Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

mrblonde01

Teveel Water Of Te Warm? (Foto's)

Recommended Posts

Wat kan hier aan de hand zijn? PH en EC zijn in orde. Ik heb wel een aantal keer flink water gegeven (iedere plant een liter, ongeveer om de dag, in een 28 liter pot)

 

Ik heb wel een keer de lamp iets hoger gehangen omdat hij op 50cm afstand hing (600watt) en ik het idee had dat de ventilator niet goed genoeg de warmte weg kon blazen.

 

Album met meer foto's, eerste zijn van ongeveer een week ervoor : http://imgur.com/a/Lzput

 

Is hier nog wat aan te doen? is het beter om de gele blaadjes te verwijderen omdat deze zo in de top zitten en het licht wegnemen van de blaadjes eronder?

 

RJ6qlnU.jpg

 

Ys3K4fj.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bladeren niet verwijderen, het lijkt niet echt op overvoeden maar toch zou ik je medium even spoelen met een ec van rond de 1.0 en ph van 5.8 en je lamp op 60cm hangen.

En kijken wat de dames doen en dan rustig aan weer opbouwen met je voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat heb je onderop je pot liggen ? Lijkt wel tauge..

 

Mochten dit wortels zijn zou k er wat grond overheen gooien.. en spoelen .. nou weet k niet hoe dat tegenwoordig gaat maar volgens mij ga je potgrond niet spoelen... en een liter om de dag lijkt mij een beetje weinig wat doe je verder qua voeding ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potgrond moet je inderdaad anders "spoelen", ik noem het spoelen maar het is eigenlijks gewoon water geven met een lage ec en totdat het water onder uit je pot komt en dan stoppen. dus niet de inhoud van de pot aan water erdoorheen smijten ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okey :) maar ik zie teveel voeding en te weinig voeding :) enigste die nog niet is aangetast volgens mij is links voor .... maar ben erg benieuwd wat er nou onderop die pot ligt lijkt mij op een kluuw wortels en dat zal de plant niet lekker vinden en dan gelijk de vraag hoe kom je eraan ? Denk dat hij in een kleinere pot is begonnen netjes met een folie op de grond en dit later heeft overgepot zonder de kluit iets dieper weg te stoppen waardoor de wortels bovenop zijn blijven liggen met alle gevolgen van dien....:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja inderdaad,ben daar ook wel benieuwd naar, kan het ook niet plaatsen of het nou wortels zijn. erg vaag is het sowieso.

En de ene plant is nog niet echt aangetast inderdaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is houtwol! zodat de bovenste laag grond niet teveel uitdroogt.

 

Linkerkant gaat inderdaad beter. Voeding doe ik gewoon volgens het schema (Dutch Pro A + B, 20/30 ml per liter water).

 

Dus misschien juist te weinig water? Ik heb de bladeren nooit echt zien hangen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probeer de voedings schema's niet strikt op de voet te volgen, dit geeft meestal meer problemen dan dat het goed doet.

Wel apart dat de linker plant het wel naar zijn zin heeft.

 

Waren dit zaden of stekken? Als ze uit zaad komen is het mogelijk dat de ene pheno meer kan hebben dan de andere kwa ec.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Houtwol.... heb toh al veel voorbij zien komen maar deze was me ff ontgaan... :)

 

Dat zou k r zowiezo afhalen werkt niet echt hygienisch lijkt mij..

 

Wat voor grond heb je gebruikt ?

Je zegt dat ph en ec op orde zijn maar welke ec heb je dan met 20/30 ml voeding ?

T lijkt dat je plant zn reserves uit het blad haalt doordat zij op de 1 of andere manier t niet uit t medium kan krijgen ...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet eruit als light burn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt op een ph probleempje.

Dat kan komen door dat je ph meter niet de juiste waardes aan geeft, of door dat ze langere tijd te nat gestaan hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

30 ml per liter? Dat betekent op een 10 liter emmer dat je ruim een halve liter voeding erin dondert... klopt ergens iets niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

schema

 

als dit over dezelfde A+B gaat staat er volgens mij 2 of 3 Ml per liter ( 100 liter water en 200 of 300 ml A + B )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem aan dat dit niet klopt inderdaad, even Hesi als voorbeeld die doet 50ml op 10l water.

Dus dan lijkt me die 20/30ml wel erg veel per liter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat kan hier aan de hand zijn?

Je plantjes voelen zich niet happy.

 

PH en EC zijn in orde.

Misschien wel van wat je geeft maar wat er in de pot gaande is ?????

Ik heb wel een aantal keer flink water gegeven (iedere plant een liter, ongeveer om de dag, in een 28 liter pot)

T'is maar wat je flink noemt :withstupid:

Wat staat er op een zak medium? inwateren en bij water geven ongeveer 10% volume gebruikt medium

Op een 28ltr pot komt dat dus op een litertje of 2.5-3 PER KEER dat je water geeft om het medium vochtig genoeg te maken zodat de plantwortels er van alles mee kunnen en de voedingsopname ook nog eens ok gaat ipv zoals nu.

 

Is water geven en hoeveel nu een probleem voor je schaf dan een Blumat Tensio meter aan, gaat er een wereld voor je open :hug:

Share this post


Link to post
Share on other sites

houtwol is apart spul

om het af te breken is er een wissewerking met stikstof , die de stikstof onbeschikbaar maakt

 

dan is er ook de lage watergift

 

niets aan de hand mensen : gewoon kwestie van een kweker die zomaar wat doet

 

 

dit is al een gelopen koers- de toppen zijn gevormd en de dames hebben al een fout zuipritme te pakken.

 

voor nu : een keer goed wateren met voeding volgens gebruiksaanwijzing , en een druppel afwasmiddel erdoor voor het vervloeiien van te droge aarde

dan langzaam wateren totdat een vijfde van wat je hebt gegeven eruit is gelopen

na 3 dagen herhalen zonder afwasmiddel

tussendoor fotos sturen

 

en godsammekrake waarom die houtwol

als je wil isoleren , neem dan kiezelstenen of hydrotonkorrels (veel lichter)

 

wel eerst grondig wassen voor gebruik , maar een warmtematje met thermostaat is het beste voor de kluit.gewoon op 20 celcius zetten en genieten van gulle snel reagerende planten

Edited by MeneerJansen
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ijzer is idd 1 van de vele problemen waar deze plant mee kampt maar geen zware problemen op dat front, meer dat nav de rest vd puinhoop ook ijzer verschijnselen (lichter blad en groene nerf) voorbij komt.

 

Gezien staat vd planten gaat dit ik denk max 30% opleveren van wat het had kunnen zijn en het wordt dan ook nog es buttwiet, jammer.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan moet je toch gaan afvragen waarom ijzer niet wordt opgenomen als je ph te hoog is en je medium te nat wordt ijzer ook niet opgenomen. en ik denk zelf dat je ec niet te hoog is als ik zo naar je bladeren kijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

houtwol erafhalen!,dat verzuurt als de neten namelijk.

 

Gebruik van dat zwart/witfolie om je potten af te dekken tegen vochtverlies,gewoon rondjes knippen met een gleuf naar het midden.

Of kleikorrels,of van dat radiatorfolie heb ik ook weleens langs zien komen,of van die wegwerpbordjes.

Of metselzand of....ga maar door....

Maar geen houtproducten....

Edited by Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Houtwol verzuurd niet, en ook neemt het geen/amper stikstof op uit het medium.

Als je het door de aarde heen zou mengen, dan neemt het wel stikstof op uit je medium, omdat het dan opgesloten zit.

Bovenop je aarde kan het geen kwaad.

 

Ik heb mijn tuin met houtsnippers bedekt, het is ideaal tegen ongewilde planten en uitdroging, en de planten die ik wil laten groeien doen het er prima op.

Daarbij heb ik ook vaak gehoord dat hout(snippers) je aarde verzuren, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn.

Er zijn ook mensen geweest die de ph van de aarde regelmatig gemeten hebben voor en na dat er houtsnippers op kwamen, dat veranderde niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bosrand : het is niet het hout maar de bacteriën/schimmels die het afbreken die de verzuring veroorzaken,geloof me het is waar.

Ik heb een super skunk moederplant weg kunnen pleuren drie jaar geleden,door houtsnippers........

Als ik een rhododendron in zo een klimaat laat groeien heeft ie nergens last van want da's een zuur minnende plant alle Calluna vulgaris/Erica carnea variëteiten eveneens.

Bovendien is daar je bodemtemperatuur niet zo stabiel en verloopt afbraak langzamer dan binnen.

Gooi je houtsnippers op een border met b.v. Euonymus(kardinaalsmuts) dan treed binnen 1 seizoen de vergeling door PH verlaging v/d houtsnippers op en moet je kalk toevoegen en bij mesten.

Edited by Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor alle reacties! Enorm uiteenlopend, dat wel. Maar goed, ik kan er een aantal dingen uithalen die naar mijn idee wel hout snijden:

  • Het houtwol haal ik er de volgende keer af. Het leek mij vrij inert en onschuldig.
  • Ik bedoelde 20/30 ml per 10 liter water, typefoutje! Ik verdeel 10 liter per keer aan alle 6 de planten.
  • Ik kan best wat meer water geven. Ik voel vaak onderaan de pot, als het daar erg vochtig is geef ik meestal minder of geen water.
  • PH en EC is echt in orde, zowel in het water dat ik geef, als de grondmonsters die ik test
  • Verder ga ik de adviezen van MeneerJansen opvolgen, bedankt daarvoor!
  • Het kan ook nog steeds zo zijn dat dit puur en alleen schade door hitte was?

Nog 1 vraag: hoe vaak en hoeveel zouden jullie (ongeveer) water geven in de bloeiperiode in een pot van 28 liter?

Edited by mrblonde01

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te nat staan ze niet met 1ltr om de dag op 28ltr medium en amper verder geworteld dan de helft vd pot denk ik en als je dan die liter geeft druipt dat natuurlijk zo via de randen naar de onderkant vd pot, de rhizosfeer lekker te droog latend met alle gevolgen van dien (ook qua opname/ph).

 

Die hele grote potten doe je alleen als je echt voorgroeit omdat anders de helft nog niet gebruikt wordt (geen wortelzetting) en die grote buffer als een molensteen de hele kweek om je nek hangt. Ik pak niet groter dan 11ltr meer (minerale kweek), meer dan zat medium voor een plant van ruim een meter met dikke toppen.

 

@mrblonde

vraag me af hoe je het meet dan, die ph en ec: heb je een grondprobe of laat je de grond in lab analyseren?

al heb je de goede meters dan weet je nog niet goed wat er rond de rhizosfeer speelt bij echte problemen simpelweg omdat je daar niet kunt gaan steken en meten met die probe (als je al een grondmeter hebt).

Vraag me af wat de EC en PH zijn onder de wortelkluit waar het best wel eens een zo afwijkende waarde heeft dat er niks meer opgenomen wordt en ze zichzelf opvreten (vanaf de tip wordt blad lichter, vergeeld tussen de nerven en verbrost vanaf de punt en langs de randen, geen verbrandingsverschijnselen) als ze te nat staan geven de planten ook een veel slappere indruk en zijn er ruim paarse stelen aanwezig.

 

Je watervraag:

Schaf een Blumat tensio meter aan en til tot die tijd de pot op om te bepalen.

Vul een lege pot met aarde uit zak en til op, met plant erin en goed bewaterd moet pot bijna x zo zwaar wegen (des te meer medium des te zwaarder de pot na bewateren, 10% water op een 11ltr pot is best een gewichtstoename) en zet de potten na optillen niet met een smak neer maar behoedzaam anders klikt de aarde snel in.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...