Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Meneertje

T5 lampen geschikt voor kweek?

Recommended Posts

Ik heb een jaar geleden al eens iets over deze T5 lampen gelezen op een of ander kweekforum, weet niet meer waar. Hieronder een beschrijving van een T5 lamp die in van De Aquariumwinkel.nl heb gekopieerd. Ik vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft of enig idee heeft of het zal werken. Mij lijken deze lampen een gulden middenweg tussen tl-buizen en natriumlampen, ze worden namelijk niet erg warm, zijn vrij goedkoop. Ook heb ik ooit gelezen dat ze zorgen voor meer fotosynthese (bij aquariumplanten in ieder geval). Ben benieuwd wat jullie ervan denken, misschien moet ik het gewoon proberen.

 

T5 Tl verlichting. De nieuwe generatie

 

Nu leverbaar de nieuwste T5 generatie TL-buizen met een dikte van 16 mm. Een levensduur van 5 jaar, met een lichtopbrengst van 90% van de aanvangssterkte.Een lichtopbrengst die 50% hoger ligt dan van de conventionele 26 mm. TL-buizen op dezelfde lengte.

 

De T5 lampen kunnen alleen gebruikt worden met speciale electronische voorschakelapparaten. Deze electronische VSA's gebruiken 20-30% minder energie dan de conventionele VSA's.

 

Daar er geen starter noodzakelijk is is er geen knipperen en herhaald opstarten van de lamp noodzakelijk. Dit maakt het gebruik van T5 lampen in het terrarium ook zeer ideaal.

 

Perfekt voor het gebruik in zee- en kleine aquaria. Met name voor het houden van steenkoralen waarbij geen ruimte in de lichtkap is om HQL verlichting te plaatsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt het ook goed hier gelezen hebben, ik heb het er ook wel eens over gehad.

 

Ik heb ze echter nooit gekocht, omdat ik het de investering niet waard vind.

Moet er dan wel bij zeggen dat ik tl alleen gebruik voor groei en niet voor bloei.

Voor de groei vind ik 33 goed genoeg, gaat hard genoeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi

 

TL 5 zijn hoogfrequent tl buizen die alleen met een electronisch voorschakel aparaat werken, de licht opbrengst is bijna gelijk aan tl en dus niet 50% beter, de winst zit hem in de levensduur van de tl en de electronische vsa die bijna geen vermogen opneemt.

TL-> 80lm/watt (in de kleur die wij nodig hebben)

TL 5-> 90lm/watt (in de kleur die wij nodig hebben)

Natrium 600watt-> 150lm/watt

 

Dit wil dus niet zeggen dat je onder tl niet kan kweken, het zal alleen niet veel schelen met de normale tl verlichting

 

Hier nog een link van philips, dan kun je alles nog eens nalezen en rekenen

http://www.prismaecat.lighting.philips.com...leftnav=1_1_1_5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk zijn ze hetzelfde als spaarlampen,die ook een elektronisch VSA hebben .

 

Er is trouwens verschil tussen het aantal lux en het aantal lumen. De lichtsterkte op 1 punt wordt uitgedrukt in lux . Het aantal lumen is de lichtsterkte per m2 .

 

Door met een lux meter op verschillende punten in je ruimte te meten krijg je een goed inzicht in de hoeveelheden licht die elke plant krijgt .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties :)

Ga nu toch maar voor een TL-kastje. Begin net en hoeveelheid oogst is (nog) niet echt belangrijk voor mij. Ook heb ik niet echt veel ruimte dus probeer t gewoon, maar dan dus met "gewone" tl-buizen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik moet hier enkele berichten tegenspreken,aangezien ik deze lampen zelf in gebruik heb voor de verlichting van men zee aquarium

de lichtopbrengst is weldegelijk een heel stuk beter dan bij tl

een 11watt t5 geeft minstens evenveel licht als een 36 watt tl

t5is niet hetzelfde als een tl5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg handig is dat ze zo dun zijn ,zo kunnen er erg veel van naast elkaar ,waardoor het licht ook nog eens intensiever wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tld reflex tl lampen zijn ook heel geschikt,ze hebben in de buis namenlijk een reflector ingebouwd,kosten niet veel meer,maar hebben het enorme voordeel dat er geen licht meer verloren gaat bovenin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...