Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

dragon6521

10X Sensi Skunk ( Moeder Selectie )

Recommended Posts

lol waren blijkbaar net hetzelfde op zelfde moment aan het zeggen..

 

Om op je vraag terug te komen of bio op cocos werkt ? Geen idee eig. De pro's zullen daar wel en antwoord op hebben.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de tips heren

ik ga de flessen bedekken met iets zodat de wortels in het donker zijn maar wil wel af en toe de wortels kunnen zien

 

gaatjes zitten er al in ;)

 

dan ga ik ze nu een beetje bevochtigen met kraan water

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
@dilago; als je je stekken hebt geknipt zet je deze dan onder 18/6? zo ja? gaan deze dan niet groeien of doen ze dat pas als er wortel aan zit?

dat stukje begreip ik niet helemaal, ik zag dat stekken 2 weken nodig hebben om te wortelen maar hoe kan het dat ze klein blijven?

Hoe ik te werk ga is als volgt: ik vul een emmer met lauw water, daar giet ik een druppeltje voeding bij. Vervolgens deponeer ik de stekblokken in de emmer en zuur aan naar 5.5-5.8 pH met de blokjes er nog in. In de blokjes prik ik een kleiner gaatje in dan diezelfden die er standaard inzitten, want je wilt dat het stammetje er stevig inzit. De gesneden stekken haal ik uit de zak waar ik ze eerder in heb gedaan. Verse stekken direct in een glas water zetten is nergens voor nodig, ik heb ze wel ongeworteld over de post gekregen. Voordat ik ze in de stekblokken steek knip ik de stam schuin af en kortwiek de bladeren, maar alleen als ze te groot zijn en de anderen stekken er mee hinderen. Zo niet laat ik ze mooi zitten. Dan gaan ze in de kast op 18/6 en de temperatuur houd ik constant op zo'n 24 graden. Twee weken later komt de wortelfee dan langs en dan krijg je dit.

 

gallery_6495_16810_11351.jpg

 

gallery_6495_16810_57533.jpg

 

In de tijd dat stekken wortelen groeien ze wel een beetje, maar pas als je wortels ziet begint de echte groei.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff een snelle update

 

heb net de zaadjes bekeken die ik precies 24 uur geleden te kiemen heb gelegd en ze beginnen op te barsten en met een microscoop kan ik al een beetje ( groen zien )

 

ik wou diepe potjes hebben om ze hierna in te zetten maar die hebben ze nergens

dus ik heb zelf maar potjes gemaakt , ik had een aantal lege flessen liggen zonder statiegeld en heb deze gesneden om potjes te maken

groene oplossing recycling :likken:

deze zijn alleen wel doorzichtig natuurlijk maar dit maakt voor de wortels niet veel uit denk ik

de reden waarom ik diepe potjes wil is omdat de wortels naar de zwaartekracht toe groeien, beneden dus , zo hoop ik ze niet zo snel over te hoeven potten

 

ik heb de potjes gevuld met poken zaai en stekgrond

eerst was mijn oog gevallen op plagron batmix maar wellicht is de ec in die voorbemeste grond te hoog

pokon zaai en stek grond is ook voorbemest maar het is er speciaal voor dus lijkt me niet dat ze hem zo vol stoppen met voeding dat ze vergiftigen

ook was de ph waarde beter van de potgrond 5.8 tot 6.4 tegen over 6.4 7.4 van plagron

 

wat ik alleen nu wil weten is moet ik de grond bevochtigen met afgezuurd water of met gewoon water?

dan kan ik ze namelijk in het hokje zetten zodat ze een beetje op temperatuur kunnen komen zodat de zaadjes geen shock krijgen van het potten

 

grtz

 

gallery_26885_18560_2038370.jpg

 

gallery_26885_18560_1167072.jpg

Dit lijkt me vragen om problemen, liever plant je de zaden direct in de eindpotten. Zodra het zaadje wortelt steekt de zaailing de kop ook al op, dus je ziet het sowieso gebeuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke dan doe ik de zaadjes er over een paar uur in , ik laat eerst de aarde even op temperatuur komen

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan geen kwaad je planten over potten ik doe dat al jaren zo

ik zou wel de volgende keer wat kleinen potje s nemen om je zaailingen

in te doen of als je die flessen wil gebruiken zou je de helft korter kunnen maken

bij mij zie het er altijd zo uit

 

gallery_32069_17438_311122.jpg

gallery_32069_17438_1373255.jpg

 

en om makkelijk stekken te maken zonder gedoe doe ik zo

 

stap 1 maak je blokje s gewoon nat met leiding water

gallery_32069_18563_1804603.jpg

stap 2 maak met een dunne kruisschroefen draaier de gaatje s groter en prik 3 kwart in het blokje

gallery_32069_18563_3655151.jpg

stap 3 knip of snij de stek van de plant

gallery_32069_18563_2577190.jpg

stap 4 knip de helft van ieder blad dat is tegen te veel verdamping

gallery_32069_18563_3657288.jpg

stap 5 doop je stekje in de wortel hormoon ik gebruik al jaren chryzotop groen

gallery_32069_18563_2073138.jpg

gallery_32069_18563_3101036.jpg

stap 6 steek het stekje in 3 kwart het steenwol blokje

gallery_32069_18563_4659846.jpg

gallery_32069_18563_6061186.jpg

gallery_32069_18563_5352713.jpg

gallery_32069_18563_5034233.jpg

gallery_32069_18563_4840691.jpg

zorg dat je ieder dag even de deksel er van af haal 1 a 2 min is zat voor frisse lucht

na 4 a 5 dagen blokje s tjecen of ze al in drogen merkje dat ze water nodig hebben gewoon

weer nat maken met leiding water als ze wortels hebben zou je licht voeding water aan kunnen maken met ph van 5.8

maar let op als ze net geworteld zijn niet gelijk in een warme omgeving zetten dan storten ze weer in even 2 dagen

laten acclimatiseren als je vragen heb horen we het wel ;)

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ choca ik heb de flessen express zo gelaten

 

in kleine potjes kunnen de wortels maar een klein beetje naar onder groeien als ze niet verder kunnen blokkeert dit de stimulatie

als ze dieper kunnen zou het harder moeten gaan

 

een wortel groeit naar de zwaarte kracht en wilt de diepte in en niet direct naar horizontaal

hiermee hoop ik de planten langer in deze potjes te kunnen laten staan

 

btw mooie uitleg over jouw manier van stekken snijden :specool

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

halve frisdrankflessen zijn prima hoor, doe ik zelf ook

Het leek mij dat er teveel licht bij de wortels zou komen, maar de praktijk heeft altijd gelijk. :shifty:

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke ik dacht dat je de zaailingen na dat ze wat gegroeid waren over ging zetten naar grote potten

maar dit werk ook prima hoor ik heb zelf ook wel is gedaan

gallery_32069_15534_2798966.jpg

ben benieuwd naar de jouwe strak s ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ choca: ja het is ook de bedoeling dat ik ze ga over potten later op 11 liters

maar om ze van 0.5 naar bijv 3.0 naar 11 liters te plaatsen lijkt me niks ik wil de stekken snijder voordat ze in de 11 liters gaan

de 11 liters kan ik aleen in de 1.20 x 1.20 kwijt en deze staat op 12 /12 wil deze eigenlijk niet op 18/6 draaien

 

@ puff : heb jij de flessen verduistert met iets? of mogen ze doorschijnend blijven?

wortels hebben tog geen fotosynstese om op licht te reageren??

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ze net maar in potjes gedaan, zaadje los boven op de bevochtigde grond en daar een laagje grond over gedaan ( niet bevochtigd )

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja het is sneller dan verwacht ook al zijn het er maar 3 van de 10, ik heb er vertrouwen in dat de rest snel zal volgen

 

als ze allemaal boven zijn kan ik dan de klok op 18/6 zetten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm zijn er nog maar 4 boven.. vind het lang duren

heb een beetje aarde weggeveegd en gekeken, ze komen wel maar duurt lang had ze beter in coco's kunnen zetten dan kost het ze waarschijnlijk minder moeite om boven te komen

man man man wat wordt aarde tog altijd een baggerzooi

Share this post


Link to post
Share on other sites
:) mja duurt meestal 7 tot 10 dagen geduld ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaag heb ik er een tijdklok tussen gezet op 18/6

wou dit eigenlijk pas doen als ze allemaal boven waren vanwege een stabieler klimaat maar er zijn er altijd nog maar 4 boven en ben bang dat die anders gaan stressen als ik ze op 24/0 laat

Share this post


Link to post
Share on other sites

kleine update

 

tot nu toe zijn er nog maar 4 die goed doorgekomen zijn

2 zijn wel boven maar daar blijft het bij er zit geen vooruitgang in

4 doen niks en verwacht ook meer niks ervan

 

hier de 4 goeie

gallery_26885_18560_1624501.jpg

 

hoop maar dat er een mooi vrouwtje tussen zit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonde dat er van de 10 er maar 6 boven zijn gekomen :(

Hoop zeker voor je dat er meerdere mooi vrouwtjes tussen zit!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien was het beter geweest om je zaden eerst te kiemen in glas met water

dan kan je al na paar dagen zien welke uit komen en hoeveel niet

dan had je nog pakje zaden er bij kunnen kopen dat kan nu ook nog toch

een pak je zaad er bij kopen ;)

maar ze zien er mooi uit ik hoop voor je dat er een mooie moeder voor je tussen zal zitten .

Share this post


Link to post
Share on other sites

choca ik wacht het even af wat het wordt

 

wordt het niets koop ik weer stekken dan kan de tent weer verder en dan koop ik weer nieuw zaad om een moeder te fixe

geen stress :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...