Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

gothdragon

Krachtstroom

Recommended Posts

Een topic die ik hier eigenlijk nergens tegenkom is het gebruik van krachtstroom, ofwel 380V (400)

 

Nu weet ik wel dat je daar een electricien voor hoort te laten komen maar laten we het er even op houden dan er leken zijn die gewoon wat meer willen weten.

 

Kan iemand mij vertellen over het hoe wat waar van krachtstroom naar 220V ?

 

Ik weet dat er 3 fase zijn (zwart of bruin) een N (blauw) en aarde. Nu wil ik graag weten wat er gebeuren moet om de lampjes in mijn hokje veilig te laten branden.

 

Alvast bedankt en leef je uit :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

eigelijk heb je 4 draden, 3 fasen en 1 n

als je 1 fase en de neuter samen neemt heb je 220 v

maar zoals je zegt, laat een vakman komen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep

 

Neem een fase draad en de neuter en je hebt 220 V.

Neem je per ongeluk 2 fasedraden dan heb je problemen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan dit altijd zelf proberen kijk de kleuren na en zoek op internet op wat fase is en wat niet beter is teveel cheke as te weinig oja en waneer je twee verkeerde vasthebt zal je mogen blij zijn as er in je straat nog iemand sroppen heeft die niet gespronge zijn(kheb dit opschool al voorgehad)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebbie ook als je de stroom van je electrische kookplaat aansluiting wilt halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zitten tegenwoordig al op 230 volt in plaats van 220 ,maar dat boeit verder niet . Het driefasen net bestaat in feite uit 3 normale 220 stopcontacten in één. Ze zijn onderling wel in tijd ten opzichte van elkaar verschoven,waardoor er een lijnspanning van 380 V ontstaat, maar als je gewoon een normaal apparaat wilt aansluiten dan heb je daar niks mee te maken.

 

"bosmaaier" Heel de straat zonder stroom ,door een fout bij jou op school?

hoe kan dat nou ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok mensen bedankt op zicht ben ik al weer iets wijzer, maar stel he, stel :) , ik heb 380 (400 dus) V in mn kweekruimte, het ligt daar maar te liggen en ik wil eigenlijk niemand laten weten dat ik dat heb, hoe leg ik die 380v nu zo dat ik mijn HPS lampjes kan aansluiten ? Oftewel van 380 naar 220 how the fuck does it work ? :verrygood Wat gaan ik nodig hebben en wat gaat me dat ongeveer kosten ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het goed is heeft je aansluiting 5 geleiders /draden een blauwe draad ,een groen-gele draad , en drie bruine of zwarte draden . Klopt dat? in jouw geval?

 

Blauw is de nul

groen-geel is de aarde draad

zwart of bruin (soms nog andere kleur ) zijn de fase draden.

 

Tussen de nul draad en één van de fase draden staat gewoon 230 ,dus die 2 draden moet je hebben . Welke van de drie fase draden je gebruikt maakt niet uit als het er maar eentje is en niet meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ok dat klopt, maar de bedoeling van die 380V is natuurlijk dat je er zoveel mogelijk lampjes op aan kan sluiten...

 

maar dan komen we uit op 3 groepen van 220V afgezekerd op 25 A, toch ?

 

per groep van 25A kunnen we eh 4 maal 600W aansluiten ? Just guessing...

 

de 380V ligt daar maar te liggen, wachten op gebruikt te worden. Makkelijk zat door te trekken naar een zekeringkast. Ga ik van daar uit naar 220V of ga ik meteen van 380 naar 3 x 220V en dan afzekeren ?

 

Wat voor speciaals heb ik dan nog nodig ? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het niet weten , niks speciaals nodig . Liefst een spannings of multi meter gebruiken om zeker te kunnen stellen of de bestaande aansluitingen wel goed zitten.

 

Zeker alle groepen apart af , bv op 3 keer 16 ampère.

Wanneer er een stroom loopt van 16 ampère ontwikkeld de belasting een vermogen van 16 * 230 (P=U*I) = 3680 watt daar kunje al 5 stuks 600 watt op aansluiten . Je moet het vermogen van de voorschakelapparaten ook mee tellen,een 600 watt setje (lamp + VSA) ontwikkeld in totaal een vermogen van minimaal 700 watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De stroom kabel waar 380v op staat sluit je aan op een 3 stoppen kastje.

Je begint met de nul de ze zet je vast op 1 van de twee strippen gemerkt N.

Dan de aarde op een aarde strip vast zetten.

Dan met iedere fase naar een stop aansluiting, en klaar is je groepen kast.

Sluit hierop weer een normale groepen kast.

Je kunt op iedere fase van 25 amp, weer 4 normale groepen van 16 amp aansluiten.

Hoe je dat moet doen kun je terug zien in je hooft groepen kast.

 

mzzl splif

Share this post


Link to post
Share on other sites
De stroom kabel waar 380v op staat sluit je aan op een 3 stoppen kastje.

Je begint met de nul de ze zet je vast op 1 van de twee strippen gemerkt N.

Dan de aarde op een aarde strip vast zetten.

Dan met iedere fase naar een stop aansluiting, en klaar is je groepen kast.

Sluit hierop weer een normale groepen kast.

Je kunt op iedere fase van 25 amp, weer 4 normale groepen van 16 amp aansluiten.

Hoe je dat moet doen kun je terug zien in je hooft groepen kast.

 

mzzl splif

Dat laatste snap ik niet: op iedere fase van 25 ampère 4 groepen van 16 amp. ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed.

 

Krachtstroom bestaat uit 3 fasen een 0 en een aarde.

Over het algemeen is een huisinstalllatie 1 * afgezekerd.

Dus dat houd in 1* gemeente zekering van +/- 25A.

Een huisinstallatie heeft over het algemeen 6 groepen van 16 amp.

Dus de gemeente leverd krachtstroom, waarvan ieder huis 1 fase krijgt.

Vraag je nou krachtstroom aan dan krijg je 2 extra fasen. bij je huisinstallatie.

Dan bestaat deze dus uit 3 fasen een 0 en een aarde.

Dus als er al krachtstroom ligt kun je op iedere fase een huisinstallatie maken of te wel lampen hangen.

 

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, anders zal ik proberen het op een tekening te zetten en er een foto van maken en even posten.

:verrygood

 

mzzl splif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar dan moet je er wel zeker van zijn dat iedere fase 25A is afgezekerd.

Anderes moet je iedere krachtgroep maar max belasten met 3500W

Share this post


Link to post
Share on other sites

atmosphere tusse de plaats waar ik aan het werke was zat maar 1 stoppenkast en deze sprongen pas nadat die in het straatkasje gespronge waare normaal gezien zou dit niet moge kunne maar door verkeerde aansluiting en iets met het bedrijf ernaast gebeurde et toch

(twas niet tijdens een oefening ofzo maar aan de vervanging van de eerste verdeelkast)

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon een fase afhalen toch.(ik heb ook 380)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kwestie van kabeltje los kabeltje vast,kan nooit veel kosten.

NIET ZELF DOEN!!!!!!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sucht, ik wil het wel zelf doen, want ik wil het leren! Hoe 380 werkt weet ik nu wel, de fase de N, de aarde, maar wie kan en wil voor mij schematisch uitleggen hoe ik van die 380 naar de uiteindelijke aansluitingen kom om mijn vsa's aan te sluiten ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...