Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Nakkeau

Bac Voeding In Vat Meurt, Vervangen Voor?

Recommended Posts

De Blumat vlieger gaat niet echt op met BAC bio bloei voeding, het vat meurt namelijk onwijs na een dag of twee. Iedere twee dagen het vat afkoppelen, schoonspoelen en weer vullen is momenteel meer werk dan handmatig wateren.

 

Er zit een goeie circulatiepomp in het vat welke continue draait, watertemperatuur van 22/23 lijkt me toch ook in orde. Er komt wel wat licht in het vat maar nooit direct hps licht en amper daglicht.

 

De leidingen blijven vooralsnog wel goed open, ook omdat ik ze zeker een halve dag op schoon water zet na het spoelen van het vat.

 

Misschien een andere voeding erin? GHE proberen?

 

Setup is dus Blumat, op 7liter smartpots met vrij sterk bemeste grond, buffertabje en schimmels.

 

Alle tips welkom, bij voorbaat dank!

Share this post


Link to post
Share on other sites

overstappen op 1 van de 100 merken minerale voeding

Share this post


Link to post
Share on other sites

BAC bio gaat sowieso meuren in een vat, daar is het bio voor niet?

 

Wil je dat niet dan idd een minerale voeding en anders de 'meur' maar voor lief nemen, iemand nog een scheutje Fishmix of een oldskool Guano'tje :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha Fishmix is helemaal lekker ja! dan mag er ook gewoon verse kippenmest op:p

 

Maar de meur kan geen kwaad?

 

Mineraal is weer niet zo lekker met bacto en schimmels denk ik, houdt het liever bio.

 

Bedenk me net dat er anders ook wel een topdressing in mag van wat droog spul zoals guano kalong. En het guano extract wat ik een keer van GK organics had is ook geurloos, maar das meer een smaak verbeteraar dan bloeivoeding toch?

 

Bedankt voor de tips!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien wat minder voeding geven .

Zou ondanks de pomp een aquariumpomp met een luchtsteentje voor extra zuurstof helpen ?

En maak je vat indien mogelijk helemaal donker .

Share this post


Link to post
Share on other sites

staat het ook niet gewoon op de fles?

na aanmaken niet langer bewaren dan 24uur? (kan ik me vaag iets van herinneren)

:likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt Skunk, op de fles staat 2dgn na aanmaken opmaken.

 

Teveel zuurstof pompen in een BAC oplossing... bio en zuurstof, sneller verlopen van processen ?

 

Infomeer anders ff bij BAC zelf hoe het beste aan te pakken, ik zou sowieso nooit bio en slangetjes doen want bio koekt aan als ik weet niet wat en dan slangetjes, mij niet gezien, met mineraal ook niet.

 

Gezien alles wat je naast de BAC inzet.. BAC achterwege laten en een topdressing in wk 5/6 en vd rest water de hele kweek..

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super, bedankt voor de tips!

 

Natuurlijk helemaal fantastisch om alleen maar te hoeven wateren, zie het wel als een uitdaging om helemaal bio te werken met priegelpotjes van 7 Liter. Staan er 10/11 op een m2 onder een moelijk plekje met laag dak. Vandaar de kleinere smartpots.

 

Zou het nog veel kunnen schelen als ik ze op regenwater zet? En kan ik evt nog omschakelen nu, halverwege de bloei, van kraantjes naar regenwater?

Gaat natuurlijk in PH schelen, maar wat gaat m'n grond hiervan vinden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

De plantjes houden van kalk in ons water. Het kraanwater is al zacht genoeg dat ik calciumtekorten waarneem hier, dus regenwater zou ik zeker niet aan beginnen. Guano heeft ook weer veel P wat niet bevorderlijk is voor mycorrhizae groei. Misschien gewoon met het handje watergeven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blumat systeem alleen afvullen met afgezuurd water,en BAC voeding gewoon gieten.

Dan is je blumat alleen een vangnet voor vocht tekort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx heren!

 

Collie ik zal je advies aanhouden en voorlopig handmatig wateren, met daarbij de Blumat en schoon water als backup.

 

Voelers iets droger afstellen en lekker schoon houden dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb er net ook een topdressing in gelegd van palm tree ashes, guano, zeewier en vulkanisch leem van GK organics en halve dosis gepakt.

 

Even aanzien wat het doet, zit bijna halverwege de bloei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gezien alles wat je naast de BAC inzet.. BAC achterwege laten en een topdressing in wk 5/6 en vd rest water de hele kweek..

 

Je hebt het op de plank staan maar het zit ook al in de BAC en je wist dat bio tijd nodig heeft om om te zetten?

Een te overactief bodemleven is nu ook weer niet goed, vooral de smaak kan er onder gaan leiden want een overactief bodemleven produceert N (stikstof) om de moter harder te doen branden wat een scherpere smaak geeft op einde, balans houden en niet overdrijven met bio, meer is niet beter.

 

Geen BAC meer nodig dus tot aan einde bloei en regenwater.. mooi voor buiten maar niet voor het binnentuintje (calcium zit te weinig in de canna voeding dus vanuit water nodig).

 

Regenwater doet ook hele rare dingen met de ph balans , daar blijft niks van over tegenover beetje voeding (BAC volle mep zit de ph onder de 6 bij mij met kraanwater van 7.2) , klopt ook wel want voeding is bestemd voor binnen en afgestemd op wat het met kraanwater doet en daar zit Calcium en Magnesium in wat in combi met wat in de voeding zit wonderlijke dingen met de ph balans doet.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lostchild, ik ben wel heel benieuwd hoe jij ooit hebt bepaald dat het bodemleven overactief was? En verder, hoe weet je dat stikstof de scherpe smaak van wiet bepaald? Ik heb wel eens gehoord dat dat door chlorophyll komt en meer N betekent blijkbaar groener blad; bedoel je dat?

 

Ben dus vooral benieuwd naar je verhaal over een over actief bodemleven. Ben benieuwd, trouwens, of één van de biokwekers op het forum ooit wel eens heeft aangetoond dat er daadwerkelijk een symbiose is opgetreden tussen de wortels en de mycorrhizae.

 

Ikzelf gebruik ook alle Bio producten van Sannie en zou graag zelf nog eens het lab in gaan om te zien of de mycorrhizae de wortels wel koloniseren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet je eens googlen op de moluculaire structuur van chlorofyl, snap je meteen waarom N en Mg tekorten zich tonen in de blad kleur. ( is dus een staart van kool en waterstof en een kop met Mg in het midde en N er omheen.

Of een groene kleur dan weer een scherpe smaak geeft.. mijn kas wietjes zijn gras groen geoogst ( bio met vaste stoffen, volle grond) en daar zit niks scherps of iets an, dus daar durf ik niks over te zeggen.

 

Mycorzhennia is een bepaalde groep schimmels voor zover ik weet welke in de natuur in symbiose leven met plant wortels. De fijne vertakking van schimmel dradem door je kluiten zou moeten bewijzen dat t werkt.. als je die niet ziet zullen ze inderdaad je wortels niet gekoloniseerd hebben..

 

 

Edited by Ozzoes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ozzoes, eerlijk gezegd was mijn vraag aan lostchild vooral gericht op hoe hij ooit kon weten dat het bodemleven "overactief" werd. Re:mycorrhizae, als je schimmel draden in je aarde ziet heb je een andere schimmel, vrind. :) Myccorhizae zijn niet met het blote oog zichtbaar en vereisen het kleuren van de mycorrhizae om ze vervolgens met de microscoop op te zoeken. Ze vormen een soort kapsel om de wortels heen en dit zie je niet zomaar.

 

Ik geloof op zich best dat het werkt... ik gebruik die bio producten zelf ook. Ik denk ook niet dat bijv. Sannie's kweekjes zo super zouden gaan als die planten het alleen maar zouden hebben van buffertabletten en Bac Bloei. Echter lijkt het me lastig om kwantitatief in te schatten hoe "actief" zo'n bodemleven nou is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe ik dat weet?

Omdat ik me verdiept heb in bio kweken voordat ik er zelf aan begon.

Bodemleven is een fabriek en die kun je 'normaal' of turbo laten draaien (dwz bacteriën doen hun ding, nitrificeren heet dat) en dat turbo draaien jakker je aan met N en laat nu ook N in ruime mate vrijkomen bij dat nitrificeren en teveel N wordt niet omgezet in suikers waardoor je wiet scherper kan smaken, curen doet een boel goed alsook weten hoe je een bodemleven dient te benaderen.

 

Google zelf verder maar, want je neemt maar wat aan ipv dat je fact check van te voren gedaan hebt, je was oa vergeten dat bio niet meteen omzetten voeding is, dat duurt echt wel even en wil je dus geen overactief bodemleven want dat gaat door en door en is niet te stoppen (ontploffen je toppen eind week 6 al).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lostchild, ik moet wel een beetje lachen om je agitatie en accusaties.

 

Ik snap heus wel hoe een bodemleven werkt, dat kom ik namelijk vaak genoeg tegen op de universiteit.

 

Kun je me aub beantwoorden hoe jij ooit zelf de link hebt vastgesteld tussen Bac Bloei voeding en een over actief bodemleven? Wetenschappelijke publicaties mag je ook leveren als je dat prefereert.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...