Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
sWEEDy

zaailingen

Recommended Posts

Iedereen kent wel het probleem dezer dagen om goede stekken in handen te krijgen. Daarom heb ik besloten dat ik me stekjes zelf ga maken. Als moederplanten heb ik gekozen voor planten uit zaad. Het is een kruising van Bigbud met Northernlight. Gekocht via internet bij Nirvana.

Toen ik de zaadjes in huis kreeg heb ik ze gelijk op een bord gelegd met daarop een vochtige tissue en ze weer afgedekt met een andere vochtige tissue, en in het donker geplaatst. Na 2 dagen waren bij alle 10 tekenen van ontkiemen te zien. sommige hadden al een worteltje van paar mm, andere waren enkelt opgezwollen of hadden een puntje van de wortel eruit steken. Reden genoeg voor mij om ze te planten. Een zak stekgrond gehaald bij tuincentrum en ze in grote plastic drinkbekers geplant. Na 3 dagen waren de 1e 3 al boven de grond en na 5 dagen hadden alle 10 hun kopje laten zien. Ze worden verwend met tl licht wat zo'n

2 cm boven de blaadjes hangt, deze hangt er vanaf dat de schutblaadjes zich netjes hebben geopend, en draait nu 24 uur per dag. Momenteel zijn ze 2,5 week oud en gaat erg goed, ze zijn zo een 10 cm hoog en volop bladeren aan het maken. Ben tot nu toe erg tevreden ook over de kwaliteit van het zaad, alles ontkiemde snel, in tegenstelling wat ik wel eens van andere mensen hoor.

Binnenkort ga ik ze overpotten en als ze groot genoeg zijn kan ik het geslacht bepalen. Ik hoop binnenkort zeer goede stekken eraf te kunnen snijden maar dat blijft afwachten.

Wat foto's van de zaailingen 11 dagen oud:

http://sweedy.punt.nl/index.php?foto=true&id=87984&fgroep=-1

 

http://sweedy.punt.nl/index.php?foto=true&id=87985&fgroep=-1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zien er goed uit, maar ze zijn toch een beetje doorgeschoten. Je zegt dat de tl's er 2 cm boven hangen, maar als ik je foto zo bekijk zijn het er eerder 5.

 

Wat ook wel wil helpen is het aanbrengen van reflecterend materiaal aan de zijkant van de plank waaraan je tl's hangen, zodat het licht dat nu naar de zijkant 'weglekt' wordt teruggekaatst naar je plantjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of de bovenste helft van je TL's zelf voorzien van witte lak of reflekterend materiaal ( folie ) . Daty helpt erg veel heb ik gemerkt tijdens metingen met de lux meter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is echt maar 2 cm voor de foto heb ik ze ietsje hoger gehangen. (ivm het licht)

Het hele kasje is van zwartwit folie maar is het toch aan te raden een soort kapje op de tl s nog te doen??

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bekertjes op de foto zijn niet helemaal met aarde gevuld zie ik ,dus toe ze net boven kwamen kon de TL er nog niet heel dicht bovenop, of wel?

Share this post


Link to post
Share on other sites
het is echt maar 2 cm voor de foto heb ik ze ietsje hoger gehangen. (ivm het licht)

Het hele kasje is van zwartwit folie maar is het toch aan te raden een soort kapje op de tl s nog te doen??

Hoe meer licht je naar je plantjes kan sturen, hoe beter. Ik gebruik zelf van dat reflecterende bubbeltjesplastic. Kost iets van 6 euro bij de bouwmarkt. Ik heb zelf iets gebouwd wat er van de zijkant af gezien als volgt uit ziet:

 

Creatief.JPG

 

Erg goed tekenen kan ik niet , maar ik denk wel dat je het wel begrijpt. De rode lijn is het reflecterende materiaal, wat ik gewoon tussen de tl's en de armaturen heb gespannen en wat aan de zijkant naar beneden afhangt. Het wordt niet echt warm, dus het smelt niet. Ook op de bodem kan je dat materiaal leggen, zodat licht dat normaal naar beneden verdwijnt alsnog terug wordt gekaatst naar je plantjes. Zorg wel voor voldoende luchtcirculatie. Laat bijvoorbeeld vanaf de zijkant een pc-ventilatortje lucht onder het zaakje doorwaaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

toen ze net eruit waren was het een cm of 3. Volgende keer meer tl buizen. Heb er nu 2x 60 watt waar ze onder staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Twee maal 60 watt? Weet je wel zeker dat het tl-buizen zijn? Die korte zijn namelijk standaard 18 watt en die lange 36 watt.

 

Er bestaan ook van die lampen die lijken op tl's, maar zijn het niet. Ze hebben geen starter en ze hebben aan de zijkant geen contactpootjes zoals een tl. De contacten zitten aan de buis en daarmee klik je ze zo in de armatuur. Die moet je dus NIET hebben, maar ik ben bang dat jij die wel hebt. Ik heb er ook een keer mee in m'n handen gestaan en die waren volgens mij inderdaad 60 watt. Bummer!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mss een tip, je hebt bij de aquariumzaak speciale reflectorkapjes die je zo op de tl kan klikken. Heb ff op google gezocht naar een picture.....

(ze kosten niet veel)

 

T5htm_txt_T5.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

M'n TL opstelling in aanbouw , elke buis is voorzien van reflectie folie . 3 pc fans koelen de tl's

TL%20plaat.jpg

 

achteraf heb ik er spijt van dat ik niet 10 keer 36 watt tl's van 1.2 meter heb gekozen ,want die zijn net zo duur. In deze opstelling zitten tl 33 's en tl 830 (of 83) . de 33 's had ik nog liggen maar beter voor wit blauw licht zijn de 840's ,omdat ze meer lumen geven . De 830'ers geven warm wit licht ,en hebben ook een hogere lumen output dan de tl 33 .

 

De achterzijde :

 

TL%20plaat%20achter.jpg

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze schieten nog steeds niet door gelukkig . Ik wil namelijk voorkomen dat er lange stukken hoofdsteel ontstaan zonder afsplitsingen . Ze zijn nu +/- 17 cm hoog , en de meeste hebben zo'n 5 'verdiepingen'. Ik ben nog tevreden dus .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...