Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Cabis

Één Moeder, Één Led, Genoeg Voor Stekkenpret?

Recommended Posts

Dat met die 24/0 had ik eigenlijk nog wel kunnen proberen ja... naja pech, ze zijn al in de HVC beland.

Reveggen zal misschien wel werken, maar ik begin er in ieder geval niet meer aan.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze led unit zou ongeveer evenveel licht geven als een 2x55W T-neon met de standaard Secret Jardin/ Mammoth buizen erin en dus iets minder dan als je er buizen van een Philips of Osram in steekt.

 

He Wietefras, long time. Leuk dat je nog zo aan het proberen bent. Je zegt dat ze ongeveer evenveel licht geven jouw LED en de T-Neon. Heb je het dan over PAR licht? Heb je dat gemeten of heb je ergens specificaties?

 

Groeten,

 

CB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Cityboxer. Ja ik blijf gezellig experimenteren :)

 

Het maakt allemaal niet zoveel uit, PAR of lumen. TL en leds met fluorescerende coating is redelijk vergelijkbare technologie. De conversie factor voor de Cree leds is 65 en voor een TL ongeveer 71. Zoveel scheelt dat dus ook niet. Dan uitekenen met PAR=lumen/conversiefactor. Geeft een heel bruikbare schatting. Of gewoon lumen gebruiken.

 

PAR waardes zie je van TL eigenlijk nooit en zelf meten is niet mogelijk. Of je moet een bol van Ulbricht hebben staan.

 

Iemand heeft wel een zooi Cree en Bridgelux leds ergens bij een universiteit in zo'n bol gestopt, dus daar zijn de PAR waardes wel van bekend. Ze hadden de PAR PPF waardes ook uitgerekend door een conversie te doen op het spectrum (CIE lumen curve, spectrale verdeling van de led en PAR spectrum). Kwam heel goed overeen met de uiteindelik gemeten PAR waardes. Dus dat zou je ook kunnen doen voor een TL als je het echt wil weten.

 

Maar goed, als je dan kijkt naar de PAR en lumen waardes dan zat er bij die leds altijd een factor van rond de 65 tussen. Dus ik neem vaak niet de moeite om de tabellen op te zoeken en deel het gewoon. Zou nauw luistert het toch niet.

 

Je kan de PPFD nameten met een PAR meter, maar de "goedkopere" (Apogee) modellen hebben dan ook een mogelijke afwijking van 10% dus echt beter dan een berekende schatting wordt het toch niet. Al heb je dan wel meteen je verliezen erin verrekend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou dat worden dan toch twee moeders onder één LED.

 

De reveggende SP is goed geworteld en ziet er zo goed uit dat ik haar eens kans wil geven. Ze heeft dan ook wat meer ruimte gekregen:

gallery_17791_18564_453182.jpg

 

Het groene ijzerdraadje hierboven is 20cm. De LED hang op ongeveer 30cm boven de dames. De LSD geeft een mooie schaduw op het medium.

 

gallery_17791_18564_191665.jpg

 

 

SP Reveg. De wortels waren al behoorlijk gedraaid onderin het potje en ik vermoed dat ze al vrij snel geworteld is.

Deze heeft er dus echt zin in en dat zie ik graag!

gallery_17791_18564_240731.jpg

 

De LSD zaailing ontwikkeld zich ook goed, maar het zal wel even gaan duren voodat ik daar stekken af kan halen. Hele korte internodes. Valt nog niks aan te buigen voorlopig:

gallery_17791_18564_358450.jpg

 

 

Cabis

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, voor moeders is 4000K oid misschien handiger? Al komen er vanzelf wel weer langere internodes aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk eingelijk dat het meer het soortje is. Als ze een internode of 6 heeft gaat de schaar erin rond node 3. Het bovenste deel probeer ik dan te laten wortelen.

En dat ook met de toppen van de scheuten die dan weer omhoog komen.

 

Overeen een week of vijf zes hoop ik dat ik minimaal 4 stekken heb voor de volgende ronde, maar of dat niet een beetje te optimistisch is?

Twee heb ik er al want ik ben niet te beroerd om de LSD en SP moeder in te zetten als het niet anders kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan de PPFD nameten met een PAR meter, maar de "goedkopere" (Apogee) modellen hebben dan ook een mogelijke afwijking van 10% dus echt beter dan een berekende schatting wordt het toch niet. Al heb je dan wel meteen je verliezen erin verrekend.

Tenzij hij 10% hoger geeft dan de werkelijke waarde. Als je dan wandverliezen er nog af trekt zit er al 20% tussen. Maar goed, dat is neit zo relevant. Was gewoon benieuwd waar je vandaan had dat die LED hetzelfde doet als die T-Neon.Lekker blijven proberen Wietefras :tu Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies, nameten met zo'n "goedkope" PAR meter heeft bij een vergelijking tussen verschillende soorte lichtbronnen dus nauwelijks zin. Beter gewoon uitgaan van de specs. Al heb je dan weer het probleem dat je niet weet wat de verliezen van een TL armatuur zijn. Ik vermoed dat die toch hoger zijn dan bij HPS omdat het vaak goedkope reflectorkappen zijn en dat die TL buizen heel dicht op de reflectorkap zitten en zo veel reflecties blokkeren.

 

Bovendien, zo nauw luistert het toch allemaal niet en je ziet het ook vanzelf wel aan de ontwikkeling van de planten. Dat blijft toch de enige echte "PAR meter".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verrood toevoegen, plant denkt dan dat ze in de schaduw staan en gaat dan strekken.

 

@wietefras. Aannames wietefras, dat is het grote probleem. Om echt te weten hoeveel par een plant krijgt, zul je toch echt een par meter moeten gebruiken. Afstand, temperatuur, kwaliteit bin, kleurcode, stroomsterkte, afstand tot andere lichtbronnen, slijtage, etc...alles heeft invloed op het aantal par dat een plant krijgt. Dat valt niet na te rekenen obv aannames en datasheets. Meten is weten.

 

Assumption is the mother of all fuck-ups

 

Een stukje uit een nieuwsbrief voor uit de tuinbouwsecor:

"Par-metingen blijven de meest betrouwbare metingen voor groeilicht

Nog al te vaak spreekt men in termen van ‘lux’ als men het heeft over assimilatiebelichting. Toch geven PAR-metingen

ons de enige betrouwbare waarde als we willen weten hoeveel groeilicht er voor de plant beschikbaar komt"

Share this post


Link to post
Share on other sites

@slablaadje, dus als ik zorg voor echte schaduw dan gaan ze ook strekken?

 

"Assumption is the mother of all fuck-ups"

Het succesvol afronden van een zeer geslaagde run onder LED, zoals bij Wietefras en anderen, noem ik anders geen assumption meer.

 

Maar meten is inderdaad weten, zeker als je van de opbrengst moet leven. Voor een hobby kweker spelen er meer factoren dan of de ene lichtbron een paar PAR meer of minder heeft dan de ander.

 

Wellicht is het iets voor het forum "Wietforum tests en reviews"

In dit forum kunnen fabrikanten, importeurs of producenten hun producten PAR meters laten testen door leden van Wietforum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietefras. Aannames wietefras, dat is het grote probleem. Om echt te weten hoeveel par een plant krijgt, zul je toch echt een par meter moeten gebruiken. Afstand, temperatuur, kwaliteit bin, kleurcode, stroomsterkte, afstand tot andere lichtbronnen, slijtage, etc...alles heeft invloed op het aantal par dat een plant krijgt. Dat valt niet na te rekenen obv aannames en datasheets. Meten is weten.

Jij neemt aan dat die Apogee PAR meter je betrouwbare waardes geeft. Apogee geeft zelf aan dat er 10% afwijking in kan zitten. Moet je dan de "zon" calibratie gebruiken of die van elektrisch licht? Uiteindelijk sla je er dus ook maar een slag naar.

 

Ik snap echt die paniek niet dat je een PAR meter nodig zou hebben. De planten doen het prima op een lichtdruk ergens tussen de 500 en 1500umol/s/m2. Dat is een marge van 200%. Dan gaan we moeilijk doen over een paar procent afwijking?

 

Of je nou 10% afwijking hebt door de meter of dat je schatting op basis van de specs 10% afwijkt. Wat maakt het uit? Al zit je er 20% naast dan gaan je planten echt niet opeens dood hoor.

 

Het gaat ook om een moeder hok met 1 led. Dan is een PAR meter van 300 euro kopen echt noodzakelijk om (met een enorme marge) te weten of er ongeveer zoveel licht uit komt als uit een TL armatuur?

 

Zoals het rapport wat Running Water linkt al laat zien, het is ook meer dan lichtdruk alleen. Een PAR meter meet bijvoorbeeld het UV en FR licht (730Nm) al niet, want dat valt buiten het bereik. Die Apogee PAR meter kapt zelfs al af op de 685Nm.

 

Een schatting op basis van de specs is gewoon een prima uitgangspunt. Vervolgens gewoon een keer proberen en je ziet vanzelf of ze het er echt goed onder doen.

 

Nogmaals, de planten zijn uiteindelijk de enige betrouwbare PAR meter.

 

Is het leuk om de par waardes te kunnen meten. Tuurlijk. Al vind ik persoonlijk de Apogee meters te onnauwkeurig en de Li-Cor meters echt veel te duur. Dan zou ik liever nog zelf een quantum meter maken op basis van de McCree curve.

Edited by Wietefras
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 23 vanaf zaadje in de grond:

 

De eerste five-finger:

gallery_17791_18564_1664055.jpg

 

De LED hangt een stukje hoger, maar het blijft een kleine plantje:

gallery_17791_18564_346674.jpg

 

Ik zit er wel aan te denken om FR toe te gaan voegen, maar hoeveel LEDs / Watt aan FR is nodig in deze setup?

 

En dan de reveggende SP. Goed kijken want er is wel iets opvallends te zien:

gallery_17791_18564_44279.jpg

 

Het lijkt wel of zich er tussen de pistils blad vormt:

gallery_17791_18564_37927.jpg

 

Het gaat goed met de kleine LSD en er beginnen zich ook al wat zijtakjes te vormen. De reveggende SP heeft al een tijdje door dat de dagen weer langer duren. Een echte freakshow is het nog niet, maar wat nog niet is kan natuurlijk altijd nog komen.

 

Toch zegt mijn gevoel dat ze niet van plan is te gaan freaken. Ze wil gewoon nakomelingen.

 

That's my Girl!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 31 vanaf zaadje in de grond.

Temp 22/25

Rlv 55/70

 

De zaailing is al lang geen zaailing meer. De toekomstige stekken zijn al zichtbaar:

gallery_17791_18564_810572.jpg

 

Topje is er wel uit. 8 en 9 vingerig blad, nee die heeft het wel naar d'r zin.

gallery_17791_18564_845899.jpg

 

De reveggende SP. Eerste 4 vingerig blad is gespot. Is lekker bushy aan het worden. Nog wel wat stress, maar ook dat wordt minder.

gallery_17791_18564_569769.jpg

 

gallery_17791_18564_652860.jpg

 

De LSD is een mooie plant aan het worden.

gallery_17791_18564_1062921.jpg

 

In het logboek stond bij vandaag de vraag of er al stekken genomen konden worden, maar dat gaat heleaas nog wel een paar weekjes duren. Die datum hebben we voorlopig doorgeschoven naar 13.12

 

Cabis

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nogmaals, de planten zijn uiteindelijk de enige betrouwbare PAR meter.

 

:tu De plant heeft altijd gelijk :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 35 vanaf zaadje in grond.

 

Ik ben trots op mijn reveggende SP dame. Al haar nieuwe blad heeft 5 vingers en de paarse stelen trekken weg. Dat ging toch wel redelijk snel!

De vraag die ik nu heb is wanneer kunt je nu zeggen dat de plant niet meer aan het reveggen is?

 

gallery_17791_18564_591514.jpg

 

De LSD heeft inmiddels wat LST ondergaan:

gallery_17791_18564_964533.jpg

 

Ruimte creëren voor stekken:

gallery_17791_18564_975272.jpg

 

Hier de uit reveg komende SP. Volop potentie voor stekken materiaal.

gallery_17791_18564_1018248.jpg

 

De wind van de fan die de LED koelt blaast mooi schuin naar de planten toe. De LSD in de voorgrond gaat langzaam richting 'honger, honger'

gallery_17791_18564_1086042.jpg

 

LSD. De ruimte is net gemaakt en zal snel weer dichtgegroeid zijn:

gallery_17791_18564_422738.jpg

 

De SP. Die zal ik eerdaags ook een aan een LST sessie onderwerken. Nieuwe scheuten zien er gezond uit en de paarse bladstengels worden minder. Dit is een happy dame aan het worden, weggerukt van haar familie die op nog geen meter afstand staat af te bloeien:

gallery_17791_18564_656946.jpg

 

Goed, we zijn nu een kleine maand bezig met het experiment 1 moeder 1 LED genoeg voor stekkenpret en ik mag toch wel concluderen dat 1 LED inderdaad voldoende is voor een of twee moederplanten. Beide planten ontwikkelen voldoende stekmateriaal zodat ik straks kan kiezen.

 

Het is nog niet gedaan natuurlijk want er moeten ook nog stekken onder 1 LED worden geworteld, de "stekkenpret" uit de titel hoewel de SP al heeft laten zien dat dit geen probleem hoeft te zijn.

 

Ook zie ik aan de planten geen tekenen die wijzen op verkeerd licht. Ze doen het er goed op!

 

Langzaam wordt het tijd om de tent van een extra etage te voorzien waar straks geworteld gaat worden en moet de ruimte voor de twee moeders anders worden ingericht want ze staan wel wat dicht op elkaar in die bak.

 

Cabis

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi man.

 

Lijkt me dat je zelf al aangeeft wanneer je ziet dat het reveggen afgelopen is toch? Als het blad weer een normaal aantal vingers krijgt lijkt me in ieder geval een goeie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi gedaan cabis! zie geen enkele reden dat het niet zou gaan lukken.

ik zei het je toch :D ziet er verder goed uit! over de reveggende plant ben ik het met wietfras eens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@woot, dat zei je inderdaad in post #2 maar het is natuurlijk altijd leuk om het ook echt te kunnen laten zien met een witte LED.

@Wietefreas, de vraag stellen was hem dus ook beantwoorden in dit geval, maar ze heeft nog wel wat witte haren hier en daar dus het zou kunnen dat de reveg pas kompleet is bij het volledig afwezig zijn van bloei sporen.

 

En ook mooi om te zien dat er uiteindelijk ook geen FR nodig was waar ik nog even over aan het twijfelen was.

Share this post


Link to post
Share on other sites

FR licht is toch juist om ze in de bloei te dwingen/houden? Dat lijkt me nou juist wat je niet wil bij reveggende planten.

 

Als je iets met licht wilt doen om ze uit de bloei te trekken dan kun je ze beter 24 uur lucht geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras, Die LSD wilde niet strekken in het begin en toen werd FR overwogen omdat dat ook voor het strekken van planten zou helpen toch?

Ik heb de SPregveg overigens alleen maar 18/6 gegeven.

 

Nieuwe bak voor moeders.

 

Vandaag hebben de moeder eens iets grotere bak gekregen. De bak bestaat uit twee losse bakken. Een met zand en een verwarmingselement de 2e voor de planten.

Ook wat extra bodem isolatie toegevoegd. Bakjes zijn ongeveer 53x53x10.

gallery_17791_18564_212523.jpg

 

Het zilverzand zegenen:

gallery_17791_18564_38866.jpg

 

Verwarmingsplaatje toevoegen:

gallery_17791_18564_696428.jpg

 

Het geheel afdekken, net iets meer dan 25KG zilverzand

gallery_17791_18564_276143.jpg

 

2e bak voor de planten daar bovenop:

gallery_17791_18564_345988.jpg

 

Moeders erin:

gallery_17791_18564_1481690.jpg

 

Gisteren verwend met vismix, vandaag klein beetje groei voeding. Er zouden al stekken genomen kunnen worden eerdaags:

gallery_17791_18564_1216440.jpg

 

Door gebruik van zand als bodem is de zaak gemakkelijk waterpas te krijgen:

gallery_17791_18564_1029984.jpg

 

Nu nog de 2e etage voor de stekken.

 

Cabis.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 1 - Stekken genomen.

 

Omdat het toch wel hard gaat in de bloei tent en de moeders mooie stekken heeft is vandaag de tent voorzien van een extra etage om ruimte voor deze stekken te maken. Ik had nog wat stevig 5x5 cm gaas liggen en een stukje van 55x55cm past precies in deze 60x60 tent. Kettingen in de hoeken, karabijn haakjes et voila.

Plafond kan 30KG aan dus zo'n propagator en een paar stekken gaat gemakkelijk.

gallery_17791_18564_158063.jpg

 

De bovenste etage kan nog iets hoger als het moet.

gallery_17791_18564_325983.jpg

 

De onderste etage. Gemakkelijk zo'n stuk gaas. Daar kun je vanalles aan hangen.

gallery_17791_18564_1517811.jpg

 

De grote propagator heeft verwarming, maar vind ik te groot voor een paar stekken vandaar de kleine propagator en de grote voor de verwarming.

gallery_17791_18564_220915.jpg

 

Ziet er niet eens zo slecht uit

gallery_17791_18564_1044450.jpg

 

Alles stekken gereed maken, ingewaterd met Baco.

gallery_17791_18564_1515827.jpg

 

We zijn gestart. Alle stekken op een SP na zijn LSD.

gallery_17791_18564_536390.jpg

 

gallery_17791_18564_420697.jpg

 

Moeders ziet er even niet zo vol meer uit na de bevalling

gallery_17791_18564_792773.jpg

 

gallery_17791_18564_281665.jpg

 

De eerste paar dagen mogen ze in een lekker vochtig klimaat vertoeven. Daarna is het afgelopen met luieren en moeten er wortels gemaakt worden. De clonex dip die ze allen ondergaan hebben moet daarbij gaan helpen.

gallery_17791_18564_1005318.jpg

 

Ik ben benieuwd hoeveel er aan zullen gaan slaan. Ik hoop allemaal dan kan ik er straks de 4 mooiste uit selecteren.

 

 

 

Cabis

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een fotoloze update.

Alle stekken van beide moeders zijn aangeslagen. De LSD stekken hadden er 7 dagen voor nodig, de SP stek van de revegged moeder 9.

 

100% score, niet slecht voor de eerste keer, het maken van de SP moeder uit een bloeiende stek uitgezonderd. Dat gaat dus beter en sneller dan met zaad.

 

Inmiddels staan 6 LSD's in een groter potje en 4 stekken nog stand-by in de pluggen voor het geval dat.

 

De moeders zien eruit alsof er nooit iets gebeurt is en blijven relatief klein. Ze hebben duidelijk genoeg aan de 50Watt 6500K pit.

 

Volgende keer zal ik wat foto's plaatsen, de dames slapen nu.

 

Cabis.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...