Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
danee

Buigen, Knakken En Herma's

Recommended Posts

Hoi, de afgelopen kweek (6x gefeminiseerd cheese) heb ik een hok vol herma's gehad.

 

Dit was de eerste keer cheese en kreeg wat problemen met de hoogte. Ik moest in de tweede en derde week flink buigen en knakken.

 

Kan dat de oorzaak zijn geweest van het ontstaan van de herma's?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit was de tweede keer zaad van dutch passion. Daarvoor had ik bij royal queen nooit een probleem.

 

Voordat we oneindige discussies krijgen over leveranciers....royal queen kreeg ook veel kritiek. Mijn ervaringen waren altijd prima. Het aantal aanbieders zijn door de wetgeving ook nog eens sterk afgenomen.

 

Dus ik zou graag eerst willen kijken of se oorzaak bij mijzelf zou kunnen liggen. Kan het knakken en buigen tijdens de bloei voor herma's zorgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan het knakken en buigen tijdens de bloei voor herma's zorgen?

Ik werk al jaren met gefeminiseerde zaadjes in scrog, maar heb nog nooit een herma gehad. Vermoedelijk toch iets mis met de genetica.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou.... knakken kan zeker een dosis stress geven aangezien je de sapstroom behoorlijk beschadigd. Zelf stop ik met knakken bij de eerste echte zichtbare bloemetjes, meestal zo'n 10 dagen op 12/12, maar liever niet meer knakken na 12/12. Buigen en binden op plantenringen is ook een mogelijkheid die je nog hebt, dan heb je een soort van scrog maar kun je de planten nog steeds verplaatsen als je dat wil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MisterX, Zegt DNA dat? Of zegt Kroblo dat?

 

Fem zaad is ook gewoon stabiel als de selectie maar goed uitgevoerd is. Als je een plant van geslacht gaat veranderen om fem zaad te maken is er altijd het risico dat een herma gevoelige plant dan eerder stuifmeel oplevert dan de stabiele planten. Daarom moeten ze dus eerst de herma gevoelige planten eruit halen.

 

De betere breeders doen dat netter dan de snelle geld jongens of beginnende breeders, maar er kan altijd wat mis gaan. Ook bij DNA zit er wel eens een foute batch tussen.

 

:edit: Clipje van Don & Aron (DNA) die uitleggen hoe ze selecteren en feminiseren. Ze geven daarbij aan dat zij ook niet geloven dat de genetica verandert door feminiseren, maar dat het een kwestie is van goede genetica selecteren. Vanaf 7:20 gaat het over feminiseren.

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaaaaa leuk om mijn maatje Don te zien , 6 jaar geleden , ik zie hem iedere week.

Ik adviseer altijd om stress te voorkomen bij fem.zaad , zeker pijnlijke stress zoals toppen , dieven etc ,

Uiteraard speelt het selecteren vd sterkste genetica een grote rol , en zal zeker bij DNA nagenoeg nooit voorkomen ,

maar 100% zekerheid heb je nooit , 99,9 % wel , maar je zal maar net die ene op de duizend hebben , en die van stress voorzien ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dan adviseer je iemand om niet te knakken en dan heeft die daardoor 30 a 40% minder opbrengst. Laat ze dan lekker knakken en die ene plant op de duizend eruit gooien. Of die paar banaantjes plukken.

 

Als je een hele tent vol herma's hebt is een ander verhaal, maar dan heb je dus gewoon een slechte breeder te pakken of op zijn minst een mislukte batch.

 

Sowieso is het dus een fabeltje dat er een herma gen wordt ingebracht door feminiseren. Je hebt alleen het risico dat de selectie niet goed gedaan is en dat er een herma moeder gebruikt is. Dat geeft overigens ook al aan dat planten uit regulier planten zaad net zo goed herma gevoelig zijn. Heb zelf dan ook meer herma's uit regulier zaad gehad dan uit fem zaad.

 

Buiten dat geloof ik er ook niets van dat knakken nou ineens een herma tot mannelijke bloemen zou aan zetten en dat niet knaken dat probleem zou voorkomen. Als het al een herma gevoelige plant is dan is er altijd wel wat stress tijdens een kweek waardoor dat tot uiting komt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar dan heb ik het wel geadviseerd , van mijn part knip je ze in tweeen , en plak ze weer vast ,

maar beter van niet .

de meeste zien die eventuele herma niet , en merken dan bij het knippen dat alles onder het zaad zit ,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus je geeft liever een verkeerd advies dan dat je het risico loopt dat iemand niet oplet en daardoor een herma er niet op tijd uit haalt?

 

Als iemand met 4 planten in een grote tent bij één op de duizend planten een herma heeft dan kun je dus beter wel knakken, want dat geeft in totaal veel meer oogst als je met kleinere aantallen planten per m2 kweekt. Zelfs als je eens op de tig keer een "hele oogst verpest" doordat er wat zaad in zit. Sowieso moet je op je planten letten voor rot of herma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is geen verkeerd advies .

En met 4 planten is het niet zo erg , maar stel je eens voor met 400 ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is dus wel een verkeerd advies, want het kost de kweker uiteindelijk opbrengst.

 

Bij 400 is het een ander geval inderdaad, maar dan wordt een andere kweekmethode gebruikt dus dat is geen relevant voorbeeld. Dat is nou precies het punt eigenlijjk. Adviezen die voor een SOG kweek met 400 stuks opgaan gaan niet altijd op voor een kweek waar iemand met een paar planten per m2 werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn er genoeg die bij 400 ook toppen hoor ,zeker met sativa's , dus wel relevant lijkt me .

En het hoeft de kweker geen opbrengst te schelen , je kan ook buigen ipv knakken .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja en dat toppen doen ze ook met een reden. Die snappen dan ook dat de extra opbrengst opweegt tegen wat extra risico. Bij dat soort aantallen gaat het normaal gesproken om stekken overigens.

 

Buigen heeft bij lange na niet hetzelfde effect als knakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer een soortje niet tegen knakken en/of toppen kan en daardoor herma trekjes krijgt, is het een zwakke strain, en zou je die eigenlijk niet moeten willen verkopen vind ik.

 

Daarom zijn er veel soortjes die ik nooit meer zal zetten.

Er zijn gelukkig ook genoeg goede soorten te vinden die stabiel zijn.

 

Mijn advies, leer van je eigen kweekjes en van de kweekjes van anderen en kies zaden die sterk/stabiel zijn.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een marketing advies weer van masterkroblo\

grootste onzin

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MisterX, Heb wel wat kweekverslagen gezien met de Strawberry Banana die herma's gaven. Al is dat strikt genomen Reserva Privada.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ik heb 4 soortjes DNA staan die ik behoorlijk heb moeten toppen, knakken, dieven etc.... Als dat soort stress hermas oplevert dan had ik ze nu wel gehad ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

pfff vermoeiende discussie <_<

 

Nooit last gehad van herma's door scroggen of ander mishandelend gedrag. :whip:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

onzin, als je een plan mishandeld zo hard als ik gedaan heb en er komen geen herma's uit dan heeft dit een reden.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

3.0 heeft gelijk, mishandelen hoort erbij daar komen geen herma's van.

 

Dat heeft andere oorzaken en mishandelen/stress moeten ze kunnen hebben anders mankeert er iets aan de genetica.

 

Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjonge...tis weer raak....wederom herma's. Dus het knakken heeft er niets mee te maken. Wederom cheese van dezelfde leverancier. Ik vrees dus idd een foute batch. Ik zit in de 4e week bloei...kan ik de zaadballen er gewoon tussenuit halen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...