Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
DonJohnny

Ontkiemingsproces - Worteltjes In De Lucht Koppie Onder?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik zit nu in ontkiemingsproces dag 5 sinds de zaadjes ( amnesia haze ) de grond in zijn gedrukt. Ik dacht in begin het duurt me lang dat koppie naar boven komt maar wat ik nu zie is dat worteltjes in lucht staan ipv het zaad. Ik heb voor duidelijkheid een foto gemaakt.

 

Mijn vraag is, is dit normaal? Moet ik hem goed in grond drukken met wortel naar beneden of gaat die vanzelf? Ze zitten in spongepots met sannies propegator met led. 24 uur licht. Is het ook normaal dat ze zolang over doen? Er zitten totaal 17 in grond.

 

gallery_43967_18641_3116573.jpg

 

 

Ze staan altijd op 22 graden op vensterbank en luchtvochtigheid 100% heb ze sinds dag 2 geen water gegeven want spongepots zijn nog heel vochtig. En zit nog water tussen perliet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou niet moeten gebeuren volgens mij.

 

Misschien kan je ze voorzichtig een beetje de goede richting in plaatsen? Weet ook niet of het nodig is. Heb er geen ervaring mee.

succes d'r mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou niet moeten gebeuren volgens mij.

 

Misschien kan je ze voorzichtig een beetje de goede richting in plaatsen? Weet ook niet of het nodig is. Heb er geen ervaring mee.

succes d'r mee.

 

Ben ook bang om ze te beschadigen. Daarom mijn vraag aan ervarenen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als die wortel zo ver in de lucht steekt dan zal dat toch niet vanzelf weer goed komen?

 

Ik gebruik zelf Eazy Pluggen en daar heb ik dit ook wel aan de hand gehad. Bij mij ging de wortel vervolgens stuk toen ik de boel probeerde om te keren. Gevalletje "damned if you damned if you don't" ben ik bang.

 

Lijkt me ook niet goed dat die dingen zo nat blijven. Misschien je perliet eronder niet zo nat laten staan?

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

wietefras

from every cool chilled place 1.33g/w is nice man, great.

 

let me tell you more in the future, i see bigger hit than this by a long way, when i want post a detailed report, i am more than happy

 

happy you year, wishing all best wishes

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als die wortel zo ver in de lucht steekt dan zal dat toch niet vanzelf weer goed komen?

 

Ik gebruik zelf Eazy Pluggen en daar heb ik dit ook wel aan de hand gehad. Bij mij ging de wortel vervolgens stuk toen ik de boel probeerde om te keren. Gevalletje "damned if you damned if you don't" ben ik bang.

 

Lijkt me ook niet goed dat die dingen zo nat blijven. Misschien je perliet eronder niet zo nat laten staan?

 

Ik haal dan alle water onderin ligt ff weg. Zit te twijfelen of ik het om ga keren heel voorzichtig. Het is niet bij 1 zo maar bij meerdere, ben benieuwd hoe dat kan komen. Bij anderen zoet het er goed uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een gokje weer,

kan je ze anders niet met een theelepeltje uitscheppen en dan voorzichtig goed om draaien?

 

Iemand die het weet?

Ik ben ook beginner en mocht het mij een keer gebeuren dan weet ik ook vooraf wat het beste is om te doen.

 

Als die wortel zo ver in de lucht steekt dan zal dat toch niet vanzelf weer goed komen? Ik gebruik zelf Eazy Pluggen en daar heb ik dit ook wel aan de hand gehad. Bij mij ging de wortel vervolgens stuk toen ik de boel probeerde om te keren. Gevalletje "damned if you damned if you don't" ben ik bang. Lijkt me ook niet goed dat die dingen zo nat blijven. Misschien je perliet eronder niet zo nat laten staan?
Ik haal dan alle water onderin ligt ff weg. Zit te twijfelen of ik het om ga keren heel voorzichtig. Het is niet bij 1 zo maar bij meerdere, ben benieuwd hoe dat kan komen. Bij anderen zoet het er goed uit.

 

Ik had wel begrepen dat de grond vochtig genoeg moet zijn maar niet TE nat. Misschien is dat de oorzaak? TE nat?

Anders ff uitscheppen met lepeltje en grond beetje vervangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een gokje weer,

kan je ze anders niet met een theelepeltje uitscheppen en dan voorzichtig goed om draaien?

 

Iemand die het weet?

Ik ben ook beginner en mocht het mij een keer gebeuren dan weet ik ook vooraf wat het beste is om te doen.

 

Als die wortel zo ver in de lucht steekt dan zal dat toch niet vanzelf weer goed komen? Ik gebruik zelf Eazy Pluggen en daar heb ik dit ook wel aan de hand gehad. Bij mij ging de wortel vervolgens stuk toen ik de boel probeerde om te keren. Gevalletje "damned if you damned if you don't" ben ik bang. Lijkt me ook niet goed dat die dingen zo nat blijven. Misschien je perliet eronder niet zo nat laten staan?
Ik haal dan alle water onderin ligt ff weg. Zit te twijfelen of ik het om ga keren heel voorzichtig. Het is niet bij 1 zo maar bij meerdere, ben benieuwd hoe dat kan komen. Bij anderen zoet het er goed uit.

 

Ik had wel begrepen dat de grond vochtig genoeg moet zijn maar niet TE nat. Misschien is dat de oorzaak? TE nat?

Anders ff uitscheppen met lepeltje en grond beetje vervangen?

 

Ik zit te denken aan ff geduldig afwachten en later 8 liter potten in doen met cocos totdat ze uitgekomen zijn onder hpi lamp. Of gewoon in 18 liter potten direct waar ik ze oorspronkelijk in wil hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of geduldig wachten handig is. Als de worteltjes te lang bovengronds zijn kan het fout aflopen met je zaailingen denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

van wat ik heb geleerd is dat je zaailingen beter in hun 'definitieve' pot kan doen, zodat je penwortel de ruimte heb (groter sterker planten).heb ze zelf ook in 18liters gezaaid staan er goed bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

van wat ik heb geleerd is dat je zaailingen beter in hun 'definitieve' pot kan doen, zodat je penwortel de ruimte heb (groter sterker planten).heb ze zelf ook in 18liters gezaaid staan er goed bij.

 

Hmm ik ga ff nog nachtje over doen overpot ik alles tegelijk naar 18 liters met cocos, en doe ik nog een week met water tot ze boven grond komen (hoop ik)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom risico's nemen? Gewoon dat zaad uit het potje halen, en met de wortel naar beneden in de grotere pot. Elke dag dat de plant bezig is met de wortel naar beneden brengen is een dag verspild tbh.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
van wat ik heb geleerd is dat je zaailingen beter in hun 'definitieve' pot kan doen, zodat je penwortel de ruimte heb (groter sterker planten).heb ze zelf ook in 18liters gezaaid staan er goed bij.
Hmm ik ga ff nog nachtje over doen overpot ik alles tegelijk naar 18 liters met cocos, en doe ik nog een week met water tot ze boven grond komen (hoop ik)

 

En, heb je ze kunnen redden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus zoals geadviseerd het zaadje overpotten en dan wel met de penwortel naar beneden .

Hoe eerder dat jij dit doet hoe beter voor het plantje .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had dit probleem met 2 zaadjes, dus ik had nog 3 lege spongepots en heb ze uit hun oorspronkelijke sponge eruit gepakt ze waren ook niet diep was makkelijk te pakken met pinset. Ik heb ze in die lege sponge gezet en ze doen het zover ik het zie goed.

 

Ik plaats eventueel fototje. Hopen dat ze nog ietjes boven komen zodat ik ze goed kan overpotten.

 

2 doen het heel goed en 4 zijn nog net nieuw ontkiemt na 6 dagen? Dat vind ik beetje raar

 

 

gallery_43967_18641_4218365.jpg

Links onder 1e en 2e zijn die omgekeerde zaadjes.

 

 

gallery_43967_18641_1280437.jpg

 

 

Reden dat ik nog wacht met overpotten is dat ik ze allemaal tegelijk wil overpotten in 18 liters onder hpi. Zodat ze allemaal samen groeien. Nog paar dagen en dan zijn ze in nieuwjaar denk ik klaar voor

Share this post


Link to post
Share on other sites

6 dagen is geloof ik vrij lang. Kijk eens onder je potjes anders of daar al wat van worteltjes uit steekt.

Gebeurt wel vaker dat worteltje al aan de bodem is voordat het kopje goed en wel boven de aarde kijkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanmiddag toen ik ermee bezig was checkde ik even een zaad en die had geen wortel dacht dat gerot ofzo was maar toen ik hem eruit haalde kon je gewoon zien dat die net nieuw ontkiemt was en kleine worteltje eruit kwam als dag 1. Ik vind best raar. Ik twijfel over het temperatuur. Want ik heb ze nogsteeds geen water gegeven sinds dag 2. Ze zitten gewoon netjes altijd op 22 graden. Ik denk dat ik even paar dagen temperatuur omhoog ga schroeven naar 26

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon lekker laten gaan, laat ze eerst maar ff rustig ontwikkelen.

Over een paar dagen weet je wat er boven is en wat het gaat halen.

Alles wat er dan niet is of problemen heeft kan je wel opgeven.

 

Ik weet niet hoe fanatiek je bent maar je zou ook kunnen overwegen om straks de beste exemplaren te selecteren, die een paar weken op 18/6 laten opgroeien (+toppen) tot er genoeg zijtakken zijn om stekken van te snijden.

Dan kan je vervolgens een perfecte start maken met een mooi egaal veldje met plantjes die lekker gelijk opgaan..

Heb ik ook gedaan deze ronde, eigenlijk uit nieuwsgierigheid, is uitstekend bevallen en kostte me geen drol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon lekker laten gaan, laat ze eerst maar ff rustig ontwikkelen.

Over een paar dagen weet je wat er boven is en wat het gaat halen.

Alles wat er dan niet is of problemen heeft kan je wel opgeven.

 

Ik weet niet hoe fanatiek je bent maar je zou ook kunnen overwegen om straks de beste exemplaren te selecteren, die een paar weken op 18/6 laten opgroeien (+toppen) tot er genoeg zijtakken zijn om stekken van te snijden.

Dan kan je vervolgens een perfecte start maken met een mooi egaal veldje met plantjes die lekker gelijk opgaan..

Heb ik ook gedaan deze ronde, eigenlijk uit nieuwsgierigheid, is uitstekend bevallen en kostte me geen drol.

 

Je hebt gelijk, dit word me eerste kweek dus ik dacht vanaf begin beginnen met leren. Volgende ronde wil ik zowiezo een goed geselecteerde. Ik hoop dat goed komt ik wacht geduldig af. En plantjes die er klaar voor zijn zet ik gewoon onder hpi en later top ik ze wel om alles even lang te hebben.

 

Ben aan het afwachten dus

Bedankt voor je tip :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende keer je zaadjes goed poten, ze zitten goed scheef in die spongepots.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende keer je zaadjes goed poten, ze zitten goed scheef in die spongepots.

 

Zal ik volgende keer opletten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan het omhooggroeien van de wortel voorkomen door het zaadje met de juiste kant naar onderen te plaatsen. Je moet 'm zaaien zoals op de onderstaande foto, dus met het vlakje waarmee het zaadje aan de plant vastzat naar boven. Water komt het zaadje binnen via dat kurkachtige vlakje, wat je dus goed vochtig moet houden. Dit kan je doen door een propje spongepot in het gaatje bovenop het het zaadje te stoppen.

 

gallery_3710_2670_2838.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel voor het informatie hier heb echt wat aan. Maar ik heb ze al overpot 8 hebben het overleeft en resterende 8 zitten in glaasje water en wacht tot het worteltjes langer worden en doe ik ze in 8 liter potten en zet ik ze in tentje met hpi lamp erboven hopen dat ze bij groeien snel ik zal zo even foto posten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mijn weten krijgt een zaailing zuurstofgebrek als zijn worteltje onder water zit. Zuurstofgebrek=stikken.

Zodra je een wortelpuntje ziet kun je ut zaadje beter meteen planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar heb je die wijsheid vandaan Twiet?

In water zit ook deel zuurstof, meer dan zat voor een ontkiemend zaadje en je hoeft echt niet meteen te verpoten.

 

Ik ontkiem al jaren in glas water en wacht tot worteltje minimal een cm is voordat ik ze verpoot en ik heb er zo nog nooit 1 verzopen.

 

Laat je zaden die niet in 3dgn in glas water vanzelf ontkiemen staan in dat glas water, ja dan verzuip je ze wel omdat water door de schil heen dringt maar embryo nog niks met dat water kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...