Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

gothdragon

Dauw in mn kweekhok ?

Recommended Posts

Hallo mensen, mijn hokkie is als volgt:

 

In een schuurtje, 3,5 bij 2,2 meter. 8 lampjes van 600 Watt, een 2500 m3 afzuiger en een bak met 245 potjes van 4 liter. Ze staan nu voor de derde week (nlx) en we hebben er een kacheltje bij moeten zetten voor de donker periode (temp zakte tot 18 graden) Ze groeien als een gek en hangen al in het net. Nog geen teken van bloei maar tot mijn schrik zie ik dat er overal kleine druppeltjes op de bladeren liggen. In het begin is dat niet zo erg maar nu gaan ze zo echt bloeien, (ze staan al 2 weken op 12/12) en dan is dat natuurlijk funest !

 

Zou het dauw kunnen zijn ? Ofwel de warme lucht die afkoelt en daardoor als vocht neerslaat op de planten ? Er staat een scheidingswand en het gedeelt waar niet gekweekt word is zo vochtig dat alles nat is :verrygood Loop er aan te denken de afzuiger een deel naar binnen te laten blazen zodat het ook daar wat warmer word.

 

Misschien iets te goed geisoleerd :unsure: anyway, de afzuiger laat ik denk ik maar 24/7 draaien en de kachel met thermostaat aan.

 

Er zitten 2 gaten in de wand bovenin, die heb ik bewust niet dicht gemaakt (kan ik niet meer bij ook) ik denk dan kan de warme lucht ook beter weg, maar misschien wel te goed.... Help please :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

18 graden tijdens de donkere periode is niet slecht.

 

gewoon boven de 15 graden houden.

 

verschil tussen donker en licht van 15 -23 is zelfs goed tegen bestjes ;-)

 

die druppels heb ik ook soms.daar maak ik mij ni druk om.

ff zien wat andere erop zeggen

 

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, de warmte neemt geleidelijk af, maar het is en blijft een schuurtje en ik heb altijd begrepen dat je niet meer dan 5 grade verschil mag hebben anders gaan de dames stressen...

 

en die druppels, kweenie maar ben zo bang voor schimmel als ze straks gaan bloeien, het gaat alleen maar kouder worden.

 

vochtvreters in de lucht hangen misschien ? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben je niet in het bezit van een hygrometer (lv) meter? Dan kan je precies de waardes vast stellen.

 

Grt Queker :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

liggen die druppels er heel de dag? Op plaatsen waar bladeren elkaar overlappen zie je ook wel eens druppels zitten trouwens.

 

een lagere nachttemperatuur helpt tegen ongedierte , maar geeft ook een tragere stofwisseling en dus wat minder groeisnelheid.

 

Eigenlijk zouden je lampen een kwartier voordat ze uitgaan een stuk omhoog moeten gaan om de verdamping alvast wat te remmen ,of een paar lampen alvast uit. 8 stuks 600 watt +VSA's geven heel veel warmte . Vallen ze plotseling allemaal uit dan geeft dat een snelle daling van temperatuur en daardoor misschien dauw . Geleidelijke overgangen van licht naar donker en van warm naar koud zijn beter voor de planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

in de donker periode kom ik niet in de kast maar de druppels liggen over het hele hok over de bladeren, niet zo gek veel alsof de sproeier er op gestaan heeft maar toch meer dan genoeg om me zorgen te wekken

 

het verschil tussen dag en nacht word nu opgevangen door een kachel, met thermostaat. Ik heb hem op 1 standje hoger gezet dan dat hij aansprong en op dat moment was het 16 graden in de kast. Kan nog 7 standen hoger...

 

dus mijn vermoeden is dat de druppels komen nadat de lamp aangaat, en deze verdampen als de lampen aangaan... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ben je niet in het bezit van een hygrometer (lv) meter? Dan kan je precies de waardes vast stellen.

 

Grt Queker  :verrygood

Jazekers heb ik deze hangen, en deze geeft helaas nog 70% aan, maar vanaf volgende week gaat de afzuiger 24/7 draaien om de LV terug te brengen naar 50% als de bloei zichtbaar begint te worden.

 

Maar hoe bedoel je waardes vast stellen ? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan bij je ook liggen aan het feit dat je tijdelijk niet vertileerd, als ik het goed begrijp.

Afzuig altijd 24/7. op de 1e dagen na mss.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan bij je ook liggen aan het feit dat je tijdelijk niet vertileerd, als ik het goed begrijp.

Afzuig altijd 24/7. op de 1e dagen na mss.

jeps daar heb je gelijk in, in de donker periode gaat de afzuiger en ventilatoren bij de lampen uit. Sinds vandaag staat de afzuiger op 24/7 en de ventilatoren ook. De thermostaat kachel moet het verschil in temp opvangen in de donker periode..

 

maar dan nog is de vraag of die druppels echt de afgekoelde warme lucht is die als druppels neervalt op mn dames :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

is dat nodig om de afzuiger continu te laten lopen? Met licht aan draait hij hier continu maar met licht uit heb ik hem op kwartiertje per uur ivm temperatuur buiten. Ik vrees een te snelle afkoeling en zit soms nu al op 10 graden verschil minmax

 

@Gothdragon: Als je nu nog niet afzuigt heb je inderdaad een vochtige boel. Ik liet mijn ruck op 30% afzuigen en de lv daalde zeker met 40%. Daarvoor had ik overal druppels maar nu dus not meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij gaat de ventilator uit samen met de lamp..

ik heb een mooie temperatuur van 22 graden als het licht brandt en snachts gaat het naar 17graden...zelfs met dit koude weer :verrygood

als ik die steeds laat afzuigen zal het er veel te koud te worden en ik heb nog geen verwarming dus constante afzuiging is nog geen optie

moet dat dan eigenlijkaltijd aanstaan die afzuiging??

ik heb ook druppels maar niet zoveel als jij zegt.bij mij zijn ze enkel daar waar bladeren elkaar echt goed raken of aan de randjes

 

lv is nachts 80%

overdag is dat 40 tot 50%

Share this post


Link to post
Share on other sites

's nachts willen de planten hun afval product zuurstof kwijt , ik denk dat ventileren hierbij helpt. In de natuur heeft de plant 's-nachts ook ventilatie .

Share this post


Link to post
Share on other sites

CONDENS PROBLEEM LOS JE OP DOOR TE VENTILEREN, WARME LUCHT TEGEN EEN KOUDE WAND OF DAK GEEFT DRUPPELS WORD ECHT ZEIKNAT, DUS HEB JE DE UITBLAAS IN BIJVOORBEELD EEN RUIMTE ERNAAST WAAR DE MUREN EN DAK KOUD ZIJN KRIJG JE PROBLEMEN ALS JE NIET VOLDOENDE VENTILEERD.

 

EEN VOCHTVRETER HELPT MAAR GEDEELTELIJK, VOLDOENDE VENTILEREN.

 

SUCCES

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo,werner hier.

ik had precies het zelfde probleem.

je moet gewoon VEEL meer afzuigen(naar buiten toe)

draai in ieder geval NIET je afzuiging naar binnen voor wat jij zegt"extra warmte".

DAN WORDT HET PROBLEEM ALLEEN MAAR ERGER.

(zet in de kamer er naarst een raam open of ook een afzuigertje.

veel succes...

Share this post


Link to post
Share on other sites
hallo,werner hier.

ik had precies het zelfde probleem.

je moet gewoon VEEL meer afzuigen(naar buiten toe)

draai in ieder geval NIET je afzuiging naar binnen voor wat jij zegt"extra warmte".

DAN WORDT HET PROBLEEM ALLEEN MAAR ERGER.

(zet in de kamer er naarst een raam open of ook een afzuigertje.

veel succes...

Ok meer ventileren dus, goed idee alleen even kijken of dat nog wel te realiseren is met planten van al ruim een halve meter, in een sea of green.

 

Maar de afzuiger blaast nu voor een klein deel in de ruimte ernaast, die vochtig was door het verschil met de kweekruimte. Door dat de andere ruimte nu ook wat warme lucht krijgt is het temp verschil kleiner geworden en het vocht is een heel deel verdwenen. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

BIJ MIJ GING HET JUIST NOG MEER FOUT ALS IK ME AFZUIGER OOK VOOR EEN DEEL IN DE ANDERE KAMER LIET BLAZEN TOEN BESLOEG ALLES,MAARJA ALS HET TOCH WERKT...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja echt waar, door dat ik een deel van de afgezogen lucht in de andere ruimte laat blazen is het vochtprobleem opgelost. Echter blijf ik nog zitten met een te hoge LV in de kweekruimte en daar moet ik dus wel iets aan doen... Vanavond gaan we als het goed is een extra afzuiger monteren...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...