantjes gaan doen aan groei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alwa

 

:popcorn:

 

heb je er niet wat exiting vlammende picalatuuriaten van ?

 

:vape:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
alwa :popcorn: heb je er niet wat exiting vlammende picalatuuriaten van ? :vape:

 

Nee sorry,

heb gelijk alle blaadjes er af geknipt die verdord en beschadigd waren.

Leken wel planten die in het zonnetje staan en wekenlang geen water hebben gehad. Gewoon echt helemaal droog gebrand die blaadjes.

Zal als er weer iets geks gebeurt ff pics maken.

 

Als goed is krijg ik vandaag van een maatje metal halide lampjes, dus snel lekker goed groeien die dingessies.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

niet vergeten om te leggen als ie weg gaat .

hij weet te veel !!!!

 

:vape:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

:popcorn: op daad op daad op daad !!!! :popcorn:

 

:vape:

Edited by macerror
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

op daad, hahahah super!

 

Plantjes doen het redelijk weer, een aantal groeit lekker en ik heb ze op 12-12 gezet.

Allemaal in het kader van beleven, ervaren en vooral leren en kennis op doen.

Alle zaden die ik heb zijn regulier en tot nu toe ongeveer 70% mannelijk gebleken. Die mannen heb ik ff apart gezet. 2 om te gebruiken voor nakomelingen en de anderen om nog heel even te laten groeien gewoon om te zien hoe die ontwikkelen. Maar doe het wel veilig, ze staan heel erg apart in een groot aquarium zonder ventilator.

 

Van de miskleuntjes die met moeite in leven waren gebleven na de verhitte toestand is er eentje weer lekker bezig en de ander heeft nog steeds alleen een klein kruintje. Maar ze blijft lekker staan en wordt lekker vertroeteld.

 

Ik heb ze nu dus allemaal op 12-12 staan dus ze gaan niet al te groot worden. Bewust alles op 12-12 gezet. Kweekje gewoon ff vlot afmaken en dan nieuwe ronde nieuwe kansen en dan betere start en direct betere omstandigheden en alles stabiel.

 

 

Ik verwacht volgende maand te kunnen starten met bouwen grotere kweekruimte. Meer ruimte beter licht en beter onder controle te houden wat warmte betreft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

hoe gaat het er mee ?

met mij gaat het goed .

ruimte al klaar ?

of staan ze buiten en zo ja hebben ze de nachtvorstjes doorstaan ?

en die van de 12/12 zijn al geoogst en al voor een deel opgerookt mischien ?

 

:vape:

Edited by macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Mac,

 

yep alles goed thanks.

 

Ja staan er een lekker aantal buiten en yep de vorst en koude doorstaan.

Alleen in de kou groeien ze amper. In m'n kasjes doen ze het vele malen beter, groeien flink.

Ik heb er bijv ook een aantal AK47 in staan en die zijn zelfs al een 40/50cm ongeveer en zijn flink aan het toppen maken.

 

Dus conclusie, buiten kan maar verwacht er weinig van zolang het zo koud is. In een kas doen ze het prima.

Wel oorlog met de slakken ..... dus veel korrels gestrooid en koffie en al veel slakken gedood.

 

De beste groeiers staan of samen in een flinke grote bak en in een growbag. Ook industriële/CBD hennep groeit erg goed. Maar dus wel allen in een kasje.

 

Groentes zijn minder succesvol buiten, sla wil nog wel een beetje, tomaten doen amper iets en twijfelen of ze blijven leven of sterven. Paprika matig in kasje en buiten dood, komkommer wil ook nog niet naar buiten maar voor het raam vol met babykomkommertjes en meloen doet buiten ook niets en binnen in het aquarium bijna niet te temmen. Sla en tomaten in de kweekkast doen het super. Dat gaat vlot.

 

ow euhh ja heb al lekker gerookt en olie gemaakt. lekkerrrrr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

nee okee helemaal toppie .

slakkekorrels is dat niet vergiftig ?

en koffiedik werkt dat om ze te stoppen ?

eierdoppen moet het ook goed doen dan krijgen ze scheurbuik als ze daar overheen glibberen .

en yammie die groentes babiekomkommertjes met kinderpindakaas ook zo delikaat !

 

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slakkenkorrels zijn idd giftig, maar je moet wat. Er zitten er bar veel hierzo. Ze hoeven de korrels en mijn plantjes niet op te vreten hoor, ze mogen ook vreten waar ze voor bedoeld zijn, onkruid en bladafval enzo.

Koffie zou de slakken afweren iig, klopt van eierschalen, heb ik ook gezien en gelezen idd.

 

Komkommertjes doen het lekker, er groeit ook al een tomaatje en nog aardig wat bloemetjes in de tomaatjes, sla gaat lekker, binnenkort lekkere eigen biosalade maken.

Mis nu wel kippen eigenlijk voor een lekker eitje. Kippen eten overigens ook graag slakken en andere insecten. Maar ook knip en snoeiafval blaadjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alow

 

kip is ook lekker voor bijvoorbeeld in een ceasarsalade .

wel zonder ansjovis want dat vind ik van die vieze visjes die wil ik er niet door .

en zo n scharrelkip die ploft van de smaak gewoon een smaakexplosie die in je mond ontploft zo n biokip heerlijk .

kan je niet wat plaatjes van die kippen schieten en je tuin planten en zo gewoon voor wat extra kick en pit ?

:likken: :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...