Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Spongepot

Kan Een Kleine Plant Een Hoge Opbrengst Leveren?

Recommended Posts

Ik weet dat de opbrengst van een plant (meestal) in verhouding staat met de grootte van een plant, echter ben ik toch benieuwd naar het volgende. Ik heb in mijn tent verschillende soorten plantjes staan en ze hebben verschillende groottes. Ik kan zeggen dat de helft van de planten ruim 80cm hoog zijn, en de andere helft zijn circa 50cm hoog. Ik heb eigenlijk ook geen idee waarom de andere helft 50cm zijn. Vind dit nogal klein voor in 18 literpotten. Toen ik buitenplanten had, werden ze in 8 literpotten ruim 90cm hoog(!!). Ik snap wel dat verschillende soorten andere resultaten geven, maar dit verschil vind ik wel erg veel. Ik heb ze allemaal hetzelfde behandeld. En de planten die wat kleiner zijn, heb ik aan de onderkant verhoogd zodat ze toch evenhoog zijn met de rest. Hier en daar uiteraard ook ge-supercropped.

 

Nu lees is erg vaak dat licht gewicht is. Ik heb per 4 planten 600watt verlichting staan. Nu is mijn vraag: zou het in theorie mogelijk zijn dat een plant van 50cm net zoveel kan opbrengen als een plant van 70cm (even uitgaande van een zelfde soort wietje), mits ze onder dezelfde lichtsterkte staan van 600 watt? Kan een klein plantje uberhaupt veel opbrengen? Of bepaald de grootte van de plant per definitie de uiteindelijke potentie? (Hopelijk stel ik hier geen stomme vraag).

 

Ik kweek op aarde (organisch) en ze zien er allemaal supergezond uit (donkergroene bladen) en geen vuiltje aan ze te zien. Mochten jullie meer info nodig hebben, hoor ik deze graag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat de opbrengst van een plant van heel veel factoren afhankelijk is. Er van uitgaande dat deze factoren allemaal hetzelfde zijn behalve de hoogte, zal de grotere waarschijnlijk iets meer opleveren. Echter kun je met LST of bijvoorbeeld toppen de opbrengst van de kleine wel vergroten, en misschien zelfs groter dan die van de ''onbehandelde'' plant. Het hangt er dus maar net vanaf wat je bedoeld met een klein plantje. De hoogte alleen zal niet heel veel uit maken dus denk ik, en dus om antwoord te geven op jouw vraag; ja, ik denk dat een plant van 50 cm even veel kan opleveren als een van 70 cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soms dan vraag k mezelf af wat het nut is om t topic te openen..

 

Zowiezo is het gewicht afhankelijk van meerdere factoren als jij een plant hebt van 80 cm die als 1 spriet omhoog is getrokken met een 3 a 4 internodes zal die absoluut minder opbrengst geven als een plantje van 40 cm wat mooi getopt is en mooi gedrongen met 6/7 internodes

 

Maar stel nu dat er iemand meld dat de grote planten meer opbrengst geven betekend dat dan dat je de kleintje s weggooid ofzo ?

Je bent al zover dus gooi ze in de bloei en trek je eigen conclusie over wat meer opbrengt

Share this post


Link to post
Share on other sites

@agent orange: haha, voel een beetje een irritatie bij je. Niet iedereen weet alles. Het is m'n eerste kweek en vind het gewoon erg spannend. Tuurlijk gooi ik de kleintjes niet weg! Waar baseer je dat op? Mijn punt was overigens meer dat er vaak wordt gezegd dat licht gewicht is, maar ik neem aan dat dat niet altijd opgaat. Genetica, verzorging en (neem ik aan) de grootte van een plant lijken me daarbij toch ook een rol spelen? Je kan wel 1000 watt gaan lopen schijnen op een paar kleine plantjes, maar zal dat beter zijn dan 600 watt? (even los van het feit dat ervaring uiteraard een vereiste is). Er is op den duur toch een grens, welke in verhouding staat met de potentie van de plant?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee hoor absoluut geen iritatie.. snap alleen t nut niet van t openen van een topic terwijl er een schat van info aan je voeten ligt..

 

denk ook niet dat er veel mensen met ervaring bereid zijn om deze info wederom voor te kauwen.

in de basis is het gewoon zo dat licht gewicht is maar dat is niet je vraag , je vraag is ofdat de grote van je plant bepalend is voor het gewicht ik antwoord hierop dat dit niet per definitie opgaat alhoewel de grote van je plant wel van belang is maar de opbrengst daarentegen is weer afhankelijk van meerdere factoren.

 

je kan 1 plant groot maken en 1x1 vullen met 1 plant om er vervolgens 1 kilo af te halen maar je kan in dezelfde ruimte ook 20 plantjes neer zetten om er vervolgens ook 1 kilo af te halen

 

je kan 1 plant ook een meter hoog trekken door de lamp anderhalve meter boven de plant te hangen hierdoor krijg je 1 spriet met nauwlijks internoden/ vertakkingen.

 

je kan een plant ook laag houden door de lamp er kort op te hangen en krijg je op 50 cm een mooi kort gedrongen plant met volop internodes/ vertakkingen

 

in principe is elke vertakking meer opbrengst maar dan telt je klimaat,voeding,bewatering,genetica,grond temp enz enz ook nog eens mee

 

dus wil je echt begrijpen hoe t nu in elkaar zit zal je veel moeten lezen

door zomaar overal topics over te openen ga je het ook niet begrijpen aangezien je dan heel veel tegenstrijdige antwoorden zult krijgen en het lastig is om de juiste info te filteren.

 

iig heel veel suc6

 

 

edit: grensen zijn erom te verleggen the sky is the limit voorheen was je the master als je 1 op 1 draait tegenwoordig gaat t al verder als 1 op 1 dus nee grensen zijn er niet allen wat is effectief 1 kilo van 1 plant en een half jaar bezig zijn of 1 kilo van 30 planten in 3 maanden tsja reken de som maar uit..

Edited by agent orange

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja.. wat is voorkauwen. We zijn hier toch ook om te leren? Nu komt het over alsof ik te lui ben om er moeite voor te doen. Ik lees juist ontzettend veel en kan al enorm veel vertellen over mijn mooie planten waar ik elke dag met veel liefde mee bezig ben. Maar toevallig was dit net iets wat me gewoon even niet duidelijk was. Krijg een beetje het gevoel dat je enorm ervaren moet zijn om een topic te mogen openen. Ik heb het antwoord op deze vraag er gewoon niet duidelijk uit kunnen halen. En in welke bestaande topic had ik deze vraag dan moeten plaatsen? Het antwoord zal vast zijn 'er zijn er genoeg, gebruik de zoekfunctie maar'. Op die manier hoeft niemand denk ik meer een topic te openen, want ja: de zoekfunctie bestaat! Ik dank je in ieder geval hartelijk voor je gegeven antwoord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

<div>Spongepot,</div>

<div> </div>

<div>Agent orange is een zuurpruim, moet je niet al te serieus nemen.</div>

<div>Verhalen gaan vaak een heel eigen leven leiden bij hem.</div>

<div>Je zou hem in mijn topics moeten zien, slaat helemaal op hol die kerel hahahaha.</div>

<div> </div>

<div>Het antwoord is dat er aan een kleinere plant minder kan groeien dan aan een grote.</div>

<div>Maar in realiteit is het van veel factoren afhankelijk, of dit ook gebeurd.</div>

<div>Dus ja het is allemaal mogelijk maar niet realistisch om uit te leggen.</div>

<div>je zal het zeg maar zelf moeten ervaren hoe dit werkt om te begrijpen.</div>

<div> </div>

<div>Ik sta wat positiever in het leven dan Agent orange en begrijp heel goed dat als je veel leest dat ook weer vragen oproept in je enthousiasme.</div>

<div>Ik had dat ook namelijk. :D</div>

<div>Geniet er van man en trek je niks aan van zuurpruimen die hun eigen frustratie op jou af reageren.</div>

<div> </div>

<div>Heel veel succes met je kweek! </div>

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

<div>Spongepot,</div>

<div> </div>

<div>Agent orange is een zuurpruim, moet je niet al te serieus nemen.</div>

<div>Verhalen gaan vaak een heel eigen leven leiden bij hem.</div>

<div>Je zou hem in mijn topics moeten zien, slaat helemaal op hol die kerel hahahaha.</div>

<div> </div>

<div>Het antwoord is dat er aan een kleinere plant minder kan groeien dan aan een grote.</div>

<div>Maar in realiteit is het van veel factoren afhankelijk, of dit ook gebeurd.</div>

<div>Dus ja het is allemaal mogelijk maar niet realistisch om uit te leggen.</div>

<div>je zal het zeg maar zelf moeten ervaren hoe dit werkt om te begrijpen.</div>

<div> </div>

<div>Ik sta wat positiever in het leven dan Agent orange en begrijp heel goed dat als je veel leest dat ook weer vragen oproept in je enthousiasme.</div>

<div>Ik had dat ook namelijk. :D</div>

<div>Geniet er van man en trek je niks aan van zuurpruimen die hun eigen frustratie op jou af reageren.</div>

<div> </div>

<div>Heel veel succes met je kweek! </div>

 

Haha, bedankt voor je heldere antwoord man :)

En het is helemaal waar wat je zegt. Hoe vaker ik met de dames ben, hoe meer ik inderdaad dingen 'aanvoel', zoals dat ze iets willen of juist tekort komen. Kan niet wachten om mijn eerste binnen oogst te mogen meemaken. Heb natuurlijk aardig wat buitenplanten gehad, maar dat waren allemaal bomen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja is echt leuk man.

Vond zelf het knippen leuk in het begin haha.

Heb er nog steeds geen hekel aan overigens, maar doe het niet meer alleen :P

 

Wat zijn je ervaringen met buitenplanten dan?

Zal je volgen als dat kan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yup spongepot zoals growingpp zegt alles kan suc6 jongens saampjes jullie verdienen elkaar

 

Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja is echt leuk man.

Vond zelf het knippen leuk in het begin haha.

Heb er nog steeds geen hekel aan overigens, maar doe het niet meer alleen :P

 

Wat zijn je ervaringen met buitenplanten dan?

Zal je volgen als dat kan. :)

 

Mijn ervaring is compleet anders als met de binnenteelt. De buitenplanten vond ik minder intensief. Ik heb ze ooit in vollegrond gehad, waarbij ze ontzettend hoog werden, echter viel dit enorm op dus heb ik ze de jaren erna gewoon in 8 a 10 literpotten gedaan. Toen werden ze gemiddeld 90cm-100cm (heb nog nooit zulke kleine plantjes van 50cm gehad zoals nu indoor haha). Afgelopen zomer had ik overigens 1 autoflower erbij gezet voor de grap. Dit was echt een knaller geworden (Super Skunk van Sensi Seeds). Deze was ruim 95cm geworden en een droge oogst van 80 gram. Daar was ik erg blij mee. Het was eerlijk gezegd een kwestie van elke avond naar binnen brengen, beetje water geven, eens in de week voeding en dat was het wel.

 

Nu met de binnenplanten is het allemaal anders. Er is veel op me afgekomen, maar gelukkig heb ik alles weten op te lossen. Temperatuur, luchtvochtigheid.. eigenlijk alles wel. Ze hebben overigens in het begin niet echt een goede start gemaakt. Ik kweek voor het eerst organisch en wist niet dat ik niet mocht afzuren. De blaadjes leken ineens een Kalium tekort te hebben, echter bleek het bodemleven helemaal verstoort te zijn geweest gezien ik aan het afzuren was. Na hulp te hebben gehad van Poldergrower op deze forum waren mijn planten binnen een mum van tijd helemaal hersteld en groeiden ze als kool! Ik weet ook zeker dat mijn 2e kweek indoor een heel stuk beter zal gaan. Hoewel ik op dit moment al bij al echt niet mag klagen, gezien mijn planten er nu super gezond bij staan! En gelukkig zitten er ook grotere planten tussen. Ik ben nu al blij, maar tegelijkertijd ook erg nieuwsgierig hoe het eindresultaat zal worden! Wat een mooie ervaring is dit tot nu toe! :)

Overigens wil ik met de 2e kweek graag een verslag gaan bijhouden op het forum. Wil dan m'n tent vol gaan gooien met Cheese :D

 

 

tel de internodes

 

Hoe meer internodes, hoe meer potentie op toppen? Nooit op gelet eigenlijk :0

 

Yup spongepot zoals growingpp zegt alles kan suc6 jongens saampjes jullie verdienen elkaar

 

Suc6

 

awhh jongu toch, jij mag er ook bij hoor ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hoor gozer zoek t maar fijn met de enigste pro hier growingpp je zal in zijn topics een bron van info vinden

Jullie verdienen elkaar...

 

Ohja dat van die internodes he had k je ook al gemeld .. maar zoals pp al meld is t enige nutige antwoord : aan een kleinere plant kan minder groeien als een grote

 

Dus je hebt je info feilloos gefilterd suc6 man....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soms dan vraag k mezelf af wat het nut is om t topic te openen..

 

Zowiezo is het gewicht afhankelijk van meerdere factoren als jij een plant hebt van 80 cm die als 1 spriet omhoog is getrokken met een 3 a 4 internodes zal die absoluut minder opbrengst geven als een plantje van 40 cm wat mooi getopt is en mooi gedrongen met 6/7 internodes

 

Maar stel nu dat er iemand meld dat de grote planten meer opbrengst geven betekend dat dan dat je de kleintje s weggooid ofzo ?

Je bent al zover dus gooi ze in de bloei en trek je eigen conclusie over wat meer opbrengt

Waardeloos dit !!!kom op zeg hij mag en kan dit toch gewoon vragen en als je het je niet bevalt dan reageer je toch gewoon niet.

Al dat negatieve gedoe op het internet !

Make love not war !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha wietblad hij kan en mag vragen wat hij wil net zoals ik kan en mag antwoorden zoals ik wil toch .. .

 

Heb toch ook gewoon antwoord gegeven of mis ik een stukje..?

Mooie kreet make love not war ..

Weet er nog wel 1 ... verbeter de wereld begin bij jezelf..

 

Als je dan al zonodig de behoefte hebt om te reageren geef die jongen dan antwoord op zn vraag ipv wederom een discussie proberen te starten ipv van een niets zeggende post te plaatsen..

 

Make love not war.. zoals jezelf hoog van de toren bralt..

 

Suc6

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...