Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Cabis

Één Moeder, Één Led, Genoeg Voor Stekkenpret?

Recommended Posts

Kweken uit zaad heeft zo zijn voordelen, maar een van de vervelende nadelen is dat je van te voren nooit weet of de ene plant groter wordt dan de ander.

 

Als je onder LED kweekt is een uniforme canopy wel handig want je wilt de LEDs zo dicht mogelijk op het gewas.

 

Omdat ik zelf wel eens stekken wilde gaan maken en LED me tot op heden goed bevalt heb ik besloten eens een poging te wagen een moederplant op te laten groeien en daar een paar stekken vanaf te halen voor een volgende ronde.

 

Ik had nog een Indica pakket liggen met feminized zaden en start met LSD van Barneys Farm als moeder.

 

Voor de verlichting van de moeder in wording gebruik ik een Cree CXB3070 6500K AD Bin. Deze draai ik op 1400mA, ongeveer 50Watt.

De LED heb ik gemonteerd op een Arctic Alpine 11 plus:

 

xAlpine_11_PLUS_F03.jpg.pagespeed.ic.jddIMeQ79N.jpg

 

De LED is tegen de onderzijde geschroefd net zoals in mijn zelfbouw voor de bloeiruimte:

 

gallery_17791_18564_123846.jpg

 

De voeding voor de LED is een Mean Well LPC-60-1400

 

gallery_17791_18564_39008.jpg

 

 

Deze LED hangt in een 60x60x160 tent die een extra etage krijgt voor de stekken met daarboven eveneens een 6500K LED.

 

In dit topic zal ik de ontwikkelingen bijhouden van dit project en hoop natuurlijk op gezonde stekken. Maar voor het zo ver is moet de zaailing eerst tot een moeder uitgroeien.

 

Omdat ik de moeder laag wil houden ga ik LST toepassen. Dat geeft een mooie plant en naar ik hoop voldoende stek materiaal.

 

We starten met dag 10 vanaf zaaimoment. Ik moest de zaailing helpen met de zaadhuls die niet los wilde komen anders had ze het niet gered. Hierdoor is een paar dagen achterstand ontstaan.

 

gallery_17791_18564_61447.jpg

 

Vandaag, dag 16 heb ik haar in een 3 Gallon (11,4L) Smartpot met aarde geplaatst. Door die aarde zijn twee in stukken gebroken bio tabs, betoniet en Bacto toegevoegd. Vervolgens ingewatert met Bacto.

 

De zaailing in de smartpot pot en een test stekje van een bloeiende sugarpunch.

gallery_17791_18564_62594.jpg

 

Ze heeft als zaailing geen enkele neiging tot strekken. Dat kon wel eens een mooi plantje worden.

gallery_17791_18564_332368.jpg

 

Er lift ook een gewortelde sugar punch stek mee die ik heb genomen van een bloeiende SP. 2 had ik er in een flesjes water gezet en 2 in aarde. Die in de flesjes water bleven gewoon in leven, maar wortels ho maar. Het water maakt ze lui. De stekken in de aarde hadden een wat minder vochtig klimaat en deze stek mocht door. Kan ze lekker reveggen. Misschien komt ze nog van pas.

gallery_17791_18564_192481.jpg

 

De planten staan op 18/6 en tijdens de nacht is er vloerverwarming voor de dames in de vorm van een omgekeerde verwarme propagator.

De fan op de LED koeling draait op 12V en geeft in de kleine tent voldoende lucht circulatie.

 

De temperatuur is tussen de 22 en 29 graden, de RLv weet ik nog niet, maar gezien de ontwikkeling van de plantjes niet iets om me zorgen over te maken.

 

Één Led, Één Moeder. Gaat het lukken? We gaan het zien!

 

Cabis

 

Edit: Font gewijzigd.

Edit: Afmeting Tent.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi gedaan cabis! zie geen enkele reden dat het niet zou gaan lukken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd. Dat is een flink oppervlak voor een enkele moeder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd hoe die reveggende stek t gaat doen, bij mij was dat geen succes laatst.

 

Waarom heb je eigenlijk gekozen om blind 1 zaadje te selecteren als moeder?

Ik zou er toch een aantal gezet hebben en daaruit de mooiste/sterkste laten doorgaan als mama denk ik.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus geen Comic Sans meer dan ;)

 

@scirocco, de stek is in ieder geval al wel geworteld (ik kan ze niet zien) maar anders stond ze er niet zo mooi bij en ze vormt ook al nieuw blad. Waneer ging het bij jou mis?

 

Ik had nog wat losse Indica zaden liggen waarvan niet een dezelfde. Ze gaan allemaal een kans krijgen t.z.t. en dan kom ik vanzelf wel de plant tegen waar ik mee verder wil.

 

Ze is in de afgelopen 12 uur weer een stukje gegroeid:

gallery_17791_18564_334465.jpg

 

gallery_17791_18564_333348.jpg

 

De ruimte. Is toch niet zo groot voor een moederplant?

gallery_17791_18564_44210.jpg

 

Minder ruimte, meer licht. De tNeon 2x 55W paste nauwelijks.

gallery_17791_18564_939411.jpg

 

@Wietrefras, dan heb ik mooi de ruimte om LST uit te proberen, maar is 80x80 zo groot dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet, ook hier heb ik over zitten nadenken. Ik kijk mee. En inderdaad nooit meer doen die letters aub..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus geen Comic Sans meer dan ;)

Oh, op mijn telefoon was het een of ander schrift lettertype. Haast onleesbaar inderdaad. Op de computer krijg ik Comic Sans. Beetje lelijk maar op zich wel goed te lezen.

 

@Wietrefras, dan heb ik mooi de ruimte om LST uit te proberen, maar is 80x80 zo groot dan?
Ik hou mijn moeders op 40x40 oid en dat vind ik eigenlijk al te groot. Ik wil meer naar bonzai plantjes en dan zou ik er een paar van onder een enkele led willen houden.

 

Maar goed, het hangt er wel vanaf hoeveel stekken je er vanaf wilt halen natuurlijk. Ik heb maar een paar stekken nodig en dan is een klein plantje zat.

 

Op die foto lijkt de tent nog vrij klein inderdaad. Is het niet 60x60 toevallig? In een 80x80 tent past een T-neon ruim toch?

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras, het is inderdaad een 60x60x160 heb net nog even gemeten. Ik heb maar een paar stekken nodig, stuk of 10 waar ik er dan weer een paar uit selecteer.

Een beetje afhankelijk van hoe dat LST gaat in het bloeihok, maar 4 lijkt me genoeg.

 

Wat ik met LST voor ogen heb is een lage canopy met veel buds. SCROG zonder net zeg maar.

 

Op GrowWeedEasy staan verschillende trainings technieken beschreven. Wel leuk om te lezen.

 

@Boefje030, de tNeon paste nauwelijks in deze 60x60 maar gaf wel een hoop licht. Op het oog meer dan nu met LED, maar ook vooral op plekken waar het niet nodig was, dus veel verlies. Met een tNeon in het tentje was het ook een stuk warmer overigens.

 

De grootste opening rechtsboven is aangesloten op de bloeitent, alleen is het aanzuigende effect van de bloeitent helaas niet al te groot, hoewel de bloeitent wel vacuum trekt. Moet nog eens kijken of een PC fan aan het einde van de slang daar iets aan kan veranderen.

 

 

Cabis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krijg je met die 6500 niet hele korte internodes?

 

Hoe ga je ze laten strekken indien dit het geval is? Omhoog met je lamp? Of dat ver rood?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, ik dacht al. 60x60 is bijna de helft van het oppervlak van 80x80. Dat scheelt een stuk :)

 

Al denk ik dat je daarin ook wel 4 moeders kan houden.

 

Bij de vorige kweek had ik 4 planten in scrog en heb de huidige ronde 5 planten die ik met supercroppen en lst in de breedte heb gedwongen. Dat is op een vierkante meter. In jouw 120x120 tent moet je dan wat langer voorgroeien, maar uiteindelijk krijg je dat toch ook gewoon vol als je dat wilt.

 

GrowWeedEasy is inderdaad een site met veel info. Heb soms wel het gevoel dat dingen wat achterhaald of gewoon incorrect zijn, maar het meredendeel is goede info ja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Boefje030, goede vraag. Waarschijnlijk zal ik de led dan wat hoger hangen. Ik dacht dat FR meer iets voor de bloei cycle was of het aanzetten daartoe?

Even afwachten wat ze gaat doen deze 50/50. Ze groeit in ieder geval wel sneller dan dat ik onder 2x55 tNeon gewend ben.

 

@Wietefras, ik weet nog niet of ik met de 120 blijf doordraaien. Hij is eigenlijk net wat te lomp, maar een kleinere tent met een Gavita 600W vond ik vragen om problemen.

Maar ook aan het idee tent begin ik een beetje te twijfelen. Een kast zou beter zijn voor zowel isolatie als stealth. Ik zal eens een blik werpen in de Ikea LED kweekkast afdeling en dan meteen wat gloeilampen meenemen voor FR ;)

 

Een kleine wijziging in de setup. De propagator heeft wel verwarming, maar geen thermostaat. Wie wat bewaard heeft wat dus nu staat ze op verwarming met thermostaat. Moet hem nog wel wegwerken die plaat in een laagje 'iets' zodat ik van onder water kan geven. De plaat is waterdicht.

gallery_17791_18564_264750.jpg

 

Ziet er ook meteen wat netter uit. De Min/Max aan de pot gehangen om toch wat getalletjes te krijgen, tenslotte is meten weten.

gallery_17791_18564_814674.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn stekken wilden niet meer goed terug in de groei gaan, nieuwe bladeren werden steeds vreemder gevormd en hadden zelfs nog maar amper kartelranden op het laatst. Zelfde wat wietefras ook had.

Die klotestekken heb ik uiteindelijk na 2 maanden oid allemaal een enkeltje gftbak gegeven.

De PP stekken die ik daarna gepakt heb zijn wel goed gelukt, die groeien als duivels!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met reveggen moet je behoorlijk veel geduld hebben en ze kunnen gedurende die periode inderdaad echt freaken.

Wellicht was je te vroeg. Als er ruimte voor is mag de mijne zo lang reveggen als ze nodig heeft, de kans dat ik er stekken van ga gebruiken is heel klein. Ik heb maar 1 Sugar Punch staan die niet zo enorm groot wordt maar ben vergeten de stekken te nummeren.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

FR licht zorgt zowel voor strek als dat het helpt om het versneld het phytochroom om te zetten in de rustperiode.

 

Als je wat meer FR wil dan hang je er toch gewoon een gloeilamp bij :)

 

Ja een Ikea (of ander merk) garderobe kast lijkt me ook een stuk meer stealthy dan een tent. Is toch ook bijna een vierkante meter oppervlak en met de leds moet dat prima passen te krijgen zijn.

 

@scirocco, Ik heb die bloeiende stekken na een tijdje wachten een weekje 24/0 gegeven. Toen kwamen ze uiteindelijk uit de bloei. Weet dan alleen niet of dat nou kwam door die week 24/0 of dat ze er sowieso wel uitgekomen waren, maar iemand raadde het me aan en er zat wel wat in dat je gewoon sowieso geen bloeihormoon meer wil hebben en dan dus geen donker ook.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben benieuwd of de led genoeg licht geeft

maar ik denk wel dat tneon betere licht verdeling heeft dan 1 enkele led

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zeggen: 40 euro voor de led (en montage), 10 euro voor de koeler en 20 voor de voeding. 70 euro totaal (afgerond).

 

Deze led unit zou ongeveer evenveel licht geven als een 2x55W T-neon met de standaard Secret Jardin/ Mammoth buizen erin en dus iets minder dan als je er buizen van een Philips of Osram in steekt. Denk echter wel dat de led het licht wat efficienter richting planten stuurt. Een T-neon zit wat dat betreft zichzelf toch ook een beetje in de weg doordat de helft van het licht aan de bovenkant eruit komt en dan via de reflector weer terug naar beneden en lansg de TL buis moet.

 

Lichtverdeling zal wellicht wel wat achterblijven inderdaad. Al moet een enkele T-neon er wel heel dicht op en dan is de lichtverdeling daarvan ook niet echt super.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prijs klopt wel ongeveer dus dat doet niet veel onder voor een 2x55 tNeon set.

 

Ik denk ook dat de plant onder LED in dit geval (veel) meer licht krijgt dan onder tNeon. Kan het alleen niet meten.

Wat gebruik jij om het licht te meten?

 

Dat het reveggen op 24/0 sneller gaat kan ik me voorstellen als je dat de eerste paar weken doet. Na twee maanden zouden de 12 uur dag toch zeker weer voldoende moeten zijn om in het standaard ritme te komen v.w.b. opbouw en afbraak van het groeihormoon.

 

Ik zit er wel aan te denken om de moeder op 24/0 te zetten om de stekken voor de volgende ronde op tijd klaar te krijgen, maar weet niet of dat handig is omdat ze alleen 18/6 gewend is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad. Komt wel nog $40 verzendkosten bij. Plus nog de led houders erbij.

 

Al was de quote die ik kreeg hoger dacht ik. Misschien vanwege de invoer rechten? Als je ze bijvoorbeeld bij Mouser besteld dan zitten btw enzo er al in.

 

Afgerond kom ik dan op 40 euro per led.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes met je toekomstige mama.

 

Ik hanteer altijd LST hier in mijn kastje. Eén plantje, één kastje:

 

gallery_44813_18236_4388852.jpg

 

Gebruik enkel wat tuiniederstouw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Running water, momenteel is de CXB3070 AD 80 CRI (3000K of 5000K) verkrjjgbaar bij Ali voor $72 per twee, de 6500K BD $81,- per twee. Houders heb ik er gratis bijgekregen (wel even vragen). Verzendkosten 0,- en meestal fietst je pakketje zo door de douane.

 

@Crimson Fart, een mooi laag LST veldje! En je verwend ze zie ik, Lipton Ice Tea uit een glas!

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...