Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

FoolOnTheHill

Redt De Vleermuis, Koop Geen Guano!

Recommended Posts

Redt de vleermuis, koop geen guano, er zijn genoeg alternatieven.

Kwetsbare ecosystemen worden ernstig bedreigd.

 

The Garden Professors:

 

One of the fertilizers I have the most trouble recommending is bat guano. The problem is that the stuff works, but it may well come from places, mostly offshore, where it is harvested nonsustainably, ruining local ecosystems. Sure, bat guano can be harvested sustainably -- I know it occurs in Texas, for example, where there are tight restrictions on guano harvesting. My question is, why don't companies that produce fertilizers with sustainably harvested guano advertise this fact? Don't they think it's important enough?

(We are university professors dedicated to translating scientific information for your gardens and landscape)

 

Onderzoek op Jamaica heeft aangetoond dat de vleermuizenpopulatie ernstig te lijden heeft van het winnen van guano uit de grotten waar de vleermuizen slapen.

En ook het ecosysteem er om heen ernstig wordt aangetast.

 

http://youtu.be/2bkPdbMnqog

 

In andere (2e en 3e wereld) landen waar guano wordt gewonnen is dit niet anders.

In Indonesie worden gebakken vleermuizen als snack gezien, daar liggen ze dus dubbel onder vuur.

En dreigen enige soorten nu uit te sterven.

 

Ook aan het gebruik van guano van zeevogels kleven nadelen. de Afrikaanse pinguin legt zijn eieren in een laag guano, en op sommige eilanden in zijn leefgebied is de laag guano tot op de rotsen toe weggeschraapt.

 

Het nut van de vleermuis:

 

Bats have long been postulated to play important ecological roles in prey and predator, arthropod suppression, seed dispersal, pollination, material and nutrient distribution, and recycle

 

Bat pollination occurs in more than 528 species of 67 families and 28 orders of angiosperms worldwide. Pteropodid bats are known to pollinate flowers of about 168 species of 100 genera and 41 families and phyllostomid bats pollinate flowers of about 360 species of 159 genera and 44 families

 

Bat populations appear to be declining presumably in response to human induced environmental stresses like habitat destruction and fragmentation, disturbance to caves, depletion of food resources, overhunting for bush meat and persecution, increased use of pesticides, infectious disease, and wind energy turbine. As bats are among the most overlooked in spite of their economical and ecological importance, their conservation is mandatory.

 

De situatie op de filipijnen:

 

By 1970, the last lowland forest on Negros had been invaded and destroyed, eliminating most of the food source near the caves. At the same time, workers removed guano from the caves, disturbing the bats' reproduction, and often killing these largest of the local cave bats to supplement their primary diet of rice and corn. The few specimens taken for museums came from the last period of stability, just before the final phase of deforestation and guano mining.

 

Ontbossing:

 

Deforestation and the loss of associated roosting and foraging habitat is a major threat to Asian bats, as some countries have lost more than 80% of their primary forest cover due to over-exploitation of timber and land conversion for agriculture. Destruction and disturbance of cave roosts is another major problem, with guano mining, swiftlet nest collection, irresponsible ecotourism, and bushmeat hunting motivating people to enter caves and damage prime subterranean habitat.

 

asialandingguano2.jpg

 

Crews load tons of guano into sacks like these for sale as a primary material in fertilizers. Unregulated guano harvesting from caves can have extremely negative impacts on roost sites, even causing entire bat colonies to abandon caves where they may have roosted for hundreds of years.

Edited by FoolOnTheHill
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
:| :| :| Nooit geweten eigenlijks, dat er zoveel ellende van is ontstaan :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet alleen guano...

 

Potgrond => veengebieden

 

Bloed- beendermeel => intensieve veeteelt

 

Enzovoorts...

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met nadruk op de "enzovoort".

Je kan eindeloze lijsten maken helaas :(

 

Grts WaB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt helemaal, wij mensen zijn al te goed met de natuur te slopen en de dieren uit te roeien, en dat allemaal voor GELD!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook de reden dat ik geen Maerl wil gebruiken. Dat is ook een unsustainable product. Vleermuizen zijn oa ook al bedreigd door White Nose Syndrome dus zijn allicht gevoeliger voor andere druk op hun populaties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Fool! Bedankt voor het delen. Vind ik stiekem ook wel heel tof van je Bro! Thanxs,

 

 

 

Heej Worm, kan je de dingen die je schrijft wat meer uitleggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ergens s t natuurlijk belachelijk...

 

Aan de andere kant zijn we met zoveel op deze aardkloot dat het volgens mij niet anders kan dan dat we de aarde beroven van alles wat het in zich heeft... uiteindelijk is het de natuur dat we willen overleven....

 

K weet t s wachten op t einde ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miramar, potgrond is unsustainable omdat veen gebieden worden geplunderd. Veengebieden zitten vol met koolstof waardoor we dus nog meer CO2 in de atmosfeer krijgen wat weer direct bijdraagt aan klimaatverandering.

 

De veeteelt is ontzettend slecht voor het milieu als je nagaat hoeveel energie er nodig is voor die beesten. Ze hebben land nodig, eten (wat weer op een ander stuk wordt verbouwd), transport om alles naar hun toe te krijgen en weer richting de consument, water...en daar bovenop scheten ze ook nog eens allemaal CH4 uit wat ook nog eens een broeikasgas is! Ik zeg altijd, als je 1 ding zou kunnen doen wat jouw bijdrage aan klimaatverandering zou verminderen, ga dan 1-2x in de week vlees eten (of minder!). Ik ben trouwens geen vegetariër maar eet het met mate.

 

Having said that, beendermeel is denk ik wel gemaakt van de overblijfselen van de veeteelt toch? Dan is het minder erg. Net zoals bijvoorbeeld het eten van orgaanvlees (lees: kippenlevertjes). Niemand wilt dat en het blijft over, dus prima om te nuttigen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom gebruik ik guano kalong, dat is vleerhondenpoep en werkt prima.

Vleerhonden zijn fruiteters en leven niet in grotten maar in bomen.

Wat betreft CO2 voetafdruk doe ik al genoeg dus het is minder erg als je gewoon op je producten let.

En geen grotten of vogel eiland guano kopen,bad stuff...

Ook koop ik geen potgrond waarvoor veen is afgegraven,gewoon cocos en compost da's tenminste duurzaam

Edited by Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is bloed en beendermeel niet gewoon een bijproduct van de veeteelt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit helaas niet alles in boef. Bij mijn bio kweekjes gebruik ik eigen wormencompost en nog steeds bloed- beendermeel..

 

Wormpies indoor op koffieprut, fruitschillen en papier.

gallery_20993_7287_1118893.jpg

 

Gr,

 

Worm

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je pc bevalt Kobalt hoe dacht je daar over?

Zo funny het ene verwijten maar het ander gebruiken wel een beetje dubbel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom ook

 

 

Enzovoorts...

 

 

 

De lijst kun je eindeloos maken...

 

 

Edited by Worm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou zeggen geitenwollen sokken aan & vegetarisch kweken zonder veen.Ondertussen hebben we een Rijn die sterk vervuild is met microplastic & laat de Cammora nucleaire afval dumpen op plaatsen waar de groentjes geteeld worden die ook in Nederland verkocht worden.

 

Als vervanging voor Guano kan je ook zonnebloemlecithine proberen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En daar boven op nog het transport van al die zakken aarde en toevoegingen. Beste voor het milieu, en het product, zowel kwaliteit en kwantiteit is een gesloten recirculerend NFT systeem zonder onzin toevoegingen. Heb je vrijwel geen afval (als je onzin achterwege laat). Dat begint ook in de reguliere landbouw door te dringen voor zover de plant soort dat toestaat. Aarde en organisch materiaal behalve je planten en zaadjes kun je beter laten waar het hoort, buiten.

 

Ik gebruik nog steeds bat shit van Sannie. Spul raakt maar niet op en wetende dat daar een aantal baby bats voor gestorven zijn vind ik het ook wel zonde om weg te gooien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk die worm gaan met zn Vermi-Farm :likken:

kan ook niet missen met zo'n nickname ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles moet ook maar kapot he. En we willen meer, veel meer. Snik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...