Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Zwemvis

90 Santa Maria's In Mapito

Recommended Posts

een potje kan iets van 200ml in? dus in volle bloei zeker 5/6 x door die emmer rossen, terwijl een maatbeker in 1 keer ongeveer de goeie watergift is.. begrijp niet helemaal hoe dat langer kan duren dan een potje?

t zal ook een zekere handigheid zijn denk ik..

 

tenzij jij altijd van die 2 liter potten vette bagger bij de lidl haalt ofzo? :P

 

maar goed ieder zn meug zeg ik altijd!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na een lange tijd weer eens aan het neuzen hier, en ik val gelijk met me neus in de boter..!!

 

Succes Zwemvis, ziet er nu al naar uit dat je weer gaat knallen!

 

Gr,

 

GK

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Boefje, jij hebt 7/m2 en ik 16/m2. Ieder z'n ding, als ze maar gezond zijn ;)

@Jaap, ik heb een paar potjes. Nu geef ik water met een van 750ml en dat blijf ik gebruiken tot het eind.

@GH en GK: het gaat weer eens niet zoals gewenst.

De planten willen niet de hoogte in. Er staan dames tussen die van top tot teen paars zijn:

gallery_28849_18625_32632.jpg

 

Bovenstaande heeft zelfs necrose en ze is niet de enige.

Ik weet niet waar het aan ligt. Misschien te hoge ec in de potten en daardoor eeuhh hoe heet het ook weer? Dat ze iets niet kunnen opnemen bedoel ik.

Het kan ook de voeding zijn want die stond in de growshop lekker in het zonnetje en met een laag stof er op dus die stond er al een tijdje. Misschien moet ik nieuwe voeding kopen.

Hoe dan ook, de laatste waardes van het voeden:

In ec1,6 pH5,6 .. Uit ec2,09 (!) pH6,3

 

Nog een overzichtfoto:

gallery_28849_18625_202084.jpg

 

Ze staan nu bijna drie weken te "groeien". Sinds een week krijgen ze 15 uur licht, ik dacht dat ik de stress wat kon verminderen door ze wat minder uren licht te geven.

Ach, we knoeien gewoon verder... :)

:dope:

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die rode stengels kunnen duiden op een stikstoftekort zeker als de stammen ook houterig aanvoelen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het water wat er uit komt een hogere Ec heeft dan wat je er in gooit zit je te hoog in de Ec met je voeding. Je planten verbruiken meer water als voeding. Hierdoor loopt ook je Ph op. En krijg je wat jij ziet, planten die niet groeien en steeds meer gebreken laten zien.

 

Spoelen met afgezuurd water tot de Ec die er uit komt zetten een flink stuk lager is en vanaf dan een lagere Ec in je voeding geven.

 

Als de Ec in je substraat oploopt in verhouding tot de Ec van je voeding geef je te sterke voeding, en zul je ook zien dat je Ph in je substraat oploopt. Daartegenover staat dat als de Ec van je substraat lager is als die van je voeding je te weinig voeding geeft.

 

De truuk zit em in het bereiken van een gelijk Ec-niveau in je substraat (of uitloop) en die van je voeding. Als je dit lukt zal ook je Ph beheersbaar blijken.

 

Door te meten wat er in je substraat gebeurt zul je kunnen ontdekken hoeveel voeding je planten nodig hebben. En beter wat te weinig dan wat teveel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoel overbemesting, doordat de planten minder voeding gebruiken dan er gegeven wordt is de Ec in het substraat te hoog geworden. Of dit hetzelfde is als lage worteldruk weet ik niet. Ik denk dat als er niet ingegrepen wordt de schade aan de planten groter zal worden de komende dagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat zie jij aan de plant dat ze nu tegen overbemesting aanzitten ?Of haal je dat uit je drain ?

En ik zou eerder een PH probleem zeggen,maar heb zelf ook wel gezien bij bv slabs dat je PH drain behoorlijk kan oplopen,maar dat er dan toch geen problemen te bekennen zijn.

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stikstoftekort dacht ik ook al aan. Een stikstofblokkade door te hoge ec zou misschien kunnen?

De planten zijn best lichtgroen (niet goed op de foto's te zien), maar dat kan misschien ook door een te hoge ec komen en dat ze iets niet kunnen opnemen.

Wietbladeren, die gele vlekken op dat ene blad hierboven zijn volgens mij necrose en dat kan er op duiden dat ze iets niet kunnen opnemen terwijl het misschien wel voorhanden is. Blokkade!! :wtf2:

 

Morgen voed ik weer. Ik ga even denken hoe ik die ec omlaag krijg. Er zijn meerdere mogelijkheden maar ik denk dat ik om de twee dagen ga voeden met ec1,2. Dan zal er veel drainage zijn en de ec van de drain binnen een dag of vier richting 1,5 gaan, hopelijk, en dat is laag genoeg.

:hug:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk dat je weer een kweekverslag maakt.

knijp is wat rfx uit om je ph te checken .(laatst had ik soortgelijke symptomen ,bleek ph in rfx 7.2)

 

Ps: ik zou op 12 u gooien vind je veld al vrij vol/dicht .(ik weet niet hoe lang santa-marias doorgroeien )

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afgezien van wat Zwemvis zegt, de planten groeien niet meer, er zijn gebreksverschijnselen te zien, de Ec en de Ph die er uit komt is veel hoger dan wat er in gaat, op deze foto zie je goed dat er plantjes zijn waarbij er al meer dingen te zien zijn: dat gekrulde blaadje maar vooral die lichtere vlekken tussen de nerven bij sommige bladeren.

 

Waarschijnlijk kun je als je van onderaf tegen de bladeren aankijkt met de lampen aan veel meer bladeren zien met lichte vlekken tussen de nerven die van bovenaf nog niet te zien zijn. Deze vlekken worden binnenkort geel, bruin en uiteindelijk sterft vrijwel dat hele blad. Zolang de Ec te hoog blijft breiden deze verschijnselen zich uit.

 

De Ec zal ook steeds sneller oplopen, want de planten kunnen immers steeds minder voeding opnemen.

 

Ik denk dat dit mede komt doordat er relatief vrij weinig licht op deze oppervlakte hangt, hierdoor hebben de planten sowieso al minder voeding oftewel een lagere Ec nodig. Geef je ze meer dan nodig is dan krijg je wat er hier aan de gang is, een oplopende Ec in het substraat en daardoor ook een oplopende Ph welke tesamen stapje voor stapje te ver oplopen en de plant "verstikken".

 

De planten willen niet de hoogte in. Er staan dames tussen die van top tot teen paars zijn:

gallery_28849_18625_32632.jpg

 

Bovenstaande heeft zelfs necrose en ze is niet de enige.

 

In ec1,6 pH5,6 .. Uit ec2,09 (!) pH6,3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Morgen voed ik weer. Ik ga even denken hoe ik die ec omlaag krijg. Er zijn meerdere mogelijkheden maar ik denk dat ik om de twee dagen ga voeden met ec1,2. Dan zal er veel drainage zijn en de ec van de drain binnen een dag of vier richting 1,5 gaan, hopelijk, en dat is laag genoeg.

:hug:

In 4 dagen tijd kan de boel behoorlijk verslechteren, ik zou zo snel mogelijk spoelen met afgezuurd water zonder voeding tot de Ec in je drain op 1,2 zit en daarna pas weer voeding gaan geven met een lage Ec, bvb 1,1. En dan elke dag je drain meten om te kijken of de Ec van je drain laag blijft, lager wordt als wat je er in gooit, of oploopt. Hier pas je dan de Ec van je voeding op aan, je wilt proberen de Ec van je drain ongeveer gelijk te houden aan wat je er in mikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

even vooruit lopend op het uitknijpen rfx uit je potten(als je 5.6 geeft en terug krijgt 6.3 zal de daadwerkelijke ph in rfx/medium vrij hoog zijn,ik schat richting de 7.0)

 

ik zou je ph eerst naar 4.5 brengen(bicornaat is er dan uit en ph loopt niet meer op) en met ph plus naar 5.0 brengen ,en daarmee geven tot ph in rfx onder 6.0 zit.(spoelen zoi ik niet doen, gewoon 5.0 ph geven tot weer normale waardes heeft,)

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk ook dat de Ph in het substraat hoger ligt dan de Ph van de drain.

 

Maar, nmm is de hoge Ph in het substraat een gevolg van een te hoge Ec in de voeding. Door die te hoge Ec in de voeding loopt de Ec in het substraat op en dus ook de Ph daarvan.

 

Dit houdt in dat je de Ph in het substraat niet laag kunt houden tot je de Ec in het substraat stabiel hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al met al een zeer leerzaam verslagje weer !!

Hoop voor je dat je snel de oorzaak gevonden heb !

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou niet spoelen met alleen afgezuurd water want dan heb je vervolgens weer tekorten. Gewoon spoelen met EC 1.2 en de juiste pH. Dan even kijken hoe ze reageren en vanaf daar weer opbouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou niet spoelen met alleen afgezuurd water want dan heb je vervolgens weer tekorten.

Tekorten, hoe dat zo?

 

Als je spoelt tot er niets meer in het substraat zit behalve afgezuurd water misschien wel, maar als je spoelt tot de Ec van het substraat rond de 1.2 zit toch niet? Zeker niet als je vanaf dan gewoon met Ec 1.1 water geeft en de Ec in het substraat goed in de peiling houdt.

 

Hoe hoger de Ec van het water waar je mee spoelt hoe langer het duurt voor je 1.2 bereikt in je substraat. En er moet dan dus ook veel meer water doorheen en er komt veel meer drain uit.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@twiet: Ja oke als je met aan gezuurd water spoelt totdat de drain een EC waarde heeft van 1.2 en je gaat vanaf daar weer voeden krijg je geen tekorten. Ik dacht dat je bedoelde om heel het substraat door te spoelen want dan zou je wel tekorten krijgen.

 

Maar ik persoonlijk zou er voor kiezen om te spoelen met een lagen EC (1.2) net zolang totdat de EC en Ph weer goed staan. En dan weer rustig opbouwen. Het kost misschien wel wat meer water maar dan weet je zeker dat alle potten gelijk door gespoeld zijn. Als je met alleen aangezuurd water gaat spoelen en je spoelt er per ongeluk teveel doorheen krijg je al weer ongelijke waardes.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag heb ik iedere plant een pot (750ml) afgezuurd water gegeven.

ec: in 0,38 uit 1,69

pH: in 5,3 uit 6,4

 

Daarna heb ik "gevoed" (750ml) met ec 1,13

ec: in 1,13 uit 1,44

pH: in 5,2 uit 6,5

 

Bovendien ben ik er achter waarom de planten zo paars waren: de radio stond nog niet aan!!! ;)

De laatste ec-uit, 1,44, vind ik laag genoeg.

De tip van niet spoelen werkt misschien in een ander hok, maar bij mij niet.

De laatste pH-uit, 6,5, vind ik ook prima. Mijn ervaring is dat de pH-uit omhoog gaat als de planten flink groeien. Dus ik zie het nu roos wietkleurig in en morgen zet ik ze op 12 uur.

Gisteren heb ik de luchtbevochtiger weggehaald en een rondje gediefd.

De volgende waterbeurt, over twee of drie dagen, voed ik met ec 1,2 of zo.

Bovendien gebruik ik de pas gekochte groeivoeding even niet meer want die vertrouw ik niet. Ik had nog bloeivoeding staan van Canna en die gebruik ik voorlopig. Als de planten beter zijn ga ik de groeivoeding alsnog opmaken "in de mix" met bloeivoeding.

 

Binnenkort weer een update met foto's.

 

edit Bedankt voor de tips trouwens jongens, jullie geven me moed :showoff:

Edited by Zwemvis
  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sorry het kwam er niet van.

Wegens omstandigheden hebben de dames vier dagen in het donker gestaan. Ik had net genoeg stroom om een 100 watt peertje te laten branden. Dat is jammer want ze waren net weer gezond en toen sloeg de duisternis toe.

Ze hebben vijf dagen geen water gehad (was ook niet nodig in het donker) maar vandaag wel.

ec: in 1,45 uit 1,37

pH: in 5,3 uit 6,7

 

Aan de ec te zien nemen ze hun voeding op want er komt lager uit dan er in gaat.

De pH stijgt nog steeds. Niks ergs aan want ik stuur lekker laag in. Het complete spectrum tussen 5,3 en 6,7 is aanwezig dus alle voedingsstoffen kunnen netjes worden opgenomen.

Vanwaar toch die PH 5.2 ?en niet gewoon lekker op die 5.5 blijven zitten ?
Omdat ik het altijd zo doe en bij mij werkt dat prima vind ik.

Even het schema tot nu toe:

gallery_28849_18625_89030.jpg

Sinds ik gespoeld heb of in ieder geval gezorgd heb voor een flink lagere ec zijn de planten eigenlijk beter.

De planten:

gallery_28849_18625_260684.jpg

Ze zijn nu 52 cm en het lijkt er op dat vier dagen duister hen geen kwaad heeft gedaan.

Ze staan nu tien dagen in de bloei.

Ik heb een keer gediefd maar er zitten nog zo veel takken onder aan de stam dat ik nauwelijks kan watergeven dus binnenkort wordt weer flink gesnoeid.

;)

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...