Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Zwemvis

90 Santa Maria's In Mapito

Recommended Posts

die eerste foto ziet er wel gaaf uit! alles mooi recht omhoog

 

wat draai je met die radio? tog wel nostalgie daar worden ze ontspannen van :whistle:

aan de planten te zien draait die volgens mij iets van speed metal :lol:
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar dat ziet er toch nog steeds heel uniform uit?

Op zich gaat het wel. Ik had ze wel liever wat kleiner gehad zodat het licht beter verdeeld wordt.

Het valt me wel op dat pp helemaal niet de breedte in gaat

Volgens mij ligt dat aan de moeders. Misschien dat er te lang doorgestekt wordt, stek van stek van stek en dat op een gegeven moment de breedte is weggestekt? :) Ik heb er geen idee van.

Langs de andere kant staan ze er wel piekfijn bij, lekker amfibie-groen :icecream:

cheers mate!

wat draai je met die radio?

Neerlandse schreewellende, dat werkt het beste volgens de Mythbusters.

 

Intussen heb ik nogal wat werk gestoken in het ordenen naar lengte. de langste heb ik naar het midden gezet. Hier een overzicht in ei-vorm: (het ei van Columbus!)

gallery_28849_18625_116080.jpg

 

Aan het schema te zien ben ik in week 6 aangekomen. In week 6 doe ik PK13/14 bij de voeding. Gisteren ben ik rustig begonnen met PK13/14, er ging 30ml bij de 70 liter voeding. Morgen doe ik er 60ml bij. De planten zijn knettergroen, dus ik moet een beetje uitkijken met de ec.

gallery_28849_18625_39069.jpg

 

De laatste week van de logger. De logger hangt tegen mijn filter en houdt dus eerder het filter in de gaten dan de planten. Tussen de planten is het twee graden koeler en ook vochtiger:

gallery_28849_18625_12704.jpg

 

Foto van de voorkant. In vergelijking met vorige week is duidelijk dat de toppen beginnen aan te dikken. Ik zit op vijf weken en twee dagen bloei. Nog een maand (hopelijk langer!) te gaan.

gallery_28849_18625_32485.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er heel goed uit zo, mooi om te zien dat je de boel weer strak onder controle lijkt te hebben! Inderdaad, hou die Ec in de peiling, mooi om te zien wat die doet, zo in je grafiek.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg mooie toppen al en dat voor week vijf nog maar! :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo, weer eens een update.

gallery_28849_18625_401055.jpg

 

Ik vind dat de topvorming niet echt lekker op gang komt. Ze bloeien nu zeven weken en er zit wel veel blad aan de planten maar de toppen worden niet dik. Ook zitten er al genoeg rode haren aan.

In mijn vorige verslag moest ik na 6,5 week het net spannen maar nu is dat niet nodig.

 

Vandaag heb ik water gegeven:

pH: in 5,4 uit 6,2

ec: in 0,99 uit 1,77.

 

Het lijkt er weer op dat de planten geen voeding opnemen. Misschien moet ik gaan spoelen om de ec te verlagen.

gallery_28849_18625_28399.jpg

:dope:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is spijtig om te lezen, ze zien er wel gezond uit.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt nu wel alsof ze voeding te kort komen. Lijken erg lichtgroene bladeren met hier en daar rooie bladsteeltjes en vergelende bladeren onderin.

 

.99 in is nogal laag, 1.77 uit daarentegen lijkt redelijk, maar het verschil tussen in en uit klopt imo niet, is te groot. Hoeveel liter potten heb je, hoe vaak bewater je?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe warm is het in je hok, met de lamp aan en met de lamp uit?

 

Klopt je ph meter nog wel?

 

Je hebt ze wel veel voeding gegeven aan de planten te zien, Santa's kun je beter iets te weinig voeding geven dan te veel is mijn ervaring.

Het zijn gevoelige plantjes.

 

Volgende keer misschien ook iets eerder beginnen met de pk toe te voegen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt nu wel alsof ze voeding te kort komen. Lijken erg lichtgroene bladeren ...

Dat lichtgroene komt door de 100W gloeilamp die ik aan doe als ik de foto's maak. De planten zijn bovenin knettergroen hoor ;)
Hoeveel liter potten heb je, hoe vaak bewater je?

Zes liter en ze krijgen drie keer per week water, ik doe niks anders dan andere keren.

 

Bosrand, dag/nacht is ongeveer 25/19

De pH-meter klopt denk ik wel, de planten zien er kwa kleur perfect uit, misschien iets té groen wel. Volgende keer zal ik de meter calibreren maar ik denk dat die klopt.

Santa ken ik verder niet. Als ze gevoelig zijn ben ik er misschien te wild mee omgesprongen: in het begin stilstand door te hoge ec en vier dagen geen licht (alleen een 100W gloeilamp) in week 1 van de bloei.

Vanaf nu ga ik ze vertroetelen en zo lang mogelijk in leven houden. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht hetzelfde als Twiet. Ziet er niet als overvoeding uit. Maak anders een pic met de lampen uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

6 liter potten drie keer per week water lijkt mij wat weinig, de verhouding tussen (kleine) inhoud en waterbeurten is te groot, imo. Hierdoor krijg je nogal fikse schommelingen in de Ec in het substraat en alles wat fiks is vinden je plantjes niet lekker.

Vaker water geven is dan ook het eerste wat er bij mij opkomt.

 

En misschien kijk je wel gewoon met teveel haast en worden ze wel dikker, maar langzamer dan je zou willen zien. Zoals het er uit ziet en er van uitgaande dat ze groener zijn als op de foto lijkt mij dat ze in elk geval nog wel lekker een stuk zullen uitdikken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk dat je ph in je rfx +- 6.8 is .

ik zou 5.0 ph gaan geven tot dat ph 5.5 terug komt.(schat dat de ph dan in je rfx +- 6.0)

beste is handje rfx uitknijpen zodat je precies weet welke ph je rfx heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je wil ph tussen de 5.5 en 6,5 op wortel nivo hebben (in rfx daar gaat het om)

als 5.0 in stuurt en je krijgt 6.0 terug ,is dit een gemiddelde van wat je instuurd (5.0) en de daadwerkelijke ph in je rfx.

de daadwerkelijke ph zal rond de 6.5 liggen(is een inschatting op basis mijn ervaring ,uitknijpen en je weet het zeker).

met die 5.5 zit je dus nog bovenin de gewenste waarde 5.5 tm 6.5.

vandaar dat ik zou doorgeven 5.0 tot retour terug komt op 5.5 .(mijn ervaring is dat de rfx dan +- ph 6.0 is)

daarna kan je weer naar 5.4 terug gaan (of welke ph je zelf gewenst vind)

 

als je 5.5 instuurd en 6.0 terug krijgt ,zal je ph in rfx 6.2 zijn en dus wel binnen de gewenste range.

 

ps :vele wegen leiden naar Rome.

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo zwemvis , dit ziet er allemaal er mooi uit man!!

Jammer dat je nu ff wat probs hebt maar als het wel de ph is kun je direct gebruik maken van 1 van de grote voordelen van hydro ten opzichte van aarde.

Je waardes kun je veel makkelijker sturen ;) Succes kerel!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meter nagekeken met calibratievloeistof pH 4 en 7 en de meter is goed.

Jammer genoeg kan ik geen mapito (ik heb mapito, geen rfx) uit de pot halen want ik krijg mijn hand er nooit in. Ik kan volgende keer een uur na het wateren wel een pot schuin houden en dan komt er wat potvloeistof uit, de waardes daarvan zijn geloof ik wel hoger. Zal ik volgende keer doen.

@Twiet: ik doe het altijd zo, om de twee of drie dagen water en dat gaat eigenlijk altijd goed.

@Supernoob: de foto's zijn van voordat de lampen aangaan, dus met een 100W gloeilamp en de flitser van de camera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan ook komen doordat je de lamp er te dicht op hebt en dat deze soort daar open toppen van krijgt, ik had dat ook bij mijn C99 kweek en die toppen leken hier wel op terwijl Amnees op dezelfde hoogte wel compact blijft.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Open toppen heb ik eigenlijk niet. Maar sommige planten lijken al uitgebloeid met een zeer schamel hoofdtopje en andere zijn nu volop aan het bloeien. Sommige lijken door de shok van lage ec in de bloei te zijn geschoten. Ik wacht het wel af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Zwemvis,

 

Ik volg jou stiekem al een jaar en heb al je verslagen gelezen. Ik vind dat je bijzonder goed kweekt. NLX 1,35 g/w zonder Co2 ben ik nog nooit tegen gekomen. Zelf heb ik 6,5 liter potjes staan in een Mamooth 120 240 2 x600 RFX 1 Amnesia. Wat denk jij van deze set-up? Wat je beschrijft heb ik ook wel eens gehad zeer kleine toppen en al zeer vroeg uitgebloeid. Dit kwam denk ook door een te hoge luchtvochtigheid bij mij (Kweek was op aarde). Jij heb veel meer ervaring als mij maar zeg het toch maar even. Met jou kweek ervaring zal het allemaal wel goed komen. Ik ga zelf ook een topic aanmaken. Hoop je daar te zien.

 

Gr,

 

Kees

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Kees, bedankt voor je commentaar. Ik heb nog nooit Amnesia gehad. Omdat mijn bakken nogal hoog zijn want ik kruip er onderdoor. Denk dat het wel goed komt in je tent, ik heb al veel mooie verslagen hier gezien in een tent.

Hier bloeit het nog steeds. Sommige worden lekker dik en andere niet. De luchtvochtigheid is laag, rond de 50%.

 

Het oerwoud:

gallery_28849_18625_401164.jpg

 

Hier twee planten, de linkse is oke en de rechtse is matig. Helaas zijn de meeste planten zoals de rechtse:

gallery_28849_18625_132115.jpg

 

De grafiek van de bloeiperiode tot nu toe:

gallery_28849_18625_24910.jpg

 

 

Ze bloeien nu bijna acht weken (zwarte lijn). De herfst begint er in te komen, er zijn ook planten met paarse bladeren en toppen. Alhoewel er planten tussen staan die uitgebloeid lijken staan er ook planten tussen die helemaal onder de witte stampers zitten. Ik vind het maar een moeilijk verslag en ik weet niet wat ik er van moet denken. De planten zijn in ieder geval te groot geworden maar ze blijven staan tot ze afsterven.

 

Hier een beachbabe die aan de zijkant staat, waar het goed toeven is blijkbaar:

gallery_28849_18625_395021.jpg

 

Groetels, :) :) :)

Edited by Zwemvis
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opmerkelijk dat de ene wel dik wordt en de andere niet, wat een eigenwijze teven zijn het ook. :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben aangeschoven

succes toppen zien er wel hard en zwaar uit hopen

dat de uitkomst hetzelfde is

salut

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf ook diverse keren amnezen gekweekt en steeds de watergift aangepast, werd er gek van.

Vervolgens heb ik een kweek gedraaid met continu dezelfde waardes. 5,5 en 1.4, beste resultaat ooit gehad....

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...