Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Capo

Drinkt Iedere Plant Naar Behoefte Bij Vloeden?

Recommended Posts

Ga voor de volgende ronde een en ander aan mijn kast aanpassen en zat ook te denken aan het volgende;

 

Als ik mijn 5 x 26L smartpots samen in 1 grote waterdichte plastic opvangbak van +- 115x90x10cm zet en

de wortels op een gegeven moment zover zijn dat je van onderaf kan wateren en

je zou een laag water in die opvangbak gieten, drinkt iedere plant dan naar behoefte?, of

is het zo dat de grote slurpers sneller drinken zodat de wat minder snelle niet voldoende kunnen opnemen?

Kweek vanuit zaad dus er zit altijd verschil in water behoefte tussen de planten onderling.

 

 

Kweek 50/50 van lightmix/cocos en gebruik hierbij o.a. ook buffertabs,

ga ervan uit dat het verstandig is om zon 2 x per week van bovenaf te wateren zodat

deze hun "mest"stoffen & mineralen e.d. af blijven geven of

word de grond van onderaf ook nat genoeg om hiervoor te zorgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

...is het zo dat de grote slurpers sneller drinken zodat de wat minder snelle niet voldoende kunnen opnemen?

 

 

De grond moet het water opzuigen, waarna de planten gaan drinken.

Droge potten zullen meer opzuigen.

Koop een paar (blumat) tensiometers, dan kun je goed in de gaten houden.

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 5 potten zou ik lekker met de hand wateren ipv vloeden.

De aarde/coco zuigt nl het water op uit de bak, en de waterbehoefte verschilt per plant dus met vloeden zal de ene helft te nat staan en de andere helft niet genoeg krijgen.

Als je met grote aantallen planten draait is met de hand wateren niet te doen, daar is eb en vloed gewoon noodzakelijk ook al is het minder dan ideaal voor je opbrengst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In theorie is het toch het volume van t medium wat bepaald hoeveel vocht er in de pot komt b8j vloeden ? Capilaire werking van grond in de pot zorgt dat t omhoog wordt gezogen zou toch iedere pot uiteindelijk evenveel vocht bevatten bij eb en vloed zuig je t restant weg bij alleen vloeden blijft dit staan maar als je t goed doet niet veel meer als een cm ofzo wat dan inderdaad toekomt aan de snelle zuiperds... ?

 

Ben zelf meer van de druppelaars e.d maar dacht toch dat t zo werkte met alleen vloeden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probleem is dat je medium veel meer vocht kan bevatten/opnemen dan goed is voor de plantjes, dus de planten/potten die nog geen water nodig hebben nemen het toch op. En dat kost je grammen of zorgt voor rot of andere ellende....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scirocco kheb daar echt nooit last van gehad...een beetje kweker weet wat zn plantjes zuipen of hou een logje bij.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb deze ronde er ook weer een aantal planten die minder zuipen tussen zitten, dus simpelweg vloeden werd hem ook niet deze x...

Ik deed nu steeds vloeden als ik geen tijd had om alles met de hand te doen, en als ik meer tijd heb til ik de potten ff op om water te geven naar behoefte.

Sommige potten waren 2 dagen na de laatste vloedbeurt nog loeizwaar, en sommige zo licht als een veertje.

De zware potten sla ik dan over, zodat die weer een beetje kunnen droogtrekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zijn de potten nog steeds veel te zwaar... echt duidelijk veel zwaarder dan de potten die ik een ruime liter geef

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gekke is ook dat de zware potten overal kunnen staan, zowel aan de zijkanten als midden in de tent, dus daar ligt het ook niet aan.

Ook het formaat plant zegt niet alles, sommige grotere hebben ook weinig dorst, hoewel het vaak wel de wat kleinere zijn.

Opbrengst lijd er gelukkig niet echt onder, maar dat komt ook omdat ik zo vaak mogelijk probeer met de hand te wateren, als ik alles dmv plompen had gedaan had dat wel meer schade opgeleverd.

 

Een vd kleinste planten van de club heeft deze ronde zeker 30 liter meer gezopen als het gemiddelde, snap ik ook niks van... die pot is haast elke keer dat ik check zo licht als een veertje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vol is vol, aarde neemt niet oneindig vocht op. (zou wel handig voor andere doeleinden zijn als dit wel het geval zou zijn).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, maar ik durf wel te zeggen dat een 11 liter pot met aarde/cocosmix minstens een liter of 3 water opzuigt als je m de kans geeft, dat is dus 200% meer dan optimaal voor de dames...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaal gesproken water je toch ook niet tot de grond in de pot "vol" zit? Of wel eigenlijk. Dat zou 30mbar zijn op de tensiometers toch (veldcapaciteit)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die tensiometers heb je niks aan, tenzij je er meerdere in elke pot steekt en het gemiddelde neemt van alle verschillende waarden. Erg dure grap als je 50 of meer planten hebt te staan.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee... ik geef ze max anderhalve liter, en dat alleen als ze heel erg licht voelen, meestal een half litertje tot een liter per waterbeurt.

Als ik haast heb en dus moet plompen doe ik dat alleen als het merendeel vd potten licht is, maar dan zijn er dus nog een paar die nog zeker een dikke liter aan boord hebben, krijgen die dus ook een flink deel van een liter erbij.

(Ik geef dan op 16 potten een liter of 15 ineens)

Ze zullen vast niet alles daarvan opzuigen, maar dan zit er evengoed wel serieus teveel in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef altijd op een vast moment water, nu momenteel elke dag omdat ik in 11literpotten kweek ongeveer een liter per pot ook. Probeer deze ronde zoveel mogelijk via de bovenkant te geven maar als dat niet meer lukt giet ik het water in de lekbak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaal gesproken water je toch ook niet tot de grond in de pot "vol" zit? Of wel eigenlijk. Dat zou 30mbar zijn op de tensiometers toch (veldcapaciteit)?

 

Nee, maar dit is dus wel het probleem met vloeden van aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

planten passen zich aan, en "leren" zuipen

 

ook zuipen planten minder bij sterk afwijkende ph

ik denk dat er moeilijk een eenduidig antwoord te geven is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee planten nemen niet water op naar behoefte en je kunt aarde flink te nat zetten, zo nat dat je ze 1.5wk geen water hoeft te geven (vraag niet wat die plant dan nog oplevert :thumbsdown: ).

 

Wat Scirocco aanhaalt heb ik ook meerdere malen mee te maken gehad toen ik nog volop op aarde kweekte, ook al staat de hele tent vol met stekken van dezelfde mamma nog had ik grote verschillen (om de dag 1ltr maar 75% wil elke dag 1ltr en dat rouleert ook nog he).

 

Als je vloed heb je idd niet zoveel aan de tensiometers en des te verder in de kweek des te minder die capilaire werking van de aarde, mede omdat er flink wat wortels in medium zitten en concentratie aan zouten wat ook eea met de zuigspanning doet alsmede inklinking, voldoende hoog vloeden is dan ook gewenst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat er moeilijk een eenduidig antwoord te geven is

 

Na het lezen van alle reply's lijkt mij dat ook maar hou het voorlopig wel bij met t handje wateren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...